Jump to content

Vargjakt

GC1

Recommended Posts

jag har precis suttit och blivit upprörd över ett tvprogram där bla tjuvjakt på varg tas upp.

i programmet sitter folk som är upprörda nästan till tårar då de beskriver hur deras "livskvalitet" sjunker eftersom de inte kan släppa sina jakthundar lösa i vargreviren. vad menar dom?

kort om naturens lag:

döda eller dödas!

om jag är ute i skogen för att höja min livskavlitet genom att jaga djur så vore det väl själva den om inte ett rovdjur skulle kunna få göra samma sak. särskilt då de hundar som man tar ut i skogen används i jakten.

hur många hundar blir inte överkörda eller skjutan av sina hussar?

siffror som nämns i programmet.

100 000 får dör på bete per år, antalet vargdödade får 1000/år. och jag har svårt att tro att mörkertalet på vargdödade tamdjur är högt.

antalet hundar som rivs av varg är i stort sett samma som antalet trafikdödade hundar i samma områden.

antal människor som dödats av varg 0

antal människor som dödats av björn 1 (finland 1998, joggare hamnar imellan varghona och unge och rivs till döds)

jag har förståelse för att de som har tamdjur ser det som ett problem. eftersom vargar inte är dumma så återvänder de gärna till tex en fårhage. om det bara var de som gnälde så skulle åtminstone jag ha större förståelse för deras synsätt.

men när man gnäller för att man inte kan jaga helt ostört med gevär och hund eftersom det finns en konkurrent på banan blir jag bara förbannad.

fler siffror som skulle vara intressanta att ställa upp är:

människor skjutna döda/skadade av jägare/år

antal av jägare "felskjutna" djur/år. tex fridlysta, fel jakttid, skadeskjutna osv.

• Replies 122
  • Created
  • Last Reply

Jag är emot vargjakt, tycker man skall öka dom. Jag själv kan kalla mig jägare(ja jag har jägarexamen, ja jag har jagat men lagt ner) och det största argumentet för tex älg och rådjursjakt är att hålla nere stammen, viltvård etc. Så varför inte låta rovdjuren fixa en del av det då? Jag blir så jävla tvärförbannad på trångsynta jägare från knäckebrödhult som lipar att gamtaxen blev tagen av en varg. Ja va f-n tror ni när ni släpper den lös i skogen och ett rovdjur vars instikt är att äta upp den...Desamma gäller dessa får och renägare. Ni får ju för bövelen ersättning. Funkar det inte? Men flytta nån annan stans då. Om det är nån som har rätten att luffa omkring i skogen (ens hem) så är det rovdjuren. Så nu kan ni gnälla på mitt inlägg, jag kommer inte ens att bemöda svara era argument.

Guest Lt. Payne

Det är väl inte riktigt rättvist att sitta här i vargfria skåne och tycka om vargens vara eller inte vara. ;)

Men personligen anser jag att vargen och alla andra djur har förkörsrätt i naturen.

(Fästingar undantagna :/ )

Som människa och troligen utrustad med högre intilligens än genomsnittsdäggdjuret är det vår skyldighet att anpassa oss efter djuren och deras förutsättningar.

Men om jag skulle bott i vargriket skulle jag kanske tänka mig för om jag hade små barn som lekte i skogen..

Det är väl inte riktigt rättvist att sitta här i vargfria skåne och tycka om vargens vara eller inte vara.  ;)

Jo det är rättvist eftersom det är en nationell angelägenhet. Att någon skulle komma till mig att lipa att jag inte skall yttra om vargens icke vara då jag bor i Göteborg är tämligen befängt. Vaddå? Skall vi bara få yttra våra åsikter om den lokala faunan? Eller skall vi sträcka oss till kommunen, gården,gatan eller portuppgången. Okej då kan man ju säga att hela Sverige förutom bohuslän skall slutra jiddra om torskfiske och bara skåningar får yttra sig om sockerbetor är en ekonomisk försvarsbar gröda. Etc etc etc. Mer rovdjur åt folket B)

Guest Dedicated

Tja, men är det inte ganska typiskt svenskt? Att se till sina egna intressen främst, må det vara sockerbetor, vargar, får eller taxeringsvärdena på hus i Stockholms skärgård? En del människor har förmåga att sätta sig in i de stora sammanhangen, andra inte. Knäckebrödhult är STORT för vissa! Och jäkligt småttigt för andra.

Vad det gäller vargar tror jag att den svenska naturen klarar av ytterligare några.

Dock bör nog vargen för sin egen skull se till att hålla sig till områden utan jakthundar och för många fårbeten......

Det är väl inte riktigt rättvist att sitta här i vargfria skåne och tycka om vargens vara eller inte vara.  ;)

Men personligen anser jag att vargen och alla andra djur har förkörsrätt i naturen.

(Fästingar undantagna  :blink: )

Som människa och troligen utrustad med högre intilligens än genomsnittsdäggdjuret är det vår skyldighet att anpassa oss efter djuren och deras förutsättningar.

Men om jag skulle bott i vargriket skulle jag kanske tänka mig för om jag hade små barn som lekte i skogen..

precis som folk i städer inte låter vare sig hundar eller småbarn leka på motorvägen borde nog folk som bor i mörkaste skogen kanske ha tänkt över vad det innebär att bo i ett ekosystem.

problemet är väl att vissa skjutkåta pajasar blåser upp sådant här i försökan att få skjuta varenda varg "för att skydda barnen"

som en i inslaget på tv sa "vem tar på sig ansvaret då den tar det första barnet"

ja, skulle jag säga, inte vet jag, vargen kanske?

vem tar på sig ansvaret då barn blir påkörda i trafiken? föraren oftast. däremot kan man skydda sina barn från att bli påkörda på andra sätt än att ta bort alla bilar.

jag hade hoppats på lite debatt här, men otroligt nog så är tonen någorlunda samstämmig. hade varit kula tt höra riktiga argument för, det finns sådana också....

Kan bara instämma i GC1 och Smockens inlägg. Kan inte sluta förvåna mig över det varghat/rovdjurshat som som vissa personer i programmet visar upp. Verkar vara nedärvt i generationer. Speciellt upprörd blir man över "jaktmetoderna" som jakt med skoter eller att lägga ut förgiftat kött som gör att djuren går en mycket plågsam död till mötes. Sen blir man ganska trött på det klassiska argumentet att "det går bra för er som inte har varg/rovdjur i era marker att kritisera oss". Än mer förvånande är den konspirationsteori som presenterades i programmet som innebär att vargmotståndarna anser att Naturvårdsverket och djurparker (i Sverige och Norge) i tysthet har "planterat ut" varg i dessa områden utan att meddela befolkningen om det. Man kan inte sluta undra ibland hur det står till med människan...lever vi i 2000-talet? Men visst, så kan man säga om mycket........

Jag ahr aldrig riktigt förståt varför människor skall vara rädda för vargar... jag är nog mer orolig för alla sönderavlade hundraser som finns, och faktiskt bevisligen är farlig.

Att skjuta varg för att folk är rädda, är som att sätta upp strålkastare i skogen för att folk är mörkrädda...

Till och börja med skulle jag vilja säga att det är intressant att se att när detta Tvprogram (Uppdrag Granskning) gör inslag om Försvarsmakten eller Polisen blir det ett ruskigt liv på forumet och journalisterna beskylls för att förvanska sanningen men nu så.....

Siffrorna som nämns här borde kanske ges lite mer eftertanke, 100 000 får som dör på bete per år i Sverige medan bara 1000 som dör av vargangrepp.

Sverige är ett stort land men har bara vargbestånd i vissa delar t ex saknas varg på Gotland men finns massa får. Tar man bort de får som rent praktiskt inte kan angripas av varg blir kanske procenttalet lite annorlunda.

Angreppen på tamdjur är ett problem och oavsett om det är ren, får eller jakthund (vilket faktiskt förutom den rent känslomässiga biten är en ekonomisk fråga också, vältränad jakthund är inte billig) så måste ägaren få möjlighet att få försvara sina djur. Skulle det regelverk bli klarare och enklare skulle kanske tjuvjakten minska.

Sedan kan jag hålla med om att det ska finnas varg och hurvida stammen kan vara större det låter jag experterna uttala sig om, människan ska kunna samexistera med vargen och fästingarna ....... myggen däremot.....

Det jag undrar över är varför det inte finns samma diskussion i länder nere i europa som har vargar med. Dessutom i betydligt större mängd.

Teorier.

Mindre antal jägare dvs mindre folk som konkurrerar om bytesdjuren med vargen?

Elstängsel? Skyddar man fåren så blir de inte rivna.

Jag blev förbannad när jag fick höra deras inavlade oförmåga till förnuftigt tänkande. Hela den nonchalanta inställningen till djur, vargen i det här fallet, och deras rätt att leva gör mig illamående.

Ja, jag är storstadsbo. Ja, jag är inte speciellt intresserad av sk "jakt".

Hälsningar, Foxtrot Lima :huh:

Kan bara hålla med de föregående skribenter som skrivit att vargjakt är av ondo och att vargstammen bör utökas.

Vilka var först i naturen, vargen eller människan?

Lokalt så förkommer vargfrågan ganska ofta i tidningen.

Bara pinsamt att se hur lågt vissa personer kan sjunka. Jag vill se en utökning av stammen då den är ganska liten. Att skylla på att den är farlig är bara löjligt.

Björn däremot har ju anfallit någon gång då och då.

Stackars Hasse som "bara" va ute i skogen och tränade sin hund, med vapen på ryggen och tvingades skjuta den stackars björnen. Då hunden "råkade" springa in i den.

Jag skulle vilja kalla jägare för oansvariga hundägare i många fall. Att en jakthund drar iväg och alldrig mer kommer tillbaka är inte ovanligt. Det är ägarens fel, inte vargens fel om en hund blir skadad/dödad, lika gäller ju i trafiken eller vad som helst. Fåren skulle enkelt kunna lösas med bättre stängsel.

En sak man bör veta om hundar är att dom har en effektiv nos, jag springer på vilt ganska ofta i skogen med min jycke. Dom spårar ju upp djuren. Har man då hunden lös och den drar för nära en björn eller på anat sätt lockar fram den så ser jag ingen rätt i att man sitter och gråter över sin döda hund i tidningen, bara pinsamt.

Vilka har sett dom första avsnitten av south park?

"ITS COMIN´ RIGHT TO US!"

Vad gäller Jägare och ansvar så måste jag säga att jag hyser liten respekt för jägare. Ta inte illa upp, jag vet att alla inte är lika, men många föregår tyvvär med väldigt dåligt exempel. Vi har här i loppet om 1-2 år haft vad jag vet minst 2 hundar som dött av skott.

