Adam Wilhelm Posted June 26, 2004 Report Share Posted June 26, 2004 (edited) Jag hittade den här sidan när jag sökte på pansarskepp. Väldigt intressant levnadsöde. Mycket nöje. Flottan 43-50 OBS! Ny länk. Se nedan. /BG Edited June 24, 2007 by mdn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Sjöstedt Posted July 31, 2004 Report Share Posted July 31, 2004 Tack för tipset! Det räddade ett lugnt nattpass på jobbet! Intressant att få läsa om hur de hade det då. Rekommenderas om man är nyfiken på hur det var i flottan förr. Mvh Fu Sjöstedt (fd grönklädd flottist) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted July 31, 2004 Report Share Posted July 31, 2004 Ajajaj, nu blir det till att läsa! MVH Sgt Yxa (fd kamouflageklädd flottist) ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malaj Posted July 31, 2004 Report Share Posted July 31, 2004 Inte nog med det. Denna månad kom Kjell Närkhammar ut med en bok som kan köpas genom SMB (Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek). Bara 195 spänn - som hittat!. Sedan kan man, särskilt om man e' flottist, leta upp närmaste gäng "Flottans Män". Där sitter jag och en hel del andra gamla farbröder och har kul. Jag tror säkert att även de yngre har utbyte av det. / Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted July 31, 2004 Report Share Posted July 31, 2004 Trevlig läsning! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdamKalle Posted July 31, 2004 Report Share Posted July 31, 2004 Boken "Pansarskepp" kan rekommenderas. Där finns en hel del anekdoter, som när man i ett 15,2 cm-torn använde amdurken (som ju var kyld) som kylskåp och amhissen för att skicka upp kall öl till den törstiga pjässervisen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted July 31, 2004 Report Share Posted July 31, 2004 (edited) Oklart hur man skall tolka hans beskrivningar av polarna sina? Tveksamt att jag skulle nyttja denna beskrivning på mina polare "Det var en lättsam kille. Ljust hår och med ett tilldragande leende." Edited July 31, 2004 by Yxa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malaj Posted July 31, 2004 Report Share Posted July 31, 2004 Oklart hur man skall tolka hans beskrivningar av polarna sina? Tveksamt att jag skulle nyttja denna beskrivning på mina polare "Det var en lättsam kille. Ljust hår och med ett tilldragande leende." Uttrycket är väl kanske något gammaldags. Precis som tilltalande betyder det helt enkelt trevlig-t. :P Motsatsen till Frankensteins moster, alltså. B) / Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yxa Posted July 31, 2004 Report Share Posted July 31, 2004 Oklart hur man skall tolka hans beskrivningar av polarna sina? Tveksamt att jag skulle nyttja denna beskrivning på mina polare "Det var en lättsam kille. Ljust hår och med ett tilldragande leende." Uttrycket är väl kanske något gammaldags. Precis som tilltalande betyder det helt enkelt trevlig-t. :P Motsatsen till Frankensteins moster, alltså. B) Jojo, men det var bara ett exempel på alla hans beskrivningar... ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solon Posted August 2, 2004 Report Share Posted August 2, 2004 mycket intressant läsning, dock så skulle det vara intressant att får veta när detta verk skrevs då hans minnen av det hela kan vara något luddiga efter 50-60år Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Redin Posted August 3, 2004 Report Share Posted August 3, 2004 Oklart hur man skall tolka hans beskrivningar av polarna sina? Tveksamt att jag skulle nyttja denna beskrivning på mina polare "Det var en lättsam kille. Ljust hår och med ett tilldragande leende." Uppenbarligen så trivdes han med dem, vackert så. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lanrezac Posted June 24, 2007 Report Share Posted June 24, 2007 Ny länk till sidan http://www.narkhammar.se/flottan.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hedin Posted August 7, 2007 Report Share Posted August 7, 2007 Trevlig sida. Finns en liknande som handlar om långresefartyget HMS Älvsnabbens långresor. Den hittar man här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts