dxl Posted May 8, 2004 Report Share Posted May 8, 2004 Apropå tråden om T72:an I HV så får man ju nyttja egen personbil till, från och i vissa fall under en övning. Säg att man i sin ägo skulle äga en T72 eller kanske mer realistiskt en KP bil eller annat terräng gående fordon. Dit jag vill komma är om det finns några formella hinder att använda egna fordon under en övning. (om man utgår från att försäkrings biten är löst) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scattergun Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Kanske dags att ta upp ett hål i taket för flygspanare på Saaben.....skulle se koolt ut med LvKspstativ på taket!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martinator Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 (edited) Tänk efter en extra gång. Kolla ersättningsfrågan om du skulle mula bilen under en övning. Försäkringsbolaget lär ju knappast betala frivilligt i ett sådant fall. Fast vist ser jag poängen att få ta ut sin ögonsten där den hör hemma. Terrängkörningslagen är ju inte så inbjudande när det gäller körning annat än på asfalt. Kommer man runt den iom HV övning? /martinator EDIT: såg att du redan dryftat försäkringsbiten, sorry läste inte hela inlägget. Edited May 10, 2004 by martinator Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 mao om jag skaffar ett 20 tal 11/13/20 bilar så kan jag ha dem i HV eller ännu bättre, hyra ut dem till HV för en billig peng hm, vore man miljonär kanske man skulle köpa lite smått och gott från försvarets utförsäljningar och sedan hyra ut dem till HV/FBU billigt då får de ju fortfarande göra det de byggdes för Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lockwed Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 Är det inte i Smålandstrakten som Hemvärnet använder en privatägd KP bil på övningarna? Har för mig att jag har sett en artikel om det i något gammalt nr av Hemvärnsnytt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted May 10, 2004 Forumsledning Report Share Posted May 10, 2004 ..skulle tro att förbandschefen/batch skulle vilja säga sitt innan man slängde in privatägda fordon i övningar/lösande av uppgift. Vad är syftet med att ha dom med ? - Att de ska aggera som övningsobjekt alt. bstyrka ? - Eller ska de ingå som stående fordon och ingå som plutonens fordon ? - Kommer man bli beroende av just dom fordonen efter ett tag ? Vad händer vid skarpt läge och fordonen osakar problem ? Om en soldat skadas alvarligt i ett av fordonen pga av dess konstruktion motsv. får han ersättning då ? Är det någons fel att man misslyckades med att lösa uppgiften pga att fordonen helt plötsligt slutade fungera ? Lite frågeställningar jag tror behövs kunna svaras på innan man drar in för mycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 10, 2004 Report Share Posted May 10, 2004 På mitt Hv-kompani som jag var Stf C för så hade vi fordon tilldelade enligt TOEM. Nej, vi fick inte ut våra fordon allt som oftast men ibland, när vi äskade, fick vi ut ersättningsfordon. Är det inte så på alla Hemvärnskompanier? Att det finns fordon i org:en? Det jag ville komma till är att i vårt fall var det stipulerat vilka fordon vi skulle ha i skarpt läge men på övningar fick vi åka i egna alt. andra inhyrda fordon. Sålunda var det inget snack om egna trupptransportfordon utan vi övade nära den verklighet som skulle råda i händelse av beredskapshöjning. Det samma gällde för övrigt all utrustning. Budskapet är: Öva så realistisk som möjligt. Är ni tilldelade skitbilar, öva då med det. Först då kan ni se hur bra ni är och vilken PersQ ni har samt vad ni behöver bli bättre på. Manipulera inte systemet, ni kommer inte att gynnas av det. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted May 11, 2004 Report Share Posted May 11, 2004 Fordon enligt TOEM 2005 Hvkomp 3 stycken pbil 4 pass kombi. Tillhör Sjvgruppen. slut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted May 11, 2004 Author Report Share Posted May 11, 2004 (edited) ..skulle tro att förbandschefen/batch skulle vilja säga sitt innan man slängde in privatägda fordon i övningar/lösande av uppgift. Vad är syftet med att ha dom med ? - Att de ska aggera som övningsobjekt alt. bstyrka ? - Eller ska de ingå som stående fordon och ingå som plutonens fordon ? - Kommer man bli beroende av just dom fordonen efter ett tag ? Vad händer vid skarpt läge och fordonen osakar problem ? Om en soldat skadas alvarligt i ett av fordonen pga av dess konstruktion motsv. får han ersättning då ? Är det någons fel att man misslyckades med att lösa uppgiften pga att fordonen helt plötsligt slutade fungera ? Lite frågeställningar jag tror behövs kunna svaras på innan man drar in för mycket. Nu utgår jag från att man får alla tillstånd man behöver från de chefer som måste säga sitt. Om man skulle skaffa en bandvagn så ser jag inget problem med det heller. Det är ju inget stridsfordon man skaffar sig och vad gäller beroende så ser jag det mer som en ersättning/komplement till 20bilen. Jag tror desutom att en bandvagn skulle göra mer nytta när det ligger snö och inte minst när man ska genom sankmarken som brukar dyka upp i GBG. Vad skulle hända om en 20bil orsakar problem under ett skarpt läge? Vi har ju i GBG stridsbåtar och om man genom privat initiativ skulle kunna fixa en bandvagn och få lov att använda den så ser jag faktiskt inte problemet. Vad gäller ersättning för den som råkar skada sig så antar jag att det löses på samma sätt som man löser det om någon skulle skada sig med en personbil. (editade bort lite stavfel, finns säkert fler) Edited May 11, 2004 by dxl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts