Patronic Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Har hört om "folk" som lånat m/87 till studenten, och använt den tillsammans med studentmössa, men jag undrar hurvida detta egentligen är "tillåtet". Har själv anmält intresse för lån av m/87 till studenten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxl Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Personligen tycker jag det är fel om det är din egen student. Inget ont om FBU men det känns lite fel för mig bara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Sjöstedt Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 "Tillåtet" förhåller jag mig något tveksam till. Lämpligheten att kombinera en militär uniform med en civil huvudbonad är nog inte bra den heller. Visst är studenten speciell och något som man bara gör en gång, men att göra den i uniform? Nja, jag hade inte rekommenderat dig det. Speciellt inte i en icke reglementsenlig uniform.. ;) Kollade lite på: UniR FM 2003 1:8:1 sid 37: Paraddräkt - Uniform m/87används som.. e) frack vid tillfällen då sådan bärs enligt civilt bruk, varvid den benämns högtidsdräkt. 4:1 Paraddräkt sid 69: Huvudbonad: Stålgrå skärmmössa, Mörkblå skärmmössa, Basker, Rundmössa, Flygmössa m/30 (Ja, jag har klippt ihop samtliga tillåtna huvudbonader till högtidsdräkter utan hänsyn.) Reglementsmässigt tror jag inte att det är tillåtet, men jag påstår mig inte kunna UniR FM som bibeln, så det finns säkert någon som kan ge ett bättre svar. Jag satt bara på jobbet och hade för lite att göra och kollade runt lite.. Min tolkning är i alla fall att det går bort. Mvh Fu Sjöstedt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Ja, det är inte tillåtet att bära studentmössa till uniform. Till m/87 bärs flygmössa, basker eller skärmmössa beroende på grad och förbandstillhörighet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 finns det inga inga förbandsmärken eller tecken så kan det inte vara reglementesvidrigt för då är ju m87 som en helt vanlig civil motsvarighet och då går det att använda studentmössa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patronic Posted May 5, 2004 Author Report Share Posted May 5, 2004 (edited) dxl Posted den May 5 2004, 03:12 Personligen tycker jag det är fel om det är din egen student. Eftersom det är min egen, så är det väl ändå mitt val? Vad jag VILL ha på mej vad jag sedan FÅR ha på mej, det är ju en annan femma... Har fått det godkänt från högre ort iaf... så helt fel kan det väl inte vara? (vet ej om om de har full koll på UniR, så jag ville bara veta rent allmänt) Vill också påpeka att jag fick låna, för jag varit på IACE, annars hade det antagligen inte gått igenom. *Är dessutom för snål för att införskaffa en kostym enkom för detta tillfälle Edited May 5, 2004 by Patronic Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Om man ska bära 87:an med civil mössa måste man ju ta bort knapparna också.... Sen kvarstår ju frågan varför någon skulle vilja strippa en 87:a och göra den till en grymt ful kostym? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Håkan Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Har hört om "folk" som lånat m/87 till studenten, och använt den tillsammans med studentmössa, men jag undrar hurvida detta egentligen är "tillåtet". Har själv anmält intresse för lån av m/87 till studenten... Välkommen till kluben vill åså ha m/87 till min student får se om det går. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smocken Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 (edited) Då var vi där igen. En som INTE har rykt in skall INTE bära M/87 för det har ni inte gjort er förtjänta av. Ni är inga krigsmän, ni har inte avlagt soldatenrinan ni är inget än medborgare. Se så. Fixa kostym istället. Att bära en m/87 på sin student och inte har har gjort militär grundutbildning är otroligt patetiskt. *mummlar nåt om wannabes* Edited May 5, 2004 by Smocken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klinken Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 För i hel***! Jag vill inte se att några snoriga studenter spinger omkring i M/87. M/87 har man när man ligger inne, är