Statoil Posted May 20, 2004 Report Share Posted May 20, 2004 Någon som vet vad för särskilt dom gjorde? http://www.mil.se/int/photo.php?id=73919&nid=21929 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scattergun Posted May 21, 2004 Report Share Posted May 21, 2004 Typ hindrade en by från att skövlas av ilskna grannar..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Statoil Posted May 21, 2004 Author Report Share Posted May 21, 2004 jo, men jag har för mig att dom var fler än fyra där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompe Posted May 21, 2004 Report Share Posted May 21, 2004 De klarade kanske av att plocka fram några som utmärkt sig utöver de övriga. När vi hade upploppet på 02an 6/6 och räddade Brigadgeneralen Sherif undan massan ville han dela ut medlaj till en av de tappra. (kommer inte i håg var för medalj men medalj var det och inte bara nått diplom). Svenskarna blev uppmanade att välja ut den mest framträdande soldaten men si då trädde den berömda jantelagen in, ty ingen kan ju vara bättre än någon annan! Så plut C tillsammans med grpch & stf beslutade att om inte alla kunde få medalj skulle inge ha. Vi soldater var dock rörande överrens om att hellre En soldat än ingen alls och vi viste redan vem vi ville skulle ha denna medalj. Men flest stjärnorn på axlarna vinner så det blev 0 och ingen som fick någon medalj.... (Det var inte jag som skulle få den så ingen tror att jag går runt och surar och är bitter ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luger Posted May 21, 2004 Report Share Posted May 21, 2004 plutch och grpch och StfGrpc hade rätt i att alla inblandade hade utmärkt sig nog för medalj, men då endast EN var möjlig valde ovanstående ut en person som utmärkt sig mer än de andra. Han fick sedan en Mention in Dispatches av brigadchefen vid en speciell cermoni. Att det inte blev medalj berodde inte på plutledn utan på den brittiska byråkratin... Vidare är en mention in despatches inget tröstpris utan en riktig utmärkelse som delats ut till soldater för utmärkelser som vida överstiger denna insats..falklandskriget mm... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 21, 2004 Report Share Posted May 21, 2004 Någon som vet vad för särskilt dom gjorde?http://www.mil.se/int/photo.php?id=73919&nid=21929 Nej, men jag vet att minst en av dem (alla?) är nere som skytteplutonchef. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ebbe Posted May 21, 2004 Report Share Posted May 21, 2004 http://www.mil.se/int/photo.php?id=73919&nid=21929 Om jag inte har helt fel är väl mannen till höger, närmast kameran, kompanichefen RL va? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pego Posted May 21, 2004 Report Share Posted May 21, 2004 stämmer bra, samt så är det minst en plutch från romeo också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paananen Posted May 21, 2004 Report Share Posted May 21, 2004 Någon som vet vad för särskilt dom gjorde?http://www.mil.se/int/photo.php?id=73919&nid=21929 Nej, men jag vet att minst en av dem (alla?) är nere som skytteplutonchef. Detta var grabbarna jag hade äran att bekanta mig med under tre veckor därnere... Längst bort: Signalist/Sisu-fö sitter på signal RL Näst längst bort: Packgruppchef RL Näst närmast: plutch (även han på RL) Närmast: kompch RL Alla dessa fya kämpade grisigt mycket under kravallerna, min gissning är att de kämpade mest. Det är ganska tankekittlande att packsoldater och signalister stod på främsta linjen och höll stånd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted May 21, 2004 Report Share Posted May 21, 2004 All ära åt dom minsann! Hörde talas om liknande i Bosnien. Någon/några svenskar gjorde aktningsvärda insatser vid en trafikolycka(?), och den amerikanske divisionschefen ville belöna dom som utmärkt sig. Så långt allting bra, men sedan blev en circus som var närmast löjlig - dom som enligt amerikanerna var värda utmärkelser var ju minsann inte ensamma om att göra insatser. Deras kompanichef var ju deras chef, likaså deras plutch, och sedan har dom ju en batch, och inte att förglömma så hade ju sjkvårdsgrp en pltch och repgrp en pltch.... osv osv (sen att dom inte ens var på plats spelar ju ingen roll). Det slutade med att ingen fick nån utmärkelse eftersom amerikanerna tyckte det gick för långt. Nån som har mer detaljer om detta, kanske hela sanningen (jag var inte där då)? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
