Jump to content
Skuggan

Saab JA 37 Viggen (AJ 37, AJS 37, SK 37, SF 37, SH 37)

Recommended Posts

tänkte starta en liten tråd om Viggen för oss som älskar denna skapelse..

vet bara inte hur jag skall starta den på ett effektfullt sätt..
iaf, det är min högsta dröm att få susa fram i Mach2+ strax över trädkronorna i denna den mest brutala flygmaskin någonsin skapad av människan..

så, vill ni diskutera Viggen, berätta minnen mm så är detta rätt tråd för det..

själv har jag tyvärr barra sett den när de övat och på en flyguppvisning så jag har inte mycket att komma med i ämnet..

Edited by henke
Titel och taggar

Share this post


Link to post
Share on other sites
tänkte starta en liten tråd om Viggen för oss som älskar denna skapelse..

 

vet bara inte hur jag skall starta den på ett effektfullt sätt..

iaf, det är min högsta dröm att få susa fram i Mach2+ strax över trädkronorna i denna den mest brutala flygmaskin någonsin skapad av människan..

 

så, vill ni diskutera Viggen, berätta minnen mm så är detta rätt tråd för det..

 

själv har jag tyvärr barra sett den när de övat och på en flyguppvisning så jag har inte mycket att komma med i ämnet..

Tyvärr går den inte i M2.0+ på låg höjd, inte på långa vägar, så där måste jag göra dig lite besviken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skrotas samtliga Viggen nu eller kommer de ställas i förråd som man gjorde med draken?

 

Får de säljas? Usa hindrade ju det tidigare pga motorn om jag inte minns fel.

 

De borde ju finnas en drös länder som skulle behöva en potent maskin till en billig peng. Allt över nollkronor per maskin är ju en vinst för FM som annars betalar dyra skrotningspengar för dem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Skrotas samtliga Viggen nu eller kommer de ställas i förråd som man gjorde med draken?

 

Får de säljas? Usa hindrade ju det tidigare pga motorn om jag inte minns fel.

 

De borde ju finnas en drös länder som skulle behöva en potent maskin till en billig peng. Allt över nollkronor per maskin är ju en vinst för FM som annars betalar dyra skrotningspengar för dem.

Tyvärr så skrotas de flesta viggar just för att de är skrot. Det finns mycket lite tid kvar i skrovet och det skulle krävas omfattande (och dyrbart) arbete för att gångtidsförlänga dom. :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

den som bjuder mig på en tur i en Viggen kommer för evigt vara en gud för mig... bara så att ni vet :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Skrotas samtliga Viggen nu eller kommer de ställas i förråd som man gjorde med draken?

 

Får de säljas? Usa hindrade ju det tidigare pga motorn om jag inte minns fel.

 

De borde ju finnas en drös länder som skulle behöva en potent maskin till en billig peng. Allt över nollkronor per maskin är ju en vinst för FM som annars betalar dyra skrotningspengar för dem.

kan tänka mej att en del Jaktviggen kommer att vara i drift ett par år till då en stor del av dom har genomgått en större modifiering (DavidMOD) vilket innebör många saker...Myckat av elektroniken i planet har blivit så uppgraderat att det ligger i nivå med 39 Gripen dock så ligger ju Gripen ljusår framför 37:an i flygegenskaper....men som interceptor tror jag viggen står sig ett par år till... den kallas ju inte den flygande muskel för intet :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Särskilt många år till kommer nog inte Jaktviggen att flyga. F 16 slutar flyga med sina vecka 33 i år. F 4, F 17 och F 21 håller på att ombeväpna till Gripen för fulla muggar. Däremot verkar det ironiskt nog som att sk-versionen kommer att bli den långvarigaste, då den nu moddats för att ersätta 32E som störflygplan. Även SF-versionen kommer att hållas igång tills Gripen fått sin spaningskapsel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jakt Viggen kommer finnas kvar som test platform ett par år till. Men inte som operativt flyg. Som sagt är det endast SK/TK versionen som kommer leva kvar ett tag längre i flygvapnets organisation.

 

I frågan om hastighet så kommer inte Viggen upp i ens M1.0 på låg höjd. Helt enkelt inte tillräckligt med kraft i kombination med den aerodynamiska formen. När en av våre piloter på F16 flög sitt sista pass med Viggen 2001 så skulle han maxa den på hög höjd. Vi tog av X-Tanken och bort med spärrbläcket för gasreglaget. Men han kom inte upp i M2.0 ändå..... men strax under var han... om jag mins rätt runt M1.95 enligt RUF bandet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Även SF-versionen kommer att hållas igång tills Gripen fått sin spaningskapsel.

Det är i viss mån en sanning med modifikation, SF går i graven 2005-12-31 :ph34r::lol: Enligt nuvarande plan. Spaningskapseln kommer på förband under januari 2006, om ingenting går snett med leveransen. Det är inte många beställningar från FMV som har kommit enligt plan. Blir inte förvånad om det blir ett glapp eller att man försöker gångtidsförlänga SF med ett år. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite frågor:

Har SF37 och SK37 fått raketstol typ3 (den med nät på sidorna för att fånga upp armarna)?

Hur mycket skiljer en SF från AJ bakom cockpit (förutom balkarna)?

Någon som vet hur mycket gångtid som finns kvar på SK37?

Var går gränsen för övriga, 3000h?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enligt FV-nytt 2/91, så är den enda skillnaden mellan AJ och SF 37 vilka vapenalternativ som kan bäras. Även efter AJS-modifieringen så var det bara de fd AJ-planen som kunde bära Rb 04, Rb 05 och Rb 75 (SH kunde även den bära Rb 04). I övrigt ska de vara identiska. Däremot skiljer sig JA en del, men det vet du säkert redan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lite frågor:

Har SF37 och SK37 fått raketstol typ3 (den med nät på sidorna för att fånga upp armarna)?

Hur mycket skiljer en SF från AJ bakom cockpit (förutom balkarna)?

Någon som vet hur mycket gångtid som finns kvar på SK37?

Var går gränsen för övriga, 3000h?

Arminhållningsnät har samtliga versioner av fpl37 mig veterligen, åtminstone från 1989 och framåt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja det borde ju finnas en drös olika varianter, bortsett från SK? SF? E som verkar finnas kvar ett tag till.

 

Det fanns vä en JA en AJ en AJS version.

 

Måste väl gå att sälja. Så jäkla utkörda kan de väl inte vara. Det skulle ju vara i drift en massa år till enligt ursprungsplanen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

JA har väl en viss gångtid kvar. AJS-kärrorna är nog tämligen slutkörda. De skulle ju ersättas på 90-talet enligt ursprungsplanerna.

 

Frågan är om det finns någon marknad för JA idag. Det är ju en tämligen renodlad "interceptor" med begränsad attackkapacitet, och kommer först till sin rätt när den integreras med ett stridsledningssystem a la Stril 60. En tänkbar kund hade varit Österrike, som hade piloter på F 21 för ett tag sedan för att flyga Viggen. Med det sprack när de valde Eurofightern.

Share this post


Link to post
Share on other sites

37-systemet är alldeles för dyrt och ålderstiget för att operera i dagens samhälle. Steget från 35 till 39 hade blivit väl stort så det är en av anledningarna till att Österrikes ff och STRIL utbildades på JA.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Enligt FV-nytt 2/91, så är den enda skillnaden mellan AJ och SF 37 vilka vapenalternativ som kan bäras. Även efter AJS-modifieringen så var det bara de fd AJ-planen som kunde bära Rb 04, Rb 05 och Rb 75 (SH kunde även den bära Rb 04). I övrigt ska de vara identiska. Däremot skiljer sig JA en del, men det vet du säkert redan.

AJSH kan även bära Rb 75...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kunde en vanlig AJS radarspana som AJSH? Hur stora var skillnaderna mellan dessa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

"AJSH kan även bära Rb 75... "

 

Inte enligt FV-nytt. Men det var å andra sidan ett 12 år gammalt nummer, så den förmågan kanske är nyare?

 

"Kunde en vanlig AJS radarspana som AJSH? Hur stora var skillnaderna mellan dessa?"

 

Ja, en fd AJ skulle vara lika bra som SH efter modifieringen. Allt enligt FV-nytt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
"AJSH kan även bära Rb 75... "

 

Inte enligt FV-nytt. Men det var å andra sidan ett 12 år gammalt nummer, så den förmågan kanske är nyare?

 

"Kunde en vanlig AJS radarspana som AJSH? Hur stora var skillnaderna mellan dessa?"

 

Ja, en fd AJ skulle vara lika bra som SH efter modifieringen. Allt enligt FV-nytt.

Aaaaagghhhhh :) vilket fantastiskt hjärnsläpp ;-) från min sida, det går inte att skjuta RB 75 från en AJSH. Skall aldrig mer skriva sena inlägg. Straffar mig själv med att hamra på min tumme. AJ, AJ, AJ.

Det enda försvar jag har är att den faktiskt går att hänga upp, men inget mer. Det saknas TV och styrspak i cockpitten.

 

Den ursprungliga AJn hade inte samma förmåga att radarspana pöver hav som SH, den förmågan kom med AJS uppgraderingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
"Kunde en vanlig AJS radarspana som AJSH? Hur stora var skillnaderna mellan dessa?"

 

Ja, en fd AJ skulle vara lika bra som SH efter modifieringen. Allt enligt FV-nytt.

 

Den ursprungliga AJn hade inte samma förmåga att radarspana pöver hav som SH, den förmågan kom med AJS uppgraderingen.

Som sagt... B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har sparades detta? Elektroniskt eller modell PPI-kamera?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Har sparades detta? Elektroniskt eller modell PPI-kamera?

En kamera i båda fallen, från början en liten smalfilmskamera och senare moddade man till en ccd kamera som lagrar på ett videoband.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hade man alltså en radarskärm någonstans i planet som filmades av en kamera?

 

Tidigare hade SF någon film för data (senare ersatt av PLA-data), var satt denna?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hade man alltså en radarskärm någonstans i planet som filmades av en kamera?

 

Tidigare hade SF någon film för data (senare ersatt av PLA-data), var satt denna?

Jodå. I AJ och SH satt/sitter det ett radarskåp centralt i cockpitten. Den filmades med en kamera, man kunde med den gamla kameran välja om man skulle filma av radarn eller SI bilden för senare utvärdering. Med den nya mer sofistikerade kameran kan den filma bägge samtidigt genom att man kan välja att den tar varannan bild radar varannan SI.

 

DKAn; DataKamerAn satt i luckan till vänster bakom kamera 6 luckan, ersattes sedan som sagt av datastaven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




  • Similar Content

    • By Sebastian C
      Idag tweetade Fortifikation väst en gif från när sista J35J lämnade F10 år 2002. Det fick mig att tänka på hur gammalt det planet var.
       
      J35A togs i tjänst år 1960. 15 år efter andra världskrigets slut! Och typen användes operativt av flygvapnet fram tills 1998, Finland använde typen tills år 2000, Danmark fram till 1993 och Österrike använde draken fram tills 2005!
       
      Då undrar jag hur bra flygplanet faktiskt var. De danska drakarna räknar vi inte då deras användes för attack och spaning, och jag endast undrar över jaktversionerna. Sverige använde den ultimala versionen - J35J när typen togs ur tjänst. Men Finland använde J35XS vilken - så vitt jag vet - är samma som J35D och Österrike använde J35Ö vilken var andrahands J35D vilka hade uppgraderats och modifierats för Österrikiskt bruk. Dessa typer lämnade aktiv tjänst 2 respektive 7 år efter att den bästa drakenversionen lämnade svensk tjänst. Varför?
       
      Vad var det som gjorde att draken fanns kvar till gripenepoken när jaktviggen egentligen skulle ersätta den? Vilka fördelar fanns det hos typen? När man jämför radar, vapen och avionik är J35J klart underlägsen jaktviggen.
    • By vikingman
      Han har skrivit en bok som heter En fältflygare från Mjölby. Finns på Svensk Flyghistorisk Förenings webshop. Verkar slutsåld på andra ställen.
       
       
    • By Perman
      Svensk försvarsaffär med Israel kritiseras
       
      /Per
       
       
      UPDATE
       
      FMV har nu kommenterat affären: FMV:s kommentar till Dagens Industri 4 september
       
      Försvarsbloggaren Skipper har också kommenterat affären på twitter: Skipper på twitter angående köpet av israeliskt sjöövervakningsystem till marinen
       
       
    • By Vlad
      Jag var inne på FM:s hemsida och såg att dom hyllade DC3:ans besättning.
       
      Arkivlänk:
      http://archive.li/aIhn1
       
      På höger sida så finns det tre stycken bilder. Den bild som är i mitten står
      står det följande text "Minnesstunden avslutades med en flygdefilering med de
      historiska flygplanen DC-3 och J28B samt deras moderna motsvarighet S102B
      och JAS 39 Gripen"
       
      Om man nu tittar på den nedre bilden är det inte två viggen som följer den
      större fåglen?
       
      Har jag fel eller?
×
×
  • Create New...