Guest Skandevall Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 Rycker in som stabsjagare (stabsassistent) pa S1 den 14 juni i ar. Hoppas och tror att det kommer bli tio givande manader. Ar taggad ialla fall... :P Undrar om det ar nagon mer har pa forumet som ska in pa S1 i ar? Ar det sedan nagon annan som vill delge annan nyttig information om tjansten eller regementet sa gor det! m v h // Skandevall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrik Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 Jodå, jag rycker in och muckar samtidigt som dig på S1. Dock som Sambandsgruppchef. Skulle också vilja veta lite om S1... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Skandevall Posted April 19, 2004 Report Share Posted April 19, 2004 Jodå, jag rycker in och muckar samtidigt som dig på S1. Dock som Sambandsgruppchef. Skulle också vilja veta lite om S1... Trevligt! Trodde de var ont om signalister har pa forumet, men det finns kanske en och annan anda! Har val forstatt att S1 inte ar varldens mest krigiska stalle, men det ar inget som jag hade forvantat mig eller lider av... // Skandevall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zimin Posted April 20, 2004 Report Share Posted April 20, 2004 Jag är öppen för PM! Låg på 5. komp (Televapen) för ett antal år sedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Berfrund Posted April 20, 2004 Report Share Posted April 20, 2004 Jodu visst finns det signal folk här låg inne 90/91 på S1 4kompaniet som kryptogruppchef. 10 månader en mycket händelse rik tid hehe De blir troligtvis en heldel vid skolbänken men det är det värt man får en bra utbildning på köpet! Krig är det inte mycket att tala om på S1 de har förvisso en bra skjutbana så en o annan medalj kan det bli...gäller bara att hålla i direkt när peken börjar. Det finns lite andra bra grejor du kan hoppa som förtroendeman,skyddsassisten(skyddsombud) mm De e bara o sticka framfötterna o köra... Mvh Berfrund Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Skandevall Posted April 21, 2004 Report Share Posted April 21, 2004 Jodu visst finns det signal folk här låg inne 90/91 på S1 4kompaniet som kryptogruppchef. 10 månader en mycket händelse rik tid hehe De blir troligtvis en heldel vid skolbänken men det är det värt man får en bra utbildning på köpet! Krig är det inte mycket att tala om på S1 de har förvisso en bra skjutbana så en o annan medalj kan det bli...gäller bara att hålla i direkt när peken börjar. Det finns lite andra bra grejor du kan hoppa som förtroendeman,skyddsassisten(skyddsombud) mm De e bara o sticka framfötterna o köra... Hehe... vi far se hur krigiskt det blir. Ar overtygad att min tjanst kommer att bli givande. Sa det ar val bara att hoppas att man kommer att trivas i kasernerna och att narovningsfaltet inte ar for jobbigt att ta sig fram pa. Skolbanken later ju nastan lovande... saknar ju nastan den nu efter studenten for snart ett ar sedan. // Skandevall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Proppen Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 Jepp jepp, ska till S 1 i augusti, 4. kompaniet som underhållssoldat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KP2 Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 Inga UHsoldater på 4.komp i år! Det har tidigare år varit kännt som UH-komp men utbildar nästa år en briglednplut och en Ts-plut. På 2 och 3.komp däremot håller trossoldaterna till! Ang strid så har S1 verkligen rykt upp sig under de två-tre senaste åren och bedriver på sinna håll en mycket kvalitativ utbildning. Men så klart utbildningstiden är kort och alla burkar komplicerade och då få striden stryka på foten... Fler frågor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrik Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 Fler frågor? Är samband/tele-utrustningen så omodern som ryktet säger? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 Fler frågor? Är samband/tele-utrustningen så omodern som ryktet säger? Utveckla... Radio 180... inte helt ny kanske... TS9000... Hyfsat nytt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KP2 Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 Fler frågor? Är samband/tele-utrustningen så omodern som ryktet säger? Sambands/tele/data utrustningen är allt ifrån jättegammal (fälttelefon m/37) till den absolut modernaste som finns på marknaden. Generellt kan man säga att sambands utrustningen är något äldre eftersom den ofta är ruggad dvs stryktålig och beställd speciellt till armen (små serier, höga utvecklingskostnader) IS utrustning (imformationssystem) däremot är ofta civil "hyllvara" och byts därför oftare. Gillar man datorer och får en sån tjänst så kommer man jobba sida med sida med konsulter och officerare och bli fullkomligt datanöjd! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 (edited) Detta är vad som utbildas på S1 2004-2005: 1. kompaniet utbildar: två stycken plutoner med KB-elever. Dessa splittras senare. 2. kompaniet utbildar: två stycken Brigadledningsplutoner en Sambandspluton en Stab och trosspluton samt Systemtekniker IS 3. kompaniet utbildar: Operativ Stab/Hänvisningspluton Operativ Sambandspluton Operativ Trosspluton 4. kompaniet utbildar: en Brigadledningspluton en Brigad TSpluton 5. kompaniet utbildar en TVA-enhet en SIS-enhet. Detta är grundutbildningsorganisationesenheter alltså inte krigsförband. /Krook Edit: förtydligande bara Edited April 22, 2004 by Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LT Posted April 22, 2004 Report Share Posted April 22, 2004 (edited) Krook: Säker på att 5:e ska utbilda en SIS-enhet? Vad jag vet kommer man att ta in två KB från Lif, en KVM och en Syte, vilket inte räcker långt med tanke på de befattningar som borde fyllas av ytterligare två KB om man skall utbilda en full TVA-pluton, och jag fick intrycket att utbildningen skulle gå på lågvarv nästa år - dessutom lider man av befälsbrist, enligt min uppfattning. Tanke - menar du med "SIS-enhet" ett antal pejlgrupper? Vi är ju lite mer flexibla än våra släktingar störarna. Edit: Kaserna är förjäkla mysiga, omgivningen skulle passa perfekt för ett idylliskt samhälle med småbarnsfamiljer. ;) Närövningsfältet är helt okej - speciellt när man slipper traska runt i det i dagar. Edited April 22, 2004 by pejloperatören Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sig. Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 Krook: Säker på att 5:e ska utbilda en SIS-enhet? Tanke - menar du med "SIS-enhet" ett antal pejlgrupper? Vi är ju lite mer flexibla än våra släktingar störarna. Jag kan med säkerhet säga att man inte ska ta in något folk till SIS i år. Det gjorde man inte heller förra året och vi kan bara vänta och se man eventuellt kommer att göra det i framtiden. Och nej, en SIS-enhet har inget med TVA att göra ursprungligen. SIS utbildades tidigare på 8. kompaniet men det slogs under min årskull ihop med 5:e och skapade Telekrigskompaniet. /Sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 S1 har planerat personal på SISpluton på 5.komp. Jag fick bemanningsplanen skickad till mig i förrgår. Den plutonen (som inte nödvändigtvis är en full pluton) behöver inte vara kopplad till gamla SIS-bat, som man inte ämnar köra vidare på, men det finns ju andra sätt och behov. /Krook Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LT Posted April 23, 2004 Report Share Posted April 23, 2004 Med SIS syftar jag inte på folket som sitter någonstans i Stockholm , utan på SIS-kompani motsvarande TVA-kompani, saknandes vissa delar och med annan uppgift. Mig veterligen kan jag mycket väl krigsplaceras i ett SIS-kompani. Jag omfraserar: Har man planerat personal för TVA-pluton på 5:e? Du har inte lust att skicka bemanningsplanen till mig? Man kan ju drömma, iaf. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henrik Posted April 24, 2004 Report Share Posted April 24, 2004 Är samband/tele-utrustningen så omodern som ryktet säger? Utveckla... Radio 180... inte helt ny kanske... TS9000... Hyfsat nytt... Äh, bara något jag hört någon beklaga sig över på forumet(?) förut. Men nu har ju KP2 redan svarat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beazt Posted April 25, 2004 Report Share Posted April 25, 2004 NI komer springa på en rolig filur när ni ska skjuta Bengr Glatz ävern kallad bengan..han är lite undlig av sig har han som FBU ugdomsledar på S! så jag har varit på alal fältetn runt om..och på området och sprungit i 2 år så jag kan en hel del om stället-.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LT Posted April 25, 2004 Report Share Posted April 25, 2004 Bengan, ja! Den fetaste sittgräsklipparen i Enköping med omnejd. http://www.s1.mil.se/article.php?id=6842 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Posted April 25, 2004 Report Share Posted April 25, 2004 Inga SIS-vpl utbildas utbår 04/05. @ Pejloperatören: Du kan skicka ett meddelandet till mig om vad du vill veta så ska vi se om du kan få ett svar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted April 25, 2004 Report Share Posted April 25, 2004 S1 verkar trevligt. I samband med värnplikten var vi där ett en vecka eller två för att öva på stolpklättring och koppla i nätet. Det här var 1987. Dom värnpliktiga som låg inne på S1 då stod med gapande munnar när dom såg att vi marscherade i trupp till matsalen och hade enhetlig klädsel. Dom var även mäkta förvånade över att vi körde BRAK varenda morgon. Jag tycker personligen att det var skönt att se att det fanns lite mer tillbakalutad attityd inom försvaret än det vi var vana vid. Våra befäl hade kustjägarkomplex eftersom vi bodde bredvid dom. :P Var där en gång till 1999 under två veckor. Till min fasa upptäcker jag då att "min" krypto-maskin numera är en musei-pjäs! (den gröna med ett par "hjul" på, och ett vred på sidan, hette den Cesar?). Regementet i sig har dock samma sköna attityd vad jag kunde se. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Skandevall Posted April 26, 2004 Report Share Posted April 26, 2004 S1 verkar trevligt. I samband med värnplikten var vi där ett en vecka eller två för att öva på stolpklättring och koppla i nätet.Det här var 1987. Dom värnpliktiga som låg inne på S1 då stod med gapande munnar när dom såg att vi marscherade i trupp till matsalen och hade enhetlig klädsel. Dom var även mäkta förvånade över att vi körde BRAK varenda morgon. Jag tycker personligen att det var skönt att se att det fanns lite mer tillbakalutad attityd inom försvaret än det vi var vana vid. Våra befäl hade kustjägarkomplex eftersom vi bodde bredvid dom. Later ju ganska mkt som den bilden man har fatt av S1, trots att jag aldrig har varit dar! Tror dock jag kommer trivas. Snackade med en kille jag kanner som lag som skyttegruppbefal i Halmstad 1999 och kuskade runt i en 501:a. Nar jag berattade att jag skulle ligga som stabsassistent sa han: "Jassa, du ska dela ut loner och koka kaffe!" Hmmm... Men nan maste ju gora det ocksa! Morsan fick ialla fall den slutliga brevet fran S1 med valkomstbrev och sa. Dock sa stod det att om behoven andras kan man bli omplacerad till annan befattning. Undrar hur det blir... jag borjar ju gilla min befattning som stabsjagare grymt mkt nu! Det borjar dra ihop sig! Val mott pa S1, dom som ska dit! // Skandevall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pbmin Posted April 26, 2004 Report Share Posted April 26, 2004 Jag rycker in den 10 maj på s1. Fast i NordHQ coy 01... men ändå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted April 26, 2004 Report Share Posted April 26, 2004 Skandevall, det stämmer! nu när du nämner det. I samband med att vi KA1-signalister flyttades ut till olika enheter (inom KA1), så kom det faktiskt 2 stycken PBs från S1 och följde med vår lilla grupp till kustjägarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
C DK012 Posted April 27, 2004 Report Share Posted April 27, 2004 Detta är vad som utbildas på S1 2004-2005: 1. kompaniet utbildar: två stycken plutoner med KB-elever. Dessa splittras senare. 2. kompaniet utbildar: två stycken Brigadledningsplutoner en Sambandspluton en Stab och trosspluton samt Systemtekniker IS 3. kompaniet utbildar: Operativ Stab/Hänvisningspluton Operativ Sambandspluton Operativ Trosspluton 4. kompaniet utbildar: en Brigadledningspluton en Brigad TSpluton 5. kompaniet utbildar en TVA-enhet en SIS-enhet. Detta är grundutbildningsorganisationesenheter alltså inte krigsförband. /Krook Edit: förtydligande bara Kommer utb av sambandsdelarna verkligen ligga på både 2. 3. och 4.komp? Som det var under mitt år utbildades alla dessa på Trm-kompaniet (3.) och underställdes sedan 2. och 4. under övningsserien. Det ser ut som en hel del ändringar i det system som jag kände igen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KP2 Posted April 29, 2004 Report Share Posted April 29, 2004 Jo du DK012 det stämmer... kanske har nåt med NBF att göra... Nä allvarligt beror på att op skall ligga på 3.komp (i år igen) och övriga delar utbildar brigadledning... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Detsl Posted April 29, 2004 Report Share Posted April 29, 2004 Filmen Repmånad spelades in på S1, fast då låg regementet i Uppsala, på legendariska Polacksbacken. Kasärnerna är ett slags matematiskt centrum numera. Vi hade en hel bataljobskasärn för oss själva, 25 tolkar under sen-pre-perestrojkans tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted April 29, 2004 Report Share Posted April 29, 2004 Filmen Repmånad spelades in på S1, fast då låg regementet i Uppsala, på legendariska Polacksbacken. Kasärnerna är ett slags matematiskt centrum numera. Vi hade en hel bataljobskasärn för oss själva, 25 tolkar under sen-pre-perestrojkans tid. Jag ser en tolkbroder på forumet! Halleluja! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
isa Posted April 29, 2004 Report Share Posted April 29, 2004 (edited) mmm... S1 Enköping...gamla "Rasbo Kompani"... ...det var ett tag sen...nu är man Pansarknutte istället.... Edited April 29, 2004 by isa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Skandevall Posted April 29, 2004 Report Share Posted April 29, 2004 mmm... S1 Enköping...gamla "Rasbo Kompani"... ...det var ett tag sen...nu är man Pansarknutte istället.... Rasbo? Vad jag har forsatt 2:a kompaniet va? Mitt blivande enligt planerna.. // Skandevall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts