Perman Posted February 26 Report Posted February 26 On 2023-11-13 at 03:13, vikingman said: HMS Tjelvar 1937 Byggd som motorfärja. Levererad av Löfholmsvarfvet som Fårösund II till Gotlands härads vägstyrelse, Fårösund. Trafik på traden Fårösund - Broa, Gotland. 1966 Såld till Kustartilleriet och omdöpt till Tjelvar. 1976 Ombyggd till kabelfartyg. En ny uppgift har tillkommit på skargardsbatar.se om det ganska okända transportfartyget i kustartilleriet HMS Tjelvar: Quote 2024-01-05Såld till Jansson Bengtsson Engineering AB, Tungelsta. Ny hemort Kagghamra. Fårösund II Hon verkar i varje fall inte vara skrotad trots sin höga ålder. Kul när man kan hitta fartyg i marinen och kustartilleriet som man inte haft en aning om. Foto Christer Samuelsson /Per 1 Quote
Perman Posted February 26 Report Posted February 26 Här är ytterligare en bild på det gällande fartyget i quizzen: /Per 1 Quote
vikingman Posted February 27 Report Posted February 27 (edited) 13 hours ago, Perman said: Här är ytterligare en bild på det gällande fartyget i quizzen: /Per Eftersom den är så svår får väl uteslutningsmetoden användas!? Östeuropeisk/rysk konstruktion? Edited February 27 by vikingman Quote
Perman Posted February 27 Report Posted February 27 (edited) 1 hour ago, IED said: Är det en Tuima? Du tänker nog på fi Tuima efte att de konverterades minutläggare men nej. Det är faktiskt ett ombyggt f d svenskt örlogsfartyg. Det räcker som sagt med klass eller fartygstyp. /Per Edited February 27 by Perman Quote
IED Posted February 27 Report Posted February 27 Skrovet ser ut som någon Hugin-klass men överbyggnaden är då ombyggd till oigenkännelighet Quote
IED Posted February 27 Report Posted February 27 51 minutes ago, Perman said: Du tänker nog på fi Tuima efte att de konverterades minutläggare men nej. Precis. Tyckte överbyggnaden var rätt lik. Quote
Perman Posted February 27 Report Posted February 27 (edited) 15 minutes ago, IED said: Skrovet ser ut som någon Hugin-klass men överbyggnaden är då ombyggd till oigenkännelighet Dert är fråga om 4 + 4 båtar som byggdes om. De första fyra vid Karlskronavarvet 1976-77 och de sista fyra vid Djupviksvarvet 1981-83. Ytterligare fyra ombyggnader var planerade men ersattes av tre nybyggen. /Per Edited February 27 by Perman Quote
IED Posted February 27 Report Posted February 27 (edited) Då antar jag att det är en av de MTB som byggdes på Kockums på 50 talet och senare konverterades till vedettbåtar V01-V08. Men vilken har jag ingen aning om... https://www.hhogman.se/orlogsfartyg-mtb-5-sve.htm#xl_Motortorpedbatar-1 Edited February 27 by IED Quote
Perman Posted February 27 Report Posted February 27 (edited) 1 hour ago, IED said: Då antar jag att det är en av de MTB som byggdes på Kockums på 50 talet och senare konverterades till vedettbåtar V01-V08. Men vilken har jag ingen aning om... https://www.hhogman.se/orlogsfartyg-mtb-5-sve.htm#xl_Motortorpedbatar-1 Det stämmer! Det är f d vedettbåten typ II V07 Marstrand (och tidigare mtb T50) som togs ur tjänst 1992 och köptes av Åke Jansson och nu har restaurerats. Hon ser fortfarande ut som hon gjorde som vedettbåt minus bestyckningen. Det var åtta motortorpedbåtar som byggdes om till vedettbåtar med MTU dieslar och stort inbyggt brygghus. Farten som vedettbåt blev mer beskedliga 25-27 kn mot 45 - 49,5 kn som mtb. De första fyra betecknades vedettbåt typ I och behöll 40 mm m/36 pjäsen, och de sista fyra blev vedettbåt typ II och fick en 40 mm m/48. Typ I byggdes som sagt om av Karlskronavarvet och typ II båtarna av Djupviksvarvet. De kunde även lasta ombord 10 minor eller sjunkbomber. Samtliga 8 ombyggda mtb togs ur tjänst mellan 1989 och 1994. Det här skrev Åke Jansson på FB om Marstrand: Quote I dag finns hon i Enköping, damen är över 60 är jag köpte henne innan skrothandlaren satte tänderna i henne. Hon var då totalt rensad på allt utom propellrar och axlar. Nu har hon fått två Scania DSI 11 samt 2 generator aggregatet. Hon är fortfarande grön målad och vi går på varv vart fjärde år, då byter vi en del plåt och målar botten. Vi håller fortfarande är den militära locken med kamouflage målning. Hon skall finnas kvar länge till! HMS Marstrand med 40 mm m/48 Systerfartyget F d HMS Lysekil i privat ägo 2023 IED äger frågan! /Per Edited February 27 by Perman 1 Quote
IED Posted March 18 Report Posted March 18 Då kommer en ny fråga. Jag träffade en kille i förra veckan som gav mig denna bild på ett fartyg han jobbat på. Den är gjord av en lokal målare som följde med fartyget och gjorde lite bilder på olika platser. Jag har plockat bort nationsflaggorna men i övrigt är bilden intakt. Frågan är alltså: Vad är namnet på det vänstra fartyget? Det går att lista ut exakt vilket fartyg det är. Bonusfråga: Var ligger fartygen? 1 Quote
