Jump to content

Recommended Posts

Posted

målobs: Jodå, något liknande...

Med rejält tilltagna ytterhandske 90, likaledes rejäla grova pälsfodrade PVC-gummihandskar från byggbutiken (30 spänn) jag nyss nämnde rymdes ändå försvarets flyghandske av nomex. Det hände ett par gånger att jag fick kasta av mig "tummisarna", och det gick hur bra som helst.

Kan inte bli varmare och bättre än ovan nämnda om man inte värmer händerna på avgasröret istället...

Posted
målobs: Jodå, något liknande...

Med rejält tilltagna ytterhandske 90, likaledes rejäla grova pälsfodrade PVC-gummihandskar från byggbutiken (30 spänn) jag nyss nämnde rymdes ändå försvarets flyghandske av nomex. Det hände ett par gånger att jag fick kasta av mig "tummisarna", och det gick hur bra som helst.

Kan inte bli varmare och bättre än ovan nämnda om man inte värmer händerna på avgasröret istället...

Check på det.

• 2 weeks later...
Posted

Neoprenhandskar tycker jag fungerar bra. Funkar som våtsockor och våtdräkt. Men när det blir lite kallare så kan man ha ett par handskar utanpå.

Men som tidigare inlägg säger. De luktar för jävligt efter ett tag när man svettats i de.

Men jag kan tänka mig att du inte ska ha på dig hanskarna när du är ute på krogen och raggar brudar. :) Så då går ju svettlukten an!

// Karl

• 1 year later...
Posted

OK, mina MP-SEC Shooting är på väg att ge upp. Handen på hjärtat, de är ju faktiskt inte gjorda för fältbruk... ;)

Så vad skall man då välja, kandidaterna just nu är HATCH SOG F-15 CQB och HellStorm™ S.O.L.A.G.

Någon som har erfarenheter av dessa, hört något eller annat ?

:huh:

Posted

Femfingerhandske m/90 rekommenderas att kasseras så fort man får dom. "isoleringen" suger upp fukt som en svamp, så spara dig en kylskada eller två och köp ett par egna svarta handskar.

När någon ändå dragit upp den här tråden så...

Posted
Tips #2: Om du prompt in kan/vill ha dubbla handskar så använd "handledsmuffar". Såna fanns (?) tidigare i organisationen, tror tyvärr dom har utgått! Finns iaf ibland på ÖB och dyl. affärer, kostar typ 5:-. Ser ut som en tubsocka i grov, stickad ull med hål för tummen. Sträcker sig från tummen halvvägs till armbågen. Handlederna är lika som huvudet en typisk "dräneringpunkt" för överskottsvärme (ytliga blodkärl och tunn hud). Klockrent!

Har man en händig flickvän/mor som gillar att sticka (och vilken hona gillar inte det?) så borde saken vara biff.

är det sådanna som du menar?

100253.jpg

Posted
För varma och torra händer är det försvarets skinnvantar och ett par enklare handskar av bomull eller liknande som innerhandske då håller man sig varm om fingararna. Neoprene handskar är nog inget att ha i skogen och när det blir riktigt kallt...

Fast coolhetsfaktorn är nog större med ett par handskar från Militaryshop. Fast de pengarna kan man lägga på nåt bättre.

Försvaret ska stå med den utrustning du behöver, miljoner människor har ju klarat sig med det innan, men sen är det jäkligt kul med prylar :tveka:

Istället för att använda bomull som innervante så kan man köpa Försvarets gammla gråbruna femfingervante i ylle, helt klockrena. Priset brukar ligga kring 5kr/par. Ylle håller värmen till en viss del trots att de är fuktiga.

Brukar förstärka upp Stridshandske 2000 med dessa yllevantar och det funkar bra under lätt fysisk aktivitet ner till -25. Är det kallare så är det bara att förstärka upp med "coma vanten" :rockon:

//laddslav

Posted

Köpte ett par virkade fingervantar med Thinsulatefoder (98:-) som jag tryckte in i 11½ storlek på ett par vanliga arbetshandskar (freebie!). Mycket Mycket varmt blev det. Handlederna blir oskyddade men jag har använt dem ner till -20 utan att frysa om händerna ett smack så nått måste ju funka.

Håller med en föregående talare som nämnde Hestra skidhandskar. Köpte ett par svarta för 400:- och de är ninjavarma (så länge man inte stoppar in en rean iskall hand i dem, då gör de inte så stor nytta då de är 5-fingervarianten).

Har inte skjutit med någon av dessa två varianter men jag har nog gjort mycket utöver det och är nöjd.

Fast nummer ett på min lista över bästa handsken är och förblir den thinsulate-fodrade Vinterarbetshandsken. Can´t beat the feeling :Malaj:

Posted

Jag änvände Finhandsken(dvs de stickade till m/87:an) som innerhandske med stridshandsken utan på. Skit varmt.