Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tidigare så skrev jag en tråd med anledning av att det gick galet vid min mönstring o inskrivning.

Historien i korthet:

Jag bestämde mig tidigt att jag ville gör lumpen, och då gära vid jägarförband.

Tränade hårt och mönstade i december förra året,

psykologen gav mig en 8:, Styrkan blev en 9:a och cycklingen en 8:a.

Mitt problem var att vid inskrivningen placerade jag mig i ena hörnet av datasalen för att få lung o ro, ovetnandes om att fasaden renoverades utifrån ca 1 meter ifrån mig.

Efter halva stresstestet började en betongborr arbeta och distraherade mig starkt, fick en 0:a på stresset o 5:a på inskrivningen.

Fick 3 olika placeringar men det hela slutade med utb. reserven.

Jag ringde och försökte ändra men beslöt mig tillslut för att ge upp (delvis av rädslan för att ev bli placerad på tjänst som jag absolut inte ville ha)

Nåväl, tiden har gått o jag pluggar nu första året på en civiling. utbildning som kommer att pågå i 4,5 år. Där är jag yngst och har träffat många som gått jägarförband och likande.

Just nu känner jag att jag vill ta ett sabbatsår och göra jägartjänst, tror ni det finns nån chans att få möjlighet att gör det? Ångrar varje dag att jag inte stod på mig och krävde omprov av dator testerna pga omständigheterna.

Går det att kompletera gamla värden om jag förklarar situationen?

Tacksam för ideer,

alex

• Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Så du är på ett stresstest, något händer, du blir stressad så att du inte kan prestera på stresstestet...

I rest my case...

Man kan ju alltid utgå från att de som jobbar med uttagning etc. är helt bakom flötet och absolut inte kan sitt jobb.

Följden blir ju att man givetvis är lämpad för det man vill och att vissa tester alltid är till ens nackdel.

Alt. kan man köpa läget och inse att man har fått den bedömning som stämmer, även om den inte stämmer med ens självbild.

Tycker man fortfarande att det är helt åt skogen kan man säkert gå vidare med det....

Posted
Så du är på ett stresstest, något händer, du blir stressad så att du inte kan prestera på stresstestet...

Lite hårt va?

Man ska väl iaf ha hyfsat likartade förutsättningar att genomföra testet, betvivlar att betongborren var ett moment i testet.

Posted

Menar du att jag borde klarat stresstestet utan problem, med en borr som gick i om gångar o fick bordet att skaka?

skulle du rikskera din militära kariär genom att göra ett stresstest under dom omständigheterna?

Posted
Menar du att jag borde klarat stresstestet utan problem, med en borr som gick i om gångar o fick bordet att skaka?

skulle du rikskera din militära kariär genom att göra ett stresstest under dom omständigheterna?

Nej, jag menar att du kanske skall vara lite självkritisk och rannsaka dig själv, du verkar helt övertygad om att allt bara blev fel och att resultatet inte visar på hur du presterar under stress.

Det kanske är just det som detta visar, du har svårt att hantera stress?

Jag [upp-]manar till eftertanke mao.

Som jag skrev innan: "Tycker man fortfarande att det är helt åt skogen kan man säkert gå vidare med det"

Vill du verkligen göra lumpen så sätt igång att tjata, men se till att ha läst på innan så att du vet vad du vill göra och varför.

Nu är det ju längesedan jag var i kontakt med pliktverket, men jag fick bytt tjänst efter lite tjat och jobb.

Lycka till...

Posted

Det ska ju vara lika för alla!!

Han har 100% rätt till att få göra om testet...alternativt få mönstra om helt!

Annars försvinner hela poängen med att prestera under testerna...

Vill du bli en jägare så Go For It dude !!

thumbsup.gif.webp

Du är för melodramatisk 2Sharp ... du hade säkert inte klarat stress-testet under samma omständigheter heller !! So give him a brake..... :)

Posted
Du är för melodramatisk 2Sharp ... du hade säkert inte klarat stress-testet under samma omständigheter heller !! So give him a brake..... :uuh:

Det kan du absolut ha helt rätt i, men det har ju inte med saken att göra?

Som jag ev. har påpekat så menar jag att man skall vara lite självkritisk och inte bara förutsätta att det var just det [allt annat] som var problemet. Det kanske är DU som inte kan prestera för just detta?

När jag mönstrade bedömdes jag inte vara lämplig som befäl, inte kul då jag ville söka till Fjs, mönstringsförättaren rekommendera att jag inte sökte dit då jag med stor sannolikhet inte skulle bli antagen till "andra mönstringen".

Vilket jag heller inte blev, inte alls kul att inse att jag inte var lämpad som befäl.

Dock har senare erfarenhet visat att det var helt rätt, idag kan jag kanske "chefa" lite, men absolut inte då.

Jag är nog dålig på att få fram vad jag menar här, det har ju varit flera trådar om liknande erfarenheter och jag tycker ofta så är det en massa anledningar för att man inte fått de värden man tycker att man borde fått.

Intrycket är ofta att självkritiken eller självinsikten är allvarligt trasig alt. helt frånvarande.

Kan det kanske vara så att man kan få dåliga värden för att man presterade dåligt?? Nää, gud förbjude, det kan det väl aldrig vara??? Det måste vara en konspiration och de på pliktverkat har noll koll, ingen erfarenhet och tar bara dåliga beslut.

Stackars mig, jag har ju rätt att få göra GU precis där just jag vill.

Det funkar inte så, tyvärr...

Som jag sagt, lite mer eftertanke, smält vad du fått veta, fundera på vad testerna säger, begrunda vad du vill, vart du vill, vad du kan och vart du kan komma.

Tycker du fortfarande att de [pliktverket] är helt ute och cyklar så ligg på som en igel om att få göra om alla tester du kan göra om.

Givetvis skall du kämpa för att få göra det du vill.

Allmän note:

Jag tycker att det är för mycket snack om alla rättigheter man har, sällan eftertanke och diskussion om vilka skyldigheter man har.

ALLA får inte göra som de vill, tough luck, sån't är livet.

:)

Posted

@2Sharp Väl talat! Jag förstår precis vad du menar. Ens självbild kanske inte stämmer överens med hur andra ser på en. Dina ord skall jag ta med mig.

Posted

@ 2Sharp:

Herregud människa, det behövs fler som dig. Jag är så trött på allt jävla "men hade jag inte varit... hade psykologen bara druckit sitt kaffe... yada yada... FJS + KJ megaduperlumpen men jag blev 7.5 mån lastbilsförare för att jag mönstrade sent på året".

@ alla:

Inse att Pliktverket kan sitt jobb de också. Visst, även de gör fel, men det händer nog ganska så sällan tvärtemot vad de flesta tror.

Posted

Håller med 2sharp i det han säger.

Men när man kommer färsk från skolan till mönstringen har man ännu inte den insikten än.

Det är en lång process innan man inser att saker och ting inte alltid blir som man planerat.

Kan själv tänka tillbaka på hur grön man var när man gick till mönstringen. :)

Posted

Det finns väl folk med positiva erfarenheter av Pliktverket? Kan inte påstå att jag eller någon jag känner har klagat, trots olika tjänster som man kanske inte skulle ha gissat på innan. Dessutom är det så att man aldrig kan säga bu eller bä om en viss befattning förrän efteråt. Det bästa för en själv är att rycka in med öppna ögon och hela tiden göra sitt bästa i en positiv anda.

Precis som med förhållanden, är en stor del av orsaken bakom missnöje och problem att man gått in i en situation med förutfattade meningar om hur det "borde se ut och fungera".

Om det sedan visar sig att du skulle göra bättre ifrån dig i en annan befattning (enligt dina befäl) är det ju inte omöjligt att du omplaceras. Det är helt enkelt så att man ibland får lita på att andra vet vad som kanske är bäst för en själv (i viss utsträckning), hur tokigt det än låter.