[Neo] Posted May 21, 2004 Report Share Posted May 21, 2004 Hörde talas om liknande i Bosnien. Någon/några svenskar gjorde aktningsvärda insatser vid en trafikolycka(?), och den amerikanske divisionschefen ville belöna dom som utmärkt sig.Så långt allting bra, men sedan blev en circus som var närmast löjlig - dom som enligt amerikanerna var värda utmärkelser var ju minsann inte ensamma om att göra insatser. Deras kompanichef var ju deras chef, likaså deras plutch, och sedan har dom ju en batch, och inte att förglömma så hade ju sjkvårdsgrp en pltch och repgrp en pltch.... osv osv (sen att dom inte ens var på plats spelar ju ingen roll). Det slutade med att ingen fick nån utmärkelse eftersom amerikanerna tyckte det gick för långt. Pinsamt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larzner Posted May 23, 2004 Report Share Posted May 23, 2004 Alla dessa fya kämpade grisigt mycket under kravallerna, min gissning är att de kämpade mest. Det är ganska tankekittlande att packsoldater och signalister stod på främsta linjen och höll stånd. inget ont om dessa soldater.. men vilka som kämpade mest kanske vi inte ska uttala oss om då vi inte har MINSTA aning om hur det gick till där nere!! har själv kompisar som va först på plats under kravallerna.. har hört hur mycket stryk dom tog. men jag vet fortfarande inte så mycket att jag kan sitta här hemma å "hjälteförklara" nån. men du kanske har info som vi andra inte har fått?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted May 23, 2004 Report Share Posted May 23, 2004 hittade en gammal klassiker från listan på hur man tar hand om hemvändade K-FOR soldater. "Det finns en osviklig metod att få fart på den mest arbetsskygge KFOR-soldat. Locka med en medalj och han/hon är i stånd att utföra de mest häpnadsväckande prestationer." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompe Posted May 23, 2004 Report Share Posted May 23, 2004 plutch och grpch och StfGrpc hade rätt i att alla inblandade hade utmärkt sig nog för medalj, men då endast EN var möjlig valde ovanstående ut en person som utmärkt sig mer än de andra. Han fick sedan en Mention in Dispatches av brigadchefen vid en speciell cermoni. Att det inte blev medalj berodde inte på plutledn utan på den brittiska byråkratin... Vidare är en mention in despatches inget tröstpris utan en riktig utmärkelse som delats ut till soldater för utmärkelser som vida överstiger denna insats..falklandskriget mm... Hm. Uppfattade inte att det han fick var något utöver det vanliga men jag kan ju ha fel. Antar att du har närmare upplysningar än jag fast det var sura miner bland slodaterna i alla fall, så mycket mins jag av händelsen trots alla år som gått :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paananen Posted May 24, 2004 Report Share Posted May 24, 2004 Alla dessa fya kämpade grisigt mycket under kravallerna, min gissning är att de kämpade mest. Det är ganska tankekittlande att packsoldater och signalister stod på främsta linjen och höll stånd. inget ont om dessa soldater.. men vilka som kämpade mest kanske vi inte ska uttala oss om då vi inte har MINSTA aning om hur det gick till där nere!! har själv kompisar som va först på plats under kravallerna.. har hört hur mycket stryk dom tog. men jag vet fortfarande inte så mycket att jag kan sitta här hemma å "hjälteförklara" nån. men du kanske har info som vi andra inte har fått?? Jag har inte mer info än att jag talade med en del folk på RL (öga mot öga) därnere bara dagar efter kravallerna. Jag kan inte, det du kallar, hjältförklara någon. Men jag kan med stor säkerhet säga att dessa grabbar gjorde väldigt mycket under ett par kritiska dygn. Säga vad man vill, men i mina ögon är de (de som stod pall) lite "hjältar"... få som vi kan tala om har stuckit ut hakan på samma sätt som de. Jag ponerar bara situationen om inte den svenska linjen skulle varit på plats (eller den norska för övrigt). Men jag tror inte heller att någon människa är bättre än en annan i en given situation, vi hanterar bara dessa annorlunda... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luger Posted May 24, 2004 Report Share Posted May 24, 2004 Ärligt talat, var inte syftet med den här tråden att reda ut vad för slags utmärkelse som delades ut till ett antal personer efter kravaller i kosovo i våras? Jag tycker att diskussionen spårar ut när vi här hemma försöker avgöra graden av "hjältemod" eller prestation bland de som var närvarande och för den delen fortfarande är på plats i kosovo. Vi var inte där och kan därför inte avgöra det. Varje situation är unik och upplevs olika av alla inblandade. Alla som ingår i en militär organisation har en viktig funktion och behövs för att helheten skall fungera. Det kan vara lika frustrerande att inte vara på plats ( CV eller tillochmed leave) som att stå i första linjen. Någon kanske fick en flaska i huvet och blev skraj, andra klarade sig och stod pall i linjen.Vem som befann sig på en viss plats vid en viss tidpunkt är ovesäntligt, det är den individuella upplevelsen som avgör. Det är ganska enkelt att dra slutsatsen att alla gjorde sitt yttersta för att bemästra situationen, särskillt med tanke på den underbemanning och materielbrist som bataljonen led av för att hantera en situation av det här slaget. Att jämföra prestationer är inte möjligt i sådana här fall. Under första bosnienbataljonerna blev soldaterna ständigt utsatta för akuta faror och borde ju därför ha fått en jävla massa utmärkelser, men fick de det? Nej. De kämpade på, medvetna om den fara de utsatte sig för. I det här fallet handlar det om en lugn bataljon i fredstid med soldater i softskins som säkerligen inte förväntat sig någon farlig situation av det här slaget, men helt plötsligt händer det. Den tempoväxling som det innebär är i sig en jäkla stor omställning. Att sedan stå pall, medveten om att man inte har tillräcklig uppbackning är en stor bedrift. Det jag vill säga är att alla som var med säkerligen kämpade väl, om man sen fick en utmärkelse eller inte är för oss ovesäntligt. Det är allmänt känt att medaljer sällan hittar rätt. Jag vet inte om de som fick den här extra utmärkelsen är de som förtjänar den, men ärligt talat, det spelar ingen roll. Alla som var där delar kollektivt äran för insatsen och blev någon extra uppmärksammad så var väl det bra, men vem och vad och varför är en fråga för de inblandade och inte för ett gäng MÖP på ett webforum ( jag sälv inräknad). Alltså, lyft upp tråden till en konstruktiv nivå och..kanske svara på frågan: vad var det för utmärkelse som delades ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 24, 2004 Report Share Posted May 24, 2004 Väl talat Luger. Dåså, ordning i klassen från och med nu. The Swede *Ordningsman* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ebbe Posted May 24, 2004 Report Share Posted May 24, 2004 Alltså, lyft upp tråden till en konstruktiv nivå och..kanske svara på frågan: vad var det för utmärkelse som delades ut? Ett vist inlägg Luger, att diskutera enskilda individers hjältemod och vem som är mest "Ivanhoe" osv kanske är en avstickare, men det kan ju ändå vara i sin ordning att försöka reda ut vad de fick utmärkelsen för... särskilt då tråden ämnar reda ut detta, och inte vilken utmärkelse de fick.. Särskild insats, vad gjorde dem? EDIT: Viss messerschmitt-varning på undertecknad.. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luger Posted May 24, 2004 Report Share Posted May 24, 2004 Du har rätt Ebbe. Givetvis handlar tråden om För Vad dessa utmärkelser utdelats, inte Vilken typ av utmärkelse som utdelats. Jag blev lite upphetsad i skrivande stund. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larzner Posted May 24, 2004 Report Share Posted May 24, 2004 @Luger Väl talat.. jag blev väl lite het där Men då jag inte är den mest vältalige människan i världen tror jag många missuppfattade vad jag syftade på. Vad jag syftade på var när paananen skrev: "gissning är att de kämpade mest." Jag gillar personligen inte att lyfta fram ett fåtal när det var så många som va med å kämpade. Men det får ju stå för mig. Missförstå mig rätt ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompe Posted May 25, 2004 Report Share Posted May 25, 2004 Det kan vara lika frustrerande att inte vara på plats ( CV eller tillochmed leave) som att stå i första linjen. Någon kanske fick en flaska i huvet och blev skraj, andra klarade sig och stod pall i linjen.Vem som befann sig på en viss plats vid en viss tidpunkt är ovesäntligt, det är den individuella upplevelsen som avgör. Det gjorde faktiskt ont i hövvet Flaskor är hårda saker när de kommer från ovan :P Baskern skyddar dåligt Jag misstror ingen utan tycker snarare att det är intressant hur stor varriation och spännvid det är på en bataljon. Allla sköter nog så viktiga uppgifter som var och en är av stort värde för bataljonens helhet och funktion. Utifrån dessa uppgifter uppfattar man situationer olika. En reflektion över 2000 års händelse var på kvällen 6/6 efter upploppet då jag sidefaceade 2OC QL upp till CV. passade på att ringa en snabbis hem och i telefon båset bredvid satt en soldat och berättade för någon där hemma om deras nationaldagsfirande. Han nämnde upploppen som ett par missnöjda locals som demonstrerat. Och hur skulle han kunna göra det på annat sätt? han hade utfört sin uppgift och även fått tid över till lite avkopplande nationaldagsfirande, vilket jag också skulle ha vilja haft. Att man sedan väljer ut ett par individer får ses som en ära för den stora massan. Uppmuntran är alltid välkommen och gör att man orkar lite till, oavsett om man får den själv eller om det är någon annan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts