Jump to content

CGA5P

Guest

Recommended Posts

När man ser denna bössan så inställer sig genast frågan,

varför kan inte försvaret göra på samma sätt med AK5B/C/D?

Behålla stålsiktena trots att man sätter på en siktesskena?

Då har man ju inga problem om det optiska siktet av någon anledning skulle lägga av.

The Swede

Då har man ju inga problem om det optiska siktet av någon anledning skulle lägga av.

The Swede

Hörde en riktigt larvig förklaring på det där.

"Försvaret skulle minsann visa upp att Sverige låg främst i världen, och hade så bra sikten att man t.o.m. kunde plocka bort de gamla stålrelikerna."

HOPPAS att det finns en bättre anledning än så, för det lär ju kosta en del att meckla väck dem. Och som extra trygghet..

The Swede

Hörde en riktigt larvig förklaring på det där.

"Försvaret skulle minsann visa upp att Sverige låg främst i världen, och hade så bra sikten att man t.o.m. kunde plocka bort de gamla stålrelikerna."

HOPPAS att det finns en bättre anledning än så, för det lär ju kosta en del att meckla väck dem. Och som extra trygghet..

Är det så blir man ju mörkrädd.... då har man ju inte lärt sig nå't...

Klart man skall ha reservriktmedel.

Men det finns ju faktiskt backupsikten på ak 5b.

Någon som vet hur bra/dåliga de är?

Menar du de backupsikten som sitter på ovansidan av det optiska? Visirlinjen är ungefär lika lång som på en pistol, och det kommer att finnas ett liknande på de nya siktena också om jag inte minns fel. Precitionen är ju inte helt perfekt m.a.o.

Men det finns ju faktiskt backupsikten på ak 5b.

Någon som vet hur bra/dåliga de är?

Visst finns det reservsikte men som Ing sa så är dom helkassa.

Om man sen monterar fäste för bildförstärkare så har man helt plötsligt inget reservsikte alls.

Ett alternativ kunde vara att göra som på L85A1, att man kan ta bort det optiska riktmedlet och skruva dit ett vanligt sikte istället.

The Swede

Guest GRG_SKYTT

Får ju hoppas det blir nån sorts  reservriktmedel gärna av den modellen som visar på bilden

hur bra opiken än är kommer den att gå sönder vid nått tillfälle

Skulle jag bli tvungen att välja mellan optiskt sikte utan reservrikt och en vanlig Ak5 så blir det den senare

Egentligen om "vanliga" AK5C.

När jag var i kiruna så var ett "icke namngivet förband" där samtidigt. De hade AK5C och vad jag nästan kan svära på i efterhand ett bärhandtag på ovandsidan á la G36 ungefär. Kan detta stämma?

Har sett nån bild på AK5C med bärhandtag men det är nån bild från tillverkaren.

Någon som vet?

Just reservsikten, till M4 finns det ju typ dessa: ARMS40UP_small1.jpg

En motsvarande lösning med kornet så har man ju det man behöver.

Jag har sett att det har kapats av handtaget till M4A1 och använts som reservsikten, men det bör vara att föredra ett mer ordnat fixande tror jag...

2 Sharp!!!

Du bord eju veta att de tnya siktet har reservriktmedel ovanpå sig. jag har ju tom visat dig prototyperna.

Anledningen till varför FM tar bort järnsiktet från vapnet är att det kunde ställa till problem när man monterade olika saker på skenan NVG etc.

Sedan om siktet skulle gå sönder så är det bättre med reservriktmedlet ovanpå det optiska eftersom då behöver man inte montera ner siktet för att komma åt reservritkmedlet (väldigt bra vid ett snabbt läge)

Varför tycker alla det är så snyggt med korta versioner av vapen? ??? Själv tycker jag orginalet är mycket snyggare och ser mycket bättre ut (ingen aning om funktion).

Jag skullebli mycket besviken om jag var tvungen att ha en sån kort liten sak. Ak 5D... Som tur är, är väl den risken inte så stor. :)

Som utbildad pbvskytt så skulle jag varit skitglad om jag fått en sån liten och nätt ak5 istället för den käppen dom slängde på oss.

MKS GB.

Det var inte bara ladda och patron ur dom övade.

Dom stog på fotbollsplanen och övade batongteknik också.

The Swede

istället för den käppen dom slängde på oss.

Var glad att du inte behövde springa omkring med "spjutet" (prickskyttegevär 90).

:)

Jo, hade väl blivit lite trångt att få ner den på skyttplats.

Svårt att stänga luckan. :)

The Swede

2 Sharp!!!

Du bord eju veta att de tnya siktet har reservriktmedel ovanpå sig. jag har ju tom visat dig prototyperna.

Anledningen till varför FM tar bort järnsiktet från vapnet är att det kunde ställa till problem när man monterade olika saker på skenan NVG etc.

Sedan om siktet skulle gå sönder så är det bättre med reservriktmedlet ovanpå det optiska eftersom då behöver man inte montera ner siktet för att komma åt reservritkmedlet (väldigt bra vid ett snabbt läge)

Jo fan, men det är ju som på susat, pisskort visirlinje...

Jonas vill ha uppfällbara reserv sikten, som om jag skulle få lägga vantarna på en kort ak5... men ändå... :)

ak5_mod.jpg

Den här är väll den några av er tänker på med det fasta siktet.

--------------------------------------------

Om du skriver plutonen.com istället för .org funkar det mycket bättre.

The Swede

BLÅGUL

hmm  förbannade server satan...   varför bråkar den med mig..   jaja    men bilden syns väll ?  *hoppas*

Bilden kommer från FMV  vem jag fick den av kommer jag inte ihåg. Den är rätt gammal..