Ibsen Posted May 12, 2004 Report Posted May 12, 2004 Fast folkdräkt är väl inget fel på? Eller är det lika fel som M/87? Quote
Lt P Posted May 12, 2004 Report Posted May 12, 2004 Jag vill minnas när jag, uppklädd i frack inför millenieskiftet, mötte två herrar i övre 20 års åldern på samma fest som mig, bärande M/87 med så in i helvete mycket lull-lull på axlarna å med Majors grad.Jag gick fram till dem å frågade rakt ut: - Hur fan kan Ni ha blivit major så snabbt??? Då la dom på den där kaxiga vemfantrorduattduärdå attityden! Det var ju helt öppenbart för ALLA där inne att dessa män inte ens i sinna drömmar lyckats samla på sig så förbannat med guld på axlarna! Om de så gjort 48 missioner, vart med i Delta Force å WWII, å sen YNGRATS! Bara så fruktansvärt patetiskt! ...och för att inte tala om - olagligt. Föregivande av allmän ställning igen. Quote
joppe Posted May 12, 2004 Report Posted May 12, 2004 Jag vill minnas när jag, uppklädd i frack inför millenieskiftet, mötte två herrar i övre 20 års åldern på samma fest som mig, bärande M/87 med så in i helvete mycket lull-lull på axlarna å med Majors grad.Jag gick fram till dem å frågade rakt ut: - Hur fan kan Ni ha blivit major så snabbt??? Då la dom på den där kaxiga vemfantrorduattduärdå attityden! Det var ju helt öppenbart för ALLA där inne att dessa män inte ens i sinna drömmar lyckats samla på sig så förbannat med guld på axlarna! Om de så gjort 48 missioner, vart med i Delta Force å WWII, å sen YNGRATS! Bara så fruktansvärt patetiskt! kanske killar ifrån ssg Quote
Private Haze Posted May 14, 2004 Report Posted May 14, 2004 Ja, jag tar precis som Patronic eller vad han hette studenten i år och jag skulle personligen aldrig få för mig att stapla ut på trappan bärandes en represenatation för något som jag ej fullgjort eller ännu mindre ens påbörjat. Dessutom vet jag att många skulle tycka att man var fånig om man bar en uniform på studenten. Det räcker ju med teknikarnas tofs på mössan för att folk skall höja på ögonbrynen. Jag tänker bära kostym och en studentmössa med ett himmelsblått band.... Quote
Ibsen Posted May 14, 2004 Report Posted May 14, 2004 (edited) Va? Har teknikarna fortfarande toffs på mössan? Det trodde ajg var borttaget i sann rättvis anda. Vet inte om Handels har något band på mössan där jag bor. ***Edit*** Har gjort lite efterforskningar opch förstår nu att det är Chalmarna som har toffsen. Eller? Handel verkar inte ha något band... ***EDIT*** Fan, det är ju svårt! Finns ju olika modeller av sattyget! Ska försöka få min klass att skaffa den äldre modellen med mycket tyg, kan man stuka och dona sig. Iof, jag är glad bara jag får en studentmössa när jag tar studenten. Men iallafall... Noteras bör att jag har 2 år på mig att påverka dom. Edited May 14, 2004 by Ibsen Quote
Private Haze Posted May 14, 2004 Report Posted May 14, 2004 Va? Har teknikarna fortfarande toffs på mössan? Det trodde ajg var borttaget i sann rättvis anda. Fan, det är ju svårt! Finns ju olika modeller av sattyget! Ska försöka få min klass att skaffa den äldre modellen med mycket tyg, kan man stuka och dona sig. Iof, jag är glad bara jag får en studentmössa när jag tar studenten. Men iallafall... Noteras bör att jag har 2 år på mig att påverka dom. Ja! De har dem. De hade i varje fall det på Härnösands Gymnasium 2003. Det är möjligt att det ändrats sedan dess. Men de hade i varje fall en svart mössa med en guldtofs som hängde på sniskan. Ibsen om det var som på mitt Gymnasium så får ni nog inte välja vilken modell det blir. Det beror nog på vilken leverantör ni får. Vår skolas leverantör LM Eriksen kör uteslutet med Uppsalamodellen med blå-gul insida. Sedan finns det en Lundamodell med röd insida också. Dessa blev vi dock inte erbjudna utan vi fick nöja oss med Uppsalamodellen. Sedan vi jag inte om handels har något fastslaget färgband. Vi på Spin hade ingen sådan tradition så vi fick välja och vraka bland färger och eftersom vi bara är tre killar i min klass kommer vi att ta studenten i en mössa med ett baby-blått band vars färg påminner om glasyren på en östeuropeisk bröllopstårta... Vi kunde ha tagit vinrött men det hade Barn och Fritid redan tagit och som spinare vill vi icke bli förväxlade med dem så det fick bli Baby-blått... Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för OT:n och kommer att straffa mig själv med att springa 3 kilometer extra imorrn... Quote
eskil Posted May 14, 2004 Report Posted May 14, 2004 Har gjort lite efterforskningar opch förstår nu att det är Chalmarna som har toffsen. Eller? Handel verkar inte ha något band... På många universitet/högskolor brukar studenterna bära mössa med toffs på höger sida. Det är dock inte någon studentmössa, utan något man får bära när man börjar med högre studier. Man brukar kunna se på mössans och toffsens färg på vilket lärosäte bäraren studerar. Quote
Ibsen Posted May 15, 2004 Report Posted May 15, 2004 Tack för de OTiga svaren! Förra året, när jag tänker efter, hade Handels inget band alls. Kanske blir så i år också. Jaja, tillbaka till uniformsfrågan. Quote
Rickard N Posted May 16, 2004 Report Posted May 16, 2004 (edited) Mössor med tofs visar att det är ett tekniskt universitet/högskola. Förut tror jag att de som valde att gå 4:e året tekniskt gymnasium hängde på en lös tofs på sin studentmössa efter 4:e året. Här kan ni läsa mer om varianter: Studentmössans vänner Edited May 16, 2004 by Rickard N Quote
Fanjunkar´n Posted May 16, 2004 Report Posted May 16, 2004 På tal om reglementsvidrigt (lite historia på köpet) så fanns en ÖB (Rappe tror jag han hette) på 1800-talet som gick upp till Oscar II iförd paraduniform o kubbhatt! Majestätet var inte roat... Allt enligt tidningsklipp från den tiden. Jaha, skulle vilja se Syrén göra det... Quote
eskil Posted May 17, 2004 Report Posted May 17, 2004 (edited) Jag vet inget om vad UniR säger om uniforms bärande i civila sammanhang med civil mössa. Men civil dresscode är i alla fall följande när högtidsdräkt är påbjuden: 1) Frack för herrar och balklänning eller frackdräkt för damer. 2) Uniform med rätt gradbeteckningar under förutsättning att man har rätt att bära den. 3) Folkdräkt från den socken eller landskap man bor eller härstammar från. Till både folkdräkt och uniform så hör det till en huvudbonad, och den ska då bäras. Studentmössa eller motsvarande kan då inte komma på fråga. Herrar tar av huvudbonad innomhus, damer behåller den på. Till frack så hör det inte till någon huvudbonad (om man inte väljer att bära cylinderhatt). Det är därför helt i sin ordning att bära studentmössa eller motsvarande till frack. Det är också tillåtet för herrar att behålla den på innomhus. Damer brukar ibland välja bort huvudbonad till förmån för en hårkreation. Väljer man att bära uniform eller folkdräkt så får man finna sig i att bli grundligt utfrågad av övriga gäster varför man bär detta plag. Man kan alltså räkna med att göra en slät figur om man dyker upp i en uniform som man inte förtjänar att bära. / Eskil Edited May 17, 2004 by eskil Quote
PerL Posted May 17, 2004 Report Posted May 17, 2004 Har hört om "folk" som lånat m/87 till studenten, och använt den tillsammans med studentmössa, men jag undrar hurvida detta egentligen är "tillåtet". Har själv anmält intresse för lån av m/87 till studenten... Håller med fler som tidigare har skrivit om att du SKA använd en vanlig kostym istället för en uniform som du inte har gjort dig förkännad av. Lycka till på studenten dagen. Lennartsson Quote
RaDet94S Posted May 17, 2004 Report Posted May 17, 2004 (edited) Jag vill minnas när jag, uppklädd i frack inför millenieskiftet, mötte två herrar i övre 20 års åldern på samma fest som mig, bärande M/87 med så in i helvete mycket lull-lull på axlarna å med Majors grad.Jag gick fram till dem å frågade rakt ut: - Hur fan kan Ni ha blivit major så snabbt??? Då la dom på den där kaxiga vemfantrorduattduärdå attityden! Det var ju helt öppenbart för ALLA där inne att dessa män inte ens i sinna drömmar lyckats samla på sig så förbannat med guld på axlarna! Om de så gjort 48 missioner, vart med i Delta Force å WWII, å sen YNGRATS! Bara så fruktansvärt patetiskt! Får bara inflika att en av mina lumpenkamrater fick en civil anställning inom FM, men när så krävs har han uniform och då graden ÖvLt. Han läste upp till kapten innan han hade turen att få den anställningen. Tilläggas bör att han var runt 25 då detta skedde... Så det är inte HELT omöjligt att vara major i den åldern... Lite OT, men ändå... Edited May 18, 2004 by RaDet94S Quote
Brigadgeneralen Posted May 17, 2004 Report Posted May 17, 2004 Självklart skall man inte bära uniform tillsámmans med otillåtna tillbehör som studentmössa. Dessutom kan man ju inte bära uniform hur som hellst. Visserligen talar jag möjligen lite mot mig själv, men ändå inte. Tog studenten i en helt reglementsenlig m/60 (utan studentmössa) men det var mest för att visa lärare och före detta klasskamrater att man blivit en "kungens man", alltså en kadett vilket inte var så opportunt i början på 70-talet. Svaret är alltså NEJ! Blanda aldrig ihop militär uniform med civila persedlar. Det är smaklöst. Köp ett par snygga jeans och en anständig tröja istället, om du inte vill eller kan "klä upp dig för den stora dagen. Quote
Ibsen Posted May 17, 2004 Report Posted May 17, 2004 (edited) Klart han kan klä upp sig! Det är bara att följa mina råd så är det piece of kaka! Om det är NÅGONTING jag är bra på så är det fjäsk för föräldrar. Edited May 17, 2004 by Ibsen Quote
Hensoldt Posted May 18, 2004 Report Posted May 18, 2004 Lite OT, men måste få reda på en sak. Det guldfärgade bältet som bärs till M/87 får tydligen bara bäras av lägst Fk. Varifrån kommer detta bälte? Har det någon symbolsk funktion eller är det bara ett snyggt bälte? Vid en permission jag hade under min värnplikt fick jag låna M/87. Det var något speciellt med den permissionen men kommer inte på nu vad det var. Iaf så fick jag oxå ut det guldfärgade bältet. Vaktchefen håll på å skrika bältet av mig när han såg mig. Men inte mitt fel att förrådsnissarna inte har läst på. :P Quote
martinator Posted May 18, 2004 Report Posted May 18, 2004 Appropå stiga snabbt igrader. Är det inte så att de inom underhållningstrupperna (fältartister) får väldigt höga grader redan när de börjar? Kanske var de där två slynglarna fältartister /martinator Quote
RaDet94S Posted May 18, 2004 Report Posted May 18, 2004 Fältartisterna jag har stött på har löjtnants grad och deras chef kaptens grad. De flesta jag har sett har haft vita stjärnor... Alltså de som betecknar tjänsteställning... (Även kallat baccis-grad bland folk) Quote
C DK012 Posted May 18, 2004 Report Posted May 18, 2004 (edited) Lite OT, men måste få reda på en sak. Det guldfärgade bältet som bärs till M/87 får tydligen bara bäras av lägst Fk. Varifrån kommer detta bälte? Har det någon symbolsk funktion eller är det bara ett snyggt bälte? Vid en permission jag hade under min värnplikt fick jag låna M/87. Det var något speciellt med den permissionen men kommer inte på nu vad det var. Iaf så fick jag oxå ut det guldfärgade bältet. Vaktchefen håll på å skrika bältet av mig när han såg mig. Men inte mitt fel att förrådsnissarna inte har läst på. :P Det där tycker jag låter jävligt märkligt. Jag hade det själv som sergeant på KB-balen. Paradbälte och vita handskar är vad som krävs för att göra uniform m/87 till högtidsdräkt, för vanliga väringar och andra icke-officerare existerar inga andra alternativ (förutom LG:s m/ä). Sitter inte med UniR FM framför mig just nu, men känner mig ganska säker. Återkommer ikväll... Edit: 106 tog hand om biffen åt mig! Edited May 18, 2004 by C DK012 Quote
106 Posted May 18, 2004 Report Posted May 18, 2004 UniR FM 2003 Kap 12.11 (sid 212): Paradskärp m/1817 får bäras på vapenrock och till parad- och högtidsdräktav generalsperson och av överste 1.gr - major som bär Livgardets uniformer samt av överste 1.gr - överstelöjtnant som bär K 3 respektive f.d. I 3 uniform. Paradskärp m/1817 får ej bäras till kjol. Paradskärp m/60 bärs på vapenrock av övrig personal i armén till parad och högtidsdräkt. ... Men parad-/högtidsdräkt är normalt sett inget man reser i. Quote
KD803 Posted May 19, 2004 Report Posted May 19, 2004 Det guldfärgade bältet som bärs till M/87 får tydligen bara bäras av lägst Fk.Varifrån kommer detta bälte? Har det någon symbolsk funktion eller är det bara ett snyggt bälte? Vid en permission jag hade under min värnplikt fick jag låna M/87. Det var något speciellt med den permissionen men kommer inte på nu vad det var. Iaf så fick jag oxå ut det guldfärgade bältet. Vaktchefen håll på å skrika bältet av mig när han såg mig. Men inte mitt fel att förrådsnissarna inte har läst på. :P Som andra har skrivit så finns det ingen gradnivå som styr när paradbältet ska bäras. Däremot är det inte otänkbart att vissa förband har som praxis att vpl inte ska bära paraddräkt, vilket skulle kunna förklara vaktchefens beteende. Quote
The Swede Posted May 19, 2004 Report Posted May 19, 2004 Som andra har skrivit så finns det ingen gradnivå som styr när paradbältet ska bäras. Däremot är det inte otänkbart att vissa förband har som praxis att vpl inte ska bära paraddräkt, vilket skulle kunna förklara vaktchefens beteende. Det har jag svårt att tänka mig för då följer man inte UniR FM. Det var nog mer troligt att vaktchefen i fråga inte visste vad han pratade om. The Swede Quote
C DK012 Posted May 20, 2004 Report Posted May 20, 2004 Dessutom säger mig min erfarenhet av vaktchefer att de oftast är mindre bevandrade inom UniR FM:s alla irrgångar. Att väringar inte skulle få ha paraddräkt är ju bara tragiskt (om det skulle förekomma). Gör man vpl mellan 7,5-15 mån ska man fanimej passa på att med stolthet bära sitt lands uniform! Quote
Strv122skytt/laddare Posted May 20, 2004 Report Posted May 20, 2004 Tar själv studenten, ska själv göra lumpen. Jag rycker in 28juni 2004. Att komma iförd permissionsuniform på studenten är enligt mig tragiskt, patetiskt och verkligen en så in i helvetes stor wannabe stämpel att det inte går att hitta dess like. Bäst vore ju om du kommer iförd sagda uniform, och någon har en storebror som också är i uniform, fast skillnaden är att han faktiskt kan bära den, på riktigt. Fethajja så pinsam du kommer känna dig om tio år när du tittar tillbaka. Quote
Agaton sax Posted May 21, 2004 Report Posted May 21, 2004 uniform betyder lika klädd. Så vitt jag vet så har inte fm studentmössa med i reglementet. Så studentmössa med m87 är direkt olämpligt! Quote
SERG. B Posted May 25, 2004 Report Posted May 25, 2004 Ja det är väl flera som sagt det men skippa M/87an. Du kommer ångra dig och tycka det är pinsamt sen när du ser tillbaka på studenten. Sen så försvinner ju hela grejjen med att sedan som stolt svensk soldat verkligen får bära permisionsuniformen. Quote
Recommended Posts