Jump to content

Basker på LG

Recommended Posts

Ja, jag har faktist sökt, sökt och letat, letat till förbannelse efter just det jag söker.

På SoldF.com finns följande "baskerguide":

Mörkgrön = Jägare, kavalleri, m.fl.

Grön = Amfibie

Klarröd= Musikkår

Vinröd (m/52) = Fallskärmsjägare

Ljusblå = FN

Mellanblå = Helikopterflottiljen

Marinblå = Marinen

Mörkblå= Armén (förband som inte tidigare burit basker)

Svart = Pansar, livgardister

Sandfärgad = Utlandsstyrkan

Beige = Gränsjägare

Brun = Hemvärnet

Som man ser så står det att livgardister får svart basker, om vi nu utgår fråna tt en livgardist är någon på livgardet:

Får bevakning högvakt fot också dessa baskrar?

Helt underbart med ÄNNU en tråd om baskrar (brukar ju bli lite fart på forumet då)

En Livgardist är en soldat från Gardesbataljon på Livgardet. Livkompaniet (Högvakt fot) är alltså livgardister och får antagligen baskern i samma utsträckning som övriga Infanterister på Livgardet.

Utom MPJ som får mörkgrön barre.

+ resten av Dragonbataljon.

Edited by Karin

Nja, om du blir infanterist får du ett baskermärke med bara namnschiffret, halmkransen runt omkring är förbehållet Livdragonerna. (Står en himla massa om detta på www.livgardet.mil.se + en jäkla massa trådar här på forumet, kolla ings lilla sökskola om du inte lyckas hitta dem)

Edited by Karin

:) På livgardet så har infanteriet svart basker

Dock har MP samt MPJ samt högvaktsoldater mörgrön. Såsom det står får KAVALERISTER grön basker vilket stämmer då MP MPJ å Högvakt tillhör kavalleriet. Det finaste som finns. hehe.

Vi med ´grön basker har Sg sexton märket med krans

infanteriet på livgardet: stadsskytte osv med svarta baskrar har enbart Sg16 märket.

Det är på tal om att genomföra ett gemensamt basker märke för hela livgardet. Slut frågor?

Dock har MP samt MPJ samt högvaktsoldater mörgrön. Såsom det står får KAVALERISTER grön basker vilket stämmer då MP MPJ å Högvakt tillhör kavalleriet. Det finaste som finns. hehe.

Nu finns det ju högvaktssoldater både på Dragon- och Gardesbataljon, så alla högvaktssoldater får ju inte mörkgrön basker. Däremot får de den mörkblåa m/ä, som ju alla vet är snyggare än kavalleriets ljusblåa. :P

Nu finns det ju högvaktssoldater både på Dragon- och Gardesbataljon, så alla högvaktssoldater får ju inte mörkgrön basker. Däremot får de den mörkblåa m/ä, som ju alla vet är snyggare än kavalleriets ljusblåa. :P

Borde inte du ladda pasta istället för att svara på en massa inkonsekventa detaljer. :)

Skämt åsido, I5 verkade bära arméns tecken på svart basker under högvakten. Ska inte de ha älgen i pannan?

:baskerHV:

Gäller det alla högvaktsoldater?

Inklusive de till fots?

Eller räknas vi till infanteriet?

Varför har inte Flygbassäk någon form av basker? Antar att utbildningen är ganska ny som de inte har någon eller finns det något annat skäl?

// Johan

Tja, i Flygvapnet är vi inte så mycket för det där med basker. Det är bara FBJ som har det, vi andra föredrar fältmössa. ;)

Flygbassäkutbildningen är inte direkt ny, bara namnet.

:navy:

Gäller det alla högvaktsoldater?

Inklusive de till fots?

Eller räknas vi till infanteriet?

*hett tips* Läs inläggen lite högre upp!

...//...Vi med ´grön basker har Sg sexton märket med krans. infanteriet på livgardet: stadsskytte osv med svarta baskrar har enbart Sg16 märket...//...

Om man nu har varit en livdragon, eller nått liknande, så borde man väl veta att konungen faktiskt heter Sarl Gustaf och inget annat... :unsure:

Om man nu har varit en livdragon, eller nått liknande, så borde man väl veta att konungen faktiskt heter Sarl Gustaf och inget annat...  :unsure:

Sarl Gustav?????

Tja CG räcker för mig..... ;)

Om man nu har varit en livdragon, eller nått liknande, så borde man väl veta att konungen faktiskt heter Sarl Gustaf och inget annat...  :)

Sarl Gustav?????

Är han ännu en som skall göra sig lustig :wub: över våran statschefs handikapp? /Gusten ,O

I5 har svart basker med Inf-märket och en krans.

KS10 såg jag på LG med svarta baskrar och korslagda svärd och krans.

Det blir inte lätt att se skillnad.

Hmm, inte för att verka viktig, men dom är faktiskt mer mörkblåa än svarta. Och det är inte korslagda svärd utan typ hammare. Jag är GANSKA säker på att det bara är Kosovostyrkan som har dom baskrarna, för dom vanliga bruna utlandsstyrkanbaskrarna finns kvar.

Hmm, det där var ju onekligen korslagda svärd. Men har är säker på att jag sett liknande som jag trodde var svärd först men senare såg att de var korlagda hammare. Vet inte vad det kan stå för eller vad det har för betydelse. Kan nog vara så att den bruna är på väg ut. Lite synd, tycker den var var mer distinkt än den här nya.

Om man nu har varit en livdragon, eller nått liknande, så borde man väl veta att konungen faktiskt heter Sarl Gustaf och inget annat...  :D

Sarl Gustav?????

Är han ännu en som skall göra sig lustig :lol: över våran statschefs handikapp? /Gusten :camo:

...eller kanske över att Fredin skrev Sg16 (Sarl gustav 16?) istället för CG16.

Hmm, det där var ju onekligen korslagda svärd. Men har är säker på att jag sett liknande som jag trodde var svärd först men senare såg att de var korlagda hammare. Vet inte vad det kan stå för eller vad det har för betydelse. Kan nog vara så att den bruna är på väg ut. Lite synd, tycker den var var mer distinkt än den här nya.

Finns inget svenskt baskermärke med korslagda hammare.

The Swede :camo:

Varför har inte Flygbassäk någon form av basker? Antar att utbildningen är ganska ny som de inte har någon eller finns det något annat skäl?

// Johan

Tja, i Flygvapnet är vi inte så mycket för det där med basker. Det är bara FBJ som har det, vi andra föredrar fältmössa. ;)

Flygbassäkutbildningen är inte direkt ny, bara namnet.

Jag kan (nästan) "trada" min barre mot en hederlig keps.

Kepsen é helt klart mkt smidigare att ha.

Fick ju rynkor i förtid av barren pga allt kisande mot solen.....

Och vattenögon när det regnade... :D

Fast en basker é ju alltid en basker...

Märket med de korslagda svärden är ju samma som vi i hemvärnet ska ha! Det är väl ett allmänt "armémärke" eller?

Men Hv kommer bara ha baskermärke m/02 för armén under en övergångsperiod tills baskermärke m/02 för hemvärnet (eller vad det nu kommer heta i framtiden) är fastställt.

Kan nog vara så att den bruna är på väg ut. Lite synd, tycker den var var mer distinkt än den här nya.

Brun basker för utlandsstyrkan samt baskermärke m/95 för utlandsstyrkan försvann med UniR FM 2003, det verkar dock ha tagit mer än ett år att införa de flesta förändringarna. Att baskern blir mörkblå med arméns baskertecken är visst för att tydliggöra att utlandsstyrkan är armégemensam.

KS10 blir första KS-missionen med mörkblå basker men den skall alltså införas för hela utlandsstyrkan (utom t ex FN- och OSSE-missioner).

Själv förstår jag inte varför US skulle byta, tycker att det hade varit bättre rent symboliskt om Hv fått samma som resten av armén för att visa att Hv är en del av just armén. Då hade inte utlandsstyrkan behövt byta heller.