Statoil Posted April 20, 2004 Report Share Posted April 20, 2004 Läste denna på Börssnack: 2004-04-15 20:06:35 [stsc] [Anmäl inlägget] Rubrik: Ett av mina tidigare fordon Under tidigt 90-tal köpte jag (åt jobbet) en rysk stridvagn T-72, från Östtyskland. Vi skulle ha den att göra vissa prov med. En V-24 diesel på ca 725 hkr som vägde ca 40.000 kg. Det innebar tre problem 1. Bliprovningen och registreringen 2. Vapenlicensen, en 74 mm kanon 3. Parkeringsplatsen på jobbet var för smal. Fordonet finns kvar, vill någon betala 100.000 kr kan vi snackas vid. (OBS! Imponansfaktorn runt Stureplans smågangsters är stor) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KaffeKalle Posted April 20, 2004 Report Share Posted April 20, 2004 Uhm.. 1. Nästan 50 ton med bränsle/am 2. V12 på ca 850 kusar 3. 125mm slättborrad akan, inte 74mm 4. Lär väl inte finnas en parkering i hela världen som är "för smal", det är ju bara att gasa lite till så GÖR man en parkering..! Men visst vore det ballt med en..! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzerfaust Posted April 20, 2004 Report Share Posted April 20, 2004 Man behöver ju inte vara rädd för att omkomma i en bilolycka heller... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recon Posted April 20, 2004 Report Share Posted April 20, 2004 Kallas verkligen en kanon med automatladdare för akan? Trodde det behövdes automatelds kapacitet för det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinter Posted April 20, 2004 Report Share Posted April 20, 2004 Tja är du under 170cm lång så kanske det kan vara kul att sitta i den... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PingisÖga Posted April 20, 2004 Report Share Posted April 20, 2004 Borde inte det här ligga i Transport Centralen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted April 21, 2004 Report Share Posted April 21, 2004 Visst bör det det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted April 21, 2004 Report Share Posted April 21, 2004 100.000:- Hmm.. om jag säljer bilen.. Finns ju gott om utrymme för konsumkassar och barnvagn på motordäck om inte annat.. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted April 21, 2004 Report Share Posted April 21, 2004 Det ar ju bara £6000... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted April 26, 2004 Report Share Posted April 26, 2004 Undrar om inte polisen bli liiiiiite sne om man kommer åkandes med en T-72 på vägen... @Torak Är det inte så att man i GB får föra med en strv på allmän väg förutsatt att man har körkort och lite andra tillstånd? Såg det på Discovery, var en kille som körde en Scimatar eller likande i London. Det var målad gul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Torak Posted April 26, 2004 Report Share Posted April 26, 2004 Nja, vet inte riktigt. Tror man behover licens for tung lastbil eller nagot, sa far man bara kora den pa vagar som tal vikten. Men forutom det ar det fullt lagligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted April 26, 2004 Report Share Posted April 26, 2004 100.000:- Hmm.. om jag säljer bilen.. Finns ju gott om utrymme för konsumkassar och barnvagn på motordäck om inte annat.. /E Klarar nog av familjedelen på de flesta punkter MEN: Den drar nog ganska hyfsat mycket soppa. Frugan blir väl´inte så glad om man kommer hem och säger: "Hej Älskling jag har sålt bilen och köpt en T-72!" Sedan är den nog inte så bra att åka till sommarstugan med... :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Statoil Posted April 26, 2004 Author Report Share Posted April 26, 2004 Inte? Jag hade glömt mjölken varenda gång för att få en anledning att få ta en vända till statoil. Förslagsvis via nåt skjutfält.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ibsen Posted April 27, 2004 Report Share Posted April 27, 2004 Jag får en plötslig lust att börja övningsköra. NU. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted April 28, 2004 Report Share Posted April 28, 2004 En V24 Diesel som väger 40 ton? Eller vägde vagnen 40 ton med dieseln i? Hela vagnen väger enl. Jane's 44.5 ton stridsladdad, drar cirka 20l/milen i originalutförande Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 En V24 Diesel som väger 40 ton?Eller vägde vagnen 40 ton med dieseln i? Hela vagnen väger enl. Jane's 44.5 ton stridsladdad, drar cirka 20l/milen i originalutförande T-72 har en V-12:a, inget annat...... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FK H Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 Kan detta verkligen stämma? Låter lite för bra för att vara sant... Och 100.000 låter väldigt billigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted May 5, 2004 Report Share Posted May 5, 2004 En V24 Diesel som väger 40 ton?Eller vägde vagnen 40 ton med dieseln i? Hela vagnen väger enl. Jane's 44.5 ton stridsladdad, drar cirka 20l/milen i originalutförande T-72 har en V-12:a, inget annat...... På hemsidan stod det att det genomförts tester med en V24 på just den här vagnen iofs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jonte72 Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 På hemsidan stod det att det genomförts tester med en V24 på just den här vagnen iofs Men de serieproducerade vagnarna hade en flerbränsle Diesel V-12 motor på 840 hästkrafter ( Yugoslaviska M-84 hade bla 1000 hästkrafter mm). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Recon, du har helt rätt. Jag har aldrig hört den här kanonen (2A46...?) benämnas som automatkanon. Annars skulle ju t.ex Stridsvagn S och vår gamla bandkanonvagnen betäcknas automatkanoner. Vet dock inte var gränsen (t.ex 60 skott/minuten) går. Nån som vet?? Vill bara dementera det där om att man måste vara under 170 för att trivas i en T-72. Jag är dock bara 176, men när jag provsatt T-72'an i Axevalla, så var det ganska gott om plats, både på chefs- och skyttplatserna. Förarplatsen var låst om jag minns rätt, så den har jag ingen aning om. Jag har aldrig tjänstgjort i en Strv, men rent lekmannamässigt så tyckte jag det kändes som man hade *bättre* om plats i T-72'an (vagnchefsplatsen) än t.ex Centurion. Kommentarer från dom som vet bättre, tack. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Håller inte med om plats på T72 vc-plats jämfört med centurion... skillnaden är fan ett bollhav! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 Jo, men bollhavet blir ju relativt mindre när du har en skytt och laddare i samma utrymme. Det var så jag tänkte... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 Laddaren håller till på vänster sida om kanonen på en Centurion så han inverkar inte på utrymmet för VC. Skytten sitter framför VC och begfänsar benutrymmet lite men det är ändå bättre plats i en Centurion än i en T-72. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 Vaddå, Swede, menar du att du tycker att T-72an är trång? Jag tycker att det finns adekvat plats i den, och kan inte alls förstå vad du menar... /Erik som sett Swede kränga sig ut ur en T-72 med inte så lite besvär.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 Men hej hallå... är det någon som kontaktat killen för att pejla eventuell seriositet?? KAn vi inte lähgga en Tusing var och ha den för skojs skull ihop Hyra ut den till företag för kul ativiteter och liknande... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sttochen Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 Men hej hallå... är det någon som kontaktat killen för att pejla eventuell seriositet??KAn vi inte lähgga en Tusing var och ha den för skojs skull ihop Hyra ut den till företag för kul ativiteter och liknande... jag är med på den idén....vi kan agera B-sida i BT-strid också Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 ...är det någon som är kortare än 160cm som kan tänkas vara förare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted May 7, 2004 Report Share Posted May 7, 2004 Men hej hallå... är det någon som kontaktat killen för att pejla eventuell seriositet??KAn vi inte lähgga en Tusing var och ha den för skojs skull ihop Hyra ut den till företag för kul ativiteter och liknande... jag är med på den idén....vi kan agera B-sida i BT-strid också Du är uppskriven på listan.. Har förhandlat loss min tusing ur familjens smester kassa.. Fler som ärpå?? The swede?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted May 8, 2004 Report Share Posted May 8, 2004 Alltid, det vet du. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sttochen Posted May 8, 2004 Report Share Posted May 8, 2004 Ps. Utbildar TOLO på P4 i år. Kan komma till nytta tänkte jag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts