Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

• Replies 349
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

@Chimera

Ahh det var du som var nära på att vinna i TP innan vi slutade :P

@Cyr

Har ingenting säkert, men hårt draget har ca 80% av de som hittills fått besked (som hänger på forumet) kommit in.

• 2 months later...
Posted

"men kan ha en lärare man inte drar jämt med, "

Ska inte påverka, och går att överklaga med tex särskild prövning.

"eller personliga problem, som t ex en flickvän som strular under en längre tid, eller en när familjemedlem som går bort."

Klart motivationssänkande.

"Får jag fråga Olof om jag är "dålig" ur hans synvinkel därför att jag antagligen kommer att du ut gymnasiet med 16 i snitt? Vill han veta varför? Därför att jag läser till pilot parallellt med Naturvetenskapliga linjen på gymnasiet,"

Citerar mig själv i det du citerar : "iaf om man bara läst 2500 poäng)."

Mitt uttalande verkar således inte applicerbart på dig.

I övrigt ber jag om ursäkt om jag föromlämpat dig, även fast jag själv inte uppfattar det så.

Olof

Posted

Det jag är antar att Olof Malmberg syftar på när han pratar om att man bör ha ett snittat betyg på 18-19, är "normala" program.

Jag känner en som går pilotskola och detta är långt ifrån ett normalt program, så som han säger, är detta inte applicerbart på dig. Detta är något som de säkert tar hänsyn till när det gäller utvalning inför extramönstring också.

Olof Malmbergs kommentar är ju mer menat som en ungefärlig riktlinje när det gäller att jämföra studiekapacitet, så som du säger är du nog lite för hispig när du läste, tolkade och svarade ;)

Posted (edited)

Huvudsaken torde vara att man kan plugga, och att dom tror på det.

Mitt tips skulle alltså vara att inte ta med betygen till mönstringen, få tillräckligt bra värden och anmäla dig ändå.

Om du anses intressant då kommer du få hem en lapp med komplettering, där du bland annat skickar betyg och en levnadsberättelse. I ditt fall kan flygcert eller annat utbildningsbevis också vara aktuellt.

Då får du en chans att förklara dina betyg, och gör du det övertygande borde du ha en chans att få komma på x-mönstring.

Jag har själv 20.0 och blev inte antagen, delvis pågrund av andra faktorer, men även att jag är en slappis med varken studiedisciplin eller koncentrationsförmåga mina betyg till trots (säger mest om svenska betygssystemet).

Vad jag kommer ihåg var det en på extramönstringen som hade 16 i snitt. Men TommyLi i den här tråden blev inte ens kallad på 18,5 trots att han läst 3500 poäng. Så lite lotteri är det nog.

Olof

Edited by OlofMalmberg
Posted
Jag har själv 20.0 och blev inte antagen, delvis pågrund av andra faktorer, men även att jag är en slappis med varken studiedisciplin eller koncentrationsförmåga.

Hoppsan Kerstin!

20.0 och dålig studiedisciplin och koncentrationsförmåga? :banana

Vilken linje gick du? :D

Posted

Jag går specialutformat med inriktning på ekonomi och politik.

Nu till våren kanske det blir lite sämre 19.8-9 något, eftersom jag fick 2.0 på högskoleprovet och börjar slarva ännu värre.

Jag är extremt studiebegåvad men har ingen som helst uthållighet. Dvs jag kan plugga en 30 min i sträck, max. Å andra sidan lär jag mig ofta mer på 30 min än många gör på flera timmar. Och det är precis vad som krävs i gymnasiet.

Men nu ska jag börja skriva ett arbete som skulle varit inne i höstas ;)

På den nivån är det!

Olof

Posted
Jag går specialutformat med inriktning på ekonomi och politik.

Nu till våren kanske det blir lite sämre 19.8-9 något, eftersom jag fick 2.0 på högskoleprovet och börjar slarva ännu värre.

Jag är extremt studiebegåvad men har ingen som helst uthållighet. Dvs jag kan plugga en 30 min i sträck, max. Å andra sidan lär jag mig ofta mer på 30 min än många gör på flera timmar. Och det är precis vad som krävs i gymnasiet.

Men nu ska jag börja skriva ett arbete som skulle varit inne i höstas ;)

På den nivån är det!

Olof

Du verkar väldigt rättfram och... ödmjuk;), OlofMalmberg. Var det något sådant som fällde dig vid extramönstringen?

Posted (edited)

Tja, dom ville inte lämna ut någon motivering. Men jag tror mig veta egentligen, baserat på de frågor/påståeende jag fick. Saker som orderlydnad, disciplin, studiekoncentration samt att jag hade ett "aktivt fritidsliv" enligt dem, och att det var i Uppsala där jag råkar bo.

Frågor i stil med "Vi har tidigare dåliga erfarenheter av personer som bott här i stan som sovit hemma på kvällarna. Stör sammanhållningen. Hur skulle du klara att bo här hela veckorna".

"Ja, om det förväntas av mig kan jag väl göra det"

"hur går studierna nu"

"gymnasiet har varit skitslappt, jag har gjort vad jag behövt och inte mer. Därför vill jag gärna ha lite mer utmaning nu"

"Du har ett väldigt aktivt fritidsliv nu, hur tror du du skulle klara av en väldigt förändrad fritidssituation"

"jasså, har jag, jo men det ska nog gå bra".

Min spekulation är att jag bedömdes som en intelligent, lätt excentrisk person som sökt undass för att kunna fortsätta bo hemma i Uppsala, fortsätta leva mitt normala liv och plugga lite lagom till proven. Verkade inte direkt sälja min själ och ha allmänt kaotisk manana inställning till det mesta.

Så lär av mitt misstag och kolla upp kravprofilen och försök anpassa dig till den om du vill göra en strömlinjeformad intervju.

Om dom bedömde vem jag var korrekt, ja antagligen. Gjorde inget för att mörka det.

Om dom bedömde mina förutsättningar att klara det korrekt, tja det får man aldrig veta.

Olof

Edited by OlofMalmberg
Posted
Yossarian said:
I ditt fall,xxxx, är ju upparbarligen flyg ett stort intresse och vad kan vara bättre än det hos en FV-undass?

Det kan vara en fördel (det är ju aldrig en nackdel i alla fall) och ge ett visst försprång att ha sådana intressen, men det finns många andra egenskaper som hamnar före vissa specialintressen. Tanken är ju inte att man ska behöva vara färdigutbildad innan man börjar, utan att man ska vara tillräckligt duktig för att kunna ta till sig av utbildningen och ha förmågan att kunna tillsätta en viss befattning.

Egenskaper såsom samarbetsförmåga, ödmjukhet, arbetsvilja, studieförmåga, noggrannhet, initiativförmåga, förmåga till självständigt arbete samt vilja att ta till sig av soldatutbildningen ligger högt på listan.

Var försiktig med att uttrycka vad som kan vara bäst att kunna hos en undass innan du själv tillsatt befattningen.

/12345

Posted
Var försiktig med att uttrycka vad som kan vara bäst att kunna hos en undass innan du själv tillsatt befattningen.

/12345

Helt rätt. Dålig formulering av mig. Det jag vill få fram är att intressen kan hjälpa en bra bit på vägen på extramöstringen. Är övertygad om att det hjälpte mig.

Posted

/12345

Du verkar väldigt fientlig mot oss blivande undassar - är du inneliggande eller någon av dem som ska se till och få ordning på oss? Precis som Yossarian säger så syftar jag in på utbildningen när jag ger tips - vi pratar av egen erfarenhet inför vår extramönstring (jag har inte nämnt något om utbildningens krav på de värnpliktiga utan de saker som gäller inför extramönstringen).

Posted

/12345

Du verkar väldigt fientlig mot oss blivande undassar - är du inneliggande eller någon av dem som ska se till och få ordning på oss? Precis som Yossarian säger så syftar jag in på utbildningen när jag ger tips - vi pratar av egen erfarenhet inför vår extramönstring (jag har inte nämnt något om utbildningens krav på de värnpliktiga utan de saker som gäller inför extramönstringen).

Fientlig? Tja, kanske lätt att uppfattas så. Jag anser bara att man ska hålla sig till det man vet något om. När ni pratar om "egen erfarenhet", så pratar ni om vad ni tror att det kontrollerades på "extramönstringen". Vill man verkligen ge någon råd på så lös information? Jaja, jag ska väl inte tjata mer om det, men tänk till lite.

Posted

/12345

Fientlig? Tja, kanske lätt att uppfattas så. Jag anser bara att man ska hålla sig till det man vet något om. När ni pratar om "egen erfarenhet", så pratar ni om vad ni tror att det kontrollerades på "extramönstringen". Vill man verkligen ge någon råd på så lös information? Jaja, jag ska väl inte tjata mer om det, men tänk till lite.

Du, 12345, verkar i alla fall ha erfarenhet av undass-utbildningen. Om du tittar på hur de som utbilda(t)s till undassar har utvecklats - då måste du väl se att många av dem var precis som vi i början, eller?

(Snyggt sätt att hänvisa tillbaka till utbildningsbeskrivningen förresten: "Vill man verkligen ge någon råd på så lös information?". Du har rätt.)

Posted (edited)
Om du tittar på hur de som utbilda(t)s till undassar har utvecklats - då måste du väl se att många av dem var precis som vi i början, eller?

För att raljera lite: Ni är de första som kollektivt skrivit era livs historier på Internet.

Jag ska väl inte vara den som är den; skriv vad ni vill, men ha kanske lite i bakhuvudet vad jag skrivit genom denna och den andra undass-tråden.

Slut!

Edited by 12345
Posted

"För att raljera lite: Ni är de första som kollektivt skrivit era livs historier på Internet."

Det är utmärkt för ens framtida ödmjukhet, eftersom man jämt retroaktivt föraktar sin egen dumhet (iaf hittils av mina 19 år i livet).

Att läsa hur säker man var på något helt galet för bara ett år sen kan ju ge förmåga på att se lite mer kritisktpå dagens benfasta övertygelser.

Och om ett år kommer jag kunna läsa det här och tänka "Haha, så dum jag var" och inte gå omkring och låtsas att jag aldrig var så här dum.

Olof

Posted

Oftast är ju inte genomtänkta saker dumma, utan bara ett resultat av dålig kunskap. Sedan är det ju en gammal sanning att ju mer man vet desto mer övertygad blir man om sin egen okunskap.

Sedan tycker jag att ni som gått utbildningen gott kan förklara vad den handlar om, så hemlig borde den väl inte vara?

Posted
Oftast är ju inte genomtänkta saker dumma, utan bara ett resultat av dålig kunskap. Sedan är det ju en gammal sanning att ju mer man vet desto mer övertygad blir man om sin egen okunskap.

Sedan tycker jag att ni som gått utbildningen gott kan förklara vad den handlar om, så hemlig borde den väl inte vara?

Nädå, så hemlig är den inte, men vissa av oss som varit inblandade i det där är gode less på att skriva om utbildningen om och om igen. Letar du runt lite i den här tråden (sidan 6 är ett hyfsat tips) samt resten av Internet (lumpen.se kanske...) så ser du en del information.

/12345