Jump to content

Recommended Posts

Mitt intryck av intryck av NL03 är än så länge bra, däremot STEX-utbildningen som jag för tillfället genomlider på S1 har inte gett mig allt för mycket kött på benen. :blink:

Skövde är soligt och fint nu...!! B)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Replies 280
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag håller med dig YxBobo.

 

Jag var inne en vecka för utbildning. Inte riktigt den utbildning jag trodde, men det var skit samma. Man fick ju träffa massa roligt folk, gå på mässen osv. vilket räddade veckan.

 

Jag fick en bra uppfattning av den nya bat.chefen, ha dock glömt namnet. Han verkade ha ganska bra värderingar iaf. Vad tyckte ni andra?

 

Till sist. YxBobo. Heter du så på Lunar också? Var på soldathemmet en kväll och upptäckte att den som varit inne på lunar innan mig hade det användarnamnet... :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med dig YxBobo.

 

Jag var inne en vecka för utbildning. Inte riktigt den utbildning jag trodde, men det var skit samma. Man fick ju träffa massa roligt folk, gå på mässen osv. vilket räddade veckan.

 

Jag fick en bra uppfattning av den nya bat.chefen, ha dock glömt namnet. Han verkade ha ganska bra värderingar iaf. Vad tyckte ni andra?

 

Till sist. YxBobo. Heter du så på Lunar också? Var på soldathemmet en kväll och upptäckte att den som varit inne på lunar innan mig hade det användarnamnet... :)

De personer jag talat med som har legat på beredskapskompanier har alltid haft en "vi kommer med 99% sannolikhet åka till [land]"... ibland stämmer det - ibland inte... Vad har NL03/04 för "tänkt" land att åka till...???

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med dig YxBobo.

 

Jag var inne en vecka för utbildning. Inte riktigt den utbildning jag trodde, men det var skit samma. Man fick ju träffa massa roligt folk, gå på mässen osv. vilket räddade veckan.

 

Jag fick en bra uppfattning av den nya bat.chefen, ha dock glömt namnet. Han verkade ha ganska bra värderingar iaf. Vad tyckte ni andra?

 

Till sist. YxBobo. Heter du så på Lunar också? Var på soldathemmet en kväll och upptäckte att den som varit inne på lunar innan mig hade det användarnamnet... :blink:

Japp. På allt.

 

:/ YxBobo

Link to comment
Share on other sites

De personer jag talat med som har legat på beredskapskompanier har alltid haft en "vi kommer med 99% sannolikhet åka till [land]"... ibland stämmer det - ibland inte... Vad har NL03/04 för "tänkt" land att åka till...???

Att alla "beredskapskompanier" har ett tänkt land att åka till är ju en sanning med modifikation (och NL03 är ju en hel bataljon, en nordisk sådan). Sverige har ju folk i beredskap IFALL man behöver sända ut folk någonstans, typ vart som helst. Att det sen kan finnas spekulativa oroshärdar lite överallt och att rykten går om vart man ska och inte ska, blir vardagsmat för de "beredda".

 

Den nye Bataljonchef på NL03/SWELOG sa att det mest troligt blir som med IA03, alltså att man skickar de funktioner som behövs, det vill säga delar ur förbandet, dit de behövs. Precis som med IA03 är det alltså inte säkert att hela förbandet skickas till samma plats och samtidigt, utan att det mycket väl kan bli till olika platser vid olika tidpunkt. Eller bara vissa personer över huvud taget. Eller ingen alls. Det kan ju faktiskt bli så för alla beredskapsförband. Tror faktiskt inte att något insatsförband, i framtiden iallafall, är inriktat på något speciellt land förrän det börjar komma signaler på att de ska iväg och till vilket land de ska. Men det är ju en gissning, givetvis.

 

:blink: YxBobo

Link to comment
Share on other sites

Har varit ute och varit "B-styrka" åt Nl idag, och skall ut imorron också...

Vad jag såg, så verkade det bra... En stor blandning av folk.... och många yxor...

 

Ser ut som om det blir att totaldissa alla studier, och ansöka nästa år

Peace-Keeping antar jag... alltid trevligt.

 

Vill ju inte va sån, men frågan är om det finns så mycket att söka nästa år. De fyller upp NL med allt som blir över från IA dvs de som inte är aktuella för Liberia.

Link to comment
Share on other sites

Har varit ute och varit "B-styrka" åt Nl idag, och skall ut imorron också...

Vad jag såg, så verkade det bra... En stor blandning av folk.... och många yxor...

 

Ser ut som om det blir att totaldissa alla studier, och ansöka nästa år

Peace-Keeping antar jag... alltid trevligt.

 

Vill ju inte va sån, men frågan är om det finns så mycket att söka nästa år. De fyller upp NL med allt som blir över från IA dvs de som inte är aktuella för Liberia.

vet.. men man kan altlid hoppas :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Blomberg! Du tillhör alltså ledningsplutonen? Det gör jag också, fast inte ledningsgruppen utan Transportgruppen (är gruppchef för densamma). Då har du Lasse Kongo som chef, eller? I så fall får du hälsa från mig, även till den kvinnliga lastbilsföraren med initialerna T A. Ni hade byggt en väldans fin "camp" innanför grindarna när vi var nere. Att jag var med och körde dit era contaners gjorde säkert sitt till för att det skulle bli bra (jag körde lastbil med T A och hämtade containrarna och ställde ner dom åt er). Allt detta om du tillhör det gäng jag tror. Annars kan du ju antingen glömma allt jag skrivit, eller leta reda på Lasse Kongo och hans gäng och hälsa från mig (C Tpgrp).

 

8-/ YxBobo

Link to comment
Share on other sites

har ni ingen besöksdag?

 

blomberg, om du sitter på STEX:et, hälsa hertigen av hälsingland AKA magister R.

hoppas han inte spelar "rosa helikopter" för er......

 

spela inte heller den låten på PA:t, vad än duty officern i TOC:en säjer, kan få svåra följder.

 

dessutom kanske Lt MALLA spelar lite blues för er.

han själv gillar en låt som heter "bad to the bone", leta upp och kör över TETRAn, då blir han lycklig :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Är på det hela ganska nöjd med utbildningen på T2.

Slutträningen var väl sådär, mycket dieselfyllande för min del :angry:

Fast det är klart, det rent tekniska kan jag ju redan, det var ju "ni andra" som skulle lära er felsökning motsv. Men dock blev det varken hackat eller malet för min del med att lära mig rutiner i TOC:en samt STEX:et. Mest var det pga att Kongo, Sjöberg eller någon annan drog i en hela tiden. Jag satt bara ett enda helt pass, och det var nattpasset i TOC:en ;)

 

Jag förstår inte all den negativitet som vissa i plutonen hade/har gentemot organistationen i NL. Tänk om de hade varit med förra året, det var ännu mer kaotiskt då...

Link to comment
Share on other sites

Undrar bara när man får åka till Skövde igen. Kom därifrån nyss, men då från en återträff efter KS07.

Vi hade ju bara en veckas utbildning senast, så lite till hade nog varit bra.

 

Men det är väl bara att vänta och se. Den som väntar på något.........

 

:ph34r: YxBobo

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Visst är organisationen vid NL inte mycket att tala om. Som jag uppfattat det är NL en slags tillflyktort dit uttråkade officerare och civilister åker för att ta det lugnt och prata av sig lite över några koppar kaffe. Men visst är det bra betalt för att ha semester?! =)

 

MVH

Tobias, SLEgrp

Link to comment
Share on other sites

Visst är organisationen vid NL inte mycket att tala om. Som jag uppfattat det är NL en slags tillflyktort dit uttråkade officerare och civilister åker för att ta det lugnt och prata av sig lite över några koppar kaffe. Men visst är det bra betalt för att ha semester?! =)

 

MVH

Tobias, SLEgrp

Låter ju som en perfekt attityd hos ett av Sveriges beredskapsförband. :D

Link to comment
Share on other sites

Visst är organisationen vid NL inte mycket att tala om. Som jag uppfattat det är NL en slags tillflyktort dit uttråkade officerare och civilister åker för att ta det lugnt och prata av sig lite över några koppar kaffe. Men visst är det bra betalt för att ha semester?!  =)

 

MVH

Tobias, SLEgrp

Låter ju som en perfekt attityd hos ett av Sveriges beredskapsförband. :)

Lyckligtvis gäller det inte alla som är med i NL03/NL04. Ingen jag känner som är med, faktiskt. Tragiskt nog blir det nog ingen "resa", men alla jag känner som är med hoppas då på det...........

 

:D YxBobo

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med YxBobo. Vet heller egentligen ingen som är "oseriös" i den meningen att de bara är med för att få enkla pengar och dricka kaffe. Jag tror det var en slappare inställning i början,så upplevde jag det iaf under utbildningen våren 03. Nu är det nog bättre tror jag...

 

Jag fick nyhetsbrevet från "nya" bat.chefen hem till mig idag. Följande rader var ganska intressanta:

 

"Misson då?", undrar många. Första steget är taget, ingen blir bortsorterad vid ansökan därför att han/hon har ett beredskapsavtal. Nästa steg blir att beredskapsavtalet skall ge förtur men där är vi inte än. En annan målsättning är att vårt förband skall nyttjas, helt eller delvis, vid nya missioner och här finns goda utsikter att lyckas. Mer kan jag inte skriva just nu. Nyckeln till att det skall bli ett bra system ligger i att "utlåning" av personal/enheter kan ske under ordnade former och med bibehållen beredskap för den nordiska logistikbataljonen.

