Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

• Replies 78
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
okej jag hittade följande när jag var ute o knatade på internet

länk

hur pass bra skydd ger skyddsmask 90 egentligen? någon som vet?

Den ger ett fullgott skydd mot kemiska stridsmedel , radioaktivt stoft men skyddar inte mot koloxid .. Koloxid finns ju i avgaser från fordon och annat.

Det bästa med skyddsmask 90 är ju att du inte måste vara totalt slätrakad för att den ska sluta tätt och den är även snabbare att sätta på plats än den gamla.

Posted (edited)

jasså, du har provat?

sen har vi ju problemet med avdunstande cyanvätespärrar i filtret också

Edited by Guldburk
Posted
jasså, du har provat?

sen har vi ju problemet med avdunstande cyanvätespärrar i filtret också

Provat vad?

Avdunstande va...?

Posted (edited)

spela inte dum nu ;)

syftar såklart om han testat tätheten rent praktiskt på alla dessa stridsmedel.

inte enbart han förståss utan rent allmänt också. finns det någon statistik man kan få tag i?

för allt man vet tills dess är ju det man fått berättat för sig. 98% kanske klassas som fullgott enligt de som utvecklat filtren menar jag. bara en tanke

sen var det en cyanvätespärr som avdunstade inom en månad som du kan läsa om tidigare i denhär tråden :lala:

Edited by Guldburk
Posted

Testade skyddsmasken mot senapsgas och saringas i onsdags. Eftersom jag kan skriva detta så verkar den ha fungerat.

Posted (edited)

tror du det räcker?

utförlig forskning på stor skala ;)

vad jag försöker få fram är att jag inte nöjer mig med "den ger fullgott skydd" det är inte det jag är ute efter, jag vill ha siffror och procenttal

Edited by Guldburk
Posted
tror du det räcker?

utförlig forskning på stor skala ;)

vad jag försöker få fram är att jag inte nöjer mig med "den ger fullgott skydd" det är inte det jag är ute efter, jag vill ha siffror och procenttal

Vilka siffror är du ute efter egentligen?

Filter 90 ska fungera i minst 100 timmar innan det är mättat. Är viktökningen mindre än 20 gram efter 100 timmar så fungerar det fortfarande. Det skyddar mot nervgas (i olika varianter), senapsgas, tårgas m m.

Ansiktsskydd 90 ska motstå senapsgas i vätskeform i minst 24 timmar.

Finns det masker och filter som inte uppfyller detta? Troligen, tillverkningsfel förekommer alltid. Det är därför som vi gör tillpassningskontroll med tårgas.

Posted
antar att det får duga, i annat fall får jag vända mig till tillverkaren

Ja, antingen det eller så får du vara tydligare i vad du vill ha fram för "siffror".

Ett förslag är annars att du går en NBC-kurs genom FBU.

Kan nog vara lärorikt för dig.

• 1 year later...
Posted
"Stommen" är en plastbit formad som konturen av ett ansikte.

Den finns i olika färger beroende på maskens storlek, grön, brun och en tredje färg som jag nu inte kommer på.

Den sitter i masken och stagar upp runt kanten för att masken skall hålla formen.

The Swede :baskerFN:

grön, brun, grå är färgerna. på alla ansiktsformer.

grå 1 (störst), grön 2 (meduim) brun 3 (minst)

• 3 years later...
Posted
Mig veterligt finns det inte uppstyrt hur masken ska ligga i väskan. Däremot att filtret ska vara iskruvat och inte ligga i masken.

Om du konstant har filtret monterat på masken finns det ju en risk att filtret tar upp fukt från omgivningen, vilket i förlängningen kan resultera i att du har ett mättat filter. Vidare så blir ju filtret mättat om du övar med det. Och om du då mot förmodan behöver använda masken så kan du får en.... ehum... inte så trevlig överaskning. Så om man har ett "skarpt" filter (obruten silverpåse) så gör man nog bäst i att försöka ordna fram ett övningsfilter (bruten silverpåse, ev. blå märkt) och ha det monterat istället och spara det skarpa tills det behövs. För det lär nog inte gå tok fort att få fram skarpa filter från förådet när det väl gäller.

//Sgt Fjellman ;-)

Anledningen till att filtret konstant ska vara monterat är dels de 9 sekunder man har på sig och att en reservare X genförde en övning då han knökade ner personal längst ner längst in i ett skyddsrum med skyddsmask 90 i sin väska, slog igen dörren så att det blev svart för att sedan langa in en rökgranat. Nackdelen med den är att den är aningens giftig att andas in. Men han tänkte att de bara skulle slänga på sig masken men de hade filtret löst i masken och satt och försökte fippla dit filtret och blev där med skadade av röken.

// Westman

• 3 years later...
Posted

Fråga

Jag förstår att M90 den militära versionen kanske inte är tillgänglig till företag och privatpersoner med undantag av tradera osv

Men tillverkaren gör ju även en civil version utan drickslang den säljs bla av Tacgear min fråga om någon vet är de generalagenter eller kan företag köpa direkt av tillverkaren? Hittade ingen hemsida och ingen mail utan enbart telefonnummer till Forshaga AB

Är någon insatt i detta har fått förfrågan om jag kan leverera några stycken då jag även ibland säljer viss säkerhets utrustning från annan verksamhet

Tacksam för råd i denna sak

Maskerna måste fungera och med nya filter därför är M90 civil högintressant även militär version om det går att få tag på 4-6 st till att börja med.

Återkom gärna kanske måste all beställning ske genom tacgear?

Posted

Skyddmask M90 är i användning hos flertalet statliga och kommunala myndigheter, och då det är skyddsutrustning tror jag inte det finns några särskilda begränsningar för att köpa den rent juridiskt.

Däremot har Forsheda numera gått upp i Trelleborgskoncernen och sysslar nästan uteslutande med tätningsprodukter. Koncerner verkar även har gjort sig av med sitt dotterbolag som sysslade med skyddsutrustning. Eftersom Skyddsmask 90 har betraktats som en lyckad produkt men inte finns som listad produkt hos någon tillverkare länge undrar man om det är så att FMV numer äger utformningen, och de endast beställer tillverkning hos lämpligt polymerföretag. Oavsett vilket, verkar det bli svårt att få kontakt med en firma och få någon form av grossist-avtal med dem.

Slutligen, när det gäller andningsskydd över lag och särskilt eftersom det verkar som om det kan bli svårt att få tag på skyddsmask 90, fundera över vilka skydsbehov du har, och välj en mask utifrån det. Andningsskydd är ju särskilda på det sättet att de är mycket situationsberoende, och man måste väga för och nackdelar med valt skydd (även om skyddsmask 90 i detta sammanhang är ett väl avvägt andningsskydd).

När det gäller andningsskydd så finns det en antal firmor som sysslar med skyddsutrustning för arbetslivet, på alla nivåer, t.ex.

www.dafo.se

www.procurator.se

Posted

Tack för infon, jag vet dock att Tacgear säljer den civila versionen för 595 alt 695 sek så de måste ju köpa från tillverkaren eller någon grossist. Tacgear är ju grossister till flera produkter och har bla sitt eget märke swedishbodyarmor som är en kanon produkt tyvärr är det lite vinst genom tacgear som erbjuder 25% på sina varor då andra grossister erbjuder i stort sett inköpspris från tillverkare med viss vinst till grossistföretaget.

Det var ju någon här som jobbade på Forshaga kanske har de kunskap om det går att köpa direkt av tillverkaren av ett säkerhetsföretag?

Det går ju att köpa olika utländska masker också som S 10 den brittiska och SF versionen från S 10 (känd av SAS) men Svenskt är speciellt kul.

Vi håller på att ta fram ett säkerhetsforum både nationellt/internationellt med fokus på pmc/psc branschen som jag känner till och vill gärna erbjuda bra och gärna Svenska produkter via webshop. Tar tacksamt emot mer tips gällande detta. Just nu söker jag minst 4 enheter.

Posted

Företaget (Forsheda/Trelleborg) som tillverkade masken tillverkar inte masken längre, som snowtiger nämnde, men dom har kvar verktyget/verktygen för att snabbt kunna kicka igång tillverkningen igen om det skulle behövas.

Så nåt direkt köp av tillverkare är nog inte aktuellt, utan det år nog att få tag på masken via de försäljare som har masken hemma.

Källa: Undertäcknad, som har jobbat på företaget. Och 1st CBRN-instruktör som jobbar på företaget.

Posted

ok det får troligen bli tacgear då de troligen är generalagent för den civila versionen dock vet jag inte det säkert alternativet kanske blir den Brittiska S 10 masken

tack ändå