Jump to content

Recommended Posts

Posted

(Jag vet inte var den här tråden borde ligga, men om den ligger fel får någon BLÅGUL gärna flytta på den)

Iaf. Fråga: hur fäster man repen i toppen när man firar ner sig från hus, tak, klippor osv?

Nu pratar jag inte om övningar, då jag är nästan säker på att det finns speciella fästen på tak mm däe man kan sätta fast repen säkert (eller.... :D ).

Tacksam för svar /CfrHGB

Posted

Jag har ingen aning! (skitbra svar va?)

däremot så reglerar SäkI klättring, om man nu skall vara militär.

ska man spela apa själv o klättra runt på sitt eget hus så rekomenderar jag 2 oberoende fästpunkter som enskilt skall hålla får din belastning. bastanta skorstenar, en balk under takluckan du kom upp igenom osv.

jag tror att både SäkI och civil klätterpraxis är ganska lika vad gäller säkerheten på fästpunkter o knutar.

Posted

Det enklaste svaret är: I det som finns!

Fästpunkter

I bergen/klippor använder du antingen kilar eller expandrar alternativt nitar fast en hake i berget. Svårt i svensk granit men funkar prima i tex alperna.

Oftast lägger man dock en ögla av rep (oftast är det ett platt rep) runt en uppstickande klippdel, karbinhake i denna toppögla och därefter repet i den.

På byggnader finns det alltid massor av saker att fästa repet vid, tex skorsten, brandstege, taknok, saker på vinden osv. Det viktiga är att för varje fastföremål som passeras på väg till fästpunkten måste en extra ögla göras.

Själva "interfacet" mellan rep och fäste är alltid den samma.

Från fästpunkten går alltid en extra repögla som via en karbinhake håller repet.

Alltså fästpunkt - repögla - karbinhake - rep

På firningslängder under 50 m är repet dubbelt vilket innebär att du kan dra repet med dig när du når marken.

På längder över 50 m fäster du repet och det går då till spillo om du inte kommer tillbaka samma väg.

De 50 m kommer av att ett rep på 9mm eller mer är otympligt vid längder över 100 m.

Posted (edited)

Glöm för tusan också inte att ha något som skyddar repet från att skäras/nötas av om det ligger mot en vass kant! Ta en bit trädgårdsslang som repet dras igenom. /Gusten :D

Edit: La till tipset på slutet.

Edited by Gusten
  • Forumsledning
Posted

UtbR FirKlä 2001 (M7745-100101) har funnits på FMlogs sidor, men är nu borttagen. Skall se om jag kan hitta ett ställe som lagt upp den, har den själv i PDF.

Skydda repet kan man göra med ett vanligt liggunderlag, se bilden. En känd forumsdeltagare kastar sig ut framlänges från 40m silo i Kosovo Polje.

Posted

Taxk för hjälpen, är det någon som vet om Handbok Firning/Klättring finns någonstans på internett?

(Synd bara att repen är så j-la dyra :D )

• Forumsledning
Posted

Repet fästes högt jmf med kanten för att få mindre ryck när man går över kanten. Här är repet fäst i metallstag på taket. Då silon varit nedlagd ett flertal år, byggd under kommunistisk era med helt annan kvalitetssäkring än svensk, så måste man ha fler fästpunkter. Ryck-slit och testa. Ta sedan hellre en fästpunkt för mycket än för lite.

För att genomföra liknande övningar i uniform MÅSTE övningsledaren vara utbildad till militär klätter/firningsintruktör. Det spelar ingen roll hur mycket civila meriter/certifikat man har. Så mycket betyder civila meriter i FM som så stolt säger att vi har mekaniker/elektriker/VVS/truckförare, etc i soldatledet. :D

Posted

Tack för hjälpen, och bilderna, Henke!

Vore glad om du lyckades lägga upp pdf-filen ngn stans så att man kunde få tag på den. I värsta fall kan du väll maila den till mig (PMa mig för mailadress). Hur mycket väger den föresten?

Posted

VARNING! VARNING!

Alla tips i tråden skall beaktas som tips!

om du inte är utbildad på att bygga standplatser eller toppsäkringar så skall du inte gjöra det efter att ha läst en instrbok. är du intresserad av klättring/firning så leta upp en lokal klätterklubb, det är absolut det säkraste alternativet.

Posted

@henke

kul att ni fick klättra där!

i bosnien fanns en borg utanför sebrenica (inte srebrenica) som var kanon att fira o klättra på.

Posted
@henke

i bosnien fanns en borg utanför sebrenica (inte srebrenica) som var kanon att fira o klättra på.

Det var Srebrenik det hette??

8-/

Posted
@henke

Det var Srebrenik det hette??

:surprise:

Låter korrekt.

jag hade givetvis fel o "kniv A" rätt!

Posted

Oj en till tråd där folk som vill glänsa lite extra berättar för nån rookie om hur man tar livet av sig.

@CfrHBG: Om du inte vet vad du gör gör det inte se för FAAAN till att lära dig av en ERFAREN klättrare/certifierad klättringsinstruktör hur firning går till. Firning är det mest riskfyllda och i riskhänseende underskattade en klättrare kan ge sig på. De flesta klättringsolyckor sker i samband med just firning.

@ Glänsarna:Se till att inleda era svar om hur man begår farligheter med att berätta om riskerna FÖRST! :surprise:

• Forumsledning
Posted

Oj en glänsare till. :surprise:

Så vitt jag vet är det inget KRAV med någon form av utbildning för att klättra/fira sig civilt. Det är dock givetvis att STARKT REKOMMENDERA att genomgå kurs i en seriös klubb.

@Dr.Koma: Har du någon källa t.ex. olycksstatistik att tillgå som visar att firningsolyckor (från t.ex. bultade ankare/hustak, osv.) är vanligare än under klättring uppåt då klättraren själv ledar?

Posted

@Dr Koma - I händelse av att någon prövar firning efter att ha läst detta är ändå vederbörande intelligensbefriad till den grad att det borde vara en tjänst för mänskligheten om vederbörande omkommer vid firningen.

Men tack för ditt idiotförklarande av forumsmedlemmarna.

Posted

Tack alla för alla fina tips och komentarer :)

Känner att det är dags att reda upp lite innan någon ansvarskännande Blågul låser tråden för evigt.

Själv har jag prövat på firning (25 meter bergvägg) 2 gånger tidigare under överseende av (som jag ser det) erfarna instruktörer. Jag har även läst på en del i ämnet men anser mig absolut inte vara någon expert på någonting. Det ska nog ganska mycket till innan jag själv vågar luta mig ut för ett stup när jag själv har knutit fast reper i toppen :uuh:

Anledningen till varför jag startade den här tråden var bara för att det är kul att veta hur man gör det ena och det tredje :baskerHV: . Jag håller naturligtvis med alla andra att MAN ALDRIG SKA RISKERA SITT LIV UTAN ATT HA FULL KONTROLL PÅ VAD MAN GÖR!!! Men det kanske kommer en dag då man behöver göra saker som man inte borde göra, och då är det bra att veta hur i alla fall 0:):lala::D:baskerHV::)

Tack för ordet /CfrHGB

Posted
@Dr Koma - I händelse av att någon prövar firning efter att ha läst detta är ändå vederbörande intelligensbefriad till den grad att det borde vara en tjänst för mänskligheten om vederbörande omkommer vid firningen.

Men tack för ditt idiotförklarande av forumsmedlemmarna.

ja och risken är ju helt obefintlig att någon wannabe läser vad som står här o sen går hem o leker swat nerför garagetaket o slår sig.

för den här typen av forum består till 100% av högst seriösa o medvetna människor utan som helst tendenser till att vilja vara något man inte är.

jag litar inte på folk efter att ha läst vad som står på ett forum, bättre att vara övertydlig med riskerna.

sen kan jag stödja komas uttalande utan att ha fakta förutom egna upplevelser ang firning, det är större risk att något går snett då man själv håller i en livlina utan hjälp eller säkring av annan.

• 2 weeks later...
Posted

Vad blev det av FM's Klättringshandbok? Ingen som kunde lägga upp den någonstans, maila den till mig eller säga åt mig att sluta göra aggresiva påhopp på andra små snälla och oskyldiga forumsmedlemmar :angry::D

Posted (edited)

Svar på huvudfrågan.

2 stycken fästpunkter som tåler en belastning på minst 1500kg.

Dessa jämkas därefter ihopa, så att belastningen blir jämt fördelad på båda, till en "dubbel åtta" som utgör själva fästpunkten för firningsrepet.

I dubbelåttan fäster man även in övningsledarrepet, används vid formell övning, samt ev rep till toppsäkring, används vid de första övningarna (behovsstyrt).

@Henke.

Det stämmer. För att vara biträdande firningsinstruktör går det dock bra att vara civil, av SKF examinerad klippklätterinstruktör.

Genomförde själva firningsinstruktörsutbildningen i augusti -96.

Det ligger c:a 350 timmars träning bakom examinationen: materialkunskap, handhavande, riggning av standplats, topprepsklättring och prusikklättring. Examinationen bestod i prov på dessa delmoment samt en fullständig firningsövning samt räddning av medvetslös.

http://www.geocities.com/CapitolHill/8470/images/kullao.jpg

Heiho under räddningsoperation på kullaberg.

http://www.geocities.com/CapitolHill/8470/images/firnout.jpg

Strax över fönstret.

http://www.geocities.com/CapitolHill/8470/...es/firnwind.jpg

På väg in.

Edited by heiho
Posted

Tack heiho för svaret. Vet du även vilka bestämmelser som gäller för repen? Tex. antal kg de måste klara, om det kan/får/måste vara statiskt rep (eller vad motsatsen nu heter).

Posted

Det går bra att använda vanliga (dynamiska) klätterrep, enkla eller dubbla.

Det är dock att föredra, anser jag, att använda statiska rep vid firning speciellt till räddningsrepet.

Det finns även tidgränser för hur gamalt repet, och övrig mjukvara, får vara, 5 år max.

Jag kan tyvärr inte ge dig faktauppgifter nu, jag har lånat ut min bok till Brandkåren i Malmö.

• 2 months later...
Posted

För er som undrar över riskerna med firning jämfört med andra moment inom klippklättring och liknande aktiviteter så kan jag inte presentera er med regelrätt statistik, men i.a.f. med källor som jag anser vara trovärdiga.

"Det finns få moment inom klättringen som är så riskfyllda som firningar, och firningsolyckor är, om inte vanliga så i alla fall allvarlga när de inträffar. Det finns knappast något annat moment i klättringen där den egna säkerheten är så beroende av så lite utrustning som vid firning."

Stora Klippklättringsboken, Per Calleberg, Rabén Prisma, yada yada yada

Per Calleberg rör sig i den klättringskrets i Stockholmsområdet som min familj länge varit en del av och jag kan anse honom erfaren inom området.

Att jag själv dessutom har tutats i samma budskap år efter år av min far och vår närmsta klätterkrets, också med många erfarna klättrare, lämnar ett intryck på mig.

Respektera momentets farlighet innan ni försöker er på nånting.

Om ni av rent intresse undrar hur momentet går till rent civilt så kan jag hålla med om att det ser ut ungefär som beskrivits tidigare i tråden.

Helst två oberoende fästpunkter, var och en med råge starka nog att stödja firningen. Släpper en, finns den andra kvar, är principen.

Ovan nämda bok finns säkert hos närmsta stadsbibliotek, och rekommenderas.

• 2 weeks later...
Posted
UtbR FirKlä verkar vara en skrift som det hålls hårt i:

Publikations- och läromedelsförteckning för Försvarsmakten

"Får endast utlämnas efter godkännande från HKV/ATK. Alla försök att lära sig färdigheter ur reglementet utan stöd av instruktör är förenat med stora risker."

Frid! / BA

Hur hårt de håller i dem beror i verkligheten på bokförrådet. Jag fick min genom att gå till bokförrådet och plocka med mig de böcker jag ville ha, enda begränsningen var att böckerna inte kostade för mycket eller att jag tog sista exemplaret.