Jump to content

Inbrott... :-(

Zniper

Recommended Posts

I helgen var det inbrott hemma.. :( Dom tog b.l.a. min Berghaus Vulcan rygga som var proppad med grejer till älgjakten, en A1, ett par chirukka husky high, jaktradion, ja alla såna grejer... Det tragiska e att jag inte har kvar kvittona så försäkringsbolaget kanske inte ger ut pengar för grejerna.. :(

Plus att dom tog mitt tält!! Måste ha ett nytt lättviktstält så jag undrar om det är någon som har några bra förslag på sådana.. Hade ett Coleman tält innan men ska kanske köpa ett lite billigare eftersom jag kanske får köpa alla andra saker igen också... :(

Tack på förhand.. :D

Jag kan bara hålla med. Hilleberg är kungen när det gäller tält. Men så är de dyrast också.

Det är svårt att få allting på samma gång, ett tält som är lätt, hållbart och billigt. Frågan är ju vad man vill offra?

Jag har själv sovit i ett 500-kroners tält en stormig natt på kalfjället. Det var bland det värsta jag gjort, mitt i natten vaknade jag av att tältduken låg slickad över mig när stängerna vikt sig sig. Jag kunde inte sova en blund sen, Duken slog mot ansiktet och vindljudet var inte att leka med.

Så även om du bara ska ha tältet på sommaren måste man nog vara beredd att hosta upp lite, om man inte kan få ett begagnat.

Tråkigt att höra om inbrottet. :(

Ett tips, kanske för sent för dig men det kan kanske hjälpa någon annan.

Om ni som jag har svårt för att hålla reda på kvitton så ta bilder på er utrustning/ era dyra saker.

På det viset kan ni visa upp bilderna för försäkringsbolaget och få ut ersättning även om kvittona försvunnit.

The Swede :D

Det mest irriterande är ju att försäkringsbolagen, förutom självrisk, räknar ner priset på prylarna efter hur länge man haft mm mm.

Det tar ju flera år innan man har fått ihop sin utrustning med samma standard igen, för pengar man kunde köpt nya häftiga saker :D

Hade själv inbrott i bilen förra våren, har inte vågat sätta in en lika bra stereo i bilen sen dess :(

Ett tips är annars Vadee.

Deras tält är grymt underskattade. Jag har själv använt deras space explorer på ett antal expeditioner (bla till Elbrus och Aconcagua) när jag har behövt köpa flera tält för olika läger på berget och budgeten varit tight.

Space Explorer K2 är ett annat hett alternativ.

• 4 weeks later...
Tack Karin! :D

Länsförsäkringar är suveräna!

Var och köpte en ny digitalkamera också eftersom dom snodde den också så nu ska det tas kort på allt!!! Ifall alla kvitton försvinner igen...

Länförsäkringar är underbara..... Kommer aldrig att byta....

Har 2 bra fall som bevis på detta....

1 Inbrott i bilen.. De tar bilen och allt i.... Hittas 4 dagar senare av polisen utanför en Soptipp (de kunde lika väl bara ha puttat in den). ALLT är rensat till och med 2 hjul nödresreven och motorhuv.,.. tilll råga på allt har de SKRUVAT loss reglaget till choken :bash: samt ALLT löst i bilen (stereo med mera) Men det värsta var att de hade tagit BILBARNSTOLARNA!!! :( Dessa hade jag inget kvitto på.... Knallar in till polisen med 2 a4 sidor med vad som saknades... Den stackars tjejen bara suckade och frågade pm detta var "allt". Vidare till försäkringsbolaget... Pratar med en skadehandläggare (bara det att de finns lolkalt är guldvärt). Visade kvitton på stereon och förklarar läget med bilbarnstolarna. Han säger det är lungt det löser vi. Förklarar att jag behöver dem inn an helgen.. "Jaha.. Okej gå till affären XX ochhämta 2 nya" :unsure: Inget rekvistion behövdes.. När jag propsade lite fick jag hans visitkort.

Gick ner och plockade ut 2 nya stolar och såg till att den ena beställdes hem (detta så att de skulel matcha varandra). Gissa om jag var lycklig....

Det enda positiva var att jag hade kommit hem på middagen efter att ha kört 50 mil, tänkte låta min kaera utrustning ligga kvar i bilen (skulle ju ut och plåta bara några timmar senare) men tog med den upp i lgh... Den hade annars varit värd i rumnda slängar 12 000 sek...

2 Strykjärnets sladd börjar brinna!!! Urtan att jordfelsbrytare eller säkring går... FINT stort märke på parketten i vardagsrummet (huset) ringer försäkringsbolaget.. Som skickar ut en besiktningskille som konstaerrar att dte inte går att göra något åt det hela.... Byter ut golvet... OCH Skickar ut en elingenjör för att kola min elanläggning!!!!!

JAg---> :worthy::D <----- Länsförsäkringar

litet OT, men här ska man kanske muttra litet om det galna i att inte få låsa in sin ak i vapenskåpet (som Hv-man), utan man ska gömma den i bostaden.

Kul o komma hem, allt länsat utom skåpet som väger kilon som står kvar... :unsure:

Eller vad säger ni?

man får väl slänga in vapnet i vapenskåpet, sålänge underbeslag och nyckel fins på 2 andra platser (gömda givetvis)

frågan är om man inte tom får ha underbeslaget på om vapnet förvaras i vapenskåp? nyckel skall dock alltid förvaras åtskillt

kan någon svara på min fråga, får man ha underbeslagt på om vapnet förvaras i vapenskåp?

För några år sedan hade jag inbrott i källaren. De stal min Berghaus Aztec, i vilken de bar iväg vin för sextio lök. Minst. Några månader senare kom samma knorkare tillbaka och skulle kolla om det fanns ngt nytt.

Vid detta tillfälle tog jag dem. Killen stack iväg, bönan stannade och skrek som en stucken gris - på Polis - ! Och , var jag tvungen att inse, med all rätt. Sedan dess har jag faktiskt sett min ryggsägg på Hamngatsan vid ett tillfälle.

Sensmoral: Visst får man uppenbarligen tugga i sig.

http://www.fmuhc.mil.se/fmpub/publikation.asp?cmd=1170

Sidan 55 och framåt.

Enligt sid. 56:

Om det finns ett säkerhetsskåp godkänt för vapenförvaring, (SS 3492)skall vapnets huvuddel förvaras i detta.

Jag upprepar mitt mantra från jobbet:

H SÄK VapAm! H SÄK VapAm! H SÄK VapAm!

Var och köpte en ny digitalkamera också eftersom dom snodde den också så nu ska det tas kort på allt!!! Ifall alla kvitton försvinner igen...

hmm kanske skulle ta kort på kvittona också? :P

Plus att dom tog mitt tält!! Måste ha ett nytt lättviktstält så jag undrar om det är någon som har några bra förslag på sådana.. Hade ett Coleman tält innan men ska kanske köpa ett lite billigare eftersom jag kanske får köpa alla andra saker igen också...  :(

Vet inte om det redan har löst sig med tält och så men jag tipsar ändå. Vill du har ett extremt lättviktstält så ska du titta här. Supáir är ett singelväggstält med 4 bågar som väger otroliga 850 gram! Det kallar jag lättviktstält :D Ska själv införskaffa ett sådant inför F.E.M. nästa år. Komforten är väl sådär, men är man gramjägare så är man B)

Annar är Hillebergs Nallo GT, som pappsen redan varit inne på, ett riktigt fint tält efter vad jag har sett. Har inte använt det själv men efter att ha sovit ett antal nätter i både Keron och Namatch (stavning?) så antar jag att kvaliteten är den samma. Här får du förvisso konka på några fler kilo, men ska du sova mer än en natt så är det ju helt klart värt det.