Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Ville, Valle eller Viktor

Stefan F

Recommended Posts

Posted

En del skulle säga att Storpotäten var läskig. Njaee, inte riktigt, kanske lite småkapitalistisk. Ska vi prata om läskigt skulle jag nog nämna Ville Valle & Viktor före Lillstrumpa. Hu!

Dåliga vibbar: Stig Engström i sin konstiga koja

Matvägran: Gösta Ekman och sina byxor med ett kort och ett långt ben. "men då kan jag klippa av det här, så blir dom lika långa..."

Usch: Viktor i "Ville Valle & Viktor"

BRA: 5 myror!

Vilka barnprogram har du dåliga (eller bra!) minnen från? :wub:

Posted

Dåliga barnprogram

Jag har bara svaga minnen av en stor gul fågel som härjade runt i stockholm. Det var nog riktig dåligt.

Ika och det där jävla skelettet HATADE jag. Klarade inte av att höra hennes röst.

Bra barnprogram

Skymmningssagor

Resten av min barndom har jag glömt...

Posted

Barnprogram vad var det? När man är vid min höga ålder så fick man vara glad ifall man fick se på TV... och ifall man hade tur så slapp man se Bosse Larsson med NyGammalt...

Min morfar tjatade om att man skulle se på så mkt nyhets progam som möjligt och utifrån detta bilda sig en egen uppfattning om nyheterna. Tog många år efter hans bortgång innan jag förstod vad han menade.

Men annars har jag små fragmatiska bilder från vilse i pankakan, lillstrumpa&storstrumpa... sedan fick man ju se tecknat 1ggr/vecka på lilla sportspegeln när man var liten.

Posted

Joelbitar...

Tror de visade programmet för att man skulle förstå men jag kan säga att är man så liten som var då så är man jävligt elak. :(

Guest J-Star
Posted

Dåligt minne från Mupparna: När gorillan trashade Professor Honeydew's laboratorium.

Lite OT: Vägrade träffa Skogsmulle när det var dags.

/J

Posted

Jag fick mardrömmar av Skrotnisse och hans vänner. Bertil Enstöring som var eremit och Ture Björkman, som om jag inte minns fel blev förvandlad till någon slags apa på slutet!? Läskig serie. Dessutom tyckte jag inte om Rädda Joppe och hans mullvad som han gömde i en soptunna eller något liknande. Hajk var jag inte så förtjust i heller, sången "sommar, sommar och sol, havet och vinden..." eller hur den nu gick var väldigt irriterande.

Men Astrid Lindgrens filmatiserade böcker är bra och mumintrollet, Dr Snuggles, Fablernas värld, Proffessor Balthazar, Kalles klätterträd, Snurriga sagor och Barbapappa m.f också. Dessutom fanns det en gammal serie som handlade om kroppens funktioner, typ avsnitt om matsmältning bland annat, som är bra men jag kommer inte ihåg vad serien heter? Det fanns något liknande som handlade om historia, som jag tror hette "Det var en gång..." med en lill-sten och stor-sten i varje avsnitt, oavsett tidsålder. Sen får man ju inte glömma de gamla avsnitten av Björnes magasin med Snigel och Hugo. :baskerPa:

Posted

Den enda serien som jag vet att jag följt var trolltider och den gorde mig skräckslagen för skogen.

Sen så såg jag mest tecknade videofilmer men jag mins särskilt en film som jag hadde mardrömmar i flera år efter och det var ngn sorts japansk film som hette dancougar eller ngt liknande. :baskerPa:

Posted
Jag fick mardrömmar av Skrotnisse och hans vänner.

...

Dessutom fanns det en gammal serie som handlade om kroppens funktioner, typ avsnitt om matsmältning bland annat, som är bra men jag kommer inte ihåg vad serien heter? Det fanns något liknande som handlade om historia, som jag tror hette "Det var en gång..." med en lill-sten och stor-sten i varje avsnitt, oavsett tidsålder.

...

Det stämmer ja! Jag läste förr i tiden en serie som heter "Felix", tecknad av samma kille (Jan Lööf) som gjort Skrotnisse.

Den var gjord i samma anda som Skrotnisse, alltså mörk, grå och skrämmande.

I alla fall minns jag det så. :=o

Trodde först du menade den gamla serien med Jan Bergqvist som programledare, men jag vet vilken du menar nu. Den franska tecknade där en familj åker runt i kroppen och hälsar på blodplättar o.dyl.

Helt klart bra.

Som du också skriver - det mesta av Astrid är helt ok. Håller förvånansvärt bra med tanke på hur gamla dom där (Saltkråkan, Pippi m.fl).

Posted

Mupparna var favoriten, speciellt Animal (trummisen) och gubbarna på balkongen (minns inte vad dom hette). Jag och bror min försökte alltid härma deras skratt.

Samma med Sesamgänget, där var ju Ernie och Bert favoriterna. :dribble:

Däremot var jag livrädd när man såg vilse i pannkakan, var nog lite för liten egentligen. Men man skulle ju se ändå..... :surprise:

Posted
Jag fick mardrömmar av Skrotnisse och hans vänner.

gratis du bör ej besöka trollhättan då......

eftersom serien är tillverkad i ett skjul utanför denna stad och det mesta av "scenografin" är hämtad från staden gator.

nja nu ser inte stan ut så längre, det är sextitalets trollhättan de hämtat inspriation ifrån men ändå.

vad gäller mina egna traumatiska minnen så står staffan westerbergs fulla produktion överst, vilse i pankakan och strumpterrorn, är inget mot det andra som han fick ur sig innan 1975.

kalle vrånglebäck med sina svartvita foton var ingen höjdare, och jag har utvecklat allergi mot clarie wikholm.

minns även något halvtimmesprogram med jon skolmen och en persienn. :surprise:

hur j*vla pårökt fick man vara under 70-talet, och ändå få bestämma vad som var bra för barn?

bra minnen av barnprogram är bla:

"fem myror".

även om jag tror att det ingick i något psykologiskt projekt, det var dessa elefanter i skolan också minns jag.

"det var en gång" (den första serien, inte rymddravlet)

serien som ordnade mig bra betyg i historia på högstadiet, tv skadligt för barn-my ass

"barbapappa".

vänta nu, oformbara figurer som kommer upp ur jorden och lever i runda hus?

whhooooaaa!!!

skulle säja att om någon började svamla om detta i dag, skulle han genast skickas på avvänjningsklinik.

"kullamannen", "kråkguldet" och "trolltider".

en gång i tiden fanns det bra med pengar och några friska hjärnor på svt drama.

ps: fast man skall nog beundra staffan w. lite.

en kille som kan gå upp till svt ledning, med ett par ragsockor på händerna, och få pengar att producera en julkalender, kräver lite respekt i allafall :dribble:

ds.

Posted

Nu har jag kommit hem efter ha suttit i krissamtal med psykiatriker efter att ha läst namnet på ett tv program Ville Valle & Viktor på forumet utan att mentalt få förbereda mig innan brrrr. Det var på den tiden man gjorde barnprogram som öppet skulle skola barnen i vissa politiska åsikter. Tårtan är ju ett annat bra exempel. Usch och fy hoppas de aldrig kommer tillbaka. :angry::-(

Får nog knapra losec och prozac och annat några veckor nu så jag hinner lugna ner mig. 0:)

Posted

Jag hade mardrömmar av "Rädda Joppe" fastän jag aldrig sett programmet!

Varje gång jag såg introt (Rädda Joppe, Död eller levande) så blev jag jätte-

rädd och stängde av TVn och sprang och gömde mig bakom fåtöljen, därför

så hade jag inte sett ett endaste "rädda joppe" program förrän för några år

sedan då en liten släkting-knodd skulle se barnprogrammen.

Då insåg jag att jag inte skulle blivit rädd om jag sett hela programmet!

0:)

Posted

Ah, sickna minnen man får...

Kassa barnprogram fann det gott om när jag var liten (tidigt sjuttiotal) tack och lov censurerades flera av mina inte särskilt röda föräldrar. Sen så flyttade vi utomlands 74 så då blev det inget alls (förutom Månbas Alpha, dubbad till spanska).

Det jag minns var Drutten och Jena som jag faktiskt fick se (trots att den var Sovjetisk, fan site för Drutten på http://chebur.hobby.ru/ ), Fablernas Värld och den högst bisarra I Mumindalen för att inte tal om Broster Broster!

jag-> :baskerPa:<-SvT indoktrinationsavdelning

Skall nämnas att jag är gammal nog att ha ätit glassen Super Jet för 75 öre. Och att det vedervärdigaste GB någonsin släppt ut är Snack, samt att 85-86 var Lakritspucken som bäst (när den hade en lakritsstng som pinne).

Gubbarna i Mupparna heter Statler och Waldorf.

Posted

Bästa barnprogrammet var tveklöst tekniskt magasin men inte fattade jag

mycket i början.

Jag tror jag slutade titta på de dåliga programmen innan jag fick några trauman

av dem, lego och att titta på fars senaste snickeriprojektet i ladugården var

mycket bättre.

Hade byggare bob funnits hade jag troligtvis dyrkat den serien.

Posted
Tårtan ryyyyyssss

Bra talat!

Dom där tårtorna som var fylla med daggmaskar och annat junk var rätt motbjudande... :worthy:

Hygienen i deras bageri var väl inte direkt världsklass. :worthy:

Posted

Jag minns med fasa en julkalender som hette Broster Broster och som sannolikt var författad av ett redigt stalinistkollektiv.

Julkalendern utspelade sig i ett höghus och det var så PK att man nästan kvalmdes. Oerhört traumatiskt! Djupa spår..... 8-/

Posted

När Tomas di leva var sommarlovsprogramledare...tror aldrig jag har haft en så dålig sommar 8-/

Posted

Sprang o gömde mig i garderoben varje gång jag såg den där tjejen som alltid var klädd i svart o inte sa så mycka Ika tror jag hon hette :)

Mvh// En smått neurotisk PingisÖga 8-/

Posted

Jag anser ändå att jag hade tur... visserligen blev man tvungen att genomlida två säsonger med tippen på sommaren.... men tänk på dagens barn som måste titta på Teletubbies eller Bananer i Pyjamas? Där kan vi snacka om en generation som är körd åt helvete redan från början... jag menar Teletubbies måste ju vara en pårökt, aspirinmissbrukandes gammal hippies påfund... dessutom visar de samma avsnitt direkt i följd... (PH vet... han har nämlingen syskonbarn som vill att Onkel skall titta på Teletubbies med dem och man får inte gå innan det är klart... jag säger bara försök titta på Teletubbies när man är redigt bakfull)

Posted

På första plats kommer nog Manne - med "titta en banan". Enda anledningen till att jag tittade på honom var den "häftiga" klätterställningen. Sedan kommer nog himmel o pannkaka. Där var det nog inte så mycket med storpotäten (mer än att han var irriterande) - utan mer den där typen som hela tiden lagade hålen i båten med korkar, och att pannkakan var så himla ful, innan den svände över till pannkakslandet

Posted
Jag minns med fasa en julkalender som hette Broster Broster och som sannolikt var författad av ett redigt stalinistkollektiv.

Julkalendern utspelade sig i ett höghus och det var så PK att man nästan kvalmdes. Oerhört traumatiskt! Djupa spår..... 8-/

Jag måste nog rätta dig, men du har dock rätt i att båda var traumaskapande av guds nåde.

Den med höghuset var inte Broster Broster, den hette nåt annat. Och själva kalendern man hade bestod av ett höghus (dock inte grått, som tur var). Det var en socialrealistik julkalender om livet i förorten - om jag minns rätt. Huuuu.

Broster Broster däremot.... snacka om "julkalender". För er som missat den:

Claire Wikholm och Carl-Gustav Lindstedt tar sig runt landet (på nåt vis), Claire är gravid. Det är inte ens vinter, utan nån grå typ av sommar.

Det starkaste minnet från den "julkalendern" är dom två sittandes vid en vägkant och hostar när avgasutsläppande bilar kör förbi. Jag hoppas verkligen den visas i repris nån gång.

Nu till det goda, när Tekniskt Magasin nämndes:

Staffan och Bengt! Dom gjorde superbra program tycker jag.

Posted

Av nån anledning tålde jag inte att se Linus på linjen, det var nog nåt med dels hans röst och dels att han oftast såg så elak ut på nåt vis. Och så var det ett avsnitt i julkalendern med Albert och Herbert (för övrigt bästa julkalendern tillsammans med Staffan och Bengt, och Trolltider) som man blev livrädd av, det spökade i huset eller nåt och bakom en dörr så stod ett benrangel, något vad man hoppade då!

Bra barnprogram rent generellt var Staffan och Bengt (hette det inte Sant å sånt?) och det mesta av Astrid Lindgren. Mupparna med så klart, tyckte även Fragglarna var rätt kul.

Posted

förortsrealism-julkalendern hette "barnen i höjden".

minns bara den fula julkalendern, som var ett fyrkantigt ihopvikt höghus.

broster broster är nog den sämsta julkalender som sänds.

fast den skånska med "gårdamålaren" var också ett lågvattenmärke.

jag är dock förvånad att ingen har nämt de rent gubbsjuka sommar och jullovshjältarna, per dunsö och ola lindholm.

eftersom man nått puberteten, och dessa herrar fyllde sina program med lättklädda bikini-babes åratal innan baywatch, är detta starka minnen från de första tonåren.

sedan skall ju inte trazan och banarne förglömmas.

att sedan svt ursäktar sig med att någon praktikant råkade radera alla band med trazan, tror inte jag på.

det var helt enkelt inte PK nog för att få sändas i repris.

lasse åberg gjorde senare även zvampen, lysande upplysningsprogram som borde köras för alla mellanstadie elever.

fö tillhör jag en av dem som lyssnade på bengt alsterling i HAJK, när han lärde ut:

att om man håller en nätsil över popocorngrytan, kan man se när popcornen poppar.

den mannen måste gilla att skada barn.........

Posted

Hittade en nostalgisk länk om alla gamla program och goa grejer från sent 70- och 80 tal.

LÄNK

Posted

"Ulla Bella lär flickorna att blåsa upp och sälja badbollar."

som sagt, vem f*n behöver baywatch, med en barndom som det här?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...