Jump to content

Skjutbanor

Zniper

Recommended Posts

Någon som vet något om en skyttebana som ska ligga i skepplanda som ska vara runt 600 meter? Eller någon annan i närheten av Göteborg? Vet att det ska finnas en 300 metersvall i närheten av landvetter men en kompis hade pratat med någon där och dom skjöt bara med 6,5 där och inga andra kalibrar???

Någon som vet något om en skyttebana som ska ligga i skepplanda som ska vara runt 600 meter? Eller någon annan i närheten av Göteborg? Vet att det ska finnas en 300 metersvall i närheten av landvetter men en kompis hade pratat med någon där och dom skjöt bara med 6,5 där och inga andra kalibrar???

Ja, banan invid Skepplanda Skyttecenter är 550 meter lång...Var där förförra helgen å pangade.

- HvPrsk

Ok, hur går man tillväga om man skulle vilja skjuta där? e det bara att åka dit? Öppettider?

En kompis till mig vill panga in sin nya TRG nämligen också...  :baskerHV:

Be honom ta kontakt med Skytteklubben som ansvarar för banan, det finns säkert nummer på någon Polisstation, eller Fritidsförvaltning i närheten av Skepplanda.

Sen får han ringa dom och höra hur han går till väga. Ska han bara skjuta in den behöver han ju knappast 550 meter. På banan annordnas tävlingar två ggr om året. Han kan ju alltid hänga med på en av dom...

- HvPrsk

Skulle HvPrsk, som säkert har stor erfarenhet av detta, kunna förklara hur man resonerar kring långa skjutbanor. Det verkar som om det finns ett antal här och var i landet men samtidigt som om skytteföreningarna på dessa helst inte ser att man använder dem, i vart fall inte i sina fulla längder. Den attityd jag har stött på (kanske bara jag som råkat ut för detta?) går ungefär ut på: "Skjut du in din bössa på hundra meter, nåt annat behöver du inte!" och "Ja, ja, jag vet att det står att banan är 500 meter men det använder vi bara på tävling vart tionde år.". Handlar det om ren grinighet eller finns det någon slags logik bakom? Förklaringar? Idéer? Synpunkter?

/rila

Skulle HvPrsk, som säkert har stor erfarenhet av detta, kunna förklara hur man resonerar kring långa skjutbanor. Det verkar som om det finns ett antal här och var i landet men samtidigt som om skytteföreningarna på dessa helst inte ser att man använder dem, i vart fall inte i sina fulla längder. Den attityd jag har stött på (kanske bara jag som råkat ut för detta?) går ungefär ut på: "Skjut du in din bössa på hundra meter, nåt annat behöver du inte!" och "Ja, ja, jag vet att det står att banan är 500 meter men det använder vi bara på tävling vart tionde år.". Handlar det om ren grinighet eller finns det någon slags logik bakom? Förklaringar? Idéer? Synpunkter?

/rila

Många av banorna drivs av föreningar med "äldre" skyttar i styrelser som ser med lite ont blod på oss som "fuskar" med optik i stället för diopter, det kan kanske var en anledning.

Att man sedan skjuter in sitt vapen på 100 meter är ju snare en självklarhet som inte borde behöva påpekas. För det första blir det ett j-la spring för att marker, och med ökade avstånd får du ökade differanser. Du har dessutom svårare att hamna på tavlan med skotten om det vill sig illa. Är du inte inne på tavlan så får man ju svårt att skruva. Då går man antingen närmare eller så får man ta en större tavla.

När du är nöjd på 100 meter går du givetvis bakåt och testar 300 meter osv...

- HvPrsk

Deras poäng verkade snarare vara att om du skjutit in din bössa på 100 (vilket jag också finner naturligt) så borde det vara bra med det. Kom inte hit och besvära oss (?) med nåt "oseriöst" skytte på längre håll – typ. Och om det ska envisas med att skjutas på längre håll så ska du ha klart för dig att det längsta någon någonsin behöver skjuta är 300 meter, så det så.

Förutom att få gnälla lite så var jag nyfiken på hur du, eller någon annan, ordnat ert skytte på längre håll (mer än 300 meter). Som det är nu för min egen del så känns det som om jag smyger iväg till 500-metersvallen och skjuter några snabba skott i hopp om att inte bli påkommen och för evigt fördömd av de "riktiga" skyttarna. Något som jag misstänker snabbt skulle få frågan ordentligt reglerad (med förbud) i något styrelserum av rörande eniga sura farbröder.

För tydlighetens skull kanske jag ska påpeka att jag inte sprider kulor runt halva socknen. Jag har hittills aldrig missat tavlan och betraktar det inte som ett säkerhetsproblem att skjuta på 500 meter.

/rila

Som det är nu för min egen del så känns det som om jag smyger iväg till 500-metersvallen och skjuter några snabba skott i hopp om att inte bli påkommen och för evigt fördömd av de "riktiga" skyttarna.

[oseriös]

Så klart har dessa förnämliga herrar insett att deras underförstådda förbud i verkligheten gynnar Frivilliga Skytterörelsen/FM då den uppkomna stress som deras förmodade gnäll leder till faktiskt bidrar till en mer realistisk övningssituation för dig (och andra i liknande situation).

[/oseriös]

Åh, tack Sir Vival!

Du har lyft fjällen från mina ögon! Det förklarar också varför den där farbrorn kom gåendes med en bandare med stridsljud och dessutom envisades med att kasta knallskott på mig. Jag som bara trodde att han var supergrinig!

/rila

Jag formulerade mig nog lite kort och dumt. Jag menade inte att han skulle "skjuta in Bössan" på 550 meter utan att han ville panga på lite längre håll och testa grejerna lite och det verkar ju vara brist på banor med den kapaciteten..

När ämnet ändå handlar om skjutbanor tänkte jag passa på att fråga om någon vet vad som händer på Livgardets "Sofiero" bana?! Det står jordhögar och grävmaskiner där så det ser ut som ett stort projekt  :unsure:

Har hört att man ska bygga in dem. På så sätt kan man öva när som helst oberoende av väder och vind.

Förutom att få gnälla lite så var jag nyfiken på hur du, eller någon annan, ordnat ert skytte på längre håll (mer än 300 meter).

300 meters banor har vi gott om, på vår hemma bana för Hv så kan man få ut 360 meter.

Sen har vi Bjärsjö som ger möjligheter ut till 430 meter. Detta fick jag reda på rätt nyligen så jag har inte hunnit dit och testa än, har alltid trott att det "bara" var en 300 meters bana.

Tävlingen i Skepplanda brukar jag försöka åka på, FBU´s tävlingar och skjutningar på fält är en annan. Har du "rätt" instruktörer och skjutledare brukar det gå bra att skjuta ett par skott på skjutfält under Hv övningar i "demonstrationssyfte" med civilt vapen.

Ett annat tips är att ta kontakt med personer som sysslar med fältskytte och hänga på dom.

- HvPrsk

Guest Andrew

Home sweet home !

Bakersta vallen , samt vägbeskrivning.

600mday%201.jpg

BILDEN är lånad med tillstånd från www.nordicsniper.com

skepplanda_skjb01.gif

Edited by Andrew

Jag har under tjugotalet år både i privat, polisiär och militär regi bevistat mängder av skjutbanor och skjutfält landet runt. Under dessa år har jag observerat ett fenomen jag upplever har ökat stadigt de tio senaste åren:

Så fort man skjuter mer än ett skott i halvminuten dyker alltid minst en nyfiken, sur, gnällig självutnämnd ordningsman från någon lokal skytte- eller jaktförening upp.

På otrevligast och snäsigast möjliga sätt frågar denna gubbe sedan om det är "lekstuga på gång" eller något liknande.

Innan man hunnit svara ens på det första påhoppet har käften redan börjat glappa på vederbörande som:

1. frågar vem man är,

2. vad man gör där,

3. om man har licens på vapnen,

4. påpekar att man skjuter sönder tavelställen,

5. att man skräpar ned,

6. att man måste ha tillstånd för att få skjuta på banan, m m, m m

Att man skaffat alla vederbörliga tillstånd från banans ägare, skjuter helt i enlighet med samtliga lagar, förordningar, instruktioner och försiktighetskrav och inte automatiskt är en degenererad tölp som skräpar ned eller förstör mer bara för att man inte är intresserad av att skjuta fripistol spelar ingen roll.

Det finns enligt min mening åt h-e för många "oskrivna lagar" om vad som är "lämpligt" ute i skytteföreningsvärlden - regler som inte tar hänsyn till lagstiftningen, utan är helt och hållet består av subjektivt tyckande från diverse självutnämnda vapen- och skytteexperter ute i stugorna. Dessa tycks sedan inte ha något annat att göra på skjutbanan än att tjänstgöra som självutnämnda "skyttepoliser" och snäsigt påpeka för allt och alla vad som "gäller".

Som ni kanske märker på mitt för mig ovanligt kryddade språkbruk har jag tröttnat alldeles förbannat på den ständigt ökande populationen sura gnällspikar som lägger sig i sådant de inte har med att göra. Jag är hjärtligt less på att folk "leker polis" och "kollar upp" alla som skjuter ett enda skott utan att bära skyttediopter, använda anatomisk kolv och skjuta .22 Long.

Är det någon av dessa gubbar (för det är alltid en gubbe) som seriöst tror att grovt kriminella bemödar sig om att boka tid på en skjutbana för att skjuta med illegala rånarvapen?

Som polis försöker man naturligtvis i möjligaste mån använda målat polisfordon och/eller uniform på skjutbanan, men inte ens detta är någon garanti för att slippa dessa förhatliga "övningssabotörer". Inte ens om man skjuter på försvarets banor.

Är det någon mer än jag som känner igen sig? Finns det någonstans i Sverige man kan åka för att slippa sura pappskallar som orsakar ständiga avbrott i övningarna och sabbar såväl tempo som stämning?

Som polis försöker man naturligtvis i möjligaste mån använda målat polisfordon och/eller uniform på skjutbanan, men inte ens detta är någon garanti för att slippa dessa förhatliga "övningssabotörer".

Kommer det civilister och kräver att få se om du har licens när du skjuter i polisuniform med målad polisbil intill? Det är nästan imponerande magstarkt. Dessa surgubbar är nog bortom all räddning...

/rila

När ämnet ändå handlar om skjutbanor tänkte jag passa på att fråga om någon vet vad som händer på Livgardets "Sofiero" bana?! Det står jordhögar och grävmaskiner där så det ser ut som ett stort projekt  :angry:

Har hört att man ska bygga in dem. På så sätt kan man öva när som helst oberoende av väder och vind.

Huruvida banorna skall byggas in vet jag inget om men enligt information som jag hört direkt av Livgardesgruppens personal (vid genomgång av rödpunktssiktena till AK4B den 25/5) så är alla banor (utom C-banan) stängda för att man skall anlägga det data-markeringsystem (audioell spårning?) som redan är bruk på annat håll. På så sätt slipper skytten gå fram och markera för att se var skotten tog. (Har själv inte använt systemet så jag missförstår jag något så är det därför).

(Torde gå rätt snabbt att skjuta in den nya AK4B-orna när vi får dem...)

Är det någon mer än jag som känner igen sig? Finns det någonstans i Sverige man kan åka för att slippa sura pappskallar som orsakar ständiga avbrott i övningarna och sabbar såväl tempo som stämning?

Är det inte som vanligt information som gäller?

Håll t ex en föreläsning om polisarbete och vapenhantering inom den verksamheten på årsmötet, då brukar sura gubbar vara närvarande i de flesta föreningar för att försäkra sig om att inga nya tankar dyker upp...

Finns det någonstans i Sverige man kan åka för att slippa sura pappskallar som orsakar ständiga avbrott i övningarna och sabbar såväl tempo som stämning?

Välkommen till Skövde, ring innan så bokar jag banor... ;)

När ämnet ändå handlar om skjutbanor tänkte jag passa på att fråga om någon vet vad som händer på Livgardets "Sofiero" bana?! Det står jordhögar och grävmaskiner där så det ser ut som ett stort projekt  :)

Huruvida banorna skall byggas in vet jag inget om men enligt information som jag hört direkt av Livgardesgruppens personal (vid genomgång av rödpunktssiktena till AK4B den 25/5) så är alla banor (utom C-banan) stängda för att man skall anlägga det data-markeringsystem (audioell spårning?) som redan är bruk på annat håll. På så sätt slipper skytten gå fram och markera för att se var skotten tog. (Har själv inte använt systemet så jag missförstår jag något så är det därför).

(Torde gå rätt snabbt att skjuta in den nya AK4B-orna när vi får dem...)

Har också hört av en viss major att alla banor ska bli akustiska, har skjutit en hel del på såna banor och det är grymt tidseffektivt!

Flytta till Boden. Här finns en herre-jösses-massa (långa) skjutbanor, men inga sura gubbar... ;) Husen i närheten av skjutfälten är ruskigt billiga, slå två flugor i en smäll! :blink:

Edit: ...och passa på att återuppta poliskarriären, så har vi åtminstone två poliser i Norrbotten...

/Fu Fredriksson med 2 bilinbrott på 3 dagar, NÅGOT less.

Edited by Fu Fredriksson

• 5 months later...

Fan va jag tycker synd om er.Kommer själv ihåg gubben som klagade på när man råkade skjuta lite för snabbt.Sen när jag skaffade en halvautomat blev han skitförbannad för det smällde så.Och då ska ni veta att närmsta hus låg 1km därifrån.Eftersom jag numera bor i staterna så trivs jag absolut mycket bättre på skjutbanan.Har 4 i närområdet 1 som är kombinationsbana med Skeetskjutning,Pistolskytte,600yards och även en del som du får skjuta va fasen du vill.2 inomhusbanor.och en som är 2000 meter med fullautomattillstånd på.

Där har vi ett antal 50kalibers skyttar som har skoj.Ni är alla välkomna hit om ni vill.

Och här klagar dom aldrig även fylleskytte uppskattas.Då menar jag att dom har skeettävlingar med ÖL försäljning..........

Mvh

OLAEVIL

Problemet med att skjuta på långa avstånd kan jag i vissa fall förstå i alla fall om det är som på banan där jag skjuter. Vi har möjlighet att skjuta på upp till 500m dock endast om vi ställer ut folk på 2 ställen för att blockera så att människor inte kliver upp på stigarna som går imellan skjutvallen och tavlorna. Detta har det slarvats med vid ett par tillfällen, samt att vi har haft några människor som har kommit upp med sprillans nya jaktgevär (och totalt gröna vad gäller skytte) och bara börjat panga utan att ens fråga om lov, skjuttider och lokala regler.

Är man dock känd sen tidigare och är seriös med reglerna som vi har så är det inga som helst problem med att skjuta på både 400 och 500m.