Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hej!

Var på mönstring för nån dag sedan, allt gick bra tills jag kom till inskrivningsförrättaren, han som egentligen skulle skriva in oss (vi som var sist) hade gått för dagen så någon annan fick göra det... men egentligen så var det nog inte det som var problemet...

..när jag var hos inskrivningsförättaren så fick jag reda på att jag bara hade fått en 4 hos psykologen och att hon hade skrivit något i sina anteckningar som inte alls stämmde med mej. Så de enda tjänsterna om han fick upp på sin dator som jag var kvalificerad för var:

-telefonist

-telegrafist

-stabsbiträde

hm... :baskerHV:

..egentligen så tänkte jag gå tillbaka till pyskologen direkt och fråga varför hon hade satt ett så lågt värde på mej, men jag struntade i det eftersom hon antagligen också hade gått för dagen (de skulle visst käk nån tårta och fria nån/nåt hörde jag :baskerFN: )

..och jag var inte direkt så motiverad till att göra lumpen just då, så jag bara;

"Hmmm... ja.... mmmm..." tog mina pappren och gick

fast nu så har jag verkligen tänk igenom det här (vilket jag ju borde ha gjort inann, jag vet!) och jag känner mej 100% motiverad till att göra lumpen!

Så jag tog och kollade på mina pappren som jag hade fått:

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Prövningsresultat

1. Medicinsk prövning

Muskelkraft 2

Fysisk arbetsförmåga 6

Syn: Vänster 0.7/0.7 Höger 0.7/.08 (tror jag fick en 8 där?)

Färgseende: 0 fel

Hörselgrupp: A

2. Psykologiskt prövning

Inskrivningsprov: "Fyller kraven för att utbildas till en befattning med måttliga krav på teoretisk förmåga" (fick en 6) (har MVG/VG i de flesta ämnen, går NV)

Befälslämplighet: "Fyller kraven för att utbildas till en chefsbefattning"

Plikttjänstgörmåga: "...bla bla befattning med måttliga krav på förmåga att tåla psykisk press i krig"

3. Sammanvägd tjänstbarhet: A "Stridande befattning med stor rörlighet"

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Skulle helst vilja ha en tjänst inom data/teknik, men man behövde typ minst en psyko. 6:a där och inte en 4:a som jag hade.

..men jag fattar endå inte hur jag kunnde få så lågt som en psyko. 4:a och så bra på allt annat? /Befälslämplighet: "Fyller kraven för att utbildas till en chefsbefattning"/ hu???

Tror ni att man kan tjäna något på att ringa tillbaka och klaga? eller är det redan kört? det kanske inte går att ändra på i efterhand?

äsch... tänker nog ringa tillbaka iallafall, ville bara hör vad "de insatta" säger först ;)

/Anon

Edited by Anon
Guest Sudden
Posted

Jag får inte ihop det riktigt.

Hur fan kan en 2:a i muskelstyrka leda till...: Sammanvägd tjänstbarhet: A "Stridande befattning med stor rörlighet??? :baskerHV:

Och...:Fyller kraven för att utbildas till en chefsbefattning = Plikttjänstgörmåga: "...bla bla befattning med måttliga krav på förmåga att tåla psykisk press i krig"??? Det är "måttliga" jag reagerar på. Borde inte chefsbefattningar kräva mer än det?

Som "satan" sade. Din 2:a drar nog ner dina alternativ en hel del.

Posted

Hmm. Jag förstår inte riktigt vad du är missnöjd med. De alternativ som togs fram tycker åtminstone jag låter lite som att det är precis i linje med typen av tjänst du ville ha. Eller är du missnöjd med att ha presterat/erhållit ett lågt resultat? Är detta en fråga om utbildningsplacering eller skrubbsår på egot?

Att försöka reducera inskrivningspsykologen till ett tårtdsvullande plyschpucko är bedrägligt. Dom har hört varenda ursäkt och förklaring sedan Permperioden och ser rakt igenom alla attityder utan att blinka. Jag kan inte på något vis göra en psykologisk profil på dig men det inskrivningspsykologen sagt kan vara beaktningsvärt. Han eller hon kanske har sett saker hos dig som du inte visste själv. Avfärda inte detta enbart på grund av att resultatet inte ser ut som du ville eller förväntade dig. Men ingen är ofelbar. Anser du att felaktigheter förkommit under mönstringen så vänder du dig till pliktverket och begär omprövning.

