Groaghach Posted June 15, 2004 Report Posted June 15, 2004 Har redan tagits upp på nedanstående sida. http://forum.soldf.com/in...showtopic=11783 Quote
Raffe Posted June 15, 2004 Report Posted June 15, 2004 (edited) Fast den handlar ju egentligen om användandet av blått kammo. Vore kanske bättre att lyfta ur den nya uniformen hit? (Och nej, den är inte blå, den är grön-grå.) Vet någon mer am den nya Interceptor-skyddsvästen som nämns i cnn-artikeln? Här finns mer info: http://www4.army.mil/ocpa/read.php?story_id_key=6042. Fanns det inte planer på en stadsskytteuniform i Sverige? Tror att jag läste det i ett av de sista nummerna av Arménytt. Kom dom någon stans? Är en sådan uniform fortfarande under utveckling eller ligger allt på is tills årsskiftet? Edited June 15, 2004 by Ralph Quote
Scribe Posted June 15, 2004 Report Posted June 15, 2004 (edited) Är det verkligen ett bra cammo som de kommit fram till? Killen smälter ju inte direkt in i bakgrunden. Att kombinera två olika cammo i en uniform, city och skog, det blir ju varken hackat eller malet. (varför håller han bössan så lustigt mot axeln? har sett flera amerikanska soldater göra det. Är det något som lärs ut?) Vill nu stolt meddela att jag inte är prao längre utan numera menig Edited June 15, 2004 by Scribe Quote
Gugge Posted June 15, 2004 Report Posted June 15, 2004 Även fast det är omöjligt så är det där kamoflauget fulare än woodland. Quote
Gerle Posted June 15, 2004 Report Posted June 15, 2004 Vet någon mer am den nya Interceptor-skyddsvästen som nämns i cnn-artikeln? Vad vill du veta? Quote
Gerle Posted June 15, 2004 Report Posted June 15, 2004 varför håller han bössan så lustigt mot axeln? har sett flera amerikanska soldater göra det. Är det något som lärs ut? Inte direkt, även om man ofta placerar vapnet högt upp i "shoulder pocket". Man behöver ju inte luta huvudet mycket åt sidan då, speciellt om man har lite lull-lull som han har. Allvarligt talat vet jag inte varför han har sitt vapen så högt upp, men har själv märkt att det fungerar rätt bra att ha det högre upp än vad man lärde ut i Sverige när jag provat. Quote
simon Posted June 15, 2004 Author Report Posted June 15, 2004 Alltså, att försöka smälta in i öken- och/eller skogslandskap bör ju vara lögn i helvete med den nya färgsättningen?! Quote
Gerle Posted June 15, 2004 Report Posted June 15, 2004 Öken går nog bra, all öken är inte gul/röd/orange, en hel del är grå, eller grå-grön med små buskar etc. Quote
AdamKalle Posted June 15, 2004 Report Posted June 15, 2004 Reagerade främst på: "More use of Velcro...": Kardborrband tycker jag själv är ganska obra i fält, pga det där ofrånkomliga ljudet. Ljuddisciplin verkar inte jänkarna ha tänkt på. "No-shine combat boots": Vafalls? Kängor som inte behöver putsas? Det är nästan så det inte går ihop med militär verksamhet. För övrigt ser uniformen väldigt oamerikansk ut, tycker nästan den ser rysk ut. Quote
Raffe Posted June 15, 2004 Report Posted June 15, 2004 Vet någon mer am den nya Interceptor-skyddsvästen som nämns i cnn-artikeln? Vad vill du veta? Är det nått speciellt med den eller är det bara en skyddsväst motsvarande 94an? I övrigt så borde den väll smälta bra in i stadsmiljö? Undrar fortfarande om någon vet något om den svenska stadsskytteuniformen. Quote
Guest raxxo Posted June 22, 2004 Report Posted June 22, 2004 måste säga att denna bdu börjar gnaga sej fast... gillar den mer och mer... självklart inte själva cammot utan funktionerna... dessa går ju iofs lätt att modda på på sin m/90... dvs raid-modda den... menmen... gillar den mer och mer ändå... Quote
delta_virus Posted June 22, 2004 Report Posted June 22, 2004 Håller mig ett tag till till min gamla hedliga M90 . ett tag till iallafall Quote
Cwacker Posted June 22, 2004 Report Posted June 22, 2004 Något jag har tänkt på är "plottrigheten". M/90 är ju fyld med stora kantiga rutor, medan jänkarnas brukar vara små runda rutor (i mönstret). Vad är skillnaden? Är det nån skillnad alls? Quote
Vinter Posted June 22, 2004 Report Posted June 22, 2004 Det är Us Army's nya uniform system som visas. Den kommer att finnas i 3 olika färg alternativ, Urban(grå ton) Woodland(grön ton) Desert (beige ton). Den som visas är den grå, som består av grön + 2 nyanser av grått. Här finns en video att ladda ner där en överste beskriver uniformen lite närmre. http://www.ngb.army.mil/news/story.asp?id=1105 Quote
pistone Posted June 22, 2004 Report Posted June 22, 2004 Vinter: Hmm är du säker på det Vinter? På de flesta amerikanska disskussions forum verkar den allmänna uppfattningen vara detta är EN ENDA VERSION. Det är just därför som den kritiserats så hårt. Cwacker: Jänkarnas du pratar om är KANTIGA små rutor och används idag BARA av USMC (mönstret kallas MARPAT och är inspirerat av det banbrytande CADPAT). US ARMYS nya version är i samma mönster. Det du pratar om (runda små fläckar?) är ett mönster som idag används av tyskland och danmark. Detta mönster användes av waffen-ss under World war 2. Quote
Vinter Posted June 23, 2004 Report Posted June 23, 2004 Vinter:Hmm är du säker på det Vinter? På de flesta amerikanska disskussions forum verkar den allmänna uppfattningen vara detta är EN ENDA VERSION. Det är just därför som den kritiserats så hårt. Japp enligt dom personer jag talat med ska det finns flera typer av uniformen. men vi får väll se om några dagar, dom andra modellern ska inte vara klara ännu. På tal om dom små rutorna, dom använder samma teknik som tidningar använder i tex bilder. Om man tittar närmer på en bild består dom av prickar i olika färger som bygger upp bilden. På längre avstånd smälter fyrkanterna ihop och bildar ett speciellt mönster. Ser bara lite konstigare ut på nära håll... Quote
Xancerman Posted June 23, 2004 Report Posted June 23, 2004 här finns en hel del bilder på dom nya vapen/uniform/utrustningsmodellerna som USA håller på att införa, bla det nya kroppsskyddet https://peosoldier.army.mil/default.asp?section=multi Quote
Guest järv Posted June 23, 2004 Report Posted June 23, 2004 Som jag förstod av båda artiklarna så ska det vara ett gemensamt kamouflage för öken/skog/stad och jag kan inte säga annat än att det verkar vara en dålig idé. Kardborreband.. Som redan nämnts så är det fler än jag som inte vill ha det ute i fält. Tryckknappar är det bästa. Quote
JTS Posted June 23, 2004 Report Posted June 23, 2004 "More use of Velcro...": Kardborrband tycker jag själv är ganska obra i fält, pga det där ofrånkomliga ljudet. Ljuddisciplin verkar inte jänkarna ha tänkt på. Alltså, det finns gränser för hur långt vi kan dra det här med ljuddisciplin. Om fienden är så nära att han kan höra din kardborre, då är nog fickan ditt minsta problem. Funktionalitet får kanske gå före ibland. Quote
Guest järv Posted June 23, 2004 Report Posted June 23, 2004 "More use of Velcro...": Kardborrband tycker jag själv är ganska obra i fält, pga det där ofrånkomliga ljudet. Ljuddisciplin verkar inte jänkarna ha tänkt på. Alltså, det finns gränser för hur långt vi kan dra det här med ljuddisciplin. Om fienden är så nära att han kan höra din kardborre, då är nog fickan ditt minsta problem. Funktionalitet får kanske gå före ibland. Åtminstone jag tänkte inte så mycket på ljuddisciplin utan menar bara att kardborre är ett sämre alternativ än tryckknappar rent allmänt. Quote
kronvrak Posted June 23, 2004 Report Posted June 23, 2004 På tal om dom små rutorna, dom använder samma teknik som tidningar använder i tex bilder. Om man tittar närmer på en bild består dom av prickar i olika färger som bygger upp bilden. På längre avstånd smälter fyrkanterna ihop och bildar ett speciellt mönster. Ser bara lite konstigare ut på nära håll... Problemet är väl att kontrasten mellan de större partierna inte är så stor iom att färgerna är ganska lika i ton. Quote
jonte72 Posted June 23, 2004 Report Posted June 23, 2004 Men de olika bilder som finns på uniformen visar flera olika färgvarianter - därför stämmer det troligen att det finns flera olika uniformer. Personligen skulle jag valt dragkedja i fickorna, alternativt under en kardborrelåsning. Hur blir det med färgen på de nya kroppsskydden, ser inte så bra ut med woodland kamoflage tillsammans med den nya uniformen. Quote
King Kill Posted June 23, 2004 Report Posted June 23, 2004 Problemet med kardborrelås är väl att de mer och mer mister sin förmåga att haka i varandra efter ett antal stägningar/öppningar, samt att det fastnar en himla massa skit i dem? Iaf gjorde låsningarna på mina skor det när jag var liten knodd Quote
Hotel Charlie One Posted June 23, 2004 Report Posted June 23, 2004 I mina sjöstridsbyxor tog kardborren till ficklocken slut så jag ersatte dem med vanliga knappar och knapphål. (Nu går jag med långkalsonger av asbest eftersom byxorna därmed kommer att självantända.) Kardborrbanden tar slut innan resten av uniformen gör det. Quote
Xancerman Posted June 23, 2004 Report Posted June 23, 2004 ang videon. sa han inte något om att dom skulle ha någon specialvariant av velcro på den uniform som skickas ut till soldaterna? annars så går det ju att förlänga livet på velcro om man använder en stålborste på det mjuka. Quote
Fk.Mandrake Posted June 23, 2004 Report Posted June 23, 2004 @Hotel Charlie One Finns det M-nummer på långkalsongerna? Annars kommer även de att självantända och då har du ju inte kronans kalsonger som brandförsvar innan elden tar fäste i "stocken"......... ;) Sorry, var bara tvungen..... Mvh.Fk.Mandrake Quote
pistone Posted June 23, 2004 Report Posted June 23, 2004 jonte72: VAR ser du olika färgvarianter? Jag ser bara en grå digital massa som kommer att synas mkt bra i skogen. B) Quote
BertilXerxes Posted June 23, 2004 Report Posted June 23, 2004 Säkert otroligt OT men...visst blir man lite imponerad över vår egen uniform modell 90 när man ser detta missfoster som jänkarna har sytt ihop? Jag brukar inte vara så petig vad gäller "snygghetsfaktorn" - så länge det är funkis är det OK enligt mig - men deras nya uniform är inte snygg... Quote
kronvrak Posted June 23, 2004 Report Posted June 23, 2004 Jag ser bara en grå digital massa som kommer att synas mkt bra i skogen. B) Västtyska uniformen var ju också grågrön under en längre tid och den var inte helt värdelöst i skogen samt hade fördelen att den passar in lite överallt. Quote
Recommended Posts