En svart vit hund, ganska stor.

Och en så denna: RIP som vart misstagen för en räv

Min farbror har haft hunden i 14 år och den va försvunnen en vacker dag. Grannen: Jag sköt en räv igår, den sprang in i busken där. Min Farbror går och kollar, ja 1/3 storleken av en räv, mycket mörkare än en räv men annars rätt.

Sen har vi ju Jägaren som sköt en polack i tron om att det va en älg, på 100m.

är inte insatt i ämnet men tycker ändå att det är lite väl underligt, och sen säga att personen som är 80 års åldern är fullt frisk och har bra syn. Ser man inte skillnaden på en männsika i gråa kläder och en älg på hundra meter så anser då jag att man skall lämna in bössan. Angående hundar som liknar allt annat än vilda djur så har jag fler historier på lager.

Summan: Jag är mer rädd för att gå i skogen och riskera en kula i kroppen än ett björn/varg bett.

Själv så bor jag i "vargland", åtta stycken i kommunen vid senaste räkningen tror jag det var.

Tre av dem var och rände runt på familjens sommarstugetomt för någon månad sedan.

Om jag nu skulle följa hopvis med glesbygdsmänniskor utrustade med jägarexamen samt bössa så borde jag vara livrädd, kräva skyddsjakt alternativt råkat skjuta flocken, helt av misstag förstås.

Nu passar jag inte in på ovanstående. Jag tycker bara det är roligt att få lite mer rovdjur omkring här, tidigare har det mest varit rovdjur. Tycker bara det är synd att jag inte hade kameran med mig då jag såg trion.

Jag hade hund tills i höstas då han dog, min farbror som har tomten bredvid vår har hund, grannarna bortanför honom likaså et.c.

Ingen av dem är negativt inställda till vargar i krokarna, det gäller bara att ha kontroll över sina husdjur.

Vargar är i princip stora hundar, visst de går inte att tämja på ett vettigt sätt, men en vargflock är inte farligare än en normal flock med hundar, och betydligt mindre farliga än en flock kamphundar.

Mina slutliga tankar är att även om jag inte tror att alla jägare är funtade på samma sätt så har jag i princip börjat betrakta dem som ointressanta i den här debatten.

Detta för att partiskheten formligen skiner som en gloria runt vissa jägare när man börjar prata med dem om det här.

Även jag är trött på det till förbannelse förda "argumentet" "...men du har inte varg där du bor så håll käften".

Till dem som brukar sig av detta kan jag bara säga: Välkommen att hålla käften själva.

vi glider in lite på jakt i allmänhet.

jag tror att många seriösa jägare/viltvårdare får ta emot skit bara för att det finns pajasar som vill kunna skjuta vilka djur dom själva vill när dom vill utan att bli störda av andra rovdjur.

jag tror att om man skulle införa obligatoriska prov för att få behålla sin jaktlicens så skulle nog en del problem försvinna.

man måste då och då vara beredd att ta det "svåra samtalet" med folk som jagat sen förra seklet var ungt, och inte av välvilja låta folk med begränsade färdigheter eller i vissa fall nästan handikapp få vara med i gänget och skjuta lite.

att vissa hyser ett starkt varghat är för mig ofattbart, ofta beror det på att de fått sina dyra fina jakthundar killed in action, eller att de fått många får rivna av rovdjur.

vad ska man då göra åt det? det finns dom som inte tycker att varg är en del av den svenska naturen!! hur argumenterar du mot sådana uppfattningar?

eller mot det jaktlag som ville ha tillstånd att skjuta varg eftersom den tog så mycket jaktbar älg i "deras" område.

till dem som förlorat sina jakthundar till varg eller andra rovdjur kan jag bara säga att det är trist men naturligt att en tamhund uppfostrad att leta upp djur som husse skall skjuta inte klarar sig ensam mot vilda vargar.

jag tror inte att vildhundar skulle råka lika illa ut eftersom de säkert inte skulle sätta sig i den situationen.

@bamse: självklart får man skjuta i nödvärn och den rätten gäller ju tillochmed människor, så det är ju odiskutabelt. att däremot ge sig ut och skjuta av vargstammen så att man senare kan släppa ut sin dyra hund i skogen ser jag som helt oförsvarbart!

@GC 1

När en jägare använder annat vilt som argument så skrattar jag.

Vem mins debatten mellan SJ och Jägarförbundet eller vad det nu va.

Det omkom för mycket rådjur på spåren. hehe

Är så sjukt löjligt så man kan spy för mindre.

@Bamse

Jag kan inte lita på att nödvärnsfallen alltid är äkta nödvärn.

Jag tänker nu dra lite slutsater och göra folk upprörda, men det skiter jag i.

Jag har erfarenhet av såväl hundar som jägare som rovdjur i det vilda. Och att Björnar skjuts i nödvärn är ganska vanligt som jag uppfattar det, ofta är det jäagren som tränar sin hund im skogen, hunden är lös och jägaren skjuter när den lyckats reta upp en björn, nödvärn? JA.

Oansvarigt? JA.

Men går det verkligen till så? En jägare som heter Bengt. Han har jagat sen barsnben och bor på en liten gård med sin fruga. Dom har tre hundar, två grå hundar och frugans lilla terrier. Bengt, som förövrigt är 57 år skall träna sin nya grå hund "Karo". Han tar med sig (av någon anleding för mig icke kännbar) sin fina bössa och går iväg. Karo nosar runt och drar bengt ut i skogen. Sen så ser Bengt en Björn på ca 200-300, Björnen kan ha set dem. I vilket fall rusar inte en björn mot dig på såna avstånd. Det bör Bengt med sin jakt licens veta. Tar Bengt tillfället i akt och göra som Ned och Jimbo och skriker "its coming right for us!" ?

Jag vill säga att han gör det. Jag vill se den Jägaren som inte utnyttjar nödvärn trots att det inte är nödvändigt, bara för att få knäppa en björn. Sen stå i tidingen och vara så chockad över den hemska händelsen och att han i sista stund räddade sin fina jakt hund. Jag kan inte annat än säga att jag är skeptisk till minst helften av nödvärns fallen mot björn. Är det inte konstigt att det BARA är jägare MED VAPEN som stöter på björn i skogen som är aggresiva? Och att jag som vistas där dagligen alldrig ser en björn närmare än kanske 500m? Dom få gånger jag sett en, som går att räkna på en hand. Och då hör jag till den lyckliga skara som i annat än jakt sammanhang faktiskt sett björn, vi är inte så många som gjort det.

Är det inte konstigt att det BARA är jägare MED VAPEN som stöter på björn i skogen som är aggresiva?

WORD!

Jag läste att vargstammen numera ligger runt 60-75djur, och faran för inavel och sjukdomar är katastrofalt hög. För att få en frisk stam med hög överlevnadspotential så behöver man tydligen öka vargstammen till minst 200djur. Detta skulle göras genom att man importera rysk varg har jag för mig.

För sisådär 200år sedan så dödades faktiskt en människa av vargar i sverige. Dock så var det 2st vargar som levt hos människor i flera år, vilket medförde att dem hade ett felaktigt förhållande till människor(inte rädda för männiksor). Dessa blev utsläppta och dem dödade i någon situation en människa. Sannolikheten att detta ska ske med vilda vargar och människor är så gott som obefintlig skulle jag vilja påstå.

I övrigt håller jag med Panzerfaust, Smocken, GC1 mfl.

Vargen är ett oskyldigt djur som var här före oss. Släpp inte hunden lös om det nu finns varg. Pappskallar säger jag bara! :lol:

Det finns inget mer att tillägga. Jag blir bara så mållös när Albert-Bertil från Övre Tokberga säger att det är hämskt nä´ vargn´ kom´ o äte´ upp fåren/renarna så han bara har 19999 kvar.

Som ovan: Mer varg åt folket! Och björn! :lol:

Är det inte konstigt att det BARA är jägare MED VAPEN som stöter på björn i skogen som är aggresiva?

WORD!

Jag läste att vargstammen numera ligger runt 60-75djur, och faran för inavel och sjukdomar är katastrofalt hög. För att få en frisk stam med hög överlevnadspotential så behöver man tydligen öka vargstammen till minst 200djur. Detta skulle göras genom att man importera rysk varg har jag för mig.

För sisådär 200år sedan så dödades faktiskt en människa av vargar i sverige. Dock så var det 2st vargar som levt hos människor i flera år, vilket medförde att dem hade ett felaktigt förhållande till människor(inte rädda för männiksor). Dessa blev utsläppta och dem dödade i någon situation en människa. Sannolikheten att detta ska ske med vilda vargar och människor är så gott som obefintlig skulle jag vilja påstå.

I övrigt håller jag med Panzerfaust, Smocken, GC1 mfl.

Vargen är ett oskyldigt djur som var här före oss. Släpp inte hunden lös om det nu finns varg. Pappskallar säger jag bara! :lol:

Ja, sen sägs det väl också att en del "varg sabotage" mot tam djur kommer från hybrider också. Läste det någon stans att varg hybrider fortfarande är ett bekymmer. Dessa fruktar inte männsikan, som du säger. Det blir ungefär som en dåligt uppfostrad Dobberman. En dag slår det slint och då vill du inte stå ivägen. Om du inte har en hagelsprak förståss.

En annan förklaring till varghatet skall tydligen vara svenska kyrkan då den va en drivande del i varghatet förr. Varg hatet är ju störst bland äldre, som jag har uppfattat det iaf. Vargen va ju Djävulen i princip.

Dom som hatar vargen är ju ofta okunniga personer med så dåliga argument att man kan gråta för mindre. Såg inte hela dokumentären, men en del av den. Och jag skämdes över att vara skogs bo när man hörde vissa där. Fläsk gubbar med noll koll som sitter och bryter på äkta skogs dalmål anno artonhundrafrysitfast.

Jag har en annan trevlig varg historie. (sann sådan)

Min Moster och hennes man går en trevlig vårpromenad i skogen och känner en fruktansvärd stank. Dom kollar sig runt och ser en brun klump i skogen. Ca 200-300 meter från platsen ligger en skola. Klumpen är ett älgkadaver.

Jag får höra detta och tar min fina Honda CR 125a kör upp och kollar. Pälshög, inlävorna som blivit gröna ligger i en fin hög ca 2 meter från det som är kvar av kroppen, klövarna ligger i en hög fint avskurna. Det va vargen som tagit en älg.

2 dagar senare är skogen full med skjut kåta gubbar, ledda av byns super polis som har lika dåligt rykte som David Backham har för tillfället. typ.

Har alltid varit varg förespråkare därför kollade jag detta extra noga. Jag kan inte se att en varg skulle bete sig så, syntes ju hur tydlig som helst att detta inte va en vargs byte. Trots detta drar Jägarna igång en skyddsjakt närmast likt en äkta Häxjakt. Jag va ett tag övertyga om att jag vaknat upp på 17-talet. Det är löjligt pinsamt att se hur männsikor kan bete sig.

Ibland så önskar jag att jag va en apa. En varg hadde sets vid platsen eller i närheten, en annan släkting till mig som är securitas vakt hadde stöt på en varg ca 500m från stället, dock utan att raportera in det för han vista vad som skulle hända, men jag kan ändå inte se problem. Även om det mot all förmodan va vargen som tagit denna älg. Märkas bör att huvdet alldrig påträffades.

(om jag inte mins helt galet) Att vargen synts till i områden är ju ganska självklart om det ligger ett stinkande älglik i skogen.

EDIT:

Har ju inte svarat på frågan. :)

Nej, vargjakt är inte nödvändigt i dags läget. Är ingen expert men skulle kunna tro att vargen behöver vara ifred några år så stammen kan ta sig. Alternativt importera. Men jag tror att om man spenderar en slant och stödjer dom som jobbar med vargen så går det nog med våra egna djur.

Först måste jag säga att jag är emot vargjakt om jakten bedrivs för att skydda jakthundar. Vargjakt i allmänhet kan jag inte uttala mig om då jag inte litar på faktan som kom fram i programmet men jag har svårt att tänka mig att vi har jaktbar stam i Norden.

GC1: Tyvärr är det så när det gäller nödvärnsrätten att det varit problem med tolkningen av denna (har för mig att det berörs i inslaget). Att sedan många som sitter i domstolarna har ungefär samma förutfattande meningar om nödvärnsskjutningarna som Panzerfaust gör det ofta ganska svårt att bli frikänd.

Panzerfaust: Dina inlägg dryper av fördomar mot jägare och gör att jag har mycket svårt att ta dem på något större allvar tyvärr.

Personligen tycker jag att inslaget i sann Uppdrag Gransknings anda var som vanligt ganska vinklat (extrema varghatare).

Diskussion om jakt och jägare i allmänhet kan vi ta i någon annan tråd.

Först måste jag säga att jag är emot vargjakt om jakten bedrivs för att skydda jakthundar. Vargjakt i allmänhet kan jag inte uttala mig om då jag inte litar på faktan som kom fram i programmet men jag har svårt att tänka mig att vi har jaktbar stam i Norden.

GC1: Tyvärr är det så när det gäller nödvärnsrätten att det varit problem med tolkningen av denna (har för mig att det berörs i inslaget). Att sedan många som sitter i domstolarna har ungefär samma förutfattande meningar om nödvärnsskjutningarna som Panzerfaust gör det ofta ganska svårt att bli frikänd.

Panzerfaust: Dina inlägg dryper av fördomar mot jägare och gör att jag har mycket svårt att ta dem på något större allvar tyvärr.

Personligen tycker jag att inslaget i sann Uppdrag Gransknings anda var som vanligt ganska vinklat (extrema varghatare).

Diskussion om jakt och jägare i allmänhet kan vi ta i någon annan tråd.

Jag säger inte att det gäller alla jägare, men i många fall så är mina fördomar mer än fördomar. Jag har nog mött X antal jägare. I många fall så kan jag säga att dom förmodligen skulle bryta mot vissa jakt lagar.

Angående nödvärn så vet jag folk som både i förtroende och helt uppet säger att dom skulle gå tillväga på det sättet om dom skulle möta en björn.

Har bland annat jobbat på en firma ägd av en Jägare som i sin tur hadde hela fikarummet fullt med jägarpolare titt som tätt. Om du satt i rummet med mig så skulle du förstå varför jag säger som jag gör. Hatet är så starkt, dom som är tamdjurs ägare samt jägare i ett paket hyser jag ingen tvivel om att dom skulle knäppa björnen om dom ser den. Det säger dom själva.

Jag är en av få i trakterna som inte har ett jakt intresse och jag om någon har ganska stor inblick i deras verksamhet, dels för att jag inte är en av dem, därav håller jag dem inte bakom ryggen. Sen litar dom fullt ut på mig och säger vad dom tycker och tänker. Men den dagen någon erkänner tjuvjakt så jag hör det. då är det jag personligen som går till polisen.

Sen kan du beskylla mig för det ena och det andra. Men det tar inte bort vad mina ögon och öron sett respektive hört.

Vargar har svartmålas grovt senaste tusen åren i Europa från att vara ett respekterad djur till ett fruktat rovdjur som äter vartenda barn den ser (lilla rödluvan hjälpte inte heller). 1900 talets världskrig, speciellt andra var dom tyska vargarna på dom allierades propaganda affischer och slogs mot vad jag har för mig va Musse Pigg.

I norra Italien har dom som sagt vargar, men där är dom almänt accepterade av befolkningen förutom en del arga bönder men varghatet är betydligt mindre än här uppe i Norden.

Jag läste att vargstammen numera ligger runt 60-75djur, och faran för inavel och sjukdomar är katastrofalt hög. För att få en frisk stam med hög överlevnadspotential så behöver man tydligen öka vargstammen till minst 200djur.

Minns att man läst om det där i tidningarna med arga bönder som grymtar 200 men inte mer! Själv skulle jag helst se en stam på 1000 över hela Sverige om naturen klarar av det.

Vargar har svartmålas grovt senaste tusen åren i Europa från att vara ett respekterad djur till ett fruktat rovdjur som äter vartenda barn den ser (lilla rödluvan hjälpte inte heller). 1900 talets världskrig, speciellt andra var dom tyska vargarna på dom allierades propaganda affischer och slogs mot vad jag har för mig va Musse Pigg.

I norra Italien har dom som sagt vargar, men där är dom almänt accepterade av befolkningen förutom en del arga bönder men varghatet är betydligt mindre än här uppe i Norden.

Jag läste att vargstammen numera ligger runt 60-75djur, och faran för inavel och sjukdomar är katastrofalt hög. För att få en frisk stam med hög överlevnadspotential så behöver man tydligen öka vargstammen till minst 200djur.

Minns att man läst om det där i tidningarna med arga bönder som grymtar 200 men inte mer! Själv skulle jag helst se en stam på 1000 över hela Sverige om naturen klarar av det.

Hur många älgar, råddjur, rävar osv finns det?

Naturen klarar av det, är ju "vi" som uppenbarligen inte klarar av det.

Finns länder där invånare i vissa byar osv lever extremt nära farligare rovdjur än vargen. Tex ställen där urinvånare finns kvar, har då alldrig hört att dessa utrotar vilda djur. Hatet finns säkert hos vissa där också, men jag har själv sett på tv om folk som fått släktingar dödade av katten, och inte fanns det något extrem hat där. Som i många andra sammanhang är svenskar ett folkslag som uppenbarligen har det för bra. "Vi" tycker att rovdjuren lever för nära? Grattis se er om i världen och köp en öl. "Varg problem", "rovdjurs problem". Det är vi som är problemet, inte dom. Vi skapar problem som inte ens finns. Det är pricis vad man gör om man har tamboskap mitt i skogen med stängsel från 1942, 50cm högt med lite tagg tråd...

"öh... öj då, kan dom höppa... varga kan höppa! öve mitt fina stääängsel... nä nu jäla ska ja utå dödav hela stamma!"

Har man inte råd,ork,lust att sätta upp ordenligt skydd från båda håll i hagen så skall man f-n inte ha nåra kossor.

som jag skrev tidigare blir nog de seriösa jägarna/vilvårdarna mest lidande av idiotjägare.

ang tjuvjakt: med den ställning varg har som monstruöst massmördarrovdjur så kommer nog fler än en jägare att ta chansen att skjuta varg vid tillfälle och hävda nödvärn.

min egen bedömning av tjuvjägare är att de är jägare med licens som tar ut lite extra av jakträtten. om det skulle vara så så beror det förmodligen på det enorma motståndet av kontroll av jägare idag. det här är min uppfattning som kommer att bestå tills den motbevisats, förmodligen ganska länge då de mest fanatiska jägarna tenderar till att vara aningen onyanserade i sina argument.

japp. jag har dock följt frågan om vargjakt under en längre tid. självklart skall man inte vara okritisk mot den här typen av debattprogram.

faktum kvarstår dock, vargjaktförespråkarna oavsett om det är en liten del av det totala antalet jägare så finns ett stort medhåll ur det breda lagren av jägare, kanske pga att det ligger i många jägares natur att skjuta djur med symbolvärde.

wolfpup2.jpg

Såja, nu har vi mjukat upp stämningen :Malaj:

Japp, Är ju även så som i många andra sammanhang att dom bra inte syns heller.

Dom bra Jägarna gör ju inte mycket ljud ifrån sig.

Men att Jägaren är en kram go gubbe som älskar naturen och djuren som anser att jakt är nödvändigt ont, är nog bara en fantasi figur. Jag har då inte sett en sån än. Men problemet som jag ser är inte att/om alla jägare är elaka farbröder, utan dom jägare som är bra och har goda avsikter alldrig visar sig. Så att folk som jag får förutfattade meningar om jägare är ju inte så konstigt när dom inte visar någon annan sida heller.

Vad gäller tjuvjakten så har jag hört en siffra på en dömd för grovt jaktbrott mot varg på 20 år?

Att folk inte skulle känna till om någon knäppt en varg i små byarna finner jag mindre troligt. Även att andra jägare som kanske är för vargstammen skulle känna till detta finner jag också ganska otroligt.

Jag tror helt enkelt att det är feghet, Dom är fega och rädda och vågar inte anmäla sina granne två stenkast bort. Att jägaren i allmänhet har dåligt rykte är ju självförvållat.

wolfpee.jpg

Till alla hatare

Vad gäller tjuvjakten så har jag hört en siffra på en dömd för grovt jaktbrott mot varg på 20 år?

Att folk inte skulle känna till om någon knäppt en varg i små byarna finner jag mindre troligt. Även att andra jägare som kanske är för vargstammen skulle känna till detta finner jag också ganska otroligt.

Jag tror helt enkelt att det är feghet, Dom är fega och rädda och vågar inte anmäla sina granne två stenkast bort. Att jägaren i allmänhet har dåligt rykte är ju självförvållat.

Angående siffror igen, en dömd för grovt jaktbrott mot varg på 20 år.

Med tanke på hur svårt det är att dels upptäcka men också att utreda jaktbrott så är det kanske inte så förvånande. Vet inte hur många jaktbrott som anmäls varje år men med tanke på att det finns mindre än 100 vargar i Sverige så kan ju inte det vara någon extrem siffra.

Angående fegheten hos jägare och folk i små byar som inte vågar anmäla jaktbrott, säger jag bara att de kanske inte ser det som något större problem att någon skjuter varg och det inte är feghet sedan tycker jag personligen att feghet är att inte anmäla när grannen misshandlar sin fru o dyl vilket är avsevärt mycket vanligare och otrevligare än tjuvjakt på varg. Jag försvarar inte på något sätt tjuvjakt eller skyddande av tjuvjägare men att se saker i rätt perspektiv kan ibland vara nyttigt.

Att jägarkårens dåliga rykte skulle vara självförvållat kan jag bara till viss del hålla med om. Det finns ute i samhället (och media) en dålig insikt i jägarvärlden och jägare har i och med att jakten fått lite tabustämpel över sig p g a den Disneyfikation av djuren som kommit de senare åren undvikit att ta konflikt och debatt därmed har fel personer synts och jaktmotståndarna har haft fritt spelfält.

Att jaktmotståndarnas huvudargument är ganska onyanserat men effektivt hjälper ju inte till att få en bra debatt ("Men ni dödar ju Bambi...... och som hobby....").

Visst finns det rötägg inom jägarkåren likväl som det finns i polisen och militären men i och med att den enda kontakten många har med jägare är när de ska gå ut på en helgpromenad under hösten och en jägare i skogen säger till dem att det är jakt i skogen och talar om var de kommer jaga (oftast med svaret att "Vi får gå var vi vill, allemansrätten").

Men att Jägaren är en kram go gubbe som älskar naturen och djuren som anser att jakt är nödvändigt ont, är nog bara en fantasi figur. Jag har då inte sett en sån än.

Tja.... kramgo har faktiskt folk sagt att jag är och gubbe nja.... inte än. Men jag älskar naturen och djuren dock har jag en annan inställning till djuren än vad kanske en ickejägare har. Jakt är för mig en naturupplevelse och en social funktion i första hand, i andra hand ligger tjusningen och upphetsningen när man får upp ett skjutbart djur inom skjutavstånd. Att förneka att det finns en speciell känsla i det ögonblicket tycker jag är fel och att ständigt återkomma till viltvården som argument funkar inte i längden även om de som gör mest för viltvården i dag i Sverige är jägarkåren och till dem knutna organisationer.

@Bamse

Angående siffror igen, en dömd för grovt jaktbrott mot varg på 20 år.

Med tanke på hur svårt det är att dels upptäcka men också att utreda jaktbrott så är det kanske inte så förvånande. Vet inte hur många jaktbrott som anmäls varje år men med tanke på att det finns mindre än 100 vargar i Sverige så kan ju inte det vara någon extrem siffra.

Va har senaste åren här haft flertalet vargar som försvunnit och där man misstänkt tjuvakt. Dock bara misstankar från polisens sida. Och då är dalarna långt ifrån det enda länet med varg. I vilket fall är siffran aldels för hög.

Angående fegheten hos jägare och folk i små byar som inte vågar anmäla jaktbrott, säger jag bara att de kanske inte ser det som något större problem att någon skjuter varg och det inte är feghet sedan tycker jag personligen att feghet är att inte anmäla när grannen misshandlar sin fru o dyl vilket är avsevärt mycket vanligare och otrevligare än tjuvjakt på varg. Jag försvarar inte på något sätt tjuvjakt eller skyddande av tjuvjägare men att se saker i rätt perspektiv kan ibland vara nyttigt

Jag personligen ser lika allvarligt på alla typer av grövre brott, (försöker göra det iaf) och jag räknar in tjuvjakt av djur som i princip är utrotningshotat för grovt brott.

Men är det inte i eget intresse att anmäla andra jägare som gör fel då dom förstör för dig som kanske är en bra Jägare?

Att jägarkårens dåliga rykte skulle vara självförvållat kan jag bara till viss del hålla med om. Det finns ute i samhället (och media) en dålig insikt i jägarvärlden och jägare har i och med att jakten fått lite tabustämpel över sig p g a den Disneyfikation av djuren som kommit de senare åren undvikit att ta konflikt och debatt därmed har fel personer synts och jaktmotståndarna har haft fritt spelfält.

Disney fiktion? Kan jag ju inte hålla med om. Tycker att dom flesta motståndre jag mött har en ganska realisktisk bild av djur och natur, tillskillnad från rovdjurshataren som ser dom som kallblodiga monster.

Jag tycker att allt levande skall behandlas med respekt och ser inget fel i att vilja ha kvar våra 4 stora. Dom är ovanliga och idag är chansen liten att se dem i det vilda, Men jag vill veta att chansen finns. Hellre än att vara tvungen att åka till skansen. Hur kul är det att gå i skogen och veta "jag kommer alldrig få se annat än en älg". Att gå i skogen på gotland va bland det minst spännande och tråkiga jag gjort i hela mitt liv tror jag. Jag ser det som min rättighet att få se vilt i skogen, kan inte tamdjursägare/jägare samsas med vargen så blir vi "icke-jagande naturmännsikor" lidande. Kan inte se att "ni" har större rätt att ha tamboskap eller på annat sätt förespråka vargutrotning än vad vi har att få njuta av dessa varelser. Eller dom själva för den delen har att få leva ett fritt liv i naturen.

Att jaktmotståndarnas huvudargument är ganska onyanserat men effektivt hjälper ju inte till att få en bra debatt ("Men ni dödar ju Bambi...... och som hobby....").

