simon Posted June 23, 2004 Report Posted June 23, 2004 Vilken av militärhögskolorna blir kvar? Lite frågeställningar för att hjälpa diskussionen på vägen lite: *Vilken av skolorna har bäst utvecklingspotential? *Vilken av skolorna har bäst möjlighet att ta emot fler elever än vad som tas emot idag? *Vilken skola är bäst rent operativt sett att behålla? *Är skolorna likvärdiga i utbildninsginnehållet och om så inte är fallet, vilken av utbildningsformerna bör behållas? *Vilken av skolorna har bäst samarbetspotential med andra centran och institutioner? *Behövs verkligen bara EN MHS? Kommer den klara av att utbilda tillräckligt många nya Off.? Tack för mig, låt tankarna flöda! Quote
Rickard N Posted June 23, 2004 Report Posted June 23, 2004 Upplys en mörklagd vad böktäverna efter MHS står för. Quote
Ingbat/I19 Posted June 23, 2004 Report Posted June 23, 2004 (edited) Upplys en mörklagd vad böktäverna efter MHS står för. MilitärHögSkolan Edit: Ja, jag är väl full eller nåt Edited June 23, 2004 by Ingbat/I19 Quote
simon Posted June 23, 2004 Author Report Posted June 23, 2004 (edited) Du är fel ute IngBat ;) Ö = Östersund H = Halmstad K = Karlberg Ni som röstar får gärna motivera era svar också! Edited June 23, 2004 by simon Quote
Forumsledning Kimster Posted June 23, 2004 Forumsledning Report Posted June 23, 2004 Nu förstår jag inte riktigt Simon. "fel ute" ? Sen så.. Vad tycker du själv förresten och varför undrar du om skolorna ? Quote
simon Posted June 23, 2004 Author Report Posted June 23, 2004 (edited) Jadu Kimster, Upplys en mörklagd vad böktäverna efter MHS står för. Han undrade vad bokstäverna efter MHS står för. IngBat gav vad bokstäverna MHS står för. På det viset var han fel ute. Själv tycker jag nog att MHSH bör vara kvar då man ligger samgrupperat med FMHS, Lv6, SFD16 och Hallandsgruppen. Man för även ett utvecklat samarbete med högskolan i halmstad. Vidare har jag sett uppgifter på att MHSH redan har kapaciteten att ta emot fler kadetter än vad man redan gör i dagsläget. Men Karlberg blir nog kvar p.g.a traditioner. Dock vet jaginte om Karlberg har något unikt som inte Halmstad har... Varför jag undrar om skolorna? Jo, tyckte det var ett intressant ämne inom FB04-ramen som inte har en egen tråd, utan mest legat under "Spekulationer om förband", vilket har känts lite krystat. Godtas det argumentet av BlåGul? Vad tror du själv i MHS-frågan, Kimster? Edited June 23, 2004 by simon Quote
Forumsledning Kimster Posted June 23, 2004 Forumsledning Report Posted June 23, 2004 Vadå godtas av blågul ? var kommer blågul in i debatten ? Personligen har jag ingen åsikt idag då jag har för lite kunskap om skolorna och deras betydelse. Har inte varit där och sett deras resultat, ej heller hur deras organisation ser ut eller det ser ut med resurser för de olika skolorna. Har röstat blankt alltså Quote
KaffeKalle Posted June 23, 2004 Report Posted June 23, 2004 Jag saknar egentligen uppfattning om de olika MHS (ja, jag har ju sett MHS K, men..) , men jag gissar att just Karlberg blir kvar. Varför? Tradition, världens äldsta, mitt i huvudstaden, närheten till HKV (betyder nog mest..) osv, osv. Å andra sidan talar just "mitt i huvudstaden" EMOT Karlberg, eftersom arbetsmarknadspolitiska skäl i sådana fall talar för de andra. Quote
Leviathan Posted June 23, 2004 Report Posted June 23, 2004 Lite som talar för MHS Ö. Är den skola som kan ta störst mängd elever. Är den nyaste skolan, MHS K lider väl lite av att den är just så gammal, det är svårt att göra om lektionssalar osv. Har ett fungerande samarbete med Mitthögskolan (kan ha betydelse då man vill göra om utbildning och få den värderad civilt också) Dock tror jag inte det räcker, MHS K är nog mest aktuell. Hoppas på att det blir kvar fackskolor i både Östersund och Halmstad. Quote
KD803 Posted June 24, 2004 Report Posted June 24, 2004 MHS K lider väl lite av att den är just så gammal, det är svårt att göra om lektionssalar osv. Nja, det stämmer inte riktigt. De delar av slottet som används som lektionssalar har byggts om så många gånger sedan 1792 att det nästan inte återstår någonting förutom väggar av orginalet. Alltså är det inga problem att t ex sätta upp en projektor i taket eller liknande. Dessutom så ligger en hel del lektionssaler m m i hus byggda på 80-talet. Bara för att skolan funnits i några år så innebär det inte att hela skolan är så gammal. En stor fördel för Karlberg som jag ser det är att eleverna bor på skolan, vilket gör att kunskapsöverföringen blir mer naturlig och pågår "dygnet runt". Jag misstänker också att resor motsv är lite enklare/billigare till och från Stockholm än Östersund. Beträffande MHS Hs förmåga att ta emot fler kadetter, så fick vi veta på funktionsskolegenomgången att de som hanterar bostäderna i Halmstad var lättade över att det inte blir någon YOP 04/06, eftersom det tydligen var ett himla problem att få bostäderna att räcka till både för MHS och FMHS. Behöver jag skriva vilken skola jag röstade på? Quote
Foxtrot Lima Posted June 24, 2004 Report Posted June 24, 2004 Jag tycker det är lite underligt att man överhuvudtaget diskuterar vilken skola som blir kvar efter FB04. Kan aldrig någonsin tro att ledningen skulle få för sig att lägga ned Karlberg. Inte med tanke på traditionerna och det stora antal arméofficerare som trots allt passerat slottet och dess utbildningsinstutioner. Visst kan allting hända och ske i dagens Försvarsmakt, men att Karlberg försvinner torde vara lika otroligt som att Göteborg blir ny huvudstad... Jag kan ju ha fel också. Nja, Livgardet och Karlberg är de sista enheterna i försvaret som läggs ned, oavsett om det finns långt bättre alternativ eller ej. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
Leviathan Posted June 24, 2004 Report Posted June 24, 2004 Som sagt tror även jag på MHS K, men om det nu mot förmodan skulle läggas ner så "försvinner" det ju inte. Lokalerna skulle säkert användas av någon annan del av FM (FHS kanske) Quote
Razvedka Posted June 25, 2004 Report Posted June 25, 2004 (edited) MHS Östersund är redan klart att den skall tas bort! Oavsett resultatet i FB04! @FL: Det vore ju inte så dumt med Göteborg som huvudstad! Edited June 25, 2004 by Razvedka Quote
KD803 Posted June 25, 2004 Report Posted June 25, 2004 MHS Östersund är redan klart att den skall tas bort! Oavsett resultatet i FB04! Har du någon källa till det? Quote
Foxtrot Lima Posted June 25, 2004 Report Posted June 25, 2004 MHS Östersund är redan klart att den skall tas bort! Oavsett resultatet i FB04! @FL: Det vore ju inte så dumt med Göteborg som huvudstad! Jag visste inte att man redan bestämt sig för att lägga ned MHSÖ? Om det bara kommer finnas en skola kvar efter FB04 hoppas jag personligen att det blir Karlberg av följande orsaker: 1. Ett vackert slott är en värdig plats att utbilda Sveriges framtida officerare på. 2. Karlberg har många fina traditioner, t ex vikingablot m m, och det vore ju synd om de traditionerna försvann. För inte kan man förvänta sig att mogna familjemän (och kvinnor) som läser på FHS ska upprätthålla dem? ;) 3. Närheten till Stockholm city är lockande 4. Lätt att resa från olika förband till huvudstaden Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
KD803 Posted June 25, 2004 Report Posted June 25, 2004 2. Karlberg har många fina traditioner, t ex vikingablot m m, och det vore ju synd om de traditionerna försvann. För inte kan man förvänta sig att mogna familjemän (och kvinnor) som läser på FHS ska upprätthålla dem? ;) Efter att ha sett lärarkåren festa på avslutningen, så är jag fullt övertygad om att även äldre officerare skulle kunna vidmakthålla relevanta traditioner... ;) Quote
Hans Engström Posted June 25, 2004 Report Posted June 25, 2004 Med tanke på hur en del elever på FHS sett ut dagen efter vissa pubaftnar när jag stött ihop med dom i korridorerna, är jag benägen att dela BJEs åsikt. Quote
Foxtrot Lima Posted June 27, 2004 Report Posted June 27, 2004 2. Karlberg har många fina traditioner, t ex vikingablot m m, och det vore ju synd om de traditionerna försvann. För inte kan man förvänta sig att mogna familjemän (och kvinnor) som läser på FHS ska upprätthålla dem? ;) Efter att ha sett lärarkåren festa på avslutningen, så är jag fullt övertygad om att även äldre officerare skulle kunna vidmakthålla relevanta traditioner... ;) Vid närmare eftertanke kan jag tänka mig att hålla med. Särskilt med tanke på hur en del högre befäl festade på vår sergeantsbal... Tur att vi inte bjudit in fler, för då hade de väl tagit över hela tillställningen. Hälsningar, Foxtrot Lima Quote
simon Posted September 20, 2004 Author Report Posted September 20, 2004 Saxat från dagens Hallandsposten: Regeringen vill ha kvar MHS HALMSTAD. Regeringen vill behålla Militärhögskolan i Halmstad och utvidga den så att alla blivande officerare kan utbildas här. Arbetsgruppen som utrett försvarets organisation ville satsa på Karlberg, men försvarsministern har ändrat på detta. När försvarsminister Leni Björklund (s) i förra veckan informerade sin riksdagsgrupp om hur regeringen tänkt sig försvarspropositionen kom det bland annat fram att Militärhögskolan i Östersund ska läggas ner. Inget sades dock om vilken av de två återstående skolorna, i Halmstad respektive Stockholm, som man ska satsa på. HP kan emellertid avslöja att även detta fanns angivet i den propositionstext som regeringen tagit fram. I denna stod nämligen att MHS i Halmstad ska behållas och utvidgas, medan MHS på Karlberg i Stockholm avvecklas. – Under en övergångsperiod behåller man Karlberg som en regulator, tills man vet hur stort utbildningsbehovet blir i framtiden och för att täcka upp medan man bygger ut verksamheten i Halmstad, förklarar en initierad källa för HP. Ursprungligen var det dock meningen att MHS i Halmstad skulle läggas ner. ”Dödspatrullen”, eller Arbetsgruppen för försvarsmaktens framtida grundorganisation som den formellt heter, reste tidigare i år land och rike runt för att besöka alla förband och skolor. I det förslag som den sedan lämnade till regeringen var det MHS på Karlberg, denna anrika plats där officerare utbildats sedan 1792, som skulle behållas. – Leni Björklund gick själv in och ändrade detta. Efter sina besök i Halmstad hade hon tagit intryck av det utvecklade samarbetet med Högskolan och möjligheterna till att snabbt kunna ta emot fler kadetter, berättar en välunderrättad källa för HP. Klart är att MHS med kort varsel kan få hyra fler lokaler av kommunen på Södra vårdskolan intill Galgberget, där man sedan ett år tillbaka håller till. Behövs det fler bostäder i kadettbyn kan det också ordnas inom ett år efter beslut eftersom ett eventuellt bygge redan är planlagt och godkänt. – Det enda som kan hota MHS i Halmstad nu är om skolan skulle bli en bricka i förhandlingsspelet mellan regeringen och de borgerliga partierna. Men av det som kommit ut hittills av de samtalen verkar de mest handla om de ekonomiska ramarna, säger till HP en källa som följer samtalen mellan socialdemokraterna, moderaterna, kristdemokraterna, centern och folkpartiet. – Förutom att folkpartiet uttalat sig starkt om att de vill ha kvar Amf 4 i Göteborg, verkar parterna i övrigt inte ha några invändningar angående vilka enheter som ska behållas och vilka som ska läggas ner. Erfarenheterna från förra försvarsbeslutet visar dock att kohandel angående en viss ort kan få effekter på flera ställen när olika pusselbitar ändras – minns exempelvis hur det år 2000 överraskande blev ett nedläggningsbeslut för F 10 i Ängelholm på grund av rockader i sista stund. Regeringens plan är nu att snabbt kunna slutföra förhandlingarna med de borgerliga så att försvarspropositionen kan presenteras på fredag. ANDERS HOLMER 035-14 75 28 [email protected] Quote
Vinter Posted September 20, 2004 Report Posted September 20, 2004 Pga av tradition och läget blir karlberg kvar, kan faktiskt inte komma på någon anledning att bygga nytt eftersom antalet officerare blir mindre och inte mer... Karberg har klarat enormt mycket mer studerande. Quote
Recommended Posts