Jump to content

Recommended Posts

• Replies 3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted (edited)

Hade tidigt på känn att det handlade om en högvingad tvåmotorig jet-trainer, men hade ändå svårt att kombinera de relativt höga och "felvända" huvudställen med ett lågt SAAB-105 liknande flygplan, som jag ändå var rätt säker på att det handlade om. Men när fenan kom fram, ja, då dök namnet fairchild upp.. :blink:

Återkommer med ny quiz, ska bara komma på nån bra :huh:

/E

Edited by Erik_G
Posted

Ok, här kommer en ny quizbild:

airquiz4.jpg

Jag vill ha:

Flygplanets namn, tillverkare, ursprungsland.

Bonuspoäng om man kan förklara ursprunget till namnet.

mvh

EriK G

Posted

Tyckte direkt att det såg franskt ut, men jag fick leta en del innan jag hittade den.

Ursprungsland: Frankrike (polsk chefsingenjör)

Tillverkare: Sud-Est (SNCASE)

Typbeteckning: SE 5000/5003 (två prototyper 5000, tre förseriefpl 5003 byggdes)

Namn: Barourdeur (slang för främlingslegionär, engelsk betydelse: "brawler")

Posted

Indisk Marut (vild chansning)? designard av Kurt Tank, som ritade sista (och bästa?) versionen av Fw-190, dvs Ta-152.

Får jag gissa på en till? ok då stannar jag i Indien, och chansar på en Gnat.

Posted
Indisk Marut (vild chansning)? designard av Kurt Tank, som ritade sista (och bästa?) versionen av Fw-190, dvs Ta-152.

Får jag gissa på en till? ok då stannar jag i Indien, och chansar på en Gnat.

Nej nej, nu har jag bemödat mig med att titta ordentligt på bilden och tar därmed tillbaka mina patetiska gissningar.

Indierna må göra världens bästa mat (bättre än det Italienska och franska köket enligt mig) men med närmsre eftertanke tror jag inte att HAL kniper någon platts bland flygkunniga entusiaster...

Posted

Kurt Tank ritade Fw 190, kort och gott. Han var chef över Focke Wulfs design team och maskinen är hans. Dock ändrades inte desigeringen till Ta 152 förrän i slutet, då i ett försök att hedra Kurt.

Reginald Mitchell

Willy Messerschmitt

Kurt Tank

Edgar Schmued

4 herrar med fyra smått fantastiska maskiner....

Posted (edited)

Kurt Tank ritade Fw 190, kort och gott. Han var chef över Focke Wulfs design team och maskinen är hans. Dock ändrades inte desigeringen till Ta 152 förrän i slutet, då i ett försök att hedra Kurt.

Reginald Mitchell

Willy Messerschmitt

Kurt Tank

Edgar Schmued

4 herrar med fyra smått fantastiska maskiner....

I listan över farbröder med fantastiska maskiner får man inte utelämna Dr. Alexander Lippich

http://www.ctie.monash.edu.au/hargrave/lippisch.html

Edited by imint
Posted
Tyckte direkt att det såg franskt ut, men jag fick leta en del innan jag hittade den.

Ursprungsland: Frankrike (polsk chefsingenjör)

Tillverkare: Sud-Est (SNCASE)

Typbeteckning: SE 5000/5003 (två prototyper 5000, tre förseriefpl 5003 byggdes)

Namn: Barourdeur (slang för främlingslegionär, engelsk betydelse: "brawler")

Jamen.. det är ju helt korrekt..

Namnförklaringen jag läst var att Barodeur kommer av det arabiska "Baroud" som betyder krigare, men det passar ju ihop med din förklaring.

Jaha, två timmar tog det att lösa den, som jag hittade i flygets årsbok från 1955.

Lämnar stafettpinnen över till 106.

mvh

Erik G