Jump to content
Sign in to follow this  
Yxa

Behov av finkalibriga unch understödsvapen?

Recommended Posts

HK G3 (AK4) finns i understödsversion fast med bandmatning.

Gör den? Du tänker inte på HK21E? Även om den liknar G3:an så är den bra mycket tyngre.

*edit: pucktvåa :(

Edited by Jonte

Poängen var nog att den är baserad på en ak, även Galil och liknande kalshnikov varianter är ju tyngre än sina ak motsvarigheter.

HK21 är väl rätt lyckad om jag inte är ute och cyklar, har bl.a testats av Sverige.

Där har du ju en pipa som är lätt att byta och den går ju dessutom att mata med band.

Det går inte att mata med band eller med magasin rakt av, skall du byta till något måste du riva isär pickan och byta ut delar.

och den ersattes väl utav granattillsatsen?

Japp. Dock så har amrisarna insett att det är bra att ha en m79 för att utföra specifika saker såsom minklarering där en granattillsats är bökig (tror m79an också kan vara snabbare att ladda om än granattillsatts.)

m79 har ju även fördel, i och med att den tar längre granater än m203.

då kanske man skulle ta och önska sig HK79?länk

som tydligen också tar längre granater

verkar dock vara ärketung gämfört med 203

då kanske man skulle ta och önska sig HK79?länk

som tydligen också tar längre granater

verkar dock vara ärketung gämfört med 203

Den har samma kaliber som Grtills. 40x46mm.

Nänänä... nu är ni alla uta och cyklar.

Den ultimata vapen arsenalen är Mauser, Husqarna pickadoll samt Panzerfaust istället för det där töntiga "P-skott". Jag menar... snälla. Hur kan man döpa nåt till "P-skott"?

Ni fattar inte... NAMNET ÄR ALLT!

Mauser, Panzerfaust, Sturmghewär. (eller hur det nu stavas)

Det ska klinga lixom.. MED KRAFT!

Kan ju börja med att döpa om det vi har:

Ak4: Slaktaren

Ak5: Hålborraren

P-skott: PansarKrossen Allan

Grg: Stålmosaren

Ksp 58: Bly hammaren Thor

Ksp 90: Kropps lekage göraren

Tyskarna hadde det. Dom visste vad som krävdes! Namnet är allt.

----

Nu till det seriösa och bort med skämten. Va bara tvungen :D

Tycker vi klarar oss bra på det vi har.

Dock finner jag K-pist frågan väldig förbrylande, vi måste va en av få nationer som i dagsläget inte har en modern och fastställd K-pist eller ett åtminstånde mindre och lättare ak för vissa befattningar?

Edited by Panzerfaust

Läste bara det här måste erkännas...

The HK79 is loaded by tilting down the barrel.  This allows much longer specialty munitions to be used than those that the M203 can handle.

Men vad menar dom då när dom skriver så här undrar jag?

Eller är det bara ett missförstånd?

edit

@Panzer

Tänk lite nu

Har vi verkligen inte en kortare mindre version av AK5 :D

(kunde inte låta bli)

Edited by dxl

Läste bara det här måste erkännas...
The HK79 is loaded by tilting down the barrel.  This allows much longer specialty munitions to be used than those that the M203 can handle.
Men vad menar dom då när dom skriver så här undrar jag?

Eller är det bara ett missförstånd?

Nej då, du har fattat rätt - m79 och m203 har samma kaliber, men pga m79ans utformning (brytfunktionen specifikt) så kan du använda längre laddningar i den än vad du kan i m203an. Kaliber är densamma men utformingen av granaten kan vara sådan att den inte är förenlig med användande i m203. Så både du och Jake hade rätt.

Edited by Yxa

HK79 testades av Sverige då man skulle ha en granattillsats, den krånglade för mycket, var bl.a annat känslig för "smuts".

Då vi inte har den typen av ammunition i Sverige är det ju inte så noga att vi kan använda den?

Om jag inte är helt fel ute går det att modifiera 203 så att du kan använda ammuntion som normalt inte går att ladda i en 203, dvs att du kan dra aldröret lngre framåt än standard vid laddning.

Som tidigare nämnts så var Ak5 o 4 möjligen moderna på 70-talet.

Vapnen måste vara lättare då belysningssystem sikte granattillsatser mm blir en del kilo av det. Anseende handhavande behövs tex sista skottsspärr mm. Så när man nu skall renovera ak5orna så borde man även se över till kolv/underbeslag då det är den delen där man kan spara mest vikt om man tittar på ak5D iaf. Granat tillsatsen HK79 upplevde inte jag som tyngre än M203 då det är mindre utstående delar upplever man den som smidigare. Icke dödliga vapen måste tillföras å det snaraste, det är pinsamt hur långt sverige ligger efter. Ksp90B är klockren ur vikt förhållande och att det finns rails att fästa sikte på.

Kulspruta 58 måste ju gå att göra lättare än när den tillverkades på 60 talet.

P90 samt HK mp7 verkar glockrena lösningar. Samt försvaret måste släppa på 1800 tals tänket, man kan faktiskt ge både gruppchefer samt soldater pistol utan att vi skjuter ihjäl varandra. Titta på norrbaggarna. :lol:

Jag tycker att den största bristen i svenska vapensystem verkar vara luftvärn.

Jag vet att vi har hyffsade lv robotar men jag har också hört att dom inte når en fiende som flyger högt och det är ju ngt som jag efter att ha ögnat en sekund på cnn tycker verkar kasst i dagläget.

Dom enda eldhandvapen jag skjutit är ak5 ak4 och mauser och jag måste säga att mauser är det vapen som är lättast att rikta och träffa med så jag köper inte argumentet om att ju nyare desto bättre :banghead: (flåt lite ironi)

..så jag köper inte argumentet om att ju nyare desto bättre :banghead: (flåt lite ironi)

Nej det var precis det jag menade - bara för att nåt är nytt är det inte per automatik bättre, dock verkar det vara många som inte inser detta

varför lätta understödsvapen när det fins TUNGA understödsvapen som denna, skulle personligen kalla den krossaren, för det är vad den verkligen gör, iaf enligt den klump armerade betong som fick stå i vägen

varför lätta understödsvapen när det fins TUNGA understödsvapen som denna, skulle personligen kalla den krossaren, för det är vad den verkligen gör, iaf enligt den klump armerade betong som fick stå i vägen

tja, du kan ju försöka stuva in den i aktern på ett strf9040 och sen försöka anfalla med den skjutandes från höften.

Jag tycker tung ksp är klockrent - för det ändamål den är avsedd för, och enskild grupps strid är inte vad den är avsedd för.

Ni fattar inte... NAMNET ÄR ALLT!

Mauser, Panzerfaust, Sturmghewär. (eller hur det nu stavas)

Det ska klinga lixom.. MED KRAFT!

Jag skulle föredra en helt annan stil på namnen.

Typ fordonsminan lingon, styrda granaten rakvatten

och bombkapseln läskback.

Bara för att fiendens stab skall förnedras med rapporter

typ: Major, anfallet misslyckades, skogen var full med lingon

och när vi rödje dem besköts vi med rakvatten och läskbackar!

60% av fordonen slogs ut!

Luftvärnsroboten bamse är en bra början.

Sjöminan snuttefilt, termobargranaten isglass, möjligheterna

är många.

:baskerHV:

(seriösa delen bortklippt. )

OT men

@Magnus

Jädrar vad jag garvar åt din idé

:):lol:

OT men

@Magnus

Jädrar vad jag garvar åt din idé

:=o:)

[OT]

Ja så länge vi blir invaderade av ett skandinaviskt land så är det ju funkis...

