Jump to content

Sim Fire

kspGubben

Recommended Posts

Ljusstrålens spridning går att skruva upp och ner för längre räckvidd.

Det fungerar så att om man ska skjuta på längre avstånd så smalar man av strålen, då fungerar den på längre avstånd, problemet är då att man i princip måste träffa rakt i ett prisma för att få träff på fortare avstånd.

Det kan då vara bra att ha en stråle som fungerar upp till 70-80m på en ak4/5 och kanske upp till 300m på ett PSG.

Så fick jag det förklarat när jag frågade en simfireinstruktör om det.

Har en fråga som jag har grubblat på ett tag:

Sim Fire till Ak4 / Ak5 , hur långt räcker strålen som markerar träffarna.?

Samt , går Sim Fire att skottställa?

Sim Fire utrustningen på Revingehed får inte skottställas av soldaterna. Detta görs av Simulatorcenter P7 Revingehed. Källa: Sim instr. Revinge

Ställer min fråga här eftersom blågul av någon anledning inte låste tråden.

Det här med skjutavstånd, sikte, projektilbana och allt det där... Hur funkar det med simfire? Jag menar en laserstråle går ju inte precis i en båge. Är systemet så smart så att den även räknar ut om man ställt in siktet rätt för det avståndet?

Ställer min fråga här eftersom blågul av någon anledning inte låste tråden.

Det här med skjutavstånd, sikte, projektilbana och allt det där... Hur funkar det med simfire? Jag menar en laserstråle går ju inte precis i en båge. Är systemet så smart så att den även räknar ut om man ställt in siktet rätt för det avståndet?

Om jag minns rätt så använder sig systemet av tre stycken laserstrålar, och beroende på hur många/styrkan på de som når fram så räknar systemet ut om det är en träff eller miss. Det räknar med kulbanan, men det kan inte kontrollera hur siktet är ställt på Ak5:an till exempel, om det var så du menade.

Lasern går rakt fram. Således behöver ex. PSG knappt göra någon form av uppsättning vid sim. Altså behöver man knappast ändra sikte från ex. 250 till 400 om man träffar med 250 siktet på typ 200 m... så har jag för mig iaf...

Däremot är större system (GRG,Pskott, Strv) ballistiska och där krävs att man gör som om det vore skarp am.

//Sgt Fjellman

Men vad menas med:
Däremot är större system (GRG,Pskott, Strv) ballistiska och där krävs att man gör som om det vore skarp am

Inte så insatt i det här :baskerPa:

Det innebär att lasern som skickas ut är kon-formad, och systemet är programmerat med projektilbanan, dvs ska du skjuta på 500m måste du ställa siktet och hålla upp på 500m som du skulle gjort i verkligheten.

Skjuter du rakt fram med tanken "det är ju en laserstråle, och den går rakt fram så jag siktar rätt i målet oavsett avstånd", så blir det alltså fel.

Däremot är större system (GRG,Pskott, Strv) ballistiska och där krävs att man gör som om det vore skarp am.

Ja, och tunga är de fanskapen också........... :baskerHV:

Ja, och tunga är de fanskapen också........... :lol:

Grg var förvånandsvärt lätt tycker jag.

P-skottet väger någonstans runt 16 kilo om jag inte minns fel.

The Swede :baskerHV:

Har en fråga som jag har grubblat på ett tag:

Sim Fire till Ak4 / Ak5 , hur långt räcker strålen som markerar träffarna.?

Samt , går Sim Fire att skottställa?

Sim Fire utrustningen på Revingehed får inte skottställas av soldaterna. Detta görs av Simulatorcenter P7 Revingehed. Källa: Sim instr. Revinge

Mja simulatorerna skottställs av Simfirecenter på Revinge i görligaste mån , DOCK

kan du få ut en skottställningmoj (Förutsätter att du har behörighet på simfire)

-Valiant-

Mina få erfarenheter av skottställningen på SimFireenheten till AK5 har varit genomgående negativa, den första av två gånger jag använt det var jag tvungen att sikta cirka en meter till vänster om målet - på mindre än tre meters avstånd. Den andra gången sköt jag cirka 450 patroner på 15 minuter utan att träffa en enda gång, på ett snittavstånd av uppskattningsvis 30 meter. Detta liggandes, mot mål motsvarande 1/3-figur. Inte ens jag skjuter så dåligt.

Pskott var däremot ett rent nöje att skjuta med.

Mina få erfarenheter av skottställningen på SimFireenheten till AK5 har varit genomgående negativa, den första av två gånger jag använt det var jag tvungen att sikta cirka en meter till vänster om målet - på mindre än tre meters avstånd. Den andra gången sköt jag cirka 450 patroner på 15 minuter utan att träffa en enda gång, på ett snittavstånd av uppskattningsvis 30 meter. Detta liggandes, mot mål motsvarande 1/3-figur. Inte ens jag skjuter så dåligt.

Förmodligen är skjutdelen felaktigt påsatt. Det är det absolut vanligaste felet, och då blr det sådana fel som du beskriver.

En rätt applicerad och skottställd skjutdel ger lika god precision som skarp am.

Förmodligen är skjutdelen felaktigt påsatt. Det är det absolut vanligaste felet, och då blr det sådana fel som du beskriver.

En rätt applicerad och skottställd skjutdel ger lika god precision som skarp am.

Då får jag hänvisa till befälen som godkände vapnet med påskruvad SimFiredel. ;)

Det händer ofta att befälen inte vet hur skiten skall sitta.

Såvitt jag (och de andra som gjorde som jag, och fick mycket bättre resultat) vet var den rätt fastsatt på vapnet. Hur kan man skruva fast SimFirelådan så att den är riktad 30 grader till höger utan att det märks? :D

Ja, och tunga är de fanskapen också........... :wacko:

The Swede :D

Jag har för mig att GRG vägde 18kg och P-skottet 13kg

• 2 weeks later...

strf måste allt slås igång som vanligt. Annars blir det "en grand baguette de pupu" som en viss fänrik sade.

Något jag märkte flera gånger med BT 46 var att det har svårt att registrera träffar på avstånd mindre än 100m (vilket oftast var stridsavstånden på Boden södra).

Synd med tanke på alla de gånger vi smög upp på 122orna :tveka:

Nån förresten som vet varför man lättare slår ut 122an med BT 46 om man skjuter mot vänster bandhylla? Bugg i systemet? :)

Bugg i systemet är bara förnamnet med bandträffar och BT46. Det jag syftade på var att skottdelen, alltså cylindern i eldröret, blev inaktiv efter ett tags oanvändning. Hur kass som helst då stridsvagnsstrid många gånger är vänta, vänta, vänta, vänta, vänta FRAMÅT!!!!

vi hade inte den typen av problem. Glapp var våra vanligaste skurkar.

Sen tyckte jag att det sög stock att man kan mata 3 fack pil i en strv utan att den ens markerar träff. Jag kan ta att en strv 122 är omöjlig att slå ut i front men 24 pil i baken eller i sidan bak på chassit kan inte gå obemärkt förbi.

OT:Synd att man aldrig fick se en ordentlig verkansförevisning med sitt vapensystem.

:camo:

The Swede ,O

Jag har för mig att GRG vägde 18kg och P-skottet 13kg

[OT]

JAG har å andra sidan för mig att sim-grg:t väger lika mycket som ett vanligt, tack vare att röret är gjort av kolfiber (samma som m86?) för att pss få det att väga lika mycket som ett skarpt m48.

/KK som numera är (iaf var) en jävel att rengöra, testa och (korrekt) vika alla sim-västar, strippa p-skot och grg på dekaler, maskera och spraya dem och tillslut klistra på nya dekaler igen efter att ha spenderat nästan en vecka på sim-avdelningen under remin :P

[/OT]

Guest Dedicated

Har endast stött på BT-P-skott vid ett tillfälle. Skulle hända en hel del i röret innan man kunde trycka av och få verkan i målet.......och 4 sekunder är LÄNGE om man slåss mot 90-vagnar!