Napoleons bakficka Posted March 18 Report Posted March 18 Kul fråga! Lycka till till alla som försöker lista ut de rätta svaren. Quote
JM5505 Posted March 19 Report Posted March 19 (edited) Jag tror det är kanadensiska HMCS Athabaskan och Halifax, troligen i Haiti 2010. Edited March 19 by JM5505 Quote
IED Posted March 19 Report Posted March 19 (edited) 3 hours ago, JM5505 said: Jag tror det är kanadensiska HMCS Athabaskan och Halifax, troligen i Haiti 2010. Mycket bra gissning. Det är inte HCMS Athabaskan, det är inte HCMS Halifax, det är inte Haiti och det är inte 2010. Men mycket bra! Edited March 19 by IED Förtydligat Quote
JM5505 Posted March 19 Report Posted March 19 OK. Det är mina gamla skumma ögon som bedrar mig. Det står ju faktiskt 334 på det högra fartyget om jag nu inte ser helt fel, alltså HMCS Regina. Läser jag på hennes historik skulle hon ha besökt Ho Chi Minh City 1995 tillsammans med bl a jagaren Algonquin. Så då får det bli mitt nästa bud! Quote
IED Posted March 19 Report Posted March 19 (edited) Det är förstås HCMS Algonquin i sällskap med HCMS Regina. Mycket bra gissat! (Jag hade hoppats att det skulle vara lite svårare.) Robotjagaren HCMS Algonquin (DDG283) av Iroquis, eller Tribal, klassen sjösattes 1971 och skrotades 2015. Den tillhörde Stilla Havsdelen av den kanadensiska flottan (vilket diskvalificerade HCMS Athabaskan som ser påtagligt lik ut). Algonquin hade det tvivelaktiga nöjet att sänka sitt systerskepp HCMS Huron med sin 76 mm Oto Melara under en Sinkex övning år 2007 vilket dokumenterades i TV dokumentären "Sinking a Destroyer". I dokumentären förekommer fina bilder på både Algonquin och Regina. JM5505 har frågan men bonusfrågorna är fortfarande inte rätt besvarade. Det är en mycket känd hamn. Edited March 19 by IED Meningsbyggnadsfel Quote
JM5505 Posted March 19 Report Posted March 19 (edited) Inte precis my cup of tea, men din formulering får mig att gissa på Pearl Harbor 1996. Jag tyckte mig genast känna igen att det rörde sig om canadensiska fartyg; sedan såg jag fel och tyckte det stod "330" på sidan på fartyget till höger - vilket ju var fel. När det gäller att fråga: Kan man länka bilder direkt till sitt arkiv på sin egen dator, eller måste man gå via en bilduppladdningstjänst? Edited March 19 by JM5505 Quote
JM5505 Posted March 19 Report Posted March 19 Jag tror jag förstår hur det fungerar, så då testar jag... med ett i mitt tycke ovanligt fult fartyg. Oftast fullproppat med amiraler och andra höga sjöofficerare. Quote
IED Posted March 20 Report Posted March 20 17 hours ago, JM5505 said: Inte precis my cup of tea, men din formulering får mig att gissa på Pearl Harbor 1996. Visst är det Pearl Harbor! Det lite karaktäristiska dyktornet var ju med och med en liten notering i text också. Här en annan bild från Google Maps på samma torn. Quote
JM5505 Posted March 20 Report Posted March 20 Ungefär som dyktornet i Karlskrona då. Jag antar att det fortfarande är i tjänst? Men då har jag ju redan lagt upp min motfråga! Quote
JM5505 Posted March 20 Report Posted March 20 Fartyget var nummer två med samma namn och funktion. Ett tredje var projekterat men kom aldrig att färdigställas av väldigt bestämda skäl. Quote
IED Posted March 20 Report Posted March 20 Du får vänta med ledtrådarna. Annars blir det för lätt! Quote
Tombola Posted March 21 Report Posted March 21 On 2026-03-19 at 21:53, JM5505 said: Jag tror jag förstår hur det fungerar, så då testar jag... med ett i mitt tycke ovanligt fult fartyg. Oftast fullproppat med amiraler och andra höga sjöofficerare. SMY Hohenzollern II gissar jag på. Quote
JM5505 Posted March 22 Report Posted March 22 Tombola har alldeles rätt! "Den allra högste" (Wilhelm II) älskade sitt fartyg, men den kärleken delades väl inte av så många andra. Och som sagt, enligt mitt tycke ett ovanligt anskrämligt fartyg för att vara en kunglig"jakt". Frågan går sålede över! Quote
Tombola Posted March 22 Report Posted March 22 Ok, då bidrar jag med ett fartyg som beställdes av ett land från ett annat, såldes innan det levererades till det landet det byggdes i, för att efter nästan ett årtionde säljas ”tillbaka” till landet som beställde det. Quote
vikingman Posted March 22 Report Posted March 22 16 minutes ago, JM5505 said: Tombola har alldeles rätt! "Den allra högste" (Wilhelm II) älskade sitt fartyg, men den kärleken delades väl inte av så många andra. Och som sagt, enligt mitt tycke ett ovanligt anskrämligt fartyg för att vara en kunglig"jakt". Insidan kanske var bättre än utsidan på fartyget? Quote
JM5505 Posted March 22 Report Posted March 22 (edited) @Tombola, tja "köpt" var väl med kniven mot strupen när det färdiga fartyget införlivades med en mycket stor flotta. Det finns ju en lite överraskande svenskanknytning också till frågan ... Edited March 22 by JM5505 Quote
Recommended Posts