Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Mönstrade igår, fick en trea av psykologen, och den största anmärkningen var att jag hade hoppat av gymnasiet. Antar att han drog slutsatsen att om jag inte hade "orkat" fullfölja gymnasiet skulle jag vilja hoppa av lumpen också när jag väl var där. Dock finns en _liten_ skillnad i motivation, jag ville inte sitta i skolbänken till 25årsåldern för en bra utbildning, utan ville först göra vpl och sedan se om jag ville skaffa mej någon utbildning eller göra något annat. Men nu gick den planen ju i kras...

Utan en fyra från psykologen kunde jag inte få någon tjänst överhuvudtaget, och han vägrade bestämt att höja den för att jag iallafall skulle kunna få någon tjänst...

Kan tillägga att jag hade bra värden på allt annat utom muskelstyrketestet...

Känns väldigt fel att det inte ens ska gå att göra vpl bara för att man inte har en gymnasiekompetens...

Någon mer som har råkat ut för det här? Skulle gärna vilja veta om det verkligen är så att man är "oduglig" för militären om man nu inte har fullföljt gymnasiet.

Det enda som var något att anmärka på av psykologen förutom att jag hade hoppat av gymnasiet var att jag hade haft en del dötid senaste året. Dock hade jag inte lyckats få nått jobb och därför inte haft mycket att göra, men jag har haft jobb större delen av sommaren nu och är fortfarande igång med det...

Är det ens värt att överklaga och kräva en ny bedömning av en annan psykolog än han som fällde mej?

*Suck* mer besviken kunde jag inte blivit :(

EDIT: skriver som en kråka..

Edited by Mulle
Posted

Jag gick inte ens gymnasiet, eller det gjorde jag men det va inget normalt program. Och jag hoppade i vilket fall av. Jag vart vakt gb :rockon:

Dom hadde full förståelse för mina val här i livet... inga problem med det.

Posted

TROR inte att han fällde dig för att du hoppat av skolan..

2 stycken kompisar som va med min mönstring som hoppat av skolan i årsklass 8.

Tror den ena fick en 7 och den ena en 5 av psykologen. Och ja du kan få göra om mönstringen för specifika själ..Ring Pliktverket och förklara hur det ligger till och att du vill göra om mönstringen. Dom kommer säga hur det ligger till och om du kommer få en ny möjlighet.

( Och det är väl inte många som får så lågt som en 3 om man vill göra lumpen ? Ta inte åt dig men han måste sett dig som instabil eller något ? )

Posted

Är du säker på att det är enda orsaken till varför du fick lågt betyg av psykologen? Inte för att vara taskig mot dig som person. Orsaken till varför jag frågar är att jag minns en KB på signalbataljonen i Boden som låg inne med mig och han hade hoppat av gymnasiet i andra ring. Så jag tror inte det finns någon generell regel som säger att psykologen måste ge dåliga betyg bara för att man inte fullföljt sin skolgång.

Hälsningar, Foxtrot Lima :camo:

Posted

Jag hade inte fullgott gymnasiebetyg, då jag har amerikanskt highschool diploma(dom godtar inte amerikanska betyg i sverige, "Schweden uber alles" syndromen)

Blev ändå KB, så råkar du rycka in som KB har du ofta chansen att läsa in lite på Komvux innan. Det finns även ganska många som blir uttagna till förare på olika fordon utan att ha körkort....

Posted

Det är bara att ligga på dom hela tiden tills du får nån tjänst! Skriv ett välfomulerat handskrivet brev med många goda motiveringar etc etc... Ge dig inte!

Posted

Man kan säga att dom hoppa av. Dom var alldrig i skolan. När dom väl va i skolan gjorde dom inget annat änn sitta och tjöta med folk som va på rast eller satt i kafeterian och slappa..Om dom va på lektioner blev dom oftast utslängda för dom inte brydde sig ett skit om det och va almänt stökiga på lektionen..

Sådärför kunde inte lärarna sätta mer betyg änn IG-. Tror den som hadde bäst betyg hadde 3 Godkänt,. Så dom fick jobba istället. Sen tog en sommarkurs och nu går han på gymnasiet :huh: Den ena fick barn och vettefan vart han tog vägen efter mönstringen.

Så att dom skulle gå på det tror jag defentivt inte B) låter helt fel

Posted

2 stycken kompisar som va med min mönstring som hoppat av skolan i årsklass 8.

det är väll olagligt....

Att frivilligt strunta i skolan är det under grundskolan.

Men man kan bli "avstängd" från skolan. Hadde en kompis i åttan som gjorde massa dumheter, bland annat slog han ner rektorn. Han fick inte gå kvar i skolan utan efter soc inblanding och lite annat vart han satt på en praktikplats vid den lokala ungdomsgården. Han gick alltså till 8an. Själv håll jag på att råka ut för samma sak. Men gick iaf klart grundskolan... typ.

Posted

Ja-ha.

Jag som trodde att man var tvungen att ha gymnasie-kompetens för att få rycka in? :)

Ganska glad över att jag hade fel faktiskt, nu får alla som vill en chans! Även dom som hoppade av gymnasiet! :camo:

Guest Star_of_Life
Posted
Utan en fyra från psykologen kunde jag inte få någon tjänst överhuvudtaget

Hur hänger det ihop???

Jag fick en trea och placerades som GRK-soldat eller pjässoldat(har dock inte fått ngt besked ännu trots att tre månader redan gått sedan jag mönstrade). :clap:

Posted

I Sverige har vi skolplikt i nio år. Om man, teoretiskt, går om låt oss säga sexan så har man ändå bara skolplikt i nio år. Och kan alltså hoppa av efter åttan. Men det är ju inget man rekommenderar...

Posted
I Sverige har vi skolplikt i nio år. Om man, teoretiskt, går om låt oss säga sexan så har man ändå bara skolplikt i nio år. Och kan alltså hoppa av efter åttan. Men det är ju inget man rekommenderar...

Så om man hoppar över en årskurs eller två så är man skyldig att gå på gymnasiet? :banghead:

Posted

Så om man hoppar över en årskurs eller två så är man skyldig att gå på gymnasiet? :banghead:

Nej.

Grundskolan tillhör det obligatoriska skolväsendet och gymnaiseskolan tillhör det frivilliga skolväsendet.

Angående skolplikt föreskriver skollagen (1985:1100) följande;

3 kap. 7§

Skolplikten inträder höstterminen det kalenderår då barnet fyller sju år.

Om det finns särskilda skäl, får hemkommunen på begäran av ett barns vårdnadshavare besluta att barnet skall börja fullgöra sin skolplikt först höstterminen det kalenderår då barnet fyller åtta år.

Beslut i ärenden enligt andra stycket får överklagas hos Skolväsendets överklagandenämnd. Lag (1997:1212).

3 kap. 10§

Skolplikten upphör vid utgången av vårterminen det kalenderår då barnet fyller 16 år eller, om barnet fullgör skolplikten i specialskolan, 17 år.

Om barnet dessförinnan tillfredsställande slutför högsta årskursen i grundskolan eller motsvarande i någon annan skola där barnet får fullgöra sin skolplikt, upphör därmed denna. Skolplikten upphör också, om barnet vid särskild prövning visar att det har motsvarande kunskaper. Sådan prövning anordnas av styrelsen för utbildningen.

Beslut av styrelsen för utbildningen i ärende om skolpliktens upphörande får överklagas hos Skolväsendets överklagandenämnd. Lag (1995:1248).

Posted

Tänk... :lala:

Att gymnasiet va så svårt?

E det inte en god ide att gå dom utbildningar som bjuds? Mycket kunskap kan aldrig vara fel, se bara på alla "messerschmittzar" här på forumet. ;)

Jag misstänker att om ditt tålamod inte räcker till för att slutföra en gymnasieutbildning så kan du hinna bli uttråkad innan du blivit general oxo.... :D

eller??

Posted

Jag hoppade av gymnasiet och jag fick en 4 av psykologen trots att min fader dog 1/2 år innan mönstring. Dock hindrade denna 4 mig från att bli luftburen på k3 som jag ville men istället är jag nu nyinryckt spaningssoldat och även en annan i min pluton har hoppat av gymnasiet. Fick 9:a på styrka och 7:a på cyklingen.

Posted (edited)

Det finns flera anledningar till att folk hoppar av gymnasiet, inte bara att de är "lata" och inte orkar genomföra det...

Vet att vi hade ngn som läste två år, hoppade av, gjorde lumpen och sen gick tillbaka och läste det tredje året.

Edited by Anne
Posted

Jag hoppade av gymnasiet två gånger. Mönstrade med maginfluensa. Ryckte in som GB-vpl. Hade bäst resultat på de teoretiska proven i min pluton. Vald till plutonsförtroendeman och 2. kompaniassistent. Trots att förtroendeuppdragen hade en negativ inverkan på mina betyg muckade jag med bäst betyg i min befattning på hela regementet. Idag ingår jag i ett beredskapsförband. Planerar att söka en BFA-anställning och jag tror de ger blanka f*n i mina civila betyg om de tycker jag är rätt man för tjänsten. Ingenting är omöjligt om man verkligen vill!

Om pliktverket inte låter dig göra lumpen pga att du hoppat av skolan så är de korkade. Kämpa! De kan finnas många anledningar till att man hoppar av skolan och det kan rentav gjort dig till en bättre människa.

/Oduglig?

Posted
Tänk... :)

E det inte en god ide att gå dom utbildningar som bjuds? Mycket kunskap kan aldrig vara fel, se bara på alla "messerschmittzar" här på forumet. ;)

Jag misstänker att om ditt tålamod inte räcker till för att slutföra en gymnasieutbildning så kan du hinna bli uttråkad innan du blivit general oxo.... :)

eller??

Får man spö i gymnasiet blir det lätt jobbigt, har inget med IQ att göra, Jag hade 8 i samtliga värden på mönstringen, men 6 på kondition(hade glasögon). Och inte gymnasie examen när jag ryckte in.

Slänger man ihop upp till 2000 ungdomar till en skola kan man inte undvika konflikter, det finns bättre lösningar men så ser det ut i sverige just nu.

Gymnasie systemet tycker jag personligen är helt åt HE. Man ska alltså välja yrke när man är 15 år gammal.

Posted

Kan ju bara nämna att jag inte gick klart gymnasiet och jag fick rycka in.

Tror som andra i tråden att det inte kan ha varit orsaken.

Posted

Precis dxl.

Vissa tror att jag antyder "lathet" som orsak till att inte klarat av gymnasiet. FEL! jag har ingen åsikt om sådana fall jag inte känner till fakta om.

Väl medveten om att det kan finnas olika skäl till att inte genomfört en utb., är jag också medveten om att det finns olika skäl till att nekas inryckning.

Det kan ju vara annat än just gymnasiekursen..eller hur? Fakta först, sedan åsikt.

Däremot kan jag tänka att generellt bör man vara medveten om att soldat och senare officersutbildningen kan vara tråkigare och jobbigare än, tex. gymnasiet.

Och mobbning förekommer också i FM och senare ute i förvärvslivet också.

Som gammal gubbe vill jag bara väcka tanken om att ju förr man söker lösningar och förändringar inom sig och inte i den omgivningen desto förr får man situationen i sin hand.

Som ärrad seglare kan jag sammanfata som så :

"En sjöman frågar inte efter vind, han lär sig segla.2

Alltså: med dina förutsättningar, i den rådande situationen, anpassa dig och gör det bäste... och behåll din kurs.... så når du dina mål.

Blir du sittande och fundera över varför ödet si eller elak myndighet så, ja då slutar man som en bitter gammal nodo.

Typ

Posted (edited)

jag vet flera KB vänner som inte gick klart gymnasiet.. (fast de gick där när de mönstrade) och det har väll gott hyffsat även för dem men så är det skillnad på folk och folk också..

jag menar på att det dummaste man kan göra är att hoppa av gymnasiet..

Edited by Hörberg
Posted

Jag vet inte hur uttagningar till tjänster sker idag men jag antar att Pliktverket har flera mönstrande att välja bland i dag och att de då tar de säkra före det osäkra. Personligen känner jag ingen som inte gått ut gymnasiet men jag tror inte jag skulle titta snett på en sådann person men jag skulle nog föredra att man hade en bra utbildning i grunden. visst finns det andra saker som avgör men en god utbildning är en bra grund att stå på.

• 3 months later...
Posted
Mycket kunskap kan aldrig vara fel, se bara på alla "messerschmittzar" här på forumet. ;)

Det heter faktiskt ''Besserwisser''! :P:P haha

Posted

Har två kompisar som fick göra lumpen utan att ha fullföljt gymnasiet.

Den ena låg som GB på AMF 4 den andra som PB eller KB på samma förband.

Ingen av dom gjorde hela utbildningen, hade iofs inget med gymnasiet att göra.

Posted
Tänk... :huh:

Jag misstänker att om ditt tålamod inte räcker till för att slutföra en gymnasieutbildning så kan du hinna bli uttråkad innan du blivit general oxo.... :Malaj:

eller??

Får man spö i gymnasiet blir det lätt jobbigt, har inget med IQ att göra, Jag hade 8 i samtliga värden på mönstringen, men 6 på kondition(hade glasögon). Och inte gymnasie examen när jag ryckte in.

Slänger man ihop upp till 2000 ungdomar till en skola kan man inte undvika konflikter, det finns bättre lösningar men så ser det ut i sverige just nu.

Gymnasie systemet tycker jag personligen är helt åt HE. Man ska alltså välja yrke när man är 15 år gammal.

Jo men det är faktsikt inte så som du säger att alla väljer yrke vid 15 års ålder. Däremot om man är väldigt intresserad av ett specifikt ämne, tex. fordon, så finns det en linje som förbereder dig för att jobba inom den branschen. Men sedan finns det ju andra program som tex. SAmhällsvetenskaplig el. Naturvetenskaplig som inte alls är yrkesinriktad. Visst, man kanske skärmar av sina möjligheter åt ett håll när man väljer gymnasieprogram. Men förmodligen känner man sig själv så pass bra att man har en "humm" om vad man är intresserad av för grejer när man är 15 bast.

/Jerker