Jump to content

missat seklets skjutövning?

Recommended Posts

Jupp, det har du "Wulfhere"! Får vänta till nästa år när Västernorrlands FBU-förbund har "Utländska vapen - Allt från musköt till MP5" i Östersund igen. :D

Jag var med på den förra året och har även gått CFB:s "Vapentjänst - AK5 utländska vapen" i Hemavan för några år sedan. Fick provskjuta fler olika vapen i Östersund än i Hemavan... :lol:

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Ursäkta att jag klagar, men jag kan inte motstå att spy en obestämd mängd galla när jag ser sånt här fjomperi. Jag tror att alla av oss skulle vilja leka med dessa vapen, men den här skaran människor är inte den typ av soldater som jag stolt visar upp när jag beskriver svea rikes försvar.

Exempelbild:

http://berget3.mine.nu/rs11.jpg

1. Mannen med den mörka baskern borde få en genomgång i baskerstukning.

2. Personen med kameran borde inte bara klippa sig utan även bära sin fältmössa på ett reglementerat och framför allt värdigt sätt.

3. Personen som tittar in i kameran borde överväga sitt personliga utseende gällande reglementerad klädsel, därefter skyndsamt ta bort fingret från varbygeln.

Det kanske bara är jag, men borde inte såna här vapenpaket prioriteras till annat än reguljäl lek? Utbildning borde vara nyckelordet, inte fotosession.

Men det är ju bara mina 2 ören i diskussionen.

Åherreminjävlar.

Jag är visserligen för ett högt skatteuttag men om mina surt förvärvade slantar går till dylika skyttegillen - nä, jag vill inte ens kalla det skyttegillen - så vet jag inte om jag vill vara med i föreningen längre.

Det där var det närmaste jag har kommit "bikinigirls with machinguns" jag har kommit i Sverige.

Måhända i en påklädd men fortfarande statssubventionerad - eller kanske mer korrekt: statligt finansierad - ram.

Självklart ska utländska och museala vapen förvisas och användas. Men någonstans djupt inom mig känns det inte som att syftet med övningen var det viktigaste.

Men jag har kanske fel. Det vore inte första gången.

@Shock

Om han vill seut som han gör i håret så får han det.

Om han har fått lov att ha sina mössa så, då har han den så.

Om man inte har hjälm och använder mössa så brukar man med fördel vända den så när man skjuter, inte alls ovanligt. Vet inte hur många FBU kurser (eller vad det nu är) du har gått, men om du inte klarar av att se sådant så avråder jag dig från att gå någon. Man är där för att ha kul och lära sig saker, inte se snygg ut.

Befälen lägger sällan vikt vid att du skall se snygg ut på såna kurser, Förhoppningsvis vet man själv när man kan ha mössa bak och fram och när man inte kan det. Märk G36an, vet inte vart kursen är men det är samma modell jag sköt med. Och jag säger lycka till om du skall skjuta med rödpunkten på den och ha mössan rätt. Du lär knappst se någon rödpunkt.

(sitter ett "fönster" på ovansidan, typ solcells-liknande som på miniräknare, Skärmen på mössan täcker den när du skjuter)

Han kan helt enkelt hållit i vapnet och gett över den till personen som håller i den "nu".

Håller med om att det ser förjävligt ut, men på skjutbanan har jag den uppfattningen att du får se ut hur f-n du vill så länge du inte är någon fara för annan person och att du fixar till dig när allmänheten kan råka se dig.

Om det är okej för befälen kan jag tänka mig att skjuta med mössan bakochfram.

Sen tycker jag att det är korkat av fotografen som publicerar såna här bilder.

Ger fel bild, men att se ut så där ser jag inget problem i så länge det stannar mellan ögonen på deltagarna/familj.

Sen tycker jag att du söker en FBU kurs, går den och säger exakt samma sak till personerna som är där och ser ut på liknande sätt istället för att sitta här och klaga. Dock tvivlar jag på att många här ställer sig upp och säger till 50% av deltagarna att dom är fula och "gå och klipp dig" osv.

Lätt att sitta här och säga vem som är ful och vem som inte är det och vem som bör klippa sig. Beter du dig så i verklighet så lever du inte länge, Nog är jag annorlunda här (på internet), men jag tycker ändå att det finns gränser. Och när man klagar på en persons utseende på det sättet så har man knatat över den gränsen anser jag.

Personer kan ta illaupp och bli sårade. Om jag tycker att någon är helt reglements vidrig går jag till chef eller om jag känner personen väl så säger jag det på ett snyggt och vänligt sätt. Jag lägger inte upp bilden på ett forum för allmän beskådning och säger att personen bör klippa sig.

Har lagt upp en "ful" bild en gång, på chatten. Fick dåligt samvete efter 5 minuter.

//Jonas som inte tycker att man skall riskera att såra personer i onödan då det ofta kan göra ont.

Edited by Panzerfaust

@ SHOCK

Ditt baskerproblem förstår jag inte alls.

Själv så vänder jag ibland mössan när jag ska skjuta på bana eller när jag ska ta kort.

Det här är så vitt jag kan förstå privata bilder, så vad är problemet med dom?

Var man inte med när bilden togs så kanske man ska akta sig lite för att komentera den?

Att du och jag är fostrade i olika försvarsgrenar krävs det inget snille för att förstå. Där jag kommer ifrån var det tabu på nackhår som gick över kragen, vägrade man klippa sig blev det städ-/stalltjänst utan någon nåd. Vad jag uttryckte var min ringa åsikt (som jag så tydligt påpekade) över att utseendet på ett par deltagare inte stämde överens med det reglemente som finns.

Du hävdar att man ska ha kul, inte se proper ut. Men med uniformen medföljer ett reglemente och ett gäng bestämmelser för hur den ska bäras. Vill man inte följa dem så ska man inte bära någon uniform. Vidare utbildar jag dig gärna på betydelsen bakom just ordet "uniform", vilket rakt översatt är "likformig". Gissa vart jag försöker komma?

Måhända att det finns en anledning till att vända mössan när man skjuter. Men det "vapen" mannen på bilden håller i handen är mig veterligen inte utrustat med något rödpunktssikte, det är för fan en kamera. Visst kan man avvika från reglementet när funktionaliteten kräver det, men när kravet upphör så ska reglementet återigen följas. Jag tycker personligen inte det är lämpligt att på lägre befälsnivå göra någon slags positiv särselektering och välja ut de delar av försvaret man vill visa till de yngre. Reglementen, ordningssamhet och disciplin hör till vilken väpnad makt som helst. Vill man sjunga sånger och knyta knopar kan man gott bli scout.

Och du är helt säker på att killen med kameran INTE vände tillbaka sin keps efter att han tagit sin bild?

Och att skicka alla officerare hemvärnsmän och instruktörer som bryter mot UNIRfm på stalltjänst skulle antagligen skapa en hel del logististiska problem.

Att gämföra en FBU kurs med att göra lumpen vid ett till större delen cermoniellt förband är ganska långsökt.

I världen utanför värnplikten så brukar funktion gå före stil.

Vill man marchera i takt med putsade kängor och på pricken lika uniformer så kan man gå med i en musikorkester.

Att du och jag är fostrade i olika försvarsgrenar krävs det inget snille för att förstå. Där jag kommer ifrån var det tabu på nackhår som gick över kragen, vägrade man klippa sig blev det städ-/stalltjänst utan någon nåd. Vad jag uttryckte var min ringa åsikt (som jag så tydligt påpekade) över att utseendet på ett par deltagare inte stämde överens med det reglemente som finns.

Okej, så bara för att ni på Livgardet fick mocka hästskit om ni inte rakade er så betyder det att varenda HV-Gubbe skall vara kortklippt?

Vi hadde några personer med längre hår än över kragen, bra soldater som löste sin uppgift och gjorde det dom skulle. När det vi va för allmän beskådning fick dom stå längst bak, och vi kortklippta längst fram. Du jämför FBU (eller vad det nu är) med att sitta på en häst framför kungens hus.

Om jag får för befälen ta av mig till värmetröja eller vända på kepsen vid

skjutbanan så gör jag det.

Du hävdar att man ska ha kul, inte se proper ut. Men med uniformen medföljer ett reglemente och ett gäng bestämmelser för hur den ska bäras. Vill man inte följa dem så ska man inte bära någon uniform. Vidare utbildar jag dig gärna på betydelsen bakom just ordet "uniform", vilket rakt översatt är "likformig". Gissa vart jag försöker komma?

Jag vet att det medföljer ett reglemente, som man ofta bryter på det ena eller andra sättet. Om mina instruktörer säger att jag får skjuta med mössan bakochfram så gör jag det. Om dom säger "nej" så respekterar jag det och kan hålla med. Så länge dom inte sitter på Soldf forum och säger vilka som är fula och vilka som skall klippa sig.

Måhända att det finns en anledning till att vända mössan när man skjuter. Men det "vapen" mannen på bilden håller i handen är mig veterligen inte utrustat med något rödpunktssikte, det är för fan en kamera. Visst kan man avvika från reglementet när funktionaliteten kräver det, men när kravet upphör så ska reglementet återigen följas. Jag tycker personligen inte det är lämpligt att på lägre befälsnivå göra någon slags positiv särselektering och välja ut de delar av försvaret man vill visa till de yngre. Reglementen, ordningssamhet och disciplin hör till vilken väpnad makt som helst. Vill man sjunga sånger och knyta knopar kan man gott bli scout.

Nej, men som jag sa. Han kan 15 sek innan fotot togs haft 36an i handen. Det vet inte du, om han efter varje gång han lägger ifrån sig vapnet skall vrida på mössan så lär han få en högerarm grövre än låret.

Om det ligger 20 vapen med olika typen av optiska riktmedel (mössan vänds till fördel vid andra optiska riktmedel också) så menar du att man skall vrida tillbaka mössan efter varje station? Istället för att ha mössan på det sättet som är bäst överlag när man pysslar med den typen av vapen tills man är klar?

Jag respekterar dina åsikter fullt ut och håller med till viss del, dock anser jag som du märker att det finns undantag. Det jag inte respektarar det är ditt sätt att posta bilder på personer och tycka att dom skall klippa sig. Om dom på något sätt bryter mot någon regel så ta då kontakt med ansvarig för utbildingen dom gick eller personen som lagt ut bilderna istället för att sprida vidare bilderna och säga att personen ser förjävlig ut.

Edited by Panzerfaust

Du hävdar att man ska ha kul, inte se proper ut. Men med uniformen medföljer ett reglemente och ett gäng bestämmelser för hur den ska bäras.

Det var ett tag sedan jag var aktiv. När kom det ett reglemente som styr hårlängden och den estetiska baskerstukningen?

Jag undrar samma sak.

*suck* Bildbashing

@Shock

1. Mannen med den mörka baskern borde få en genomgång i baskerstukning.

2. Personen med kameran borde inte bara klippa sig utan även bära sin fältmössa på ett reglementerat och framför allt värdigt sätt.

3. Personen som tittar in i kameran borde överväga sitt personliga utseende gällande reglementerad klädsel, därefter skyndsamt ta bort fingret från varbygeln.

Det kanske bara är jag, men borde inte såna här vapenpaket prioriteras till annat än reguljäl lek? Utbildning borde vara nyckelordet, inte fotosession.

1. Baskerkommentarer finns det gott om, alla har en dålig dag...

2. Han är troligen från FBU och dessa har än så länge inte tvångsklippning innan övning/utbildning. Sedan tycker även jag att det ibland enklare att fota med skärmen bortvänd. Självklart rättar man till detta efter fotograferandet.

3. Ska säga det till henne nästa gång jag träffar henne. Ska även klaga på hur i h-vete hon kunde ha den där röda tröjan på sig under, det såg faktiskt inte bra ut!!

Vapenpaketet ägs av en privat samlare som, om jag inte kommer ihåg fel, även arbetar inom FM... Detta var en regional kurs inom Västernorrlands FBU-förbund, ej utbildning av värnpliktiga. Bilderna som "Wulfhere" länkade till publicerades på ett forum för airsoft av en privatperson som antagligen ville skryta lite för polarna över vad han fått göra.