Som ett konkret exempel kan man ju säga att Pliktverket och befälen på kompaniet är som idrottscoacher som försöker hitta rätt position för alla personer inom de ramar som finns. Ibland går det åt skogen, men utifrån mina egna erfarenheter fungerar det som det ska...oftast. :)

Se det som ett äventyr och hoppas på det bästa. Alla kan inte bli jägare och alla kan inte bli kockar. Tror jag...

Hälsningar, Foxtrot Lima :uuh:

Posted

oooooooo, vi håller med 2Sharp!

Men det gör inte jag...

--

Om ni inte visste det så har man 0% skyldigheter i vårt falska samhälle...för när det väl gäller så klagar alla på allt...eftersom mycket kan förändras då man klagar!

Jag vet att ni inte sväljer allt, för då är man bara lite dum! Kan man ändra på sådana här saker så gör man det??

VARFÖR inte, anser jag??? Kolla bara på min situation... jag blev tvingad att göra lumpen fastän jag nyss fick en svår knäskada!! Och om jag hade stannat där så hade mitt knä blivit riktigt sabbat... fick gå över en massa lik för att få komma därifrån... har ingen respekt för dom som höll i det, ALLS.... mitt knä hade fan kunnat spricka i bitar!! Klarade inte äns att marshera!!

Värt att lägga till här är att jag var 100% beredd på att göra lumpen..... framtills jag fick denna knä-skada...

Jag klagade... och fick åka hem... för hade jag stannat där så hade jag fått GROVA efter-skador...

Jag är levande bevis på att man har RÄTTIGHETER i ett träsk av "gör din plikt, även om du får bestående skador!!"

Det behöver inte vara så hårt på "skyldigheter".... inte i den riktiga världen.

Posted (edited)

Jisses, nu är jag ännu mer inne på 2Sharps spår.

Som tur är så kan inte ALLA få som ALLA vill. Vissa har självinsikt och vet sina gränser, vissa vet inte sina gränser och tror att de ligger högt över vad de egentligen gör, och vissa tror att de ligger långt under vad de egentligen gör.

Sen kan man ju alltid skylla på något/någon när något inte gått som man vill eller hoppades. Men det kan ju ha varit så att man inte klarar av att leva upp till sina egna förväntningar. Och det är ingen annan man kan skylla på för att man har för höga förväntningar.

EDIT. Rörde ihop det för mig igen.

Edited by Born
Posted

Men det gör inte jag...

--

Om ni inte visste det så har man 0% skyldigheter i vårt falska samhälle...för när det väl gäller så klagar alla på allt...eftersom mycket kan förändras då man klagar!

Jag vet att ni inte sväljer allt, för då är man bara lite dum! Kan man ändra på sådana här saker så gör man det??

VARFÖR inte, anser jag??? Kolla bara på min situation... jag blev tvingad att göra lumpen fastän jag nyss fick en svår knäskada!! Och om jag hade stannat där så hade mitt knä blivit riktigt sabbat... fick gå över en massa lik för att få komma därifrån... har ingen respekt för dom som höll i det, ALLS.... mitt knä hade fan kunnat spricka i bitar!! Klarade inte äns att marshera!!

Värt att lägga till här är att jag var 100% beredd på att göra lumpen..... framtills jag fick denna knä-skada...

Jag klagade... och fick åka hem... för hade jag stannat där så hade jag fått GROVA efter-skador...

Jag är levande bevis på att man har RÄTTIGHETER i ett träsk av "gör din plikt, även om du får bestående skador!!"

Det behöver inte vara så hårt på "skyldigheter".... inte i den riktiga världen.

Hur svårt är det att få en läkarbedömning av skadan och sedan en granskningsnämnd? Inte alls.

I verkligheten, där jag bor, så vinner man på att spela med systemet. Idogt gnällande och tjatande leder till irritation i omgivningen.

Ponera följande exempel: Vpl A-son och vpl B-son vill avbryta sin plikt( ojdå Witnick, vad betyder det ordet?)tjänstgöring. A-son gör det på rätt sätt, dvs i dialog med befäl och läkare, får de intyg som behövs och vips är han väck. B-son gnäller och tjatar från dag 1 men saknar förståelse för hur han upplevs av omgivningen. Kommer han hem snabbt? Nix. Där vill nog ingen anstränga sig över hövan för att hjälpa till.

Posted (edited)

Men det gör inte jag...

Kan du inte läsa eller är du bara allmänt korkad?

Jag har från mitt första inlägg uppmanat till eftertanke, men samtidigt också sagt att tycker du något är fel så gå vidare!!

Jag ser inte problemet, jag ser inte varför mitt inlägg skulle på någotvis skulle uppmana till att stanna kvar och få bestående men/skador.

Jag har aldrig sagt att man bara har skyldigheter, givetvis har man rättigheter, det jag vill poängtera är att det är en balans av båda.

Så i den riktiga världen behöver det inte vara så hårt på skyldigheter? Ok, då behöver det heller inte vara så hårt med rättigheter heller då... ??? :banghead:

Edited by 2Sharp
Posted

Blev bland annat frågad ett antal sjv frågor hängande i ett rep 50 över marken, för att se hur vi klarade stress. I en krigssituation e det nog många gånger värre än en betongborr i närheten när man behöver tänka klart.

Posted
Hur svårt är det att få en läkarbedömning av skadan och sedan en granskningsnämnd? Inte alls.

Förklara då varför ett befäl sa till mig "du kommer aldrig härifrån....förrens du muckat.... din knä-skada blir bättre, Sandgren"

Nu 2 veckor senare så är den inte bättre ALLS..... så vad säger du nu om "...inte alls"

Posted

Godmorgon, godmorgon...

Lite väl mycket påhopp och OT i denna tråd eller..?

Tillbaka till spåret:

Går det att kompletera gamla värden om jag förklarar situationen?

Troligtvis inte tyvärr...

Det enda du kan göra är väl att ringa och fråga och prata med folk och ta reda

på saker själv, då vi inte vet mycket mer vad pliktverket tänker än du (ingen

vet ju vad de har i skallen :P )

Posted
Kan du inte läsa eller är du bara allmänt korkad?

Jag kan läsa så jag är nog bara allmänt korkad.

Jag tycker det är tråkigt att du haft en dålig upplevelse, men jag förstår fortfarande inte varför du är så pigg på att hävda att man har rättigheter men inga skyldigheter?

Befälens attityd kan ju också ha speglat din attityd.

För övrigt är det väl ingen som på något sätt har hävdat eller ens antytt att man skall göra sönder sig själv??

Givetvis skall man se till att man tar hand om sig på bästa sätt vad gäller skador.

Posted

Man kan bara bry sig om sig själv.... se till så att man (som jag) inte totalt går sönder.... lumpen sket totalt i det.

DET......DET är min rättighet....så vilket väger mest? huh?

Min rättighet som skadad svensk eller min skyldighet till Sveriges Försvarsmakt??

Det är frågan här.

Posted
Man kan bara bry sig om sig själv....

Och där kan vi sätta punkt för med den inställningen så kanske du inte är så lämplig i krigsmakten även om du har ett friskt knä.

Posted
Man kan bara bry sig om sig själv.... se till så att man (som jag) inte totalt går sönder.... lumpen sket totalt i det.

DET......DET är min rättighet....så vilket väger mest? huh?

Min rättighet som skadad svensk eller min skyldighet till Sveriges Försvarsmakt??

Det är frågan här.

Jag tycker att jag har poängterat, upprepade gånger, att tycker man något är fel så skall man givetvis se till att få det omprövat.

Ditt första inlägg hade, såvitt jag kan se, inget alls att göra med att du var skadad?

Det kom in senare i tråden, min tanke har hela tiden varit, återigen:

Eftertanke, självkritik är det fel så överklaga, gå vidare inte på något sätt kan jag se att det motsäger att du inte skall se till att komma ifrån en tjänst där du kan få bestående men.

Tror du på allvar att jag verkligen menar att du är skyldig att göra lumpen trots ev. skador??

Det hoppas jag verkligen inte att jag gett sken av, min kommentar ang. skyldigheter vs. rättigheter var ju gällande din kommentar i ditt första inlägg, citat: "Han har 100% rätt till att få göra om testet...alternativt få mönstra om helt!"