Visst finns det rötägg inom jägarkåren likväl som det finns i polisen och militären men i och med att den enda kontakten många har med jägare är när de ska gå ut på en helgpromenad under hösten och en jägare i skogen säger till dem att det är jakt i skogen och talar om var de kommer jaga (oftast med svaret att "Vi får gå var vi vill, allemansrätten").

Nädu, just mitt landskap är blandat av små byar och städer. Att Jägare blandas med icke jägare är väldigt vanligt. Och det finns skogsbor som kanske bor i en by med ett par hundra invånare som är motståndare och att grannen jagar.

Argumenten mot jakt är bra mycket starkare än för jakt. Varg motståndarens starkaste argument är att vargen är farlig, vilket vi vet vid det här laget är ett löjligt påstånde som inte stämmer. Tillskillnad mot att stammen dör ut om det fortsätter i den här takten, som är ett riktigt påstånde.

de som gör mest för viltvården i dag i Sverige är jägarkåren och till dem knutna organisationer.

Kan inte på något sätt se hur det skulle vara possitivt för naturen att man dödar så mycket rovdjur som möjligt. Destå fler rovdjur vi har, destå större chans har dom själva att sköta om det ekologsika hjulet.

Jag kan se behovet av att tvingas döda av djur såsom älg och rådjur, Men det behovet blir ju större om man inte har några rovdjur.

Jägarförbundets tjafs med SJ om rådjuren som omkom på järnvägarna anser jag vara bevis nog att det i många fall handlar om rädslan att förlora jakt djur.

Vad skulle jägarna säga om man dödadeav massvis med älgar som ett steg mot nollvisionen i trafken, som skulle ha haft följden att älgjakten måste minskas?

Panzerfaust: Ursäkta, men jag var otydlig och gick lite OT, stora delar av mitt inlägg gällde jakt och jägare i största allmänhet.

När det gäller vargjakt och speciellt tjuvjakt är jag än så länge emot den men det finns fler sidor på saken bl a den problematik som finns när det gäller nödvärnskjutningar av varg.

Siffran på jaktbrott är givetvis för hög, den ska självklart vara noll. Vad jag ville säga var att antalet dömda var lågt beror på många olika saker.

Personligen ser jag brott mot människans hälso och liv avsevärt allvarligare än brott mot djuren MEN det betyder inte att jag ser lindrigt på det. Anser att vi har en alldeles för dåligt kontroll av djurens väl ute i samhället idag men det är en resursfråga tyvärr.

Rovdjurshataren är en extremist och vad jag menade var jägaren i allmänhet.

De flesta jägare däribland jag vill ha en stabil stam av de 4 stora.

Kan inte se att "ni" har större rätt att ha tamboskap eller på annat sätt förespråka vargutrotning än vad vi har att få njuta av dessa varelser.

Slutsatsen här är alltså att bonden Jansson som har 100 får och får en del av sin inkomst från dessa får har alltså samma rättigheter som "ni" som är ute i skogen för ert egna höga nöjes skull.

Känner att jag hamnat kraftigt OT här och vill göra några saker klara.

Jag hatar inte varg och vill ha varg i Sverige och är inte för en jakt. Ogillar skarpt all form av brott mot jaktlagstiftningen. Varghatet i den stora jagande allmänheten ser jag mycket som en reaktion på det regelverk som idag inte gör det helt enkelt att få rätt vid nödvärnsskjutning av rovdjur som angriper jakthundar eller boskap.

Som i alla samlingar av folk finns det här extremister (varghatarna) men vad jag vill säga är att det inte bara är så enkelt som att vi ska ha en vargstam i Sverige.

Ska tilläggas att jag inte bor, jagar eller har anhöriga i vargområden så jag är inte berörd av problemet.

Som tidigare sagts så var stora delar av mitt inlägg OT och gällde jakt i allmänhet inte vargjakt. Min ståndpunkt när det gäller vargjakt hoppas jag är klar, när det gäller jakt i allmänhet så kan vi nog fortsätta diskutera det ett tag till.........

Men nödvärnsskjutningar av varg lär väl knappast vara så nödvändigt som dom får det att låta? hur vanligt är det att en varg anfaller en jägare med sin hund? Sen anser inte jag att man skall lätta på den lagen för som jag försöker säga så är nödvärnslagen väldigt lätt att utnyttja för jägaren, Om hunden spårar upp en björn och man kommer för nära så skall man ju endast skjuta om det är absolut nödvändigt. Det finns inga garantier som säger huvudelen av jägar kåren skulle titta på och låta vargen/bjrönen gå ifall man ser den på långt håll. Detta är ytterst vaksamma och rädda djur, jag kan inte förstå hur man lyckas komma djuret så nära att man tvingas skjuta för att rädda sitt liv, dessa djur flyr hellre än slåss. Allrahelst vargen.

Om den lagen ändras till jägarens fördel så lovar jag dig att vi kommer få se ännu fler nödvärnsskjutningar som inte behövt vara nödvärns skjutningar. Ser inget behov av det då angreppen mot människor är ovanliga, och har man koll på hunden så är det inget bekymmer. men går man i skogen där det kan finnas björn och varg och låter hunden gå lös eller dra dit den vill då söker man sig ju till bekymmret. Du får det att låta som att björnen söker upp den söta lilla taxen och sätter tänderna i den, så är det inte. Har jag mycket svårt att tro.

EDIT: Att du inte befinner dig vid vargen har inget emd saken att göra, du har ju rätt till din åsikt ändå. Och det faktum att du är Jägare gör hela diskussionen mer spännande :huh:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...