Övningsupplägg då detta gjordes 2003:

1. Samling på skjutbanan

2. Genomgång av samtliga vapen (i ordningen äldst = först) om vad som ledde fram till tillverkningen, användning i olika konflikter, tekniken (kaliber, mekanism, ammunition etc.), demonstrationsskott och frågor. Det tar några timmar och sedan är det lunchpaus.

3. Möjlighet till provskjutning (typ max 1 mag/person på 3 olika vapen, beroende av mängden ammunition) mot SAB-mål på skjutfältet.

4. Även möjlighet till fotografering med dig+vapen.

@dxl

bra sagt!

@Panzerfaust

Sen tycker jag att det är korkat av fotografen som publicerar såna här bilder.

Jag ska skälla lite på honom åt dig ;)

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

*Vapenpaketet ägs av en privat samlare som, om jag inte kommer ihåg fel, även arbetar inom FM... Detta var en regional kurs inom Västernorrlands FBU-förbund, ej utbildning av värnpliktiga.

Jag hoppas verkligen att det inte var värnpliktiga inblandade i verksamheten. Men jag har ett par frågor:

- Om det var en rent civil verksamhet. Vad gör alla uniformer där?

- Om det var en militär verksamhet. Vad gör de uppenbarligen dåligt utbildade civilklädda mänskobarnen där?

*Vapenpaketet ägs av en privat samlare som, om jag inte kommer ihåg fel, även arbetar inom FM... Detta var en regional kurs inom Västernorrlands FBU-förbund, ej utbildning av värnpliktiga.

Jag hoppas verkligen att det inte var värnpliktiga inblandade i verksamheten. Men jag har ett par frågor:

- Om det var en militär verksamhet. Vad gör de uppenbarligen dåligt utbildade civilklädda mänskobarnen där?

Uppenbarligen dåligt utbildade?

Antingen missupfattar jag dig eller så är du synsk, jag kan inte på något sätt se att dom är dåligt utbildade med hjälp av några bilder, förutom misstaget med avtryckaren förståss.

Som han sa, en FBU kurs. Därav uniformen.

EDIT:

Tjejen har ingen uniform överhuvudtaget.

Så då kan ni lägga ner tjatet om henne och hennes "reglements vidriga klädsel".

Varför har hon ingen uniform? finns MÅNGA godtagabra skäl till det som jag inte ser någon anleding till att man behöver gräva i.

Hon kan ha spillt kaffe på sig eller vad f-n som helst.

Tycker med det att vi likagärna kan lägga ner likformighetstönteriet här och nu.

Edited by Panzerfaust

Vill inte klanka ner på någon som figurerar på bilderna utan undrar bara om personen med egenkomponerad uniform är med i fbu eller vad det nu va för lekglada gossar å damer som va ute å rastade knallpåkarna eller om det va nån som hängde med för att det lät häftigt å testa vapen. Om det inte va en FBUare, finns det då något sätt att anmäla till sitt lokala fbukontor att man mer än gärna hänger på å pangar utomsvenska vapen när tillfälle ges utan att va medlem?

Tyckte jag var tydlig i mitt inlägg men ok då:

1. Sa aldrig att det var en civil verksamhet... Det var en regional kurs (under en dag) som arrangerades av Västernorrlands FBU-förbund, d v s för medlemmar i FBU-föreningar tillhörande Västernorrlands FBU-förbund. Vid FBU-övningar skall M/90 bäras av deltagarna om inget annat sägs.

FBU är då en frivilligorganisation som ska stödja FM på alla sätt och vis. Om det finns kunnigt folk med en enorm egen vapenlåda så använder man givetvis denna istället för den gamla slitna M16/Ak47/Whatever123... Det blir även en väldigt intressant lektion i vapenhistoria.

