SteQve Posted September 5, 2004 Report Posted September 5, 2004 Hejsan! Någon som har erfarenhet av denna rygga? Har en berghaus men denna verkar passa mig bättre. Är de jämförbara i slitstyrka? Denna är ju dyrare...men är den bättre för det? En liten länk för intresserade: http://www.tasmaniantiger.tatonka.com/Prod...knr=70&pnr=7603 Quote
oz Posted September 5, 2004 Report Posted September 5, 2004 Med "Berghaus" så gissar jag att du syftar på deras militära ryggsäck kallas "Vulcan". Du verkar ju ha betydligt fler justeringsmöjligheter på den där. Det jag först lade märke till var ju att ryggplatta gick att ta loss och använda som mini-patrullsäck. Utöver det så är den ju större med 115 liter. (Vulcan är på 100l), har ett helt löstagbart topplock som kan justeras mycket i höjd (på Trident iaf kunde man inte lyfta locket) och ser ut att ha möjligheter till justering av axelremmarna (har inte Vulcan). Sen har du ju även ett fack till på utsidan som Vulcan inte har. Dock så kan jag inte riktigt utröna om det finns möjlighet till att ta bort sidofickorna (men varför skulle man vilja ta bort dem??) Jag tycker den där verkar helt klart bättre. Men det är ju lite svårt att veta efter att bara sett på 3 bilder. Kvaliteten kan man inte heller veta. Men Vulcanen är ju inte direkt någon genial bärsäck så stor är nog inte risken att den där ryggan är sämre. Hade lätt valt den om den bara kunde varit i något annat mönster.... inget större fan av Flecktarn direkt Quote
Maddman Posted September 6, 2004 Report Posted September 6, 2004 Hej ! Har ingen erfarenhet av TT's stora säck, däremot inhandlade jag TT's "mission bag" i somras. Så jag uttalar mig kring denna och hoppas det kan ge dig lite input. Säcken är föredömligt uppbyggd med infästningar och fickor överallt. Man har tänkt till ordentligt när det gäller placering och storlekar på skrymsen och vrår i säcken. Jag får plats med MYCKET i den säcken. Dock en varning för sömmnadskvaliteten. Efter bara en dryg vecka så började infästningsbanden lossna från lockdelen. Det var vid kant-infästningen under kantbanden som problemet uppstod och jag förmodar att anledningen är att man inte tagit till tillräckligt med tyg-mån vid sömmen. Förvisso belastade jag banden lite extra genom att hänga en "flerbruksficka stor" från sv2000. denna fyllde jag med div. verktyg o jox. Men detta borde inte vara några problem !? Så "prov-dra" och "prov-slit" gärna lite på säcken vid sömmnader och infästningar. För mig är ändå kontentan på Plus-sidan. Jag reparerade enkelt problemet och nu har jag en säck som jag är helnöjd med ! (Jag kommer nog oxå att sy-slöjda lite på säcken för att göra den ännu bättre) Lycka till ! Quote
Raffe Posted September 6, 2004 Report Posted September 6, 2004 Har ingen erfarenhet av TT, men har hört från folk på forumet (som säkerligen hittar hit snart) att just sömmarna inte går att lita på. Däremot har jag en Vulcan. Något av det absolut viktigaste för mig med en ryggsäck är att man kan lita på att den håller. Vulcan är inte direkt high-tec med en massa fickor och fästmöjligheter - men den håller. Efter att ha använt min Vulcan ihärdigt med en tredagarsövning i månaden men minst en 2/3 mils marsch per gång under fyra år (och många luftturer, turer ner för stup och sparkar) har det blivit ett hål i sömmen som fäster ena dragkedjan på ena sidofickan, en tand har lossnat på en av drakkedjorna som fäster en sidoficka på ryggsäcken och så har jag lyckats dra av snöret till snölåset. Sidofickorna är just nu på service hos militaryshop, vilket ingår i garantin. Nu blev det kanske lite reklam för Vulcan vilket inte är avsikten. Vad jag vill säga är att jag tycker att det är långt mycket viktigare med en säck som håller för tunga påfrästningar under lång tid än att man har 10 små fickor och kan ta av ryggplattan och göra den till en patrullsäck (som visserligen är lite coolt). Finesser är alltid kul - men om säcken pajar så står man ute i terrängen med en massa finesser på en packning som inte funkar. TT ser klart intressant ut, men om den inte klarar av drag och slit så är den inte intressant i min bok. Quote
SteQve Posted September 6, 2004 Author Report Posted September 6, 2004 En mycket viktig aspekt! Jag har en Vulcan som är grymt bra, men trots detta önskar jag för mina behov en lite annan ryggsäck. Alternativen är en PLCE (från silvermans.co.uk) eller denna ryggsäck. Vad jag vet använder SAS PLCE (den som militaryshop säljer är väl en kopia?) ryggsäcken. De behandlar nog sina säckar med omvänd kärlek =) så därför borde det vara en bra ryggsäck. Att ta en till sverge ser ut att kosta ca 3000 kr. Det är således billigare än TT:n. Men man vill ju få tag i en äkta PLCE rygga. Säljs dom överhuvudtaget? Finns det andra företag som säljer dessa? http://www.silvermans.co.uk/SILVER/PRODUCTS/1/32001.JPG Vad skall jag göra? Quote
SteQve Posted September 6, 2004 Author Report Posted September 6, 2004 army-surplus.co.uk... suplus...är inte det överskott? som i sverige? man får begagnade saker? Eller är de splitt nya? Quote
Sir Vival Posted September 7, 2004 Report Posted September 7, 2004 Tidigare tråd Instämmer med det sista inlägget om Tatonkas civila prylar - inte top of the line direkt... Quote
Raffe Posted September 7, 2004 Report Posted September 7, 2004 PLCE är en riktigt hållbar ryggsäck (iaf orginalet). Både tyget och sömmarna är ännu kraftigare än Vulcan. Jag köpte en begagnad från MS för över 5 år sedan som redan hade använts av något brittiskt förband. Säcken har sedan sålts runt i mitt Hv och används fortfarande flitigt. Inget har gått sönder än. Den är byggd som en strv. Däremot så tycker jag att bärsystemet är klart mycket sämre än Vulcans. Ryggplattan är inte lika bekväm, avbärarbältet är sämre, sämre möjlighet till att justera axelremmarna och säcken sitter för långt ner för min smak - hänger ner över arslet när avbärarbältet sitter rätt (vilket fått några av mina polare med PLCE att hissa upp säcken så att avbärarbältet sitter vid de nedre revbenen). Sen är den också mycket billigare. Till den som har en tight budget kan jag fortfarande rekomendera den. Den är klart bra, bara inte lika bra som Vulcan. Quote
Bellum Posted September 7, 2004 Report Posted September 7, 2004 Ralph: Avbärarbältet på PLCE skall sitta högt! Det är för att man ska kunna ha stridsväst under. Iaf enligt forumsfolk som rättat till mig på den punkten. I övrigt håller jag med om PLCE:n Quote
oz Posted September 7, 2004 Report Posted September 7, 2004 Däremot så tycker jag att bärsystemet är klart mycket sämre än Vulcans. Ryggplattan är inte lika bekväm, avbärarbältet är sämre, sämre möjlighet till att justera axelremmarna/.../ Försök inte att glorifiera Vulcansäcken och dess bärsystem! Det är inga geniala saker alls utan frågan om ett enkelt, "funkis" och slitstarkt system helt anpassat för att användas inom det militära. Vill du läsa om ett BRA bärsystem tycker jag du hoppar in och kikar HÄR. Är f.ö samma princip i Norrønas säckar. Quote
Guest Sidron Posted September 8, 2004 Report Posted September 8, 2004 När det gäller TT Range Plus; Den är den goaste säcken jag har prövat, bärsystemet är helt underbart! Ramen är kraftig och går ut på avbärarbälte och ger stöd. Detta kanske verkar osäkert ur slitagesynpunkt men ramen sitter fast i en slitageskyddad del på avbärarbälte. Topplocket är avtagbart och kan justeras även på baksidan (sidan mot nacken). Enligt Military Shop är den del (ryggdelen) som man kan ta bort, främst till för att stuva undan PSG90 och AG90. Denna del innehåller små fack och ett större fack för dessa vapen med pipskydd. Under denna borttagbara del finns det även ett reservbärsystem av sämre snitt. Hur den fungerar i fält vet jag inte men jag skulle tro att FÄSTANORDNINGEN PÅ SIDOFICKORNA (för att fästa extern utrustning) skulle fallera ganska snart. Hade de varit av Vulcan stil, hade de nog varit bättre. Det finns vad jag vet ett fack som delar av huvudsäcken i två sektioner, vilken den undre kan nås av öppning nertill på säcken. Men den borde hålla bra standard då tyska prickskyttar använder denna säck! Jag hoppas att någon kan dela med sig av sina erfarenheter om denna säck. Vore intressant att få höra hur den beter sig i fält! P.S En sak vet jag! Kommer man med den på mina HV-övningar får man bära varenda jävla RA 146:a!!!! Quote
SteQve Posted September 8, 2004 Author Report Posted September 8, 2004 Hm, jag har i alla fall bestämt mig för att ta den (TT:n alltså). Så jag får väl fota sömmar med mera så ni andra får ta del av den. Quote
Bellum Posted September 9, 2004 Report Posted September 9, 2004 Sidron: Jag har bara klämt och pillat på säcken lite. Vi testlastade med ungefär 24 kilo och dom märktes knappt på ryggen. Min fråga: Det är ganska långt från ryggen på bäraren ut till säcken där skaerna ligger. Blir inte detta en smula instabilt? Man vill ju normalt ha tynged så nära ryggen som möjligt. Hur upplever du det? Quote
Raffe Posted September 10, 2004 Report Posted September 10, 2004 Till alla som är intresserade av Nörrönas säckar så finns de hos nyöppnade Fjällsport i Göteborg. Har sett lite trådar där folk letat efter svenska åteförsäljare. Efter att ha klämt och känt en del på ett par stora Nörröna-säckar förstår jag varför folk snackar så gott om dem. Synd bara att de är så dyra och att min Vulcan inte lär ge sig på en herrans massa år. Känns dumt att lägga ner 4-5000 på en säck till när jag kan lägga pengarna på fler knivar och annat nödvändigt. Quote
Guest Sidron Posted September 14, 2004 Report Posted September 14, 2004 När jag testade den så lastade jag den inte. Den var docj uppstoppad av millitary shop. Det vore roligt om de kom upp lite bilder på den och reccensioner på den i fält. Quote
Guest Sidron Posted September 15, 2004 Report Posted September 15, 2004 Var i Göteborg ligger den här butiken "Fjällsport"? Quote
Guest Andrew Posted September 15, 2004 Report Posted September 15, 2004 Var i Göteborg ligger den här butiken "Fjällsport"? Hade du använt google och skrivit Fjällsport Göteborg så hade du fått fram detta: www.fjallsport.se Postadress: Magasinsgatan 22 411 18 Göteborg Butiken ligger centralt i Göteborg, på Magasinsgatan, korsningen Vallgatan. Närmsta spårvagnshållplats är Grönsakstorget där linjerna 2, 9, 10 stannar. Quote
Guest Sidron Posted September 20, 2004 Report Posted September 20, 2004 Var i Göteborg ligger den här butiken "Fjällsport"? Hade du använt google och skrivit Fjällsport Göteborg så hade du fått fram detta: www.fjallsport.se Postadress: Magasinsgatan 22 411 18 Göteborg Butiken ligger centralt i Göteborg, på Magasinsgatan, korsningen Vallgatan. Närmsta spårvagnshållplats är Grönsakstorget där linjerna 2, 9, 10 stannar. Jag tar och besöker den efter skolan! Hoppas dem inte är allr för dyra! Quote
LIQUID_ Posted September 20, 2004 Report Posted September 20, 2004 Ska införskaffa en större väska att ha på övningar (hv) samt resor. Tänkte köpa en bärsäck 2000. Fick dock syn på dessa swedbag80 och chimidan90. Är det någon som har erfarenhet av dessa väskor ? Tacksam för tips. Quote
wolfie666 Posted September 20, 2004 Report Posted September 20, 2004 En mycket viktig aspekt! Jag har en Vulcan som är grymt bra, men trots detta önskar jag för mina behov en lite annan ryggsäck. Alternativen är en PLCE (från silvermans.co.uk) eller denna ryggsäck. Vad jag vet använder SAS PLCE (den som militaryshop säljer är väl en kopia?) ryggsäcken. De behandlar nog sina säckar med omvänd kärlek =) så därför borde det vara en bra ryggsäck. Att ta en till sverge ser ut att kosta ca 3000 kr. Det är således billigare än TT:n. Men man vill ju få tag i en äkta PLCE rygga. Säljs dom överhuvudtaget? Finns det andra företag som säljer dessa? http://www.silvermans.co.uk/SILVER/PRODUCTS/1/32001.JPG Vad skall jag göra? Tjenis! Är det en sådan här du menar? http://pdf.ranger-shop.de/s226.pdf kostar 105 euro Klicka dig fram till ryggsäckarna på länken nedan www.ranger-shop.de Quote
Raffe Posted September 20, 2004 Report Posted September 20, 2004 Förstår inte varför man köper en PLCE rygga om man har en Vulcan. Skulle möjligtvis vara om man är superspöcial och ska döda fi med kniv då tyget är något kraftigare (läsa mitt tidigare inlägg där jag fastställer att Vulcan luktar hallon och smakar tårta... nästan i alla fall ;) ) Quote
LIQUID_ Posted September 23, 2004 Report Posted September 23, 2004 Har tittat på militaryshop.se och recon.se efter väskor. Någon som kan tipsa om andra bra sidor ? Tidigare inlägg Quote
Guest Sidron Posted September 23, 2004 Report Posted September 23, 2004 Har tittat på militaryshop.se och recon.se efter väskor. Någon som kan tipsa om andra bra sidor ? Tidigare inlägg Hittade en ny tidigare idag, tror den heter www.D-gear.se Den är på engelska men är svensk så du får komma ihåg att det inte är så dyrt med frakten här! Quote
Raffe Posted September 23, 2004 Report Posted September 23, 2004 Har tittat på militaryshop.se och recon.se efter väskor. Någon som kan tipsa om andra bra sidor ? Tidigare inlägg Hittade en ny tidigare idag, tror den heter www.D-gear.se Den är på engelska men är svensk så du får komma ihåg att det inte är så dyrt med frakten här! Ny? Den brukar nämnas flitigt på forumet. Verkar som folk har bra erfarenheter från dem. Hyggliga priser. Quote
LIQUID_ Posted September 28, 2004 Report Posted September 28, 2004 Ska införskaffa en större väska att ha på övningar (hv) samt resor. Tänkte köpa en bärsäck 2000. Fick dock syn på dessa swedbag80 och chimidan90. Är det någon som har erfarenhet av dessa väskor ? Tacksam för tips. Var inne på AGO Hv-butik och hittade denna. Utsendet påminner om 2000-säcken. Är det en sådan eller bara en billig kopia, någon som vet ? Quote
Skuggan Posted September 28, 2004 Report Posted September 28, 2004 swedbag80 ser ju ut att vara nästan identisk med bärsäck 2000 nu kan jag väl säga såhär, i Bärsäck 2000 får man ner mycket grejjer, men nån rygga är det inte.. snarare en hockey bag med möjlighet att bära på ryggen, personligen hatar jag den (ok, kanske inte hatar, men ogillar iaf) den är totalt värdelös att ha på ryggen, enl mig tom sämre än LK35 stridssäcken är däremot helt ok men det är ju bara mina åsikter, jag skulle inte köpa en bärsäck om jag kan undvika det.. Quote
LIQUID_ Posted September 30, 2004 Report Posted September 30, 2004 swedbag80 ser ju ut att vara nästan identisk med bärsäck 2000 nu kan jag väl säga såhär, i Bärsäck 2000 får man ner mycket grejjer, men nån rygga är det inte.. snarare en hockey bag med möjlighet att bära på ryggen, personligen hatar jag den (ok, kanske inte hatar, men ogillar iaf) den är totalt värdelös att ha på ryggen, enl mig tom sämre än LK35 stridssäcken är däremot helt ok men det är ju bara mina åsikter, jag skulle inte köpa en bärsäck om jag kan undvika det.. Nu har jag iofs inte tänkt köpa en ryggsäck utan en väska som går att bära som en ryggsäck. Kommer inte att göra några expeditioner i fjällvärlden med den utan använda den som stor packväska vid resor i urban miljö. Följande krav ställs på den : 1. Minst 70l i volym 2. Möjlighet att bära den som ryggsäck 3. Vadderad så att jag slipper få hårda packningsdetaljer i ryggen . Hoppats att jag suddat ut ett antal frågentecken gällande typen av väska jag söker. Quote
Foxtrotcharliegrg Posted September 30, 2004 Report Posted September 30, 2004 Nu har jag iofs inte tänkt köpa en ryggsäck utan en väska som går att bära som en ryggsäck. Kommer inte att göra några expeditioner i fjällvärlden med den utan använda den som stor packväska vid resor i urban miljö. Följande krav ställs på den : 1. Minst 70l i volym 2. Möjlighet att bära den som ryggsäck 3. Vadderad så att jag slipper få hårda packningsdetaljer i ryggen .Hoppats att jag suddat ut ett antal frågentecken gällande typen av väska jag söker. "Chimidan 90L" uppfyller dina tre krav. Titta in på någon av Militaryshops butiker och prova om du har möjlighet. Alla har ju olika åsikt om vad som är funkis eller inte... + 6 ytterfickor: stor med dragkedja (skor), mellan med dragkedja (cd-spelare, bok o dyl) och liten med kardborre (colaburk) + 3 st mindre med dragkedja på väskans ena sida (nycklar anteckningsblock etc.) Även en lite större tvådelad innerficka med/utan dragkedja för viktiga smågrejer + Har vaderad rygg, är tålig och militärgrön + en delad AK4 får plats med allt annat du packar ner - väskan hamnar nere på lårens baksida om du har för kort rygg = jobbigt! - löst tyg vid sömmarna på insidan fransar sig (sitt en kväll o sy/limma ihop) - är inte vattentät eller tillverkad i det lättaste av tyger - du kan få frågor om vilka missioner du varit på av andra chimidan-ägare... ;) Mvh, Foxtrotcharliegrg Quote
LIQUID_ Posted September 30, 2004 Report Posted September 30, 2004 Nu har jag iofs inte tänkt köpa en ryggsäck utan en väska som går att bära som en ryggsäck. Kommer inte att göra några expeditioner i fjällvärlden med den utan använda den som stor packväska vid resor i urban miljö. Följande krav ställs på den : 1. Minst 70l i volym 2. Möjlighet att bära den som ryggsäck 3. Vadderad så att jag slipper få hårda packningsdetaljer i ryggen .Hoppats att jag suddat ut ett antal frågentecken gällande typen av väska jag söker. "Chimidan 90L" uppfyller dina tre krav. Titta in på någon av Militaryshops butiker och prova om du har möjlighet. Alla har ju olika åsikt om vad som är funkis eller inte... + 6 ytterfickor: stor med dragkedja (skor), mellan med dragkedja (cd-spelare, bok o dyl) och liten med kardborre (colaburk) + 3 st mindre med dragkedja på väskans ena sida (nycklar anteckningsblock etc.) Även en lite större tvådelad innerficka med/utan dragkedja för viktiga smågrejer + Har vaderad rygg, är tålig och militärgrön + en delad AK4 får plats med allt annat du packar ner - väskan hamnar nere på lårens baksida om du har för kort rygg = jobbigt! - löst tyg vid sömmarna på insidan fransar sig (sitt en kväll o sy/limma ihop) - är inte vattentät eller tillverkad i det lättaste av tyger - du kan få frågor om vilka missioner du varit på av andra chimidan-ägare... ;) Mvh, Foxtrotcharliegrg Det är uppfatta . Jag tackar så mycket för svaret och tar mig en funderare innan jag beställer. Quote
Recommended Posts