Jump to content

Saab JA 37 Viggen (AJ 37, AJS 37, SK 37, SF 37, SH 37)


Recommended Posts

tänkte starta en liten tråd om Viggen för oss som älskar denna skapelse..

vet bara inte hur jag skall starta den på ett effektfullt sätt..
iaf, det är min högsta dröm att få susa fram i Mach2+ strax över trädkronorna i denna den mest brutala flygmaskin någonsin skapad av människan..

så, vill ni diskutera Viggen, berätta minnen mm så är detta rätt tråd för det..

själv har jag tyvärr barra sett den när de övat och på en flyguppvisning så jag har inte mycket att komma med i ämnet..

Edited by henke
Titel och taggar
Link to post
Share on other sites
  • Replies 901
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nu är det ju så att mängden bomber är tämligen ointressant om de inte landar där det är avsett. Flera av dessa maskiner som är årsbarn med AJ kanske tar mer last, men AJ 37 hade oftast en avsevärt bät

Nu börjar hoppet växa på allvar för hos oss som gärna vill se Viggen flyga igen inom en snar framtid. Såtenäs baserade föreningen Swedish Air force Historic Flight har kommit mycket långt i arbetet a

Nu skall du inte vara för säker där. Ett modernt ånglok som är byggd för att gå på den ordinarie järnvägssystemet innehåller nog mer avancerad elektronik än en AJ-37. Så det troliga är att Tornado A1

tänkte starta en liten tråd om Viggen för oss som älskar denna skapelse..

 

vet bara inte hur jag skall starta den på ett effektfullt sätt..

iaf, det är min högsta dröm att få susa fram i Mach2+ strax över trädkronorna i denna den mest brutala flygmaskin någonsin skapad av människan..

 

så, vill ni diskutera Viggen, berätta minnen mm så är detta rätt tråd för det..

 

själv har jag tyvärr barra sett den när de övat och på en flyguppvisning så jag har inte mycket att komma med i ämnet..

Tyvärr går den inte i M2.0+ på låg höjd, inte på långa vägar, så där måste jag göra dig lite besviken.

Link to post
Share on other sites

Skrotas samtliga Viggen nu eller kommer de ställas i förråd som man gjorde med draken?

 

Får de säljas? Usa hindrade ju det tidigare pga motorn om jag inte minns fel.

 

De borde ju finnas en drös länder som skulle behöva en potent maskin till en billig peng. Allt över nollkronor per maskin är ju en vinst för FM som annars betalar dyra skrotningspengar för dem.

Link to post
Share on other sites
Skrotas samtliga Viggen nu eller kommer de ställas i förråd som man gjorde med draken?

 

Får de säljas? Usa hindrade ju det tidigare pga motorn om jag inte minns fel.

 

De borde ju finnas en drös länder som skulle behöva en potent maskin till en billig peng. Allt över nollkronor per maskin är ju en vinst för FM som annars betalar dyra skrotningspengar för dem.

Tyvärr så skrotas de flesta viggar just för att de är skrot. Det finns mycket lite tid kvar i skrovet och det skulle krävas omfattande (och dyrbart) arbete för att gångtidsförlänga dom. :blink:

Link to post
Share on other sites
Skrotas samtliga Viggen nu eller kommer de ställas i förråd som man gjorde med draken?

 

Får de säljas? Usa hindrade ju det tidigare pga motorn om jag inte minns fel.

 

De borde ju finnas en drös länder som skulle behöva en potent maskin till en billig peng. Allt över nollkronor per maskin är ju en vinst för FM som annars betalar dyra skrotningspengar för dem.

kan tänka mej att en del Jaktviggen kommer att vara i drift ett par år till då en stor del av dom har genomgått en större modifiering (DavidMOD) vilket innebör många saker...Myckat av elektroniken i planet har blivit så uppgraderat att det ligger i nivå med 39 Gripen dock så ligger ju Gripen ljusår framför 37:an i flygegenskaper....men som interceptor tror jag viggen står sig ett par år till... den kallas ju inte den flygande muskel för intet :blink:

Link to post
Share on other sites

Särskilt många år till kommer nog inte Jaktviggen att flyga. F 16 slutar flyga med sina vecka 33 i år. F 4, F 17 och F 21 håller på att ombeväpna till Gripen för fulla muggar. Däremot verkar det ironiskt nog som att sk-versionen kommer att bli den långvarigaste, då den nu moddats för att ersätta 32E som störflygplan. Även SF-versionen kommer att hållas igång tills Gripen fått sin spaningskapsel.