Skrubbsår: Egentligen inte särskilt allvarligt men svider som attan och blir lätt infekterat om det inte åtgärdas...

Posted
Och...:Fyller kraven för att utbildas till en chefsbefattning = Plikttjänstgörmåga: "...bla bla befattning med måttliga krav på förmåga att tåla psykisk press i krig"??? Det är "måttliga" jag reagerar på. Borde inte chefsbefattningar kräva mer än det?

Jag tror detta stämmer. Jag fick själv chefsbefattning + måttliga krav...psysisk press...

Kanske skulle man kunna tänka sig att en sjukvårdare (och även vilken chefsbefattning som helst) ska vara mer än måttlig på den punkten. Precis som du skriver. Det är lite underligt.

Posted (edited)

Det jag funderar mest över är alltså varför psykologen tyckte att jag var lämpad för en chefsbefattning men bara gav mej en 4:a är det riktigt normalt?

Är inte 4:a "under medel", hur kan man vara lämpad som chef då?

Hon måste ju uppenbarligen satt fel på något av de? Eller?

Och att jag bara fick en 2:a på styrkeprovet, men endå fick tjänstbarhet A, tyckte jag också var lite konstigt... men det vill man ju så klart inte ringa och klaga på 0:)

..kanske hade med min låga vikt att göra.

Ja, ja... det kan ju iallafall inte skada att ringa och fråga.

Anser du att felaktigheter förkommit under mönstringen så vänder du dig till pliktverket och begär omprövning

hehe... anledning? jag tror att psykologen kanske har fel? hehe... tror inte det du...

/Anon

Edited by Anon
Posted

När jag mönstrade kollade jag på en lista över vad som krävdes för olika befattningar (fick den från receptionen) för skojs skull. Har för mig att skyttesoldat inte krävde mer än 2 i muskelstyrka. Kan det stämma?

Posted

Kunde du bli telegrafist???!

Hursomhelst om du vill ha en teknisk tjänst så är stabsbiträde på en kompani stab kanske inte helt fel.

Då det är mycket pyssel med radiosar, kablar, telefoner, master och sådant.

Posted

Tänk om alla klienter kunde ge 17 i att krångla.

Alla vet givetvis alltid bättre än psykologen, en psykolog gissar i bästa fall, förmodligen håller han eller hon bara på med ovetenskapligt mumbojumbo. Säkert frireligiös också. Skaffa ett riktigt jobb för fan (hört på krogen).

Visst kan det svida lite att få höra saker som man inte tycker stämmer med sin egen självbild, mitt råd (generellt): ta in, tänk över och fundera på om det är något ni vill ändra på.

Och Anon jag menar inte att du har fel eller att psykologen ifråga har rätt, är bara duktigt trött på att nästan aldrig få höra något bra om psykologer.

mvh

En något trött Akula som borde sova efter en dålig dag.

Posted

Jo, jag kunnde bli telegrafist, visst heter det så? eller? :wub:

Fast han skrev in mej som stabsbiträde, dock som negativ, vad nu det innebär???

Okay, stabsbiträde kanske inte är så dumt endån då... fan.. varför var jag inte mer motiverad till det då :wub:

Limpan Posted den Aug 31 2004, 22:52 

@Anon: Nämen bra. Då klarar du sån't här själv i fortsättningen då, snorvalp. Ha ett bra men kort liv. 

Försökte bara att vara lite ironisk, fattade att du själv nog fattade att det inte skulle gå men att du bara ville vara vänlig och informera... förlåt!

Posted (edited)
Okay, stabsbiträde kanske inte är så dumt endån då... fan.. varför var jag inte mer motiverad till det då  :wub:

Därför att du inte vet vad det är?

För att man på tv/filmer enbart får se den ynka lilla promillen som är superduper elit soldater eller den lilla procenten som är skytte soldater.

edit

jo jag vet att skyttet är mer en några få procent men de är inte i majoritet

Edited by dxl
Posted

Läste ditt första inlägg igen. Vad var det psykologen skrev som inte stämmer på dig? På vilket sätt stämmer det inte? Antar att det måste vara något annat än bara fyran som spökar. Blev nyfiken bara.

Akula

Posted
Försökte bara att vara lite ironisk, fattade att du själv nog fattade att det inte skulle gå men att du bara ville vara vänlig och informera... förlåt!

Det är taget. Jag ber om ursäkt för min stingslighet. Lycka till med lumpen och hoppas du tycker det är en stimulerande upplevelse. Lev ett långt och berikande liv...

:surprise:

Och du: Om du inte ens försöker få en omprövning fast du kanske anser dig vara förtjänt av en sådan - då kommer du definitivt inte få någon!Se det som en utmaning, vettja. Du har rätt till en tjänst som passar dig och dina förutsättningar. Om den tjänst du fått uppfyller dom kraven vet ju inte jag.

Posted

Ett bra tipps på att öka muskelstyrkan är att träna ryggen med skivstångs rodd, rygglyft, rodd.. sen axlarna med shrugs och hantellyft.. det kan öka resultaten om du kör det regelbundet innan nästa omprövning (om du ska göra det) fick en 8:a (väger 84kg).. nära på en 9:a tillochmed sa hon.. men aja allt kan man inte få :D

Och de dom mäter är ju hur mycket man orkar pressa ned sin egen vickt så är man lätt och kan hantera sig själv så är det inga problem :huh:

//Patron

Posted

Nu kanske man är lite partisk till sin egen tjänst, men jag såg att du fick telefonist som alternativ.

Vill bara säga att det inte är en tråkig tjänst.

Mycket mer innehållsrik än namnet antyder plus att du kan koppla in dig på grannens jack och därför slippa telefonräkningar efter muck :unsure:

Posted

Jag hade inte heller alltför bra på styrkan när jag mönstrade. Efter lite snack med inskrivningsförrättaren placerade han mig på en tjänst med något högre styrkekrav ändå, förmodligen eftersom jag var 100% motiverad och mer därtill och dessutom var förkyld och således inte i form när jag mönstrade.

Att jag sedan blev omplacerad till en annan tjänst efter inryck pga FB 00 är en annan sak. :baskerKav:

Posted
Och Anon jag menar inte att du har fel eller att psykologen ifråga har rätt, är bara duktigt trött på att nästan aldrig få höra något bra om psykologer.

mvh

En något trött Akula som borde sova efter en dålig dag.

Jag klagar inte alls på vad psykologen sa (kan vara för att jag fick högst på allt). Verkade som om han gjorde vad han kunde för att bedömma mig. Vi snackade ganska länge. Tror att det var runt/över 30 min. Har hört vissa som gått in, sagt hej, svarat på 2 frågor (ofta har du flickvän? har du många kompisar?) och sen gått där ifrån 2 min senare med en bedömning.

Dock hade jag lite problem att förstå vad han sa pga något kraftig brytning ;)

Hoppas att du fick din sömn.

Posted

ja, som jag förstår det så frågar psykologerna saker som KAN ha påverkat ditt självförtroende, men mest kollar de på kroppsspråket....

personligen fick jag en 3a (ja, 3 i befälslämplighet, 3 i pliktjänstförmåga)

för hon ansåg att jag var självmordsbenägen pga att jag var mobbad 5 år innan :baskerFN:

men hur som helst, min tjänst blev långt bättre än jag hoppats :)

med lite flyt kunde den blivit ganska krävande också... (nu var det mest 12h sömn/dygn och överflöd med mat :banghead:

iaf sista tiden) :D

jo, jag var med som figurant på pliktverkets utb av nya mönstringspsykologer också (efter inryck), kan säga att det var då runt 30 frågor som de ställde (to drygt 30 min), de har en lista med frågor och vid just det tillfället stälde de alla :)

vet dock inte vad jag fick för resultat, men jag tippar på HÖGST 5 :D

Posted (edited)
Nu kanske man är lite partisk till sin egen tjänst, men jag såg att du fick telefonist som alternativ.

Vill bara säga att det inte är en tråkig tjänst.

Mycket mer innehållsrik än namnet antyder plus att du kan koppla in dig på grannens jack och därför slippa telefonräkningar efter muck :lol:

Att lära sig hur man kopplar in sig på valfri telefonlinje man har fysisk åtkomst till kan ju vilken 13-åring som helst lära sig på 5 minuter. Inte direkt avancerade saker. ;)

Edited by Ezaey
Posted

"Uppfyller kraven till att utbildas till en chefsbefattning" eller vad det nu brukar stå behöver inte betyda att du fått bra bedömda ledaregenskaper hos psykologen..

det räcker med att sätta över 5 på inskrivningsprovet för att få den textraden (av vad jag fick höra på pliktverket) :Malaj:

Posted

Borde inte "fyller kraven på att utbildas till en tjänst med [höga,låga, måttliga, what ever] krav på teoretiskt förmåga" vara inskrivningsprovet?

Olof

• 4 weeks later...
Posted

Asså jag ommönstrade pga psykologen pga att jag var Utmattad den dagen jag gjorde ommönstringen, så jag anser att psykologerna på pliktverket är lite egna men jag hade nog ine satt högre än en 6 på mig den dagen jag gjorde mönstring.

Dock när jag förklarade att jag sluddrade pga att jag sovit 4 timmar dagen innan och att adrenalinet jade pumpat så visade de förståelse och jag gick till slut ifrån Pliktverket med en 7.

Helt enkelt psykologerna på pliktverket är inga idioter men inga underbarn heller enligt mig.

Posted
Helt enkelt psykologerna på pliktverket är inga idioter men inga underbarn heller enligt mig.

Jag tänker inte uttala mig om hur kompententa Pliktverkets psykologer är, men jag föreställer mig att det är ganska svårt att på 15-30 min bedöma vilka psykiska förutsättningar en person har att klara sig i en krigszon, hur duktig man än är.

Posted

Skrev han in dig som negativ?

Du kommer då förmodligen inte bli inskriven. Om jag förstod min inskrivningsförrätare rätt fanns det tre sätt att visa sitt intresse i papprerna.

Inskrivningsförrättaren skrev antingen in dig som positiv. Det betydde att du ville göra lumpen, men inte mer.

Du kunde också bli inskriven som negativ, dvs du vill inte, eller har inte visat intresse för svenska FM.

Tredje sättet var att förrättaren skrev en liten text i din ansökan om din motivation. Åt eynosh skrev han "Dp (den prövade) är mycket motiverad till att göra lumpen".

När jag har kollat detta med andra i min klass som har varit och mönstrat har det varit dessa tre inskrivningssätt.

Var inställd på att bli inskriven i utbildningsreserven.

• 1 year later...
Posted (edited)

jag fick en arsel 4a på Psykologen, jag har alltid sett fram emot lumpen, men jag sa att jag hade haft ett dataspelberoende(skulle inte berättat..fan) för ett tag sen, men nu hatar jag dataspel och då gav hon mig en pissig 4a för att hon tyckte att jag inte skulle kunna anpassa mig till det militära livet p g a att min livssituation inte liknar det militära :(

Men jag vill inte mönstra om för det, jag ska bli fältarbetssoldat och spränga broar , medan alla andra slaktas vid fronten? :winner:

Så nöj dej med en 4 ;) eftersom du inte ens var intresserad av lumpen vid tillfället :P

Edited by Fältis
Posted

Jag är såpass "vanlig" man kan bli. Efter drygt 10 minuter hade psyko. inte mycket att säga mer än att han skulle sätta en 5a. Vet faktiskt inte vad de baserar poängen på, men det dög mer än väl för att bli fältarbetssoldat :-( Dock känns det som jag kanske slösade min 9a på inskr. provet :navy:

Posted
Jag är såpass "vanlig" man kan bli. Efter drygt 10 minuter hade psyko. inte mycket att säga mer än att han skulle sätta en 5a. Vet faktiskt inte vad de baserar poängen på, men det dög mer än väl för att bli fältarbetssoldat :) Dock känns det som jag kanske slösade min 9a på inskr. provet :}

Du blir nog den smartaste av alla Fältarbetssoldater :P Själv fick jag en 6 på inskrivnings provet medan en annan polare fick en trea :mellow: dom flesta andra ligger ju runt 5.