Det och inget annat...

I ditt senaste inlägg skriver du: "Min rättighet som skadad svensk eller min skyldighet till Sveriges Försvarsmakt??

Det är frågan här"

Det var, iallfall inte för mig, helt solklart att det var det som var frågeställningen...

Om du har inställningen att man/du inte har några skyldigheter i dagens Svenska samhälle och endast kan casha in dina "rättigheter" så har jag en idé om att det kan bli jobbigt för dig. Riktigt jobbigt.

Posted
Och där kan vi sätta punkt för med den inställningen så kanske du inte är så lämplig i krigsmakten även om du har ett friskt knä.

Så du påstår att man är samma människa i fält OCH i Sveriges "samhälle"?

Vem tror du går runt och är Rambo på sin fritid egentligen? Vem är "Mr. Svensk Soldat" då han betalar sin hyra och köper ost?

Min inställning förändrades grovt då jag fick höra från befäl att jag OCH en Läkare hade både fel då det gällde mitt knä...

Så hur stavar du till Skyldighet nu?

Och 2Sharp, jag missförstod dig från början...ber om ursäkt. Antar att JAG är den dumme här... men min inställning kan jag tyvärr inte ändra....

Jag anser personligen att Lumpen var orättvist och MYCKET grym emot mig... så självfallet bet jag tillbaka... (mot Lumpne menar jag nu)

Posted
Så du påstår att man är samma människa i fält OCH i Sveriges "samhälle"?

Vem tror du går runt och är Rambo på sin fritid egentligen? Vem är "Mr. Svensk Soldat" då han betalar sin hyra och köper ost?

Självklart har man bättre kondis och bättre fysik när man gör lumpen.

Men jag anser helt fullt och fast att de värderingar man har i det civila gör en mer eller mindre lämplig.

T.ex så skulle jag aldrig någonsin vilja ha någon som tänker att "man bara kan bry sig om sig själv" i min pluton.

ALDRIG någonsin för det speglar ett tänkande som inte jag finner önskvärt.

Sedan vem som är Rambo när han köper ost har jag ingen aning om faktiskt.

Posted

Hah!

Tyvärr måste jag berätta en sak för dig isåfall...... 90% av alla människor är mer eller mindre egoistiska?

Dom flesta som du har i "din pluton", är vanliga människor.... och vanliga människor är inte dumma i sveriges samhälle! Och alla hade gjort som jag i situationen som jag berättade om... dvs tänka på sig SJÄLV!

När jag säger att jag bryr mig om mig själv i första hand, så snackar jag om sådana situationer ....

Jag snackar ju SJÄLVKLART inte om alla situationer... kom igen nu :-(

--

Posted

Då kanske du kan klargöra vilka situationer du menar.

(hade du gjort det från början så hade vi sluppit hela diskusionen)

Posted

Jag som trodde att alla kände alla här :-(

Skadad tråden jag gjorde

Kortare drag:

*Ville göra lumpen! :lol:

*2 dagar innan inryck så blev jag jätteskadad i mitt högra knä

*4 timmar innan inryck så låg jag på akuten i Malmö

*Åkta till lumpen dagen efter

*Kunde inte göra nåt alls på regementet

*Mycket stora smärtor (höll på att krossa mitt knä totalt)

*Ville till en doktor/hem/avbryta min tjänst

MEN! ---> Befälen sa att det inte ALLS var möjligt för mig att komma därifrån...även om mi knä höll på att få bestående skador för livet!!

BORDE jag ha stannat och fullgjort min tjänst? Även om jag hade grova smärtor i mitt knä?? För jag ville bara hem och LIGGA ner i min soffa 24/7....

Var det fel av mig att vilja åka hem då två läkare från två olika akuter sa åt mig att "om du inte åker ifrån lumpen så får du bestående skador"??

Posted
Jag som trodde att alla kände alla här :-(

Nej, även om du vill tro det så kretsar inte världen runt dig ;)

Vad har du gjort med knät? Får du någon ordning på det??