officer eller med i HV. Varför ska en gymnasist springa runt i uniform? Fridens liljor // Fk Klinken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dobberman Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Har hört om "folk" som lånat m/87 till studenten, och använt den tillsammans med studentmössa, men jag undrar hurvida detta egentligen är "tillåtet". Och så möter du en kille som är anställd i FM, som sonika frågar vilket Reg du är på...För du tänker väl inte bara göra (som sagts innan) en ruskigt ful kostym av 87:an?? Sen när han avslöjar dig som bluff, så firar du studenten med en käftsmäll... Låter kul... NEJ..Du får inte bära M87 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FK H Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Jag hoppas verkligen att ingen student någonstans får för sig att springa runt i studentmössa och uniform. Personligen tycker jag det tyder på dåligt odömme att överhuvudtaget vilja bära en uniform man inte har rätt att bära. Ännu sämre omdömme har den "högre upp" som beviljat detta spektakel. Så jag instämmer - svaret är NEJ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FBS Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 *Är dessutom för snål för att införskaffa en kostym enkom för detta tillfälle Tjena.... Dressman 995kr även att den kanske inte är så bra i kvalitet och inte sitter gjutet så är den mycket snyggare än en "ren" 87:a. kostym kan du med lite god vilja även bära vid ett antal andra tillfällen.. (krogen/bröllop/Dop/Konfirmationer osv) Nä skippa M87:an för din egen skull //FBS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
seaf Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Hmm.. En dumm fråga kanske! Men jag måste ställa den! Hur ser m87 ut? Är det den som kallas baccis-stället? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Det finns alltid folk som av ett eller annat skäl inte kan fullgöra värnplikten. Om jag vore i den sitsen skulle inte jag velat bära uniform vid ett civilt akademiskt tillfälle före inryck. Och en klassisk kostym av god kvalitet kommer du alltid att kunna ha glädje av. Jag bar min studentkostym från 1995 så sent som 2002. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patronic Posted May 5, 2004 Author Report Share Posted May 5, 2004 (edited) * haha* Vilken folkstorm! Jag avser att bära m/87 på det sätt jag som representant för FM under förra sommaren gjorde. Då jag, utan militär utbildning gavs m/87 som UNIFORM för utlandsbesök, och varför det inte skulle fungera nu, det undrar jag...? (om jag skippar studentmössan, dvs) Kan då påpeka att det inte kommer att räknas som uniform, eftersom jag inte kommer att utge mej för att vara beväring av diverse slag. Uniformer som kan köpas på ÖB, räknas faktiskt inte som militära persedlar, på samma vis som de man "hittar" i förråd. Edited May 5, 2004 by Patronic Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted May 5, 2004 Forumsledning Report Share Posted May 5, 2004 (edited) IACE är en ganska fet oskriven undantagsregel. Vid utlandsbesök har du blivit tilldelad en uniform för hos en annan försvarsmakt representera sverige. Den utrustning du har fått där användes inte någon annanstans. Är man ungdom så är reglerna lite gråa ibland av vissa anledningar, vilket vi har diskuterat tidigare om hurvida ungdomars klädsel ska vara uniform eller överdragsklädsel. I annat fall så är jag fullt med på som de flesta andra talar om tydligt att en som INTE har gjort sin GU hos FM och har eller tjänstgör inom ett militärtförband/vuxen frivilligorganisation, ska inte bära försvarsmaktens kläder annastans än på själva ungdomsövningen, eller till och från en övning. Där är reglerna mycket tydliga. Om du sen KÖPER en uniform på nått Överskott är en helt annan sak, dock ska inga tecken/grader/märken vara påsydda då du bryter mot en lag som vi oxå diskutterat i en tråd för ett tag sen. Kort svar NEJ ingen lånad militär uniform på civilt tjafs. Edited May 5, 2004 by Kimster Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dobberman Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Kan då påpeka att det inte kommer att räknas som uniform, eftersom jag inte kommer att utge mej för att vara beväring av diverse slag. Kan påpeka att OM du bär M87 med militära emblem så räknas den som uniform så IN åt helvete... Jag avser att bära m/87 på det sätt jag som representant för FM under förra sommaren gjorde. Och ditt förordnande NU är i form av??? Skärp till dig grabben.....Tror du att jag skojar om hur folk reagerar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Håller med föregående talare med tillägget att du förmodligen inte vill skämmas för din utstyrsel i efterhand, när du blivit lite klokare. Att ha burit kläder man inte borde kan inte vara kul att komma ihåg från en sådan högtid. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 öb har inga uniformer längre. det gröna som säjs där kallas numer överdragsklädsel. uniform stavas M90 eller som i denna tråd M87. och som någon skrev tidigare, man riskerar en eller flera käftsmällar om man skulle ta studenten i M87. enda ställena i landet där sånt skulle accepteras är väl i sigtuna, lundsberg och solbacka. på alla andra platser minns folk fortfarande ådalen, och i samband med alkoholintag kommer massorna att försöka hämnas. uniform på studenten = risk för fysisk hälsa!!! att det är dåligt beställt med den mentala hälsa, om man när en önskan att få ta studenten i M87, är det ju inget tvivel om. att sedan M87 ser snyggt ut vid bröllopp och begravningar, och att man där kan visa sig som en representant för FM, är mer accepterat i samhället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ziggy Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Hyr en kostym om du är för snål eller låna (kostym alltså). Risken för att du får gå hem ensam i din M/87 sen på kvällen torde vara ganska stor ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patronic Posted May 5, 2004 Author Report Share Posted May 5, 2004 som sagt, vilken folkstorm... Ni verkar smått hysteriska över det faktum att jag ställde en enkel fråga! saken är den, att jag är medlem i en "vuxen" frivilligförening, och "råkar" dessutom ha tillgång till m/87 som tjänstedräkt, men min fråga var inte hurvida det var okej att låna den, utan att bära den med studentmössa. Era "påhopp" och användande av onödigt nedlåtande språk gör ju inte att man känner större förtroende för äldre direkt... Ett enkelt "nej" hade varit att föredra. Tack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dobberman Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 saken är den, att jag är medlem i en "vuxen" frivilligförening, och "råkar"dessutom ha tillgång till m/87 som tjänstedräkt Ett enkelt "nej" hade varit att föredra. Tack. NEJ Sen är det så att ÄVEN om du är med i en "vuxen friv org" har du inte genomfört Vpl och ska därför inte bara uniform utom vid tillfällen då detta krävs av tjänsten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted May 5, 2004 Forumsledning Report Share Posted May 5, 2004 Det är inte bara du som läser denna tråden. Det finns säkerligen fler som har eller som kan får upp frågan nångång och undrar vad som gäller och VARFÖR. Då finns denna tråd att läsa. Man ska dessutom försöka vara övertydlig på forumet, så slipper missförstånd uppstå och inlägg innehållandes "jag fattar inte" postas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gorg Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Min syn är att bär du m/87 utan fullgjord värnplikt är det samma sak som att bära FSJ basker och kanske ett SSG märke köpt på tradera, snyggt eller ej du utger dig för nånting du inte är. Köp en bra kostym istället, alltid bra att ha en i garderoben vid stora fester. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FK H Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Ok - då kommer det här. Ett enkelt NEJ FK H Ps. Dessutom håller jag med flera andra här om att du för din egen skull skall klä dig på ett annat sätt. När du fått gråa hår och lite perspektiv kommer du att inse att du gjorde bort dig ordentligt. Så vill du inte minnas din student. Ta vara på ungdomen, den för trots allt mycket gott med sig. Ha inte så förbannat bråtom. Spelar du dina kort rätt kommer du vad det lider att få bära uniform tills du kräks. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 (edited) OK! nej! att jag sedan ville var snäll och tala om för dig riskerna med att bära uniform på studenten, skall jag genast sluta med. bara för att vi här på forumet är MÖP i någorlunda vuxen ålder, betyder inte det att SoldF.com återspeglar samhället i stort. det finns oändligt mycket fler människor där ute, som tycker att militärer är en lågt stående form av organiskt liv. tyvärr är ett flertal av dessa människor väldigt benägna om att få visa vad man tycker om militärer. och att som ensam i en uniform, komma ragglandes vrålandes studentsånger, är ett underbart bra sätt att få uppleva darwins teorier i praktiken. du får vara jävligt "fit" för att kunna överleva en flock raggare/AFA-aktivister/yxor på leave.(välj själv) EDIT: oops jag ändrade mig visst, vissa arter går under med hjälp av deras egen dumhet. Patronic, jag tror att det funkar med dig som med herman hedning, naturen finner ett sätt att se till att du inte fortplantar dig... Edited May 5, 2004 by bushman Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Käftsmäll Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Vad är problemet? Alla kommer nog ändå ta Han/Hon (Patronic) som en slags pilot eller liknande, bara för att M/87 råkar vara ett känt begrepp i er värld betyder inte det att att gemene man kommer se skillnad på M/87 och en SAS-pilots. I en civilist ögon kommer de tro att människan istället har klätt ut sig, till som sagt pilot eller liknande! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patronic Posted May 5, 2004 Author Report Share Posted May 5, 2004 (edited) uniform på studenten = risk för fysisk hälsa!!! Oh lord, inte vill jag riskera att få fysisk hälsa! (ursäkta kunde inte låta bli) Edited May 5, 2004 by Patronic Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 (edited) Har hört om "folk" som lånat m/87 till studenten, och använt den tillsammans med studentmössa, men jag undrar hurvida detta egentligen är "tillåtet". Har själv anmält intresse för lån av m/87 till studenten... Nu vill inte jag vara taskig, men det är nog lika smart som min idé att vara utklädd till KJ på klassfottot. Jaqg kom till mina sinnen efter ung. 2-4 veckor, men nu sitter jag med en grön svampj*vel som kostade mycket pengar som jag inte riktigt vet vad jag ska göra av (Tänkte ha den i bokhyllan på en porslinsdöskalle som Protiwas SAS-barre på skalman). Duger inte mössan? Jag skulle med glädje komma NAKEN till skolan endbart iförd denna för mig mycket åtråvärda huvudbonad. Jag har lösningen på ditt problem, från en student till en annan: <Du> Mamma/Pappa... Skulle jag kunna få låna lite pengar? <Mor/Far> Bortskämda unge! Du har ju pengar upp över öronen! <Du> Ja, men det är ju till en kostym till studenten. Det enda alternativet jag har är den där permissionsuniformen.. <Mor/Far> Jamen då är det ju en annan sak! Klart du ska ha en anständig kostym! Hur mycket kostar en nu för tiden? <Du> Det finns för 1000 spänn på dressmann, det är billigt. Och sen skulle jag nog behöva en skjorta och slips också, så en 15-hundra skulle jag nog behöva. <Mor/Far> 1500!? Det var annat än på min tid det! Men eftersom det är din student så FÅR du kostymen av mig. *Drar upp penningpungen och ger dig 15 hundralappar/3 500-lappar/1 tusenlapp och 1 500-lapp* <Du>*Tar emot ovan nämnda belopp* Tack så mycket, det var väldigt snällt. Du ska få något fint i julklapp av mig, det lovar jag! <Mor/Far> Visst visst, kila nu iväg och köp kostymen! *Leende* Det ska bli kul att se hur du ser ut i den. <Du> *Kilar iväg till närmsta Dressmannbutik och grabbar tag i en expedit (Fd handelssmurf förmodligen)* Ursäkta mig <Expedit> Ja? Kan jag hjälpa till med något? *Leende* <Du> Ja, jag letar efter en kostym till min student <Expedit> Ah! Ok, följ efter mig bara... *För att göra en lång historia lite kortare, så köper du kläder, kilar hem till mor/far och visar. Alla nöjda o glada. * ***EDIT*** Tjockisfingrar ***EDIT*** Mullvadsögon Edited May 5, 2004 by Ibsen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts