Yxa Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 (edited) Hur svårt är det att få en läkarbedömning av skadan och sedan en granskningsnämnd? Inte alls.Förklara då varför ett befäl sa till mig "du kommer aldrig härifrån....förrens du muckat.... din knä-skada blir bättre, Sandgren"Nu 2 veckor senare så är den inte bättre ALLS..... så vad säger du nu om "...inte alls" Hmm, så om befälet svor dyrt och heligt att du aldrig skulle ta dig därifrån, hur tog du dig därifrån? Om du nu är tillbaka i det civila mörkret så är det ju bevisligen inte omöjligt att ta sig därifrån. Du har alltså överbevisat dig själv. Sen är det som så att befälen oftast inte vill släppa ifrån sig folk i onödan. Så om man har någon som beklagar sig över någon skada så försöker man sondera hur allvarligt det verkligen är (och då snackar vi inte om att hålla handen och fråga hur du mår) och om det verkar som om personen ifråga bara simulerar så kör de ofta hårt mot hårt. Antagligen så betedde du dig som en gnällig simulant vilket endast gjorde befälet än mer negativt inställd mot dig och dina annars legitima(?) reservationer. Sen håller jag med övriga vad gäller den där jävla JAG JAG JAG-attityden vissa far omkring med. Såg nog med sånt skit i USA. Edited September 14, 2004 by Yxa Quote
Witnick Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 Äsh... menade ju inte riktigt att "alla känner alla här" Trodde bara att jag nämnt min situation i denna tråden.... har kanske inte gjort det ändån? -- Jag går och väntar på en tid hos min läkare som ska kolla på mitt knä igen... För han sa något om att man inte kunde se eventuella skador för all den vätska som fyllts i mitt knä.... så nu får dom röntga igen, eller nåt... Går och väntar på pliktverkets besked just nu (och lämnar inte min lägenhet ofta då det gör för ont) Quote
2Sharp Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 så nu får dom röntga igen, eller nåt... Se till att få en magnetröntgen gjord. Knäskador är inget roligt... Quote
Witnick Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 Såg inte yxa's post, så jag dubbel-postar nu -- Jag förstår att dom inte vill släppa iväg gnällspikar... men när jag inte äns kan göra manöver till honom utan tvingas sitta ner klockan 3 på natten mitt på regement-planen så måste han förstå att jag inte "simulerar" (vilket jag inte gjorde) Då min smärtor var äkta...trots allt!! Och jag tänker fortsätta med min JAG attityd.... tack så mycket.... Quote
Witnick Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 Är som sagt mycket orolig för att den korta tiden i lumpen har förvärrat skiten :( Quote
Yxa Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 Efter att kollat din skadade-tråd så är jag ju uppenbarligen inte den ende som tolkat ditt befäl på det sätt jag gjorde. Och tro mig - två dagar är inte tillräckligt för att avgöra om befälet är bra eller dåligt (såvida han inte sparkade dig på knät vill säga). Sen att befälet såg dig halta - oj en hälta går ju inte att fejka! Kom igen nu, försök se det utifrån hans synv... Nej just ja - det var ju dig det handlade om. Quote
dxl Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 I din profil står det "rycker in snart" kanske dags att ändra. Vad är det för papper du väntar på från pliktverket? Och att enbart tänka på sig själv är en jävligt dum inställning, kanske dags att börja fatta att man inte är världens centrum? Quote
Witnick Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 HAH! Jag har sådant flyt idag...för jag har svar på allt här B) -- Vad sägs om att jag visade honom TVÅ läkarintyg där det stod följande *hostar och rensar halsen* "Skall inte stå upp genomföra fysiska aktiviteter....bör skickas hem Kan få grövre skador" Etc.... Och för övrigt så handlar det om mig....(JAG) ja?! Men hade det varit diiiiig vi pratade om så hade du också gnällt...lika mycket som jag! Men just nu förstår du inte min situation.... lätt att skoja och förnedra då. Quote
Witnick Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 Och att enbart tänka på sig själv är en jävligt dum inställning, kanske dags att börja fatta att man inte är världens centrum? När DU inte tänker likadant (i liknande situationer) som jag...så kan jag sluta tänka på mig själv...visst. För vad betyder en knä-skada som jag kommer att bära hela mitt livet pga Lumpen, om jag lyckades genomföra min PLIKT? Va?? Hahaha! Tillåt mig att skratta men du hade gjort likadant som jag Quote
dxl Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 Är inte din knäskada jag syftar på utan det jag citerat innan. Har svårt att tänka mig att man häver ur sig saker som inte finns någonstans i bakhuvudet. Quote
Witnick Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 Wops. Då har jag tappat tråden tyvärr -Crud! Quote
Yxa Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 Få höra nu hur du gjorde för att ta dig därifrån? Vem talade du med, vad sa de osv osv? Jag åkte själv på en knäskada (samt en kraftigt stukad fot, men det var under hundtjänstutbildning) i lumpen som resulterade i att jag blev hemskickad på order av sjukan i ett par dar i samband med en helgledighet (lappen sa något om 98% orörlighet i 5 dagar samt anti-inflammatorisk medicinering i nån vecka utöver det). Jag återgick till tjänsten efter helgledigheten och haltade omkring bäst det gick. Det var 10 år sedan och knät blev aldrig helt återställt (inte fotleden heller), men jag har trots det varit på FN-tjänst och kuskat omkring i Grand Canyon. Så nej, jag gjorde inte som du. Quote
Witnick Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 (edited) Så nej, jag gjorde inte som du. Damn! Ok... 2-0 till dig... Men så jag antar att eftersom ditt alternativ är "det rätta" alternativet....så gör det att du har rätt? Lägg märke till min sarkasm här...även om det bara är text ni läser! Jag hade inget alternativ då 2 läkare sa åt mig att "ta dig hem, eller få skador för livet" Jag struntar i lumpen om det skall sluta med att jag får skador för livet ska ni veta!! -- Just ja, din fråga: Dom skickade hem mig med beskedet "pliktverket ska kolla på ärendet" Det är nu 3 veckor sedan.. Men jag skall lägga mig nu grabbar.... jag ber djupt om ursäkt för dom missförstånd som jag orsakat... men jag tänker INTE be om ursäkt för att jag inte tänker/fungerar som ni.... Edited September 14, 2004 by Witnick Quote
A2Keltainen Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 Man kan bara bry sig om sig själv.... se till så att man (som jag) inte totalt går sönder.... lumpen sket totalt i det. DET......DET är min rättighet....så vilket väger mest? huh? Min rättighet som skadad svensk eller min skyldighet till Sveriges Försvarsmakt?? Din skyldighet till Sveriges försvarsmakt inbegriper i mina ögon att du DÖR om det så anses vara nödvändigt för att lösa försvarsmaktens uppgifter. Förhoppningsvis så behöver det dock inte ske i fredstid. Jag börjar även bli redigt trött på alla personer som tror att försvarsmaktens uppgift är att uppfylla deras egna små personliga fantasier och önskningar. Försvarsmaktens uppgift är att försvara landet. Om detta kan kombineras med ett uppfyllande av de nämnda personernas små personliga fantasier och önskningar, så är det bara att gratulera dem, annars är det bara tough luck, bita ihop, sluta gnälla och lösa uppgiften som gäller för dem. Min allmäna erfarenhet av bland annat lärare, befäl och myndigheter är för övrigt att om man är glad, vänlig och positiv och gör sitt bästa, så får man även ett bra bemötande tillbaka. Är man däremot en otrevlig gnällspik så får man skit tillbaka. Jag har rent allmänt fått ett väldigt bra bemötande av lärare, befäl och myndigheter, utan att någonsin ha slickat röv det minsta. Däremot så tror jag på, och praktiserar aktivt, sådana gamla och omoderna saker som artighet och hövlighet. Quote
Yxa Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 Så nej, jag gjorde inte som du. Damn!Ok... 2-0 till dig... Men så jag antar att eftersom ditt alternativ är "det rätta" alternativet....så gör det att du har rätt? Jag sa inget om rätt eller fel. Jag poängterade endast det faktum att alla inte skulle göra som dig, så det är läge att du slutar vifta med den flaggan. Om du trillar från staket på fyllan och pajjar knät så är det klart att man skall se till att fixa det innan man ger sig på marschträning. Du fixade inga kryckor på akuten? Om du dyker upp en dag sent utan kryckor och påstår dig ha en allvarlig knäskada så skulle jag också ställa mig litet frågande till hur sanningsenlig din story är - oavsett läkarintyg. Jag skulle nog se till att du blev skickad till sjukan (där man har någorlunda pejl på personalen) för en utvärdering innan jag sa bu eller bä. Dock måste jag tyvärr säga att det sätt som du argumenterat din sak på är minst sagt barnsligt, och om du använde samma argumentationsteknik mot dina befäl så kan jag förstå om de var negativt inställda. Just ja, din fråga:Dom skickade hem mig med beskedet "pliktverket ska kolla på ärendet" Det är nu 3 veckor sedan.. "Dom", vem är "dom". Vänligen precisera - finns gott om folk inom FM, så att säga "dom" är alltför vagt. Quote
Witnick Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 Du polarn, jag tänker inte få bestående men för en försvarsmakt som skiter i att jag får bestående men.... då struntar jag i lumpen. (Kan ju ändån inte genomföra den i vilket fall, så det kvittar vilken orsak som ligger bakom) Du och jag ser olika på detta....tough luck. . men det får vi båda acceptera För jag håller inte med dig då det gäller plikt, dö för FM och allt det andra vi tagit upp här.... Men nu ska jag: Så godnatt. Quote
Witnick Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 (edited) Yxa? För det första så var jag inte full...så snacka inte gojja... Och du vifftar också med flaggor här (mer än mig)...fast inte samma flaggor som mina naturligtvis...så vems flaggor skall man följa ? Att du hoppar på mitt sätt att argumentera här är inte mycket mer moget skall du veta.... håll dig till dom konkreta sakerna nu.... inte hur kass jag är på att skriva. Jag tycker inte som dig... .so what? Detta är ett *host host* FORUM!!!!!!! Woooah! Edited September 14, 2004 by Witnick Quote
Yxa Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 (edited) För det första så var jag inte full...så snacka inte gojja... Nehej. Och du vifftar också med flaggor här (mer än mig)...fast inte samma flaggor som mina naturligtvis...så vems flaggor skall man följa ? Jaså, vilka flaggor har jag viftat med, och det mer än du har med din om att "alla skulle gjort som mig"? Och det är inte snack om att "följa" den ena eller andra flaggan - jag konstaterade att ditt argument om att alla skulle gjort samma sak var felaktigt, det var allt. Att du hoppar på mitt sätt att argumentera här är inte mycket mer moget skall du veta.... Om det var enbart det jag gjorde så skulle jag hålla med dig om att det är omoget, men uppenbarligen så missade du min poäng. Så en gång till: en dylik bristande argumentationsteknik kan ha varit ett av skälen till varför ditt befäl betedde sig som han gjorde. håll dig till dom konkreta sakerna nu.... inte hur kass jag är på att skriva.Jag tycker inte som dig... .so what? Detta är ett *host host* FORUM!!!!!!! Jamen dåså; för att då återgå till de konkreta sakerna - VEM/VILKA TALADE DU MED DÅ? Dessutom har det aldrig varit min avsikt att få dig att tycka som mig. Vad jag däremot har försökt är att visa att alla inte skulle agera som dig i din situation. Jag har aldrig sagt att det var fel av dig att försöka få uppskov till knät läkt, jag var endast trött på att se dig upprepa gång på gång att alla skulle gjort som dig - för så är inte fallet. Dessutom försökte jag ge dig litet insikt i hur det fungerar i det militära - speciellt vad gäller folk som dyker upp med skador och eventuellt är gnälliga under GSU:n. Baserat på din reaktion så har du tydligen inte alls uppfattat dessa avsikter. Men nu har du dem här i svart på vitt (eller ljusgrönt). Edited September 14, 2004 by Yxa Quote
A2Keltainen Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 (edited) Du polarn, jag tänker inte få bestående men för en försvarsmakt som skiter i att jag får bestående men.... då struntar jag i lumpen. (Kan ju ändån inte genomföra den i vilket fall, så det kvittar vilken orsak som ligger bakom)Du och jag ser olika på detta....tough luck. . men det får vi båda acceptera För jag håller inte med dig då det gäller plikt, dö för FM och allt det andra vi tagit upp här.... Det förstår jag, för det viktigaste är självklart att DU får göra precis som DU vill, för vad skulle kunna vara viktigare här i världen än DU? En dag så kanske du förstår vad ord som "andra", "plikt", "ansvar", "uppoffring" och "altruism" innebär. Under min beväringstjänst så tvärdog helt plötsligt och oväntat modern till en av beväringarna på mitt kompani på grund av en olycka. Beväringen uteblev exakt noll dagar från tjänsten på grund av detta och fortsatte att sköta sin tjänst helt perfekt även direkt efter dödsfallet. Vad han gjorde kallar jag att bita ihop rejält och ställa upp för sina kamrater, även när ens egen situation är riktigt jäkla sur. Gissa om han steg ytterligare i respektrappan bland oss övriga beväringar som ett resultat av sin plikttrogenhet? Edited September 14, 2004 by A2Keltainen Quote
Panzerfaust Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 Såg inte yxa's post, så jag dubbel-postar nu Ett litet infanteritips. Quote
Witnick Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 Ni hoppar på mig personligen för att ni tycker så mycket om eran FM... Jag skiter i lumpen och jag behöver inte detta forumet längre....för ni vet verkligen hur man snackar skit för att få någon att otrivas här... tack så mycket grabbar. -- Panzerfaust? Notera att jag har ändrat många av mina poster i denna tråden...så vem fan tror du att du berättar något nytt för, va? Behåll eran armé....för jag skiter i den... och jag struntar i detta forumet...för här hoppar alla på en PERSONLIGEN för att jag inte håller med er om "vad man ska tycka" om FM? Ganska kul att se att ni bara håller ihopa med VISSA och inte med alla.... Så vad säger du nu om ""andra", "plikt", "ansvar", "uppoffring" och "altruism" A2Keltainen?? LoL! ´ Hejdå allihopa....försvara sverige duktigt nu Quote
Rifleman/Medic Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 Under min beväringstjänst så tvärdog helt plötsligt och oväntat modern till en av beväringarna på mitt kompani på grund av en olycka. Beväringen uteblev exakt noll dagar från tjänsten på grund av detta och fortsatte att sköta sin tjänst helt perfekt även direkt efter dödsfallet. Vad han gjorde kallar jag att bita ihop rejält och ställa upp för sina kamrater, även när ens egen situation är riktigt jäkla sur. Gissa om han steg ytterligare i respektrappan bland oss övriga beväringar som ett resultat av sin plikttrogenhet? Menar du att personen struntade i sin egen moders begravning för att spela Allan inför sina kamrater? Låter sjukt i mina öron. Quote
Forumsledning Kimster Posted September 14, 2004 Forumsledning Report Posted September 14, 2004 @Witnick Just nu är det du som gormar om pest och plåga och dömmer ut en hel yrkeskår och deras firma för att DU blev behandlad illa av en/två befäl. Vissa här försöker hjälpa eller förstå dig.. men du verkar skita i det också Du är på ett millitärt forum som innehåller medlemar med ett visst intresse, vad förväntar du dig egentligen ??! Anpassa dig eller så får du vara beredd på att bli ifrågasatt om du går emot nått utan något riktigt bra underlag till varför nått "suger". Ja folk försvarar sitt intresse/yrke här av ganska uppenbar anledning. Sen kan vissa andra här tagga ner lite och skippa sitt ifrågasättande om det uppenbarligen inte uppskattas. Tydligen svårt att låta bli att skjuta tillbaka när man själv känner sig träffad. men men Skippa tramsandet nu och gör nått seriöst och konstruktivt av tråden eller så åker den. / Kimster BlåGul Quote
Erik_G Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 Ett ord om plikt, skyldigheter och rättigheter.. Om jag och alla andra hårt arbetande människor i sverige sket i sin SKYLDIGHET att betala skatt skulle ni med dåliga knän inte kunna utnyttja vår RÄTTIGHET att få fri (nästan iallafall) sjukvård. Om alla hemvärns och civilförsvarsarbetande människor sket i sin PLIKT när översvämmningar, snökaos etc drabbar vårt land skulle vår RÄTTIGHET till tak över huvudet och torrt om fötterna etc inte kunna efterlevas. Med en rättighet följer alltid en skyldighet. Ingenting är gratis här i världen, tro mig. När det gäller försvaret har vi sedan länge en pliktlag som gör att alla vapenföra män är skyldiga att ställa upp i händelse av ofred. Detta gäller ju inte bara oss som gjort värnplikten, utan även alla andra som av en eller annan anledning sluppit/missat. Denna plikt är priset vi får betala för att få gnälla ohejdat på Göran och kompani, men ändå få det stora nöjet att låta honom få styra landet fyra år i stöten. Det är plikten vi får betala för rätten att läsa vilka böcker vi vill, att få tillbe valfri gud, om man vill, att få vara ute efter kl 21, att få älska vem man vill, att få demonstrera, att få starta en tidning, att få spela rockmusik och en hel massa andra rättigheter vi tar för givna men som är totalförbjudet och kan leda till döden i andra länder. Där det finns en rättighet finns det en skyldighet. Eller som en stor man sade en gång: Fråga inte vad ditt land kan göra för dig, utan fråga dig vad du kan göra för ditt land. Om du nu inte kan fullgöra din värnplikt för att du har ett skadat knä så må det vara hänt. Många har varit i din situation. Jag har svårt att se att ett befäl med alla hästar hemma kan vilja ha kvar en invalid i truppen då det mest måste vara ett besvär med transporter och dylikt. Sådan brist på vpl borde det inte vara. För er som velat göra lumpen som "superduperjägare" men fick en betydligt mindre glassig tjänst alternativt inte fick göra lumpen alls. Tough luck, men som tidigare sagts så är det en skyldighet att ställa upp, men ingen rättighet att bli utvald. Alla platsar inte till alla poster, men normalt funtade människor har oftast en plats någonstans och inom försvarsmakten är alla befattningar viktiga, även om "snacket" säger något annat. Hur tuffa tror ni jägeriet är utan vapen och battrier till sina GN1? De tuffa stridsvagnarna är inte speciellt tuffa utan ammo och drivmedel. Så till er som av en eller annan anledning helt plötsligt har 7,5-15 månader oväntad fritid, gör något vettigt av den tiden, skaffa ett jobb och tjäna pengar, eller res, eller skriv en roman eller nåt.. Efter 10 år är all nytta du har av lumpen ändå lite tuffa historier, men det är ändå rätt blekt jämfört med borneos djungler, feta filmrättigheter eller en fet månadslön ;) mvh Erik G Quote
A2Keltainen Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 Menar du att personen struntade i sin egen moders begravning för att spela Allan inför sina kamrater? Låter sjukt i mina öron. Nej, det menar jag inte. Beväringen gjorde själv inget väsen alls om saken och begravningen hölls under en helg. Det var via andra beväringar som jag hörde att hans mor dött. Så han tog alltså inte själv upp saken på något sätt, utan fortsatte sin tjänstgöring som vanligt. Jag misstänker att moderns död tog hårt på honom psykiskt, men han bet ihop och försökte inte på något sätt få tjänstelättnader eller något liknande på grund av händelsen/sorgen. Quote
BlackIce Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 Menar du att personen struntade i sin egen moders begravning för att spela Allan inför sina kamrater? Låter sjukt i mina öron. Nej, det menar jag inte. Beväringen gjorde själv inget väsen alls om saken och begravningen hölls under en helg. Det var via andra beväringar som jag hörde att hans mor dött. Så han tog alltså inte själv upp saken på något sätt, utan fortsatte sin tjänstgöring som vanligt. Jag misstänker att moderns död tog hårt på honom psykiskt, men han bet ihop och försökte inte på något sätt få tjänstelättnader eller något liknande på grund av händelsen/sorgen. När folk i sin närhet dör reagerar folk väldigt olika; vissa storgråter varje dag och låser in sig, och vissa lever vidare som om ingenting hade hänt. Efter ett tag släpper choken och försvarsmekanismen och man inser vad som faktiskt hänt. Det är det sistnämda som jag tror hände med A2 lumpar-polare. Väldigt mkt OT men var tvungen att lägga mig i. Quote
RRM Sjöbev Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 En sak jag inte förstår, om man nu har skadat sig, har läkarintyg. Man tar ett beslut ponera att "hoppa av" lumpen eller att fortsätta och riskera att skadan förvärras. Ja livet är fullt av beslut. Det ingår. Hoppas knäet blev bra. Du kommer garva åt detta då du tagit din examen och jobbar på Bofors produktutvecklings-avdelning Quote
Panzerfaust Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 Panzerfaust? Notera att jag har ändrat många av mina poster i denna tråden...så vem fan tror du att du berättar något nytt för, va? Varför är du otrevlig mot mig? Om du är så duktig varför dubbelpostade du flera gånger då? Kanske bara almänt korkad? Som du beter dig här så skulle jag inte bli förvånad om det i själva verket är befälet som knäckt knät på dig och du är sur över detta. Väx upp. Quote
Guest trq Posted September 15, 2004 Report Posted September 15, 2004 tänkte lägga ett riktigt onödigt inlägg här 1. Har man knäskador som riskerar att utbvecklas till bestående besvär pga. värnplikt är man helt jävla slut i huvudet om man inte avbryter. 2. Se 1 detta är min egen högst personliga och inte det minsta ödmjuka uppfattning, Tack för mig! Quote
Hensoldt Posted September 15, 2004 Report Posted September 15, 2004 Oavsett de skador man kan tänkas dra på sig antingen innan eller under sin tjänstgöring, så tycker jag att det kan finnas en anledning å söka annan tjänst istället för å skita i allt. Bryter man benet, sitt i vakten. ;) Ni förstår hur jag menar. För det måste väl vara bättre att den inkallade gör ngn form av plikt istället för å skickas hem? Vad tycker ni? Quote
Recommended Posts