Link to post
Share on other sites

Jakt Viggen kommer finnas kvar som test platform ett par år till. Men inte som operativt flyg. Som sagt är det endast SK/TK versionen som kommer leva kvar ett tag längre i flygvapnets organisation.

 

I frågan om hastighet så kommer inte Viggen upp i ens M1.0 på låg höjd. Helt enkelt inte tillräckligt med kraft i kombination med den aerodynamiska formen. När en av våre piloter på F16 flög sitt sista pass med Viggen 2001 så skulle han maxa den på hög höjd. Vi tog av X-Tanken och bort med spärrbläcket för gasreglaget. Men han kom inte upp i M2.0 ändå..... men strax under var han... om jag mins rätt runt M1.95 enligt RUF bandet.

Link to post
Share on other sites
Även SF-versionen kommer att hållas igång tills Gripen fått sin spaningskapsel.

Det är i viss mån en sanning med modifikation, SF går i graven 2005-12-31 :ph34r::lol: Enligt nuvarande plan. Spaningskapseln kommer på förband under januari 2006, om ingenting går snett med leveransen. Det är inte många beställningar från FMV som har kommit enligt plan. Blir inte förvånad om det blir ett glapp eller att man försöker gångtidsförlänga SF med ett år. :)

Link to post
Share on other sites

Lite frågor:

Har SF37 och SK37 fått raketstol typ3 (den med nät på sidorna för att fånga upp armarna)?

Hur mycket skiljer en SF från AJ bakom cockpit (förutom balkarna)?

Någon som vet hur mycket gångtid som finns kvar på SK37?

Var går gränsen för övriga, 3000h?

Link to post
Share on other sites

Enligt FV-nytt 2/91, så är den enda skillnaden mellan AJ och SF 37 vilka vapenalternativ som kan bäras. Även efter AJS-modifieringen så var det bara de fd AJ-planen som kunde bära Rb 04, Rb 05 och Rb 75 (SH kunde även den bära Rb 04). I övrigt ska de vara identiska. Däremot skiljer sig JA en del, men det vet du säkert redan.

Link to post
Share on other sites
Lite frågor:

Har SF37 och SK37 fått raketstol typ3 (den med nät på sidorna för att fånga upp armarna)?

Hur mycket skiljer en SF från AJ bakom cockpit (förutom balkarna)?

Någon som vet hur mycket gångtid som finns kvar på SK37?

Var går gränsen för övriga, 3000h?

Arminhållningsnät har samtliga versioner av fpl37 mig veterligen, åtminstone från 1989 och framåt.

Link to post
Share on other sites

Ja det borde ju finnas en drös olika varianter, bortsett från SK? SF? E som verkar finnas kvar ett tag till.

 

Det fanns vä en JA en AJ en AJS version.

 

Måste väl gå att sälja. Så jäkla utkörda kan de väl inte vara. Det skulle ju vara i drift en massa år till enligt ursprungsplanen.

Link to post
Share on other sites

JA har väl en viss gångtid kvar. AJS-kärrorna är nog tämligen slutkörda. De skulle ju ersättas på 90-talet enligt ursprungsplanerna.

 

Frågan är om det finns någon marknad för JA idag. Det är ju en tämligen renodlad "interceptor" med begränsad attackkapacitet, och kommer först till sin rätt när den integreras med ett stridsledningssystem a la Stril 60. En tänkbar kund hade varit Österrike, som hade piloter på F 21 för ett tag sedan för att flyga Viggen. Med det sprack när de valde Eurofightern.

Link to post
Share on other sites

37-systemet är alldeles för dyrt och ålderstiget för att operera i dagens samhälle. Steget från 35 till 39 hade blivit väl stort så det är en av anledningarna till att Österrikes ff och STRIL utbildades på JA.

Link to post
Share on other sites
Enligt FV-nytt 2/91, så är den enda skillnaden mellan AJ och SF 37 vilka vapenalternativ som kan bäras. Även efter AJS-modifieringen så var det bara de fd AJ-planen som kunde bära Rb 04, Rb 05 och Rb 75 (SH kunde även den bära Rb 04). I övrigt ska de vara identiska. Däremot skiljer sig JA en del, men det vet du säkert redan.

AJSH kan även bära Rb 75...

Link to post
Share on other sites

"AJSH kan även bära Rb 75... "

 

Inte enligt FV-nytt. Men det var å andra sidan ett 12 år gammalt nummer, så den förmågan kanske är nyare?

 

"Kunde en vanlig AJS radarspana som AJSH? Hur stora var skillnaderna mellan dessa?"

 

Ja, en fd AJ skulle vara lika bra som SH efter modifieringen. Allt enligt FV-nytt.

Link to post
Share on other sites
"AJSH kan även bära Rb 75... "

 

Inte enligt FV-nytt. Men det var å andra sidan ett 12 år gammalt nummer, så den förmågan kanske är nyare?

 

"Kunde en vanlig AJS radarspana som AJSH? Hur stora var skillnaderna mellan dessa?"

 

Ja, en fd AJ skulle vara lika bra som SH efter modifieringen. Allt enligt FV-nytt.

Aaaaagghhhhh :) vilket fantastiskt hjärnsläpp ;-) från min sida, det går inte att skjuta RB 75 från en AJSH. Skall aldrig mer skriva sena inlägg. Straffar mig själv med att hamra på min tumme. AJ, AJ, AJ.

Det enda försvar jag har är att den faktiskt går att hänga upp, men inget mer. Det saknas TV och styrspak i cockpitten.

 

Den ursprungliga AJn hade inte samma förmåga att radarspana pöver hav som SH, den förmågan kom med AJS uppgraderingen.

Link to post
Share on other sites
"Kunde en vanlig AJS radarspana som AJSH? Hur stora var skillnaderna mellan dessa?"

 

Ja, en fd AJ skulle vara lika bra som SH efter modifieringen. Allt enligt FV-nytt.

 

Den ursprungliga AJn hade inte samma förmåga att radarspana pöver hav som SH, den förmågan kom med AJS uppgraderingen.

Som sagt... B)

Link to post
Share on other sites
Har sparades detta? Elektroniskt eller modell PPI-kamera?

En kamera i båda fallen, från början en liten smalfilmskamera och senare moddade man till en ccd kamera som lagrar på ett videoband.

Link to post
Share on other sites

Hade man alltså en radarskärm någonstans i planet som filmades av en kamera?

 

Tidigare hade SF någon film för data (senare ersatt av PLA-data), var satt denna?

Link to post
Share on other sites
Hade man alltså en radarskärm någonstans i planet som filmades av en kamera?

 

Tidigare hade SF någon film för data (senare ersatt av PLA-data), var satt denna?

Jodå. I AJ och SH satt/sitter det ett radarskåp centralt i cockpitten. Den filmades med en kamera, man kunde med den gamla kameran välja om man skulle filma av radarn eller SI bilden för senare utvärdering. Med den nya mer sofistikerade kameran kan den filma bägge samtidigt genom att man kan välja att den tar varannan bild radar varannan SI.

 

DKAn; DataKamerAn satt i luckan till vänster bakom kamera 6 luckan, ersattes sedan som sagt av datastaven.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




  • Similar Content

    • By Pal_oldpc
      I denna tråd behandlas allmänna Gripen-teman, skiljt från försäljningskampanjer.

      Tråden kommer fyllas på med lämpliga inlägg och trådar från förr. Detta kommer dock ske över tiden.

      / Danne , BLÅGUL forumsdel LUFT

      REGLER











      Den fälltank som Gripen alltid har under kroppen hur stor är den egentligen?

      Jag vet att det finns två olika storlekar 530 liters och 1275 liters, men vilken är det man ser i vanliga fall, den stora eller den lilla? Jag kan inte skilja dem åt.
    • By madman
      SAAB har fått beställning angående radar etc. till två OPV 90 som LURSSEN ska bygga åt Bulgarien, med leverans 2025-2026. 
      De erbjuder redan olika lösningar på beväpning som även skulle passa Sverige med dess olika alternativ.
      Den verkar vara en skaplig lösning för ett multiroll fartyg.
      OPV 90 - Lürssen Defence | Lürssen Shipyard - german quality-shipbuilding (luerssen-defence.com)
       
       
    • By Maskirovka
      Snubblade över en ganska intressant artikel;
      SA to fly Erieye?
       
      Bättre reklam än så här kan väl knappast SAAB få
       
      Blev förresten förvånad att detta fina system saknade en egen tråd.
       
      Erieye på Wiki
    • By Eyeless_Camper
      Jag har en liten fråga här om Saab 21Rs vapenkapsel. Jag har läst på många olika källor både att den skall vara 8x 13.2mm M/39 akan och att det skulle vara 8x 7.9mm ksp m/22F.
      Vad hade den eller hade den 2 olika kapslar en med 13.2mm och en med 7.9mm eller?
       
    • By LRRP
      Viggenplan flög för lågt - sex brännskadade

      Sex personer på besök på F16 i Uppsala skadades av ett lågsniffande Viggenplan i morse.
      Tre av dem har brännskadats allvarligt - en kvinna kan ha livshotande skador.
       
      https://web.archive.org/web/20020822094952/https://www.expressen.se/article.asp?id=113027
×
×
  • Create New...