Sir Vival Posted September 2, 2004 Report Posted September 2, 2004 Kolla in bilderna i första inlägget: bushcraftUK Community Forum: Swedish Smock Någon som sett en sådan innan eller är det ett falsarium (dvs en färgad snöblus)? Quote
Adam Wilhelm Posted September 2, 2004 Report Posted September 2, 2004 (edited) Falsarium... Snöblus m/62 Edit: det heter "Snöblus" Edited September 2, 2004 by Adam Wilhelm Quote
Mattsson Posted September 2, 2004 Report Posted September 2, 2004 Även om det är bara en färgad snöblus så är det ganska häftigt att ha en anorak med m-nummer. B) Quote
Fk Satan Posted September 2, 2004 Report Posted September 2, 2004 Även om det är bara en färgad snöblus så är det ganska häftigt att ha en anorak med m-nummer. B) Jupp M-nummer är bra ifall saker och ting inte ska börja brinna ;) Själv har jag en lite modernare snödräktsjacka (m/90) som jag klippt av armarna på, samt målat i ngn form av brun,svart grön röra. mkt bra att ha när man är b-styrka. Även denna har M-nummer Quote
Rickard N Posted September 2, 2004 Report Posted September 2, 2004 Moddad utrustning med M-nummer har väl viss fäbless för att bli varma väldigt fort och spontant, eller? Quote
Sir Vival Posted September 2, 2004 Author Report Posted September 2, 2004 Verkar som om vi snart kan stänga tråden... Quote
KaffeKalle Posted September 2, 2004 Report Posted September 2, 2004 (edited) Finns snödräkt 90 (jacka + byxa) att köpa civilt? I sådana fall, var? edit: Nej, inte via Hv, iaf om man inte tillhör något nordligt Hv.. Edited September 2, 2004 by KaffeKalle Quote
Adam Wilhelm Posted September 2, 2004 Report Posted September 2, 2004 Har sett några exemplar på Military shop för en herrans massa år sen. Idag vet jag inte hur det ligger till med utbudet på dem. Quote
Legacy Posted September 2, 2004 Report Posted September 2, 2004 Finns snödräkt 90 (jacka + byxa) att köpa civilt? I sådana fall, var?edit: Nej, inte via Hv, iaf om man inte tillhör något nordligt Hv.. Är snödräkt 90 den mer glatta modellen? Den "tygigare" modellen (M/62?) finns bla HÄR Quote
Skuggan Posted September 2, 2004 Report Posted September 2, 2004 ja, 90 är den glatta modellen (som smälter och inte brinner, min var nog mer hål än tyg det sista) Quote
The Swede Posted September 2, 2004 Report Posted September 2, 2004 Finns snödräkt 90 (jacka + byxa) att köpa civilt? I sådana fall, var?edit: Nej, inte via Hv, iaf om man inte tillhör något nordligt Hv.. Är snödräkt 90 den mer glatta modellen? Den "tygigare" modellen (M/62?) finns bla HÄR Det var ju lite humanare pris på den än på den engelska sidan. ;) Quote
Mattsson Posted September 2, 2004 Report Posted September 2, 2004 Nu när vi har anoraken, hur färgas den? och vad kostar det att färga? (nej, jag tänker inte köpa och färga, än......) Quote
The Swede Posted September 2, 2004 Report Posted September 2, 2004 Nu när vi har anoraken, hur färgas den? och vad kostar det att färga? (nej, jag tänker inte köpa och färga, än......) Eftersom den inte är gjord i syntetmaterial är det bara att gå till närmaste affär och köpa textilfärg. Färgningen gör du sen i tvättmaskinen, utförlig beskrivning finns på färgpaketet. Glöm inte att köra rent tvättmaskinen efteråt, kan bli lite konstiga effekter på vittvätten annars. The Swede Quote
Sir Vival Posted September 3, 2004 Author Report Posted September 3, 2004 Nu när vi har anoraken, hur färgas den? och vad kostar det att färga? (nej, jag tänker inte köpa och färga, än......) Det viktigaste är att tvätta ner impregneringen ORDENTLIGT innan man ger sig på färgningen, annars är det både lätt och resultatet blir utmärkt (har två i färgen "knallorange"). Quote
Mattsson Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Om man inpergnerar fore fargning, maste man inte impregnera en gang till efter fargningen? Jag menar aker inte imregneringen ur plagget nar man fargar? Quote
The Swede Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Ahhrrrgggg, varför ska man vara så stor? Blev lite inspirerad av denna tråden så jag åkte iväg till två överskottsbutiker idag för att kolla efter en dylik snöblus. Hittade ett antal men tyvärr var alla ungefär två storlekar för små. Nåväl, fick iallafall fatt i två PLCE-sidfickor med ok för 40:- The Swede Quote
Ignis nitidus Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Här är ännu en inspirerad själ! Imorrn shoppar man väl loss i någon överskottsbutik B) Men hur var det där med färgning egentligen? Man köper helt vanlig textil-färg och kör i tvättmaskinen, men måste man "förstöra" impregneringen först som Sir Vival sade? hur då är nästa fråga, tvätta, skrapa, något medel som man blir kul om man luktar på? Men iofs är det väl inte så mkt som kan gå fel... jackan kostar ju inte så många Coronas Quote
RedMeister Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Nåväl, fick iallafall fatt i två PLCE-sidfickor med ok för 40:- Vart hittade du dom? Quote
The Swede Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Nåväl, fick iallafall fatt i två PLCE-sidfickor med ok för 40:- Vart hittade du dom? Det avslöjar jag inte förrän på måndag kväll ety jag ska tillbaka och fynda mer. :P Quote
Sir Vival Posted September 3, 2004 Author Report Posted September 3, 2004 Om man inpergnerar fore fargning, maste man inte impregnera en gang till efter fargningen? Jag menar aker inte imregneringen ur plagget nar man fargar? Vad jag menade var att du måste tvätta ur impregneringen innan färgningen, annars blir resultatet obra - typ fläcktyfus... Quote
Mattsson Posted September 3, 2004 Report Posted September 3, 2004 Då läste jag fel. :( (bestraffar mig själv med 20 armsträck) Quote
kronvrak Posted September 5, 2004 Report Posted September 5, 2004 Ska man ha kläderna för att gömma sig i skogen eller för den delen staden så kan man ganska lätt genom att färga två gånger få fram ett trefärgat mönster. Två färger t ex brunt och grönt, inte för mörka då man kommer att få ganska mörka partier i alla fall. Plastpåsar och snöre, silvertejp eller buntband. Vid första färgningen (Den gröna) så täcker man de områden som inte ska bli gröna överhuvudtaget med plastpåsar som man antigen bara stoppar in en del av plagget i påsen och försluter eller öppnar påsen i botten och trär den över plagget och då försluter båda öppningarna. Förslutningen måste sitta hårt så att inget vatten tränger igenom (I just det här fallet är det iofs ingen katastrof om lite vatten/färg tränger igenom.) Nästa färgning så placerar man påsarna så att man sparar ungefär så mycket grönt som man tänkt sig från början men att man alltid ser till att det sticker ut grönt på det område som ska färgas brunt. Nu har man gröna, brunt och, om man har tur, en mörkt grön/brun färg på kläderna. Vill man slänga på mer färg för mer mönster eller helt enkelt för att rädda det som räddas kan så finns det burkar med textilfärg som man applicerar med pensel och sen stryker fast. Nu har man lagt ner minst lika mycket pengar och mycket mer tid än vad det går åt att köpa något billigt grönt av obestämd typ och sen slänga på en burk textilfärg men man har även något unikt. Quote
Recommended Posts