[/OT]

Yxa

Tre förslag från mig som alla bygger på beprövad teknologi som brukas idag i olika vapensystem runt om i världen

Den nya versionen av Fn Minimi i kaliber 7,62*51 som tillverkas åt bland annat Navy Seals som ersättare för M60E3

Bra kaliber samt att vapnet är lättare än vår nuvarande 58´a

Ultimax i kaliber 5,56*45 från Singapore

Ett vapen med möjligheter att ändra längd och kolv på ett enkelt sätt

Är magasin laddad. Har trummagasin som skall enligt test i Soldier of Fortune eller var det Fighting Firearms vara ganska bra och tåla en del. Testen gjordes av en Norsk fd Officer

Ett alternativ om vi vill ha ett vapen med möjligheter att modda efter behov som bygger på vad vi möter i fält och i olika lägen

Sen så har vi Heckler und Koch´s senaste Ksp som är i 5,56*45 Minnes ej namnet men Tyskarna bör ha börjat att införa den tidigare i år i sina förband om jag ej missminner mig

Har sett en test med den då de skjuter 1000 skott med den. 500*2

Kylde pipan i en vatten pöl och vapnet bara fungerade och fungerade bra inga eldavbrott förutom ett där bandet hade snott sig

Edited by 404 Skenberg

Ultimax i kaliber 5,56*51 från Singapore

Sen så har vi Heckler und Koch´s senaste Ksp som är i 5,56*51

Nu blir jag petig, men det brukar vara 5.56x45, inte 5.56x51.

Tack Jake

Där ser man vad skallen kan ställa till med när man har mkt igång samtidigt på pc´n

Tack för hjälpen minna herrar

Har du Jake som Yoff några åsikter om de vapena?

Eller har du hört ngt via vapenofficerare om dessa?

Nej, inte hört nåt om dessa nya vapen mer än vad jag själv läst på nätet och på forumet.

Vi håller fortfarande på att implementera redan M-nummersatta vapen i organisationen. Exempelvis har vi skitit i att plockat ut Ak5B, för att snart ersätta med Ak5 Grtills och bytt ut Ksp 58 mot Ksp 90B.

Jag personligen är inne i en intensiv omlärningsprocess från 58 till 90B.

Jag har gigantiska problem att fästa fast gascylindern vid ihopsättning. Den vill helt enkelt inte fastna. Nån som har några bra tips på hur man skall göra?

Ok Jake

Tyvärr så kan jag ej hjälpa dig när det gäller Ksp 90

Har alldrig haft nöjet att testa den

Hur är vapnet?

Är det ett bra vapen och motsvarar det de kraven som vi ställer på funktion och precition och fältmässighet enligt dig?

Fick höra under min vpl tid av av våra Pb som hade fått testa 90´an att den hade en inbyggd spridning som var runt 40 cm på 100-200m

Ngn sanning i det eller är det en vandrings sägen?

Jag har inte skjutit skarpt med den än så länge, vi har befälsskjutvecka v.434 på ravlunda. Då kommer jag emellertid att skjuta en HEL del med den ( håll ner skallen om ni befinner inom 3000 m från konstbyggnaden ravlunda). Min erfarenhet hittills sträcker sig till ladda/patron ur övningar och isär/ihop.

Mitt intryck är dock att det är ett fantastiskt vapen som uppfyller alla de krav jag ställer på en ksp. Den är ju gjord av FN, så kvalité lär det ju finnas i fanskapet.....

Yxa

Tre förslag från mig som alla bygger på beprövad teknologi som brukas idag i olika vapensystem runt om i världen

Den nya versionen av Fn Minimi i kaliber 7,62*51 som tillverkas åt bland annat Navy Seals som ersättare för M60E3

Bra kaliber samt att vapnet är lättare än vår nuvarande 58´a

Är det denna du menar - Mk43 MOD 0 MG? Mk43 är dock en kraftigt moddad M60-variant som tydligen håller på att ersätta M60E3 hos SEALs:

weapon-Mk43-8.jpg

Ultimax i kaliber 5,56*45 från Singapore

Får litet Thompson-känsla av den. Mod är gott.

ultimax_2.jpg

Sen så har vi Heckler und Koch´s senaste Ksp

MG43/MG4. Påminner litet om Kulspruta 90 till utseendet, men det gör nog de flesta moderna lätta ksp i dagsläget.

hk43.jpg

Om nu HK kommer göra en 7.62mm-variant av MG43 så är ju en väldigt stor fördel med att köpa in båda varianterna att man inte behöver utbilda soldater i att hantera två olika varianter av ksps för understöd.

Kanske ersätta Kulspruta 90 med 5.56mm-varianten och Kulspruta 58 med 7.62mm-varianten?

Edited by Smeghead