2. Fick bara fram 3 av bilderna så jag antar att de de dåligt utbildade mänskobarnen du syftar på är FBU-medlemmar med delvis M/90 på sig? Dessa har ännu inte lärt sig att konsultera UniR FM, alternativt att de inte fått någon tilldelad sig, innan de sätter på sig uniformen. Eftersom deras föräldrar/motsvarande ej heller genomför någon morgonvisitation leder det till icke enhetlig klädsel hos deltagarna och att mängder med civila persedlar och även märken/huvudbonader från då man gjorde värnplikten används.

Ska imorgon (läs: senare idag) snacka med han som tog alla bilderna och återkommer därefter med ytterligare klargöranden (eller rättelse av mig själv) om det behövs.

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Edit: Tillägg

Panzerfaust var lite före om uniform o FBU.

@sgt Järvinen

För att vara med på övning/utbildning med FBU ska du vara medlem i en FBU-förening.

Edited by Foxtrotcharliegrg

Vill inte klanka ner på någon som figurerar på bilderna utan undrar bara om personen med egenkomponerad uniform är med i fbu eller vad det nu va för lekglada gossar å damer som va ute å rastade knallpåkarna eller om det va nån som hängde med för att det lät häftigt å testa vapen. Om det inte va en FBUare, finns det då något sätt att anmäla till sitt lokala fbukontor att man mer än gärna hänger på å pangar utomsvenska vapen när tillfälle ges utan att va medlem?

Ingen aning. Det kan man bara spekulera i. Finns som jag skrev många godtagbara skäl till att hon inte har uniform.

Hon kan ha spillt ner den och använder därför civilt, Hon kan ha åkt dit i tron om att det finns "låne uniform" osv.

Hon kan av andra skäl bett om att få använda civilt och befälen ansett det ok.

Eller så kan dom tom sagt/skrivit "valfri klädsel".

Edited by Panzerfaust

Antingen missupfattar jag dig eller så är du synsk, jag kan inte på något sätt se att dom är dåligt utbildade med hjälp av några bilder, förutom misstaget med avtryckaren förståss.

Nja. Jag kanske inte ska gå igång på deltagarna under övningen utan själva verket övningsledarna.

Jag kan inget om pedagogik. Det erkänner jag villigt. Men om jag haft så rörigt på skjutbanan under officershögskolan eller krigshögskolan - som de hette på min tid - så hade jag blivit underkänd.

Och även om jag i en annan tråd tycker att ordningsmän är trista så anser jag att skjutbanan skall vara strukturerad.

Det jag undrar e varför vissa inte har hörselskydd när dom skjuter, som tjejen när hon skjuter 36an tex......e inte det tvång med hörselskydd, frågas, kom?

Nja ser ingen som skjuter, dom står nog bara och ser "bra" ut framför kameran.

Ser ut som en trevlig förevisning. Men som alltid finns det vissa som ALLTID ska ha en motsatt uppfattning om allt. Utifrån vad man kan se på ett antal bilder så är det omöjligt att säga ifall säkerheten efterlevs eller inte, Har man dessutom tid för att fingra&knäppa kort på vapnen och med en själv fingrandes på vapnen blir det ännu svårare att avgöra hur säkerheten efterlevs. Dock verkar det ha varit god säkerhet på denna övning/förevisning med snittslingar om var man får vara och var man inte får vara osv. Men som sagt man kan utifrån 10-15bilder inte avgöra ifall det är god säkerhet eller inte vid denna tillställning... IFall det är ngn som vill klaga på säkerheten så finns det blanketter för sådant, men det kanske är lättare att vara anonym på ett forum och klaga lite på säkerheten än att göra en formell anmälan på bristande säkerhet...

Detta är bilder från den årliga dagen med utländska vapen anordnad av FBU Jämtland.

Dagen brukar vara uppbyggd så att instruktören skjuter alla vapen och berättar lite prestanda och historik om vapnen.

Sen blir det ett kläm och känn moment där alla får gå fram och kika närmare och känna på vapnen. Där bilderna troligen är tagna.

Sen är det skjutning, där man får gå fram välja ett vapen som man vill testa, skjuta med det och sen är det bara att ställa sig sist i kön och vänta på sin tur igen.

En rolig dag som jag tyvärr missade i år.

Edited by FkF