Jump to content

- Grafik Tråd -


Kimster

Recommended Posts

  • Replies 133
  • Created
  • Last Reply
  • 1 month later...
  • 3 months later...
Senaste ickejobbmodellen jag lyckats pula klart =)

Egentligen spelgrafik, typ, ligger på 350 trianglar eller så för dom som är intresserade av sånt ;)

1981201193108277largeql2.th.jpg

 

Är trianglar samma som Polygon?

 

därför att den där F-35an är väldigt snygg även fast den är låg-poly

Link to comment
Share on other sites

Senaste ickejobbmodellen jag lyckats pula klart =)

Egentligen spelgrafik, typ, ligger på 350 trianglar eller så för dom som är intresserade av sånt ;)

 

Är trianglar samma som Polygon?

 

därför att den där F-35an är väldigt snygg även fast den är låg-poly

 

En Polygon med tre hörn är en triangel, så ja.

 

Håller man på med 3D är detta delar av religonen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Polygon

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
därför att den där F-35an är väldigt snygg även fast den är låg-poly
Endast 350!? :o

Du är ruskigt skillad måste jag säga.

Man tackar. Japp, så lågpoly är den, fast den har iofs en normalmap på sig skapad från en ca tusen gånger så tung modell ;)

Link to comment
Share on other sites

Onekerligen snyggt för att endast vara 350 polys, frågan är dock var textur storleken ligger på :unsure: Gissar på 3 gånger 512x512 (Colour, Normal & Spec map).

 

350 000 är inte heller allt för högt för att baka normalmaps från, tror min sista vapenmodell till Ground Branch ramlade in med kring 750 000 polys för skapandet av normals. Magpul Masada modellen jag gjorde som mod till GRAW2 var nog kring det dubbla.

 

Masada 5.56x45, svart

Masada 5.56x45, Tan

Masada 7.62x39 CQBR

Masada 5.56x45 SPR

Link to comment
Share on other sites

frågan är dock var textur storleken ligger på :camo: Gissar på 3 gånger 512x512 (Colour, Normal & Spec map).
512x256 faktiskt, spec i diffusens alpha som sig bör. Kollade upp högpolyn och den var bara på 50k, men det är inte så jättemycket detaljer på den heller. =) Egentligen ville jag ersätta f-15 i graw2 med denna, men då det var ett sidoprojekt så orkade jag inte göra klart innan det var för sent ;)
Link to comment
Share on other sites

512x256 faktiskt

Perfekt användning av en så liten texturmap ;-)

 

spec i diffusens alpha som sig bör.

Förvånansvärt många som försöker sig på att modda GRAW/GRAW2 missar totalt den detaljen och kommer springandes med frågor av karaktären "varför ser min nymålade hjälm ut som om den har fått 5 lager turtlewax? :) "

Normalmaps dock tror jag näst intill alla har problem med till GRAW/GRAW2 även om det blivit dokumenterat på ett flertal tillfällen hur dom måste sparas (med allt grönt inverterat). Var inte tills jag 2 veckor sedan uppdaterade till Photoshop CS3 och nyaste Nvidia DDS plugin som jag insåg att mina normalmaps saknade en hel del detalj i alpha lagret. :camo:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Lite necroposting:

 

FA-37.jpg

 

1978 Beställde det indiska flygvapnet 170 AJ 37 Viggen av SAAB. 40 flygplan skulle tillverkas i Linköping, resterande skulle sammansättas av Hindustan Aeronautics Ltd i Indien.

Flygplanet man beställde var i grunden en AJ 37, som försetts med kanon och andra delar från JA 37 som var under utveckling vid samma tid.

 

Under den tid som de första 40 maskinerna tillverkades i Linköping blev planerna dock ändrade. Även om man från indisk sida var mycket nöjd med de flygplan man fått så kände man att man att man förmodligen kunde få mer. Samtidigt hade SAAB i Sverige hunnit påbörja utvecklingsarbetet med fpl 39.

 

Dessvärre beslutade regeringen och riksdagen att falla till föga för den proteststorm som fanns mot Gripen-projektet, och man valde därför att lägga ner projektet. Samtidigt så fick SAAB och den svenska regeringen förfrågningar från den indiska regeringen om inte SAAB var intresserat av att tillsammans med indisk industri, utveckla Viggen vidare. Så kvar ur det nedlagda Gripen-projektet fanns russin man kunde plocka, och tillföra en beprövad konstruktion.

 

Resultatet av SAAB's, samt ett sorgligt gäng frusna indiska flygingenjörer, inflyttade till Linköping (som på köpet fick en mängd nya, utmärkta indiska restauranger) blev F/A-37 Azani (Åskblixt på Sanskrit), eller JAS 37E/F Viggen i flygvapnet.

 

Azani kom att i grunden bestå av en JA 37, men förlängd i nosen för att rymma en andra sits (som indierna gärna ville ha, Sverige valde en mix av mestadels ensitsiga och ett mindre antal tvåsitsiga maskiner). Indierna behövde inte dragkraftsreverseringen, och eftersom de stod för mycket av pengarna blev det som indierna ville, reverseringen gick bort. Vidare ville man gärna ha en mer ändamålsenlig motor än den i grunden för trafikflygplan utvecklade JT8D/RM8. Valet föll på P&W's F100 som användes av både F-15 och F-16. Den hade mer dragkraft på grundmotor och mer dragkraft med EBK än RM8, och efter att ingenjörerna på VFA kikat på den kunde ytterligare lite kraft plockas ur motorn, som kom att licenstillverkas som RM14.

 

Då ingen dragkraftsreversering behövdes kunde motorn flyttas bakåt en bit. Detta kompenserade den ökade vikten från nosförlängningen. Vidare så var RM14 smalare än RM8, varpå man kunde utnyttja utrymmena runt motorn för bränsletankar.

 

Man behöll AKAN, radar (om än något utökad, med fler moder för spaning och attack), raketstolar, centralkalkylator mm från JA 37, men man plockade det elektriska styrsystemet från ESS-JAS.

 

Flygplanet är förvisso inte instabilt på det sätt som Gripen hade tänkts vara, men det elektriska styrsystemet gav ändå många fördelar, som s.k "Care free manoevering", möjlighet att använda alla roderytorna mer aktivt. Exempelvis så användes nu klaffarna på nosvingarna helt dynamiskt, så att en viss effekt liknande den som de rörliga nosvingarna på Gripen skulle ha givit, uppnåddes. Tack ESS kunde även roderytorna användas som luftbromsar, varpå det ganska så ineffektiva luftbromssystemet från tidigare viggen-flygplan kunde utgå. Det kompenserade i viss mån också frånvaron av reversering. Man utredde även om man skulle utrusta flygplanen med bromsfallskärm, men tveksamheter gällande hållfastheten av stjärtpartiet, som på tidigare versioner varit demonterbart, gjorde att man avstod.

 

JAS-37.jpg

 

På grund av den ökade frontsnittsarean i nosen på grund av den större, och jämfört med Sk 37, mycket bulligare huven, var man tvungen att öka fenstorleken ännu mer. Här använde man sig flitigt av kunskaperna inom kolfiberkonstruktion, som man inhämtat inför Gripen-projektet. Kolfiber-fenorna hade fördelarna, förutom att de var lätta, och krävde mindre av hydraulsystemet för fenfällning, att de kunde ha många antenner internt, och att de gav ett lägre radar-eko än aluminium-diton. Man ersatte även många andra delar av flygkroppen med kolfiber, och kunde på så sätt erhålla en marginell viktökning jämfört med JA 37. Även den ensitsiga versionen hade en större och bulligare huv med bra sikt runt om.

 

I den första delserien använde man SI och instrumentering från JA 37, men senare gick man över till den instrumentering som från början hade tänkts till JAS 39. Indien utredde på 90-talet även om det skulle gå att integrera IRST-sensorn från MIG 29, men fann att det nog hade blivit allt för dyrt i förhållande till den effekt man skulle få ut. SAAB har demonstrerat egenutvecklade IRST-system, men ännu har ingen av brukarländerna valt att uppgradera.

 

Beväpningen, förutom den inbyggda AKAN kom att vara samma som för AJ och JA 37 i flygvapnet, med tilläggen Rb 15F och Bombkapsel m/90, som hade beställts för Gripen-systemet. Man kunde även bära den svenskutvecklade Målutpekningskapsel 1 och 250kg samt 500kg Styrd Bomb, ett par svenska varianter på Paveway-bomberna. De kamerakapslar som använts på SH/SF-37 kunde också bäras, men man använde även målutpekningskapselns datalänk för att i realtid kunna inhämta spaningsdata.

 

Indien beställde 200 flygplan (150 i en första serie, 50st till i en tredje), och Sverige beställde 100 flygplan uppdelat i två delserier om 20 respektive 80. Man behöll således de äldre versionerna av Viggen ända in till 2012, då de sista JA 37D och AJS 37 togs ur tjänst.

Då SAAB inte sysslat med nyutveckling av ett komplett flygsystem sedan Viggen på 60-talet, ansågs det bäst om ersättarna till flygplan 37 utvecklades i samarbete med utländsk industri. Därför kom SAAB och Sverige att vara ett av de första länder att hoppa på JSF-projektet. Nu, år 2018 börjar även de nyaste JAS 37 bli åldersdigna, och trots nya robotvapen och AESA-radar så måste en ersättare komma. Dock är det i nuläget oklart om de första F-35C Draken II kommer kunna levereras till 2020, som senast utlovades. Men det är en annan story.

 

(Edit: lade till en bild på den svenska, ensitsiga versionen)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.




×
×
  • Create New...