LRRP Posted May 24, 2002 Report Share Posted May 24, 2002 Kan inte låta bli. Pansar beware! http://www.af.mil/photos/images/020522_11.jpg Varning: stor bild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 24, 2002 Report Share Posted May 24, 2002 Ahh, den flygande stridsvagnen. Mitt favoritflygplan. Kommer ihåg en filmsekvens från ODS när en A10a kommer tillbaka från ett uppdrag med halva vingen bortskjuten. Stabil kärra, kan inte flygvapnet köpa in ett gäng såna? The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inf Posted May 24, 2002 Report Share Posted May 24, 2002 Det borde kunna bli några över, jänkarna har väl talat rätt länge om att avvekla A-10. Å andra sidan om de verkligen gör sig av med ett system så tyder det nog på att det nått till vägs ände vad gäller utvecklingspotential, teknisk livslängd osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 24, 2002 Report Share Posted May 24, 2002 Hur är det med den berömda flygplanskyrkogården i USA där flygvapnet/national guard har sina flygplan i malpåse p.g.a. ekonomiska skäl? Det är väl knappast så att de står där eftersom de inte fungerar.. av de bilder man sett så står det en hel del äldre plan där också, känns som att ett gäng av dem skulle kunna skänkas till oss. Vårt skolflygplan som lätt attackplan i krig. Mja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted May 24, 2002 Report Share Posted May 24, 2002 Se där ja.. där står det flygplan motsvarande typ hela svenska flygplansflottan på ett och samma ställe. Om det är fler än jag som är fullständigt nollställda när det gäller sånna där flygande saker så hittade jag en trevlig liten sida om A-10:an, på SVENSKA! http://sunnersberg.com/flygplan/a-10_thunderbolt.htm Tar väl med "huvudsidan" om flyg om någon skulle vara intresserad av andra surrande saker.. trevlig och lättläst liten sida. http://sunnersberg.com/flygplan/flygplan.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Pal Posted May 25, 2002 Report Share Posted May 25, 2002 Det står 57 A-10 på den bilden. Vi har så otroligt mycket flygplan själva som vi väljer att inte spara så att få utrangerade amerikanska från deras kyrkogård verkar onödigt. Vi borde enligt mig sparat de fortfarande effektiva 400 draken plan och 300 viggen plan någonstans i motsvarande malpåse, men inte då, dom huggs upp och blir skrot. A-10 var planerad att gått till kyrkogården för 10 år sen. Den anses inte vara användbar längre. Men det var när man tänkte på att fienden var kompetent, läs Sovjet. Verkar som att den ena konflikten mot uländer avlöser den andra för USA dom senaste 10 åren dock. Och detta har får A-10 att leva kvar om än på lånad tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 25, 2002 Report Share Posted May 25, 2002 Pal.. jag tror väl iof att de Draken som fanns i svenska (finska och danska) försvaret var på vippen till pensionering av rent naturliga skäl. Svenska piloter får flyga en hel del och planen slits på 30 år. Framförallt för gamla flygplan så brukar det väl vara metallen som slits. Inte vill man vara med om att vingarna trillar av heller. De plan som Österrike fick var ju de allra nyaste och fräschaste. Jag tror inte det som finns på USA:s kyrkogård är där för att det är sletet, utan för att de inte har piloter, eller budget för att ha allt det där flygande helt enkelt. Det Sverige saknar är ett renodlat attackplan a la A-10. I krig ska ju vårt superlätta obepansrade skolflygplan fungera som lätt attack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted May 25, 2002 Report Share Posted May 25, 2002 På Airshow 2001 på F16 så fanns det två A-10 uppställda fast dom flög tyvärr inte :( . Ett oerhört grymt plan!! jag läste att dom "bara" kan flyga ca ½mach, det är ju som Herkorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts