Jump to content

Behov av finkalibriga unch understödsvapen?


Yxa

Recommended Posts

Vi har ju haft ett otal trådar om diverse försöksvarianter av AK5, moddade 58or, samt diverse kortare inlägg om hur balla diverse utländska vapensystem är. Men min fråga är denna, var ser ni behov av nya finkalibriga vapen och understödsvapen i det svenska försvaret?

 

Jag är alltså inte ute efter att höra hur vi borde hänga på XM8 projektet därför att den är ny och därför borde vara bättre. Nej, var ser ni specifika behov av nya vapen (i roller som kanske saknar specifika vapen idag) och/eller modifikationer av rådande beväpning, samt var anser ni att vår nuvarande beväpning kommer till korta?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 89
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Defintivt en kvalificerad k-pist eller PDW som jake skriver.

En UMP i 9mm om man vill behålla 9mm som kaliber.

Just PDW-konceptet är intressant, men jag väljer hellre än bra k-pist än en PDW än så länge. Utvecklingen kanske gör att jag ändrar mig.

Link to comment
Share on other sites

menar den här

Aaah.

 

M79 var väl inte så värst multi väl?

Inte speciellt då. ;)

 

och den ersattes väl utav granattillsatsen?

Japp. Dock så har amrisarna insett att det är bra att ha en m79 för att utföra specifika saker såsom minklarering där en granattillsats är bökig (tror m79an också kan vara snabbare att ladda om än granattillsatts.)

Link to comment
Share on other sites

Men min fråga är denna, var ser ni behov av nya finkalibriga vapen och understödsvapen i det svenska försvaret?

 

Jag är alltså inte ute efter att höra hur vi borde hänga på XM8 projektet därför att den är ny och därför borde vara bättre. Nej, var ser ni specifika behov av nya vapen (i roller som kanske saknar specifika vapen idag) och/eller modifikationer av rådande beväpning, samt var anser ni att vår nuvarande beväpning kommer till korta?

Nya(re)(/modifierade), effektiva(re) vapensystem finns det alltid behov av.

 

Jag ser t.ex. behov av en 7.62-kulspruta fortfarande. Men det har inte hänt någonting med vår gamla '58 egentligen sedan den kom. Givetvis fungerar den fortfarande på samma sätt som för 20 och 30 år sedan, men nog måste det gå att utveckla även det systemet. Nu är det kanske på väg lite bättringar, äntligen. Att behöva byta pipa efter 250 skott borde inte behövas idag när det finns pipor som tål tusentals skott i följd. Att ha samma typ av sikte som fanns för 200 år sedan känns också lite föråldrat när det finns nyare och bättre modeller. En vikt på närmare 12 kilo gör att den är ganska olämplig att bära med sig. (oavsett vad "pannbenen" på forumet säger så ÄR det inte helt funkis.) Ammunutionen är fortfarande ett problem, 7.62 går inte att göra så mycket lättare, dock går det inte att helt ersätta med mindre kalibrar när det gäller kulsprutor, anser jag.

 

Just nu i EN02 så hade vi ute Kulspruta 58 "på prov", och som övningsvapen på vagnarna eftersom det inte går att skjuta 20mm lösplugg. Det vi "kom fram till" är att vi vill ha dem "när de behövs". De skall finnas där i gaten, eller vid andra postställen för att fylla på med lite mer kraft vid behov. Den får gärna sitta i ett stativ för tailgunnern på vagnen... m.m. det går mao inte att ersätta 7.62 med 5.56/Kulspruta 90. Så behovet finns där, utveckla och gör konceptet bättre!

...och hoppas att vi får behålla våra sprutor om vi åker någonstans. :baskerPa:

 

Automatkarbiner: Lite samma sak där. Våra automatkarbiner är förhållandevis tunga, och faktiskt helt utan "finesser" (bortsett från att de säger *pang*) Även där har det hänt en del saker de senaste 10-15 åren som gör vapnen effektivare. Sikten, vikt, storlek, (ergonomi?) m.m..

 

Alltså:

Sikten, vikt och "funktioner" behöver ses över på våra befintliga system.

Sedan ett kpist/PDW-vapen vore nog så trevligt, kanske en liten början vore att faktiskt utbilda på pistol, så man alltid kan ha ETT vapen med sig?

Link to comment
Share on other sites

Tillhör S:t Görans Hvkomp i Stockholm och pysslar av naturliga orsaker huvudsakligen med SIB. Fick tillfälle för ett par år sedan att prova Ak5d medan den fortfarande var på projektstadiet. Efter det måste jag säga att ak4 kändes som den siste Mohikanens kentuckybössa. Den inneboende trögheten i ett långt vapen som ger stabillitet i ett sammanhang gör det otroligt trögt och klumpigt i snabba lägen som kräver rölighet och jag börjar mer och mer känna att ak4 är en artefakt från den statiska försvarsstridens epok. T.o.m. ak5 är lite väl bynglig och ämlig för ändamålet. I jämförelse är ett kort vapen med rödpunktsikte en dröm för snabb målupptagning i en tredimensionell stridsmiljö. Voodoo magic, man - black voodoo magic!

 

Så ge mig en så'n vettja!

 

En 40mm granat med fördröjning skulle limma ihop glappet mellan handgranat och grktillsats lite till så man kan börja jobba runt hörn med grktillsatsen.

 

Edit: stavning

Edited by Limpan
Link to comment
Share on other sites

Guest J-Star

Tja, som redan har nämnts borde m/45:an bytas ut. Visst, den är funkis, driftsäker och enkel att utbilda på. Men den är också tung och 59 år gammal.

 

Sedan finns det många som klagar på AK5:ans vikt. Och om vi nu skall ha rödpunkt på våra karbiner (vilket jag håller med om) så blir den minst ett halvkilo tyngre. Så ett byte till en lättare karbin vore nog trevligt.

 

/J

Link to comment
Share on other sites

Olika "icke dödliga vapensystem", främst för US.

Bönpåsar till granattillsatsen, gummikulor, baton-guns och allt vad som nu finns.

 

Det är ett stort steg från knytnäve/kolvstöt till verkanseld. Och finns mentaliteten "nej, inga batonger till de som inte har utbildning, och nån sån får ni inte" så behövs verkligen några vettiga alternativ. Inte för att batong skulle fylla glappet men det skulle vara ett steg på vägen...

Link to comment
Share on other sites

Olika "icke dödliga vapensystem", främst för US.

Bönpåsar till granattillsatsen, gummikulor, baton-guns och allt vad som nu finns.

 

Det är ett stort steg från knytnäve/kolvstöt till verkanseld. Och finns mentaliteten "nej, inga batonger till de som inte har utbildning, och nån sån får ni inte" så behövs verkligen några vettiga alternativ. Inte för att batong skulle fylla glappet men det skulle vara ett steg på vägen...

 

När det gäller less-than-lethal-vapen till US kan jag efter 17 Mars, bara hålla med.

Jag skulle definitivt även se tårgas till granattillsatsen, framförallt av den typ som vi fick ner i hgr-form ("momentan" som delades i 3 delar).

 

En större och mer varierad verktygslåda gör att man kan "åka på ROE-skalan" mycket lättare och kunna välja rätt verktyg för att lösa uppgiften utefter aktuell situation och ROE-läge.

 

Uppgiftsanknutet och situationsanpassat helt enkelt.

Edited by Vargas
Link to comment
Share on other sites

Kanske man kunde byta ut HMGpatgb mot en vattenkanon?

 

Nya batonger till HV skulle jag vilja se.

Det finns ju i förråd men det är gamla batonger som polisen "dumpat av"

Och gärna strålkastare som kan användas vid posttjänst.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom det var ett tag sedan jag var ut i världen (iförd uniform), har US tillgång till chockgranater?

Svar ja.

Dock inte att förväxla med noise flash devices. Det är mer att betrakta som en splitterlös offensiv handgranat, nämligen http://www.SoldF.com/chgr96.html .

Edited by Vargas
Link to comment
Share on other sites

Eftersom det var ett tag sedan jag var ut i världen (iförd uniform), har US tillgång till chockgranater?

Svar ja.

Dock inte att förväxla med noise flash devices. Det är mer att betrakta som en splitterlös offensiv handgranat.

Ok. Ja litet variationer vad gäller sådan utrustning skulle nog vara trevligt. Litet flashbangs etc etc.

Link to comment
Share on other sites

Defintivt en kvalificerad k-pist eller PDW som jake skriver.

En UMP i 9mm om man vill behålla 9mm som kaliber.

Just PDW-konceptet är intressant, men jag väljer hellre än bra k-pist än en PDW än så länge. Utvecklingen kanske gör att jag ändrar mig.

Är själv ganska intresserad av PDWn H&K MP7, ijallefall rent konstruktion/designmässigt... Verkar schysst att kunna bär runt den i ett benhölster, och den är inte ivägen för Olika "ickestridande" förband.

Link to comment
Share on other sites

Skulle gärna se att man skulle kunna byta pipa på ak5 lika lätt som på en ksp och på så sätt skulle man kunna ha en ksp ansvarig i gruppen som bär stora magasin (C-mag) och en fetare pipa så kan gruppchefen kommendera ut en ksp där det behövs från vem som helst i gruppen eller bäraren själv, bara att lägga sig i position, byta pipa, dänga i magg och brassa på!

Och som sagt, nåt mer rocknroll än m/45 vore fint.

Edited by Snabeldraken
Link to comment
Share on other sites

Skulle gärna se att man skulle kunna byta pipa på ak5 lika lätt som på en ksp och på så sätt skulle man kunna ha en ksp ansvarig i gruppen som bär stora magasin (C-mag) och en fetare pipa så kan gruppchefen kommendera ut en ksp där det behövs från vem som helst i gruppen eller bäraren själv, bara att lägga sig i position, byta pipa, dänga i magg och brassa på!

Och som sagt, nåt mer rocknroll än m/45 vore fint.

Det är ju därför samma tillverkare av grundvapnet till AK5:an konstruerat KSP 90 ( FN Minimi).....

Link to comment
Share on other sites

Skulle gärna se att man skulle kunna byta pipa på ak5 lika lätt som på en ksp och på så sätt skulle man kunna ha en ksp ansvarig i gruppen som bär stora magasin (C-mag) och en fetare pipa så kan gruppchefen kommendera ut en ksp där det behövs från vem som helst i gruppen eller bäraren själv, bara att lägga sig i position, byta pipa, dänga i magg och brassa på!

Och som sagt, nåt mer rocknroll än m/45 vore fint.

Det har väl än så länge aldrig fungerat tillfredställande att ha ett vapen baserat på en ak som [lätt] understödsvapen...

 

Därför har vi Minimi och liknande.

Link to comment
Share on other sites

2Sharp har slagit huvudet på spiken där

 

En hel del länder har testat att tillverka ett understödsvapen baserat på en Ak

Vi kan ta Britterna med sin L86A1 LSW som jag har hört är allmänt avskydd och ej uppskattad och sen så finnes det Dimacos version som baseras på en M16 i grunden med flera modifikationer

Tactical.dk

Länkar er till Keld´s hemsida med lite åsikter och tankar från en som har varit ute i världen

Han har en del intressanta tankar och funderingar där som kan vara läsvärda mina vänner

Han har även en del tankar på de så kallade Beta C-Mags som har testats lite här och var och han var ej positiv

Det finnes fördelar med ett vapen som är baserat på en Ak

Du kan byta vissa delar mellan vapen och du kan bruka samma magasin

Det blir lite lättare för en vapentekniker att fixa den om den går sönder

Men du får även den nackdelarna som hänger med en Ak

Pipan blir lätt varm och den klarar ej hur mkt skott som helst innan den bör bytas

Magasin baserat

Int bra att få ett automatiskt eldavbrott var 30:e skott osv

Edited by 404 Skenberg
Link to comment
Share on other sites

Är själv ganska intresserad av PDWn H&K MP7, ijallefall rent konstruktion/designmässigt... Verkar schysst att kunna bär runt den i ett benhölster, och den är inte ivägen för Olika "ickestridande" förband.

Ja, den verkar jävligt smutt. Jag får intrycket att den lyckas kombinera relevanta egenskaper som magasinskapacitet och reducerad vikt, främst p.g.a. kalibern, vilket möjligör större dos och därav möjlighet att verka effektivt över tiden.

 

Shit, vilket jävla fikonspråk! Ja, ni förstår vad jag menar i alla fall...

Link to comment
Share on other sites

En hel del länder har testat att tillverka ett understödsvapen baserat på en Ak

Även Israelernas hade en version av Galil, den gick sönder då en låda för en ak inte pallar den typen av automateld som en ksp gör, skall man färstärka den så är man ju snart uppe i samma vikt som en "riktig" ksp.. och då har man ju tappat den fördelen med att det skall vara lättburet.

 

Att mata en ksp, som skall vara ett buret, lätt understöd, med magasin är för mig en sådan fet tankevurpa att det är pinsamt korkat...

Link to comment
Share on other sites

Där ser man 2Sharp

Det var nyheter för mig så att säga

 

Vilka mer tillverkare har försökt att göra som de som vi redan har nämnt och vad blev resultanten?

 

Och vad hade detta för inverkan på utvecklingen inom detta området när det gäller vapenteknik osv?

Link to comment
Share on other sites

Steyr AUG finns i understödsversion, HK G3 (AK4) finns i understödsversion fast med bandmatning.

 

Finns säkert flera, men jag vet inte varför. Understöd om än väldigt lätt med ett standardmagasin är ju lite fånigt, varken fågel eller fisk så att säga, når inte ens upp till mittemellan faktiskt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...