Dragonen Posted July 19, 2004 Report Posted July 19, 2004 vad sker med förbandet?? http://www.varnpliktsnytt.se/nyheter.php?d...4-06-01&id=1734 är det inför överhängade hotet om nerläggning? Quote
Ing Posted July 19, 2004 Report Posted July 19, 2004 På K 4 i Arvidsjaur har man under en längre tid haft stora problem med avgångar, mellan 15 och 18 procent per år, men sedan januari har bara fyra procent av de värnpliktiga avbrutit sin tjänst. Hemligheten är en mjukare start på inrycket, både vad gäller fysisk träning och disciplin. Vad i texten är otydligt? Quote
Nestor Posted July 19, 2004 Report Posted July 19, 2004 Är väl bara att inse att dagens ungdom ÄR annan är den för 20-25 år sedan Quote
Ing Posted July 19, 2004 Report Posted July 19, 2004 Är väl bara att inse att dagens ungdom ÄR annan är den för 20-25 år sedan Ja, förmodligen det, och att FM kommit på att det kostar pengar att dra dit folk som ramlar av efter en vecka eller två. Quote
GC1 Posted July 19, 2004 Report Posted July 19, 2004 (edited) samma artikel avhandlas i tråden Reformer, bra eller anus? samma tankar där som här en del får panikångest bara för att man anpassar utb för att maximera effekten av utbildningen och slutar fokusera på att det ska vara hårt bara för att det skall vara det. jag citerar mig själv: jag undrar om inte fler än en här har mållåst lite på fel saker, så länge förbandet producerar effektiva jägarskvadroner eller vad det än må vara så måste väl ändå slutresultatet vara det viktigaste. om man kommit på att man kan utbilda och utrusta på ett annorlunda sätt och ändå få fram förband som håller måttet enligt de krav som ställs kan väl inte det ses som negativt. ett par punkter ur huvudet: man kan nå ett bra utbresultat genom att vara pedagogisk och inte bara genom att vara "jägarhård" och använda ett förnedrande språk. man kan få ner skaderisken genom att inte hårdstarta och därigenom få igenom fler soldater med bra resultat, ingen är väl färdig vid inryck. om man tränar på ett sätt som främjar upg så kommer säkert sakdorna att minska, att man har god "civil" fysisk status betyder inte alltid att man är rätt tränad för tex jägartjänst. utrustningen. ingen med huvudet mellan axlarna tror väl att man kommer att köpa stridsutrustningen på H&M... ett par av skälen till att köpa in dyr civil utrustning till tex K4 kan vara att man har haft kass utr tidigare. hur många civila expeditioner till polerna eller de högsta bergstopparna har använt militär utrustning? det finns en uppsjö av tält, kläder, pulkor och utspisningsmtrl som är bättre än de militära prylarna vi använder idag, och kom inte o säg att de inte håller, hand upp alla som tror att man har med sig kass utr till K2 eller mount everest. slut se till er själva! vill ni genomföra en utb där allt enbart är inriktat på att vid utb slut så har förbandet en god förmåga att lösa de upg som kan ställas? vill ni ha den allra bästa utrustningen? detta går att lösa genom att man tar in rätt folk och ger dem en utbildning som är upplagd för att få en civil människa att bli en god jägarsoldat och inte att genomföra utbildningen på ett sådant sätt att mängder med soldater faller ifrån pga skador. varje inkallad soldat kostar pengar, genom att ändra utbmtod mm så kan man få ut mer av både soldater och de slantar som jag varje månad pytsar in.... Edited July 19, 2004 by GC1 Quote
rill3e Posted July 19, 2004 Report Posted July 19, 2004 Jag har hört att det inte bara har med att de höga avgångarna att göra..andra personer från k4 har haft teorier om att det är för att göra K4 attraktivt inför FB04. Till exempel ska man locka tjejer genom just mjukare inryckning och lättare packning (genom att delvis köpa in civil utrustning). Jag ska rycka in där 24 januari. Har hittills hört en tjej (född -83) som ska rycka in Quote
rill3e Posted July 19, 2004 Report Posted July 19, 2004 Fan nu glömde jag läsa det ovanför mig....säger samma sak... Quote
Dragonen Posted July 19, 2004 Author Report Posted July 19, 2004 Men detta innebär att man just sänker kraven? Krävs ju en starkare psykisk och fysisk status för att klara "jägarhårdheten" och det sk. förnedrande språket. Quote
GA KA Posted July 19, 2004 Report Posted July 19, 2004 Jag tycker att kvinnor är väldigt viktiga i FM men jag tror inte att en kille som springer milen på 50:38(Bästa kvinna på dragonrännet 2002) skulle komma in som YO på K4. Quote
Johan ES Posted July 19, 2004 Report Posted July 19, 2004 Jag har hört att det inte bara har med att de höga avgångarna att göra..andra personer från k4 har haft teorier om att det är för att göra K4 attraktivt inför FB04.Till exempel ska man locka tjejer genom just mjukare inryckning och lättare packning (genom att delvis köpa in civil utrustning). Jag ska rycka in där 24 januari. Har hittills hört en tjej (född -83) som ska rycka in Inte bara teorier. Av en vän som ligger inne just nu har jag hört att om det kommer in några tjejer (oavsett om de klarar utbildningen eller inte) nästa år är det större chans att regementet får vara kvar. /Johan ES Quote
målobs Posted July 19, 2004 Report Posted July 19, 2004 Men detta innebär att man just sänker kraven? Krävs ju en starkare psykisk och fysisk status för att klara "jägarhårdheten" och det sk. förnedrande språket. Har du inte läst tråden. Fritt citat sen tidigare. "Trots en bra civil fysik är man kanske inte förberedd för jägartjänsten" Tycker att GC1 förklarade allt mycket bra. Läst hans inlägg och tänk till lite sen tar vi om frågan om det fortfarande finns. Mvh Målis Quote
Isgubbe Posted July 19, 2004 Report Posted July 19, 2004 Vi kanske kan be fienden mjukstarta också… Quote
Jarl Posted July 19, 2004 Report Posted July 19, 2004 Är det någon som vet hur stor skillnaden är mellan "de gamla" och "de nya" tempot/språkbruket eller vad det nu må vara är? Är det bara k3 och k4 som kör med ett mjukare inryck eller hur är det för tex KJ/FJ/amf? Själv rycker jag in på FBJS om bara 2 veckor ( ), och på våra papper står det att de inledande 2 veckorna skulle bli "relativt" lugna för att sedan öka tempot. De nymuckade lodjuren fick tydligen samma besked när de skulle rycka in, vilket alla menade var rent skitsnack.. ;) Quote
Johan ES Posted July 19, 2004 Report Posted July 19, 2004 Är det någon som vet hur stor skillnaden är mellan "de gamla" och "de nya" tempot/språkbruket eller vad det nu må vara är? Är det bara k3 och k4 som kör med ett mjukare inryck eller hur är det för tex KJ/FJ/amf? Själv rycker jag in på FBJS om bara 2 veckor ( ), och på våra papper står det att de inledande 2 veckorna skulle bli "relativt" lugna för att sedan öka tempot. De nymuckade lodjuren fick tydligen samma besked när de skulle rycka in, vilket alla menade var rent skitsnack.. ;) Kan ta ett exempel från K4. Första veckan ingen morgonfys överhuvudtaget. Från vänner på K3 har jag hört att LBB INTE har haft en mjukare start. KJ har definitivt inte mjukstartat. /Johan ES Quote
KD803 Posted July 19, 2004 Report Posted July 19, 2004 Vi kanske kan be fienden mjukstarta också… Ja, ifall vi tänker skicka ut värnpliktiga som precis ryckt in för att möta honom. I min värld så ska en fiende mötas av utbildade krigsförband... Quote
Hans Engström Posted July 19, 2004 Report Posted July 19, 2004 ALternativt kanska man tränar hårdare och snabbare i en krigssituation? Quote
Dragonen Posted July 20, 2004 Author Report Posted July 20, 2004 Vi kanske kan be fienden mjukstarta också… jo får vi nog be mycket i händelse av ofred. förresten någon som har en uppfattning hur stor kostnadskillnad det blir när K4 nu ska minska halva utrustningsvikten? civilutr a la K2-expeditioner är en hel del dyrare än Kronans mtrl om jag inte har helt fel. och när blev det för mycket att bära runt på utr i 70kg-klassen? har ju varit så rätt länge... Quote
Ing Posted July 20, 2004 Report Posted July 20, 2004 har ju varit så rätt länge... Är det funkis om du fick välja? Om det går att få med sig mer nyttiga prylar istället för onödigt tung materiel, är inte det bättre? Eller helt enkelt bara minska vikten på sakerna, så orkar du röra dig längre och fortare. Eller är det bara att sätta det tjocka pannbenet först och skita i vikten? Då rekommenderar jag ett par extra 13-minor. Det kan du aldrig ha för många av. Quote
martinator Posted July 20, 2004 Report Posted July 20, 2004 Skulle gissa att man kan uppnå samma fysiska slutresultat genom att gå ut lite mjukare som med att ge järnet från början. Risken för skador och rehab behov är ju ganska stor i det andra fallet. Ingen tror väl att Kajsa Bergkvist började på 2.04 när hon startade med höjdhopp? Att be fienden mjukstarat är väl skit samma. Som jag ser det finn inget överhängande krigshot inom en ett års period så de som rycker in nu hinner bli klara och hårdkokta i god tid innan kinesen tagit sig genom ryssland och ställt in siktet på sverige. Bar 90 kilo ryggsäck i form av stridvagnsminor (nä, inte skarpa och ja, plus stridsutrustning) under min värnplikt, och jag kan väl utrycka det så här. Man springer inte milen på 50 jämt, om man alls springer en mil. eller springer över huvud taget (väger själv 72 kg). Ju lättare packning desto bättre i nästan alla lägen. Man får en uthålligare, och rörligare soldat med med mer ork att genomföra sin primära uppgit. /martinator Quote
Sir Vival Posted July 20, 2004 Report Posted July 20, 2004 samma tankar där som här en del får panikångest bara för att man anpassar utb för att maximera effekten av utbildningen och slutar fokusera på att det ska vara hårt bara för att det skall vara det. Återigen i mitt tycke väldigt kärnfullt uttryckt av GC1! I min värld så ska en fiende mötas av utbildade krigsförband. Eureka! Quote
Dragonen Posted July 20, 2004 Author Report Posted July 20, 2004 Är det funkis om du fick välja? Om det går att få med sig mer nyttiga prylar istället för onödigt tung materiel, är inte det bättre? Eller helt enkelt bara minska vikten på sakerna, så orkar du röra dig längre och fortare. Eller är det bara att sätta det tjocka pannbenet först och skita i vikten? Då rekommenderar jag ett par extra 13-minor. Det kan du aldrig ha för många av. True true! Och de extra kostnaderna för den civila utrustningen anser du man ska ta från pengarna man sparar in på att folk ej avskiljs från utb? Men sumsumarum blir ju att hoppar mindre folk av utb så blir totala utbildningskostnaden större => mindre budget => nada civil utr. Om då avgångarna skall bli mindre måste man ju också minska antalet inryckningar vilket K4 inte gjort i år! Kontentan blir att K4 har fått större budget och inte läggs ner? Quote
GC1 Posted July 20, 2004 Report Posted July 20, 2004 (edited) Vi kanske kan be fienden mjukstarta också… jo får vi nog be mycket i händelse av ofred. förresten någon som har en uppfattning hur stor kostnadskillnad det blir när K4 nu ska minska halva utrustningsvikten? civilutr a la K2-expeditioner är en hel del dyrare än Kronans mtrl om jag inte har helt fel. och när blev det för mycket att bära runt på utr i 70kg-klassen? har ju varit så rätt länge... precis nymuckad eller ligger du inne? jag anar en tendens till sugrörsseende här. om man nu anar att man inte tänker sätta upp X antal jägarbataljoner på förband som I22, K4 o K3 som förr i tiden utan fristående kompanier på en eller två platser så kommer det förmodligen pris på tex utr att hamna lite lägre även om man använder bra grejjor, kanske kan man oxå spara pengar med ett annorlunda utbsystem. tänk bara på antal fordon och sambandsutr som frigörs. vill du själv bära extra bara för att det faktist är möjligt så kanske du skulle kunna kolla in soldr mtrl från 1963 eller liknande, det utblidades massor av jägare på den tiden o dom var ju hårda. undrar tex vilka tält ni använder, inte är det väl samma som amf(KERON), som tillverkas av Hilleberg och är ett typiskt tält för tex nordpolsexp eller exp i himalaya..... och åter till träning/fyskrav. hand upp alla som tror att pliktverket har tillräckligt bra rutiner för att mäta prestationsförmågan hos dem som mönstrar på ett sådant sätt att ingen extra fys kommer att behövas på förbandet. självklart så måste alla som rycker in fortsätta att träna, varför inte lägga upp den fysen på ett sådant sätt att alla är i form då det behövs, dvs i förbandsskedet, istället för att knäcka ett par "veklingar" som då antingen varoit där helt i onödan eller tagit någon annans plats. Edited July 20, 2004 by GC1 Quote
JTS Posted July 20, 2004 Report Posted July 20, 2004 Det här med mjukare inryck är inget specifikt för K4, även om det kanske märks mest där, eftersom soldaterna där i större mån kanske VILL ha det hårt (Ska-man-göra-lumpen-ska-man-göra-den-ordentligt-annars-kan-man-lika-gärna-skita-i-det-dravlet) Det handlar om en så enkel sak som att förr i tiden fick vi lov att ha ett överintag på soldater. Vi fick lov att kalla in låt oss säga 170 man till ett kompani som bestod av 150 man. Då körde man de hårdare inrycken och stenhård jägarfys direkt. De som inte klarade av det droppade av en efter en, och tillslut var det bara 150 man kvar som då i nån form av missriktad jägar-macho-pedagogisk anda skulle föreställa de bästa. Nu behöver det emellertid ju inte alls vara så. Om du skickar din dotter på pianolektion för första gången, tror du att pianoläraren kommer att säga nåt i stil med "GIVE ME FÜR ELISE! GIVE ME FÜR ELISE OR I´LL HAVE YOUR ASS!!!!" Eller tror du att han kommer att börja med att lära henne skalor, hur man läser noter, enkla övningar, och sen när första terminen är klar så kan hon spela Für Elise. Vi får inte längre ta in ett överintag. Om kompaniet rymmer 152 man så rycker det in 152 man. ALLA dessa är viktiga. Annars hade kompaniet inte rymt 152 man, då hade det rymt färre. Om vi då driver bort folk från värnplikten genom att hålla ett "hårt" inryck, så skjuter vi oss själva i foten. Vi kommer att decimera förbanden och det är inte bra. Redan nu utbildar vi bara tre pansarskytteplutoner per per pansarskyttekompani, ORGen säger att det skall vara fyra. Man behöver inte ha ett "hårt" inryck för att få bra soldater. Det fixar man med ledarskap och bra utbildning. Quote
Foxtrot Lima Posted July 20, 2004 Report Posted July 20, 2004 För att haka på det "JTS" skrev, kan man kanske påpeka att ingen skulle ha något emot om det fortfarande fanns ett visst överintag till förbanden. Även om rekryter inte utsätts för jägarfys och förtryck vid inryck, faller folk bort av olika anledningar. Det skapar problem för organisationen i och med att det inte finns några ersättare. Om ett särskilt kompani ska bestå av 140 man, skriver Pliktverket (om förbandet har tur) in exakt så många. Låt oss då säga att fem personer inte dyker upp vid inryck överhuvudtaget. Ytterligare fem vill hem till mamma redan första veckan, och eftersom Försvarsmakten är "snäll" nu för tiden får de frisedel. Sedan kanske fem till försvinner inom tre månader pga gamla och nya skador. Då har totalt en halv pluton försvunnit, och kompaniet kan kanske inte lösa sina uppgifter - inte utan att sätta mer press på övriga delar. När detta uppstår kan jag tänka mig att det är kul att vara kompanichef i vårt avlånga land. Vad jag menar är att det kvittar om det är mjukt eller inte. Folket finns där ändå inte och allt blir bara s***. Sorry OT. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
JTS Posted July 20, 2004 Report Posted July 20, 2004 ingen skulle ha något emot om det fortfarande fanns ett visst överintag till förbanden. Även om rekryter inte utsätts för jägarfys och förtryck vid inryck, faller folk bort av olika anledningar. Det skapar problem för organisationen i och med att det inte finns några ersättare. Helt rätt. Det glömde jag att skriva. Det hade varit bra med ett överintag på ca 10 man till et kompani, då kan man tackla de bortfall som sker av naturliga skäl och dessutom få lite redundans i systemet. Som det ser ut nu så räcker det med att tre förare är sjuka samtidigt för att en pansarskyttepluton ska stå stilla. Hade vi kunnat ha "Extraförare" så hade det inte varit ett problem. Varför har vi inte det då? DÄRFÖR!! Quote
Dragonen Posted July 20, 2004 Author Report Posted July 20, 2004 jag hade gärna sett att man haft civil utr under värnplikten men jag förstår inte riktigt hur man skall kunna halvera utrustningsvikten? vi använde Namatj och undplutonerna hade Keron där kan jag se en stor viktskillnad men vad mer kan man dra ner på? men vad härligt om man kan halvera packningen! tänk vilka extra vapensystem och exta ransoner man kan få med sig! längre aktionstid och mer kvalificerade stridsuppgifter man kan lösa! MUMS! Quote
111 SSK BAT Posted July 20, 2004 Report Posted July 20, 2004 Nu förstod jag inte Dragonen. Om jag förstod dig rätt var syftet med jägartjänster just att det skulle vara så tungt och komplicerat som möjligt. Vill man ha med mer grejer är det väl bara att lasta på jägarsoldaterna mera. Om man får pliktverket att sköta uttagningen riktigt bra och befälen förnedrar och härdar jägarsoldaterna så kanske vi helt kan avveckla samtliga lastfordon i försvaret och istället använda oss av jägarsoldater. Vi har då gjort om jägarsoldaterna till packsoldater. Samma utveckling finns i tibet - där kallas de sherpas. Quote
Ing Posted July 20, 2004 Report Posted July 20, 2004 Vi har då gjort om jägarsoldaterna till packsoldater. Samma utveckling finns i tibet - där kallas de sherpas. Ja, fast Sherpas är hårda! Går i sandaler, inga Meindl-kängor för flera tusen. Quote
Dragonen Posted July 20, 2004 Author Report Posted July 20, 2004 Nu förstod jag inte Dragonen. Om jag förstod dig rätt var syftet med jägartjänster just att det skulle vara så tungt och komplicerat som möjligt. Vill man ha med mer grejer är det väl bara att lasta på jägarsoldaterna mera. Om man får pliktverket att sköta uttagningen riktigt bra och befälen förnedrar och härdar jägarsoldaterna så kanske vi helt kan avveckla samtliga lastfordon i försvaret och istället använda oss av jägarsoldater. Vi har då gjort om jägarsoldaterna till packsoldater. Samma utveckling finns i tibet - där kallas de sherpas. Svar nej, du har missuppfattat mig rätt. Mogen diskussionsnivå som vanligt. Quote
JTS Posted July 20, 2004 Report Posted July 20, 2004 @dragonen: Vill du kommentera de inlägg som inte handlar om utrustningen? Vad har du att säga om exepelvis mitt eller Foxtrot Limas inlägg? Det känns som om du duckar undan frågorna nu. Quote
Recommended Posts