 

Är det fritt fram att söka "vanliga" missioner nu? :/

Tycker det verkar på tonen ("...goda utsikter att lyckas...") att bat.chefen kanske vet mer än vad vi vet. Iaf låter det bra... B)

Link to comment
Share on other sites

Jag fick också det brevet idag. Jag har hela tiden upplevt att det går utmärkt att söka till "vanliga missioner", men att det nu (eller iaf på sikt) har blivit en målsättning att t o m låta de i insatsförband ligga på förtur. När det gäller ett nytt missionsområde så BORDE det ju iaf vara så. Annars faller ju tanken med insatsförband, tycker jag. Nå, vi får se om vi, de motiverade, får åka ut. Hoppas på det. Men endast framtiden kan utvisa hur det blir.

 

Precis som Hercule påpekar så verkar vår BatCh ha en och anna räv bakom örat och att arbetet med NL går framåt. För övrigt verkar han ju vara en bra chef som tänker på förbandet och engagerar sig för oss.

 

:/ YxBobo

Link to comment
Share on other sites

Nej, det gäller givetvis inte alla. Särskilt inte på soldatnivå. Men uppåt i kjedjan har jag fått det intrycket, tillochmed på plutch nivå.

 

 

/Tobias

Jo det håller jag med om. Många anställda på T2 har väl mer eller mindre blivit tilldelade befattningar fast de egentligen inte vill ha dem...

Link to comment
Share on other sites

Nej, det gäller givetvis inte alla. Särskilt inte på soldatnivå. Men uppåt i kjedjan har jag fått det intrycket, tillochmed på plutch nivå.

 

 

/Tobias

Jo det håller jag med om. Många anställda på T2 har väl mer eller mindre blivit tilldelade befattningar fast de egentligen inte vill ha dem...

Sorgligt nog kan det vara så ibland. Hade det problemet på KS08. När det gäller min pluton på NL så har jag inte ett enda T2-befäl, utan bara från andra ställen. Det gör nog att iaf mina befäl verkar oerhört motiverade för uppgiften. Jag har kontakt med dom åtminstone en gång i månaden. Fast å andra sidan så var min plutonchef på KS07 också från T2 och han var den bästa chef jag haft, både civilt och militärt. Men det var ju i och för sig under mission, så det är väl kanske annorlunda (även om det inte stämde under 08an).

 

Men för närvarande hoppas jag bara på att få åka ut på mission till något land jag inte varit i förut.

 

:baskerFN: YxBobo

Link to comment
Share on other sites

Nej, det gäller givetvis inte alla. Särskilt inte på soldatnivå. Men uppåt i kjedjan har jag fått det intrycket, tillochmed på plutch nivå.

 

 

/Tobias

Jo det håller jag med om. Många anställda på T2 har väl mer eller mindre blivit tilldelade befattningar fast de egentligen inte vill ha dem...

Sorgligt nog kan det vara så ibland. Hade det problemet på KS08. När det gäller min pluton på NL så har jag inte ett enda T2-befäl, utan bara från andra ställen. Det gör nog att iaf mina befäl verkar oerhört motiverade för uppgiften. Jag har kontakt med dom åtminstone en gång i månaden. Fast å andra sidan så var min plutonchef på KS07 också från T2 och han var den bästa chef jag haft, både civilt och militärt. Men det var ju i och för sig under mission, så det är väl kanske annorlunda (även om det inte stämde under 08an).

 

Men för närvarande hoppas jag bara på att få åka ut på mission till något land jag inte varit i förut.

 

:camo: YxBobo

Vilken plut ligger du på?

Link to comment
Share on other sites

Tobias R: Jag är TpgrpC i ledningsplutonen.

 

BJK: Nej, jag tycker inte att T2-befäl är kassa. Jag tror att det finns bra och dåliga befäl/chefer både i militär och civil verksamhet. Det var det jag menade med mitt inlägg. Alltså: På KS07 hade jag ett befäl från T2 (två egentligen, eftersom att min KC också var T2are) och han var den bästa chef jag haft, både civilt och militärt räknat. Min chef på KS08 var också från T2, men han hade säkert varit en utmärkt chef i någon annan pluton. Han var helt enkelt inte motiverad att leda just vår verksamhet.

 

Min slutsats: Man kan ha en (eller flera) dåliga chef(er) och det spelar ingen roll vart de kommer ifrån. Det påverkar dock hela bataljonen/kompaniet/plutonen/arbetsplatsen om chefen inte är motiverad för uppgiften, utan har blivit "påtvingad" den, oavsett om uppgiften att vara chef är av militär eller civil karaktär.

 

:camo: YxBobo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...