Jump to content

Tatuering

Ibsen

Recommended Posts

Posted
Det är precis som med sagan om ringen-filmerna: LÄS BÖCKERNA ISTÄLLET!

Hatar liftaren-filmen men älskar böckerna!

Men varför en motståndare till att tatuera in texter? Det kan väl vara precis lika meningsfullt som en "vanlig" gaddning? Eller handlar det bara om den gamla välkända delade smak-baken?  :D

Jo de må du ha rätt i...

men det är nog smaken baken som spelar in i det här fallet också :P

min tatto som jag har på ryggen på bilden nedan

kråkarygg.jpg

• Replies 167
  • Created
  • Last Reply
Posted

Tänkte skriva angående ett tidigare inlägg om epidral bedövning, eller vad namnet är. Alltså bedövning i ryggen/ryggslutet. Jag har ingen direkt koll på vad det är och hur det fungerar, men det verkar som om det är något som t ex kvinnor som ska föda får mot sina smärtor.

Hursomhaver. En man jag känner, personligen, det är ingen "min-kompis-katts-moster-har-en-vännina-som-hörde-från-en-KB-i-matkön"-grej, som är narkosläkare på ett stort svenskt sjukhus. Pratade tatueringar med honom och han sa att han skulle VÄGRA ge bedövning till någon med tatuering i svanken. Risken finns tydligen för att blyrester följer med in i blodomloppet eller liknande.

Disclaimer: Det var en tag sen diskussionen ägde rum, kommer inte ihåg exakt hur han uttryckte sig.

Själv ska jag ändå skaffa tatuering, en variant av mitt stjärntecken, vilket jag tror är bland det lättare att välja om man vill ha något som håller hela livet. Ska bara ta mod till mig först :D

Posted
Tänkte skriva angående ett tidigare inlägg om epidral bedövning, eller vad namnet är. Alltså bedövning i ryggen/ryggslutet. Jag har ingen direkt koll på vad det är och hur det fungerar, men det verkar som om det är något som t ex kvinnor som ska föda får mot sina smärtor.

Hursomhaver. En man jag känner, personligen, det är ingen "min-kompis-katts-moster-har-en-vännina-som-hörde-från-en-KB-i-matkön"-grej, som är narkosläkare på ett stort svenskt sjukhus. Pratade tatueringar med honom och han sa att han skulle VÄGRA ge bedövning till någon med tatuering i svanken. Risken finns tydligen för att blyrester följer med in i blodomloppet eller liknande.

Disclaimer: Det var en tag sen diskussionen ägde rum, kommer inte ihåg exakt hur han uttryckte sig.

Själv ska jag ändå skaffa tatuering, en variant av mitt stjärntecken, vilket jag tror är bland det lättare att välja om man vill ha något som håller hela livet. Ska bara ta mod till mig först  :D

När jag va hos den lokala gaddaren som jag gaddade hos läste jag ett utdrag om de som han skrivit ut någonstans ifrån och de va någon barnmorska och en läkare som diskuterade det där men iaf hon sa de att de oftast gick att sticka bredvid eller under eller över tattueringen så länge hela svanken inte va täckt för de fanns tydligen en marginal på typ 2-3 kotor och att de oftast gick att lösa hon hade jobbat som barnmorska i x antal år va en massa år kommer inte ihåg hur många men dom sa att det bara hade varit 4-5 fall som dom inte kunnat ge bedövningen

Edit: Skriva kan jag men inte så bra

Posted
När jag va hos den lokala gaddaren som jag gaddade hos läste jag ett utdrag om de som han skrivit ut någonstans ifrån och de va någon barnmorska och en läkare som diskuterade det där men iaf hon sa de att de oftast gick att sticka bredvid eller under eller över tattueringen så länge hela svanken inte va täckt för de fanns tydligen en marginal på typ 2-3 kotor och att de oftast gick att lösa hon hade jobbat som barnmorska i x antal år va en massa år kommer inte ihåg hur många men dom sa att det bara hade varit 4-5 fall som dom inte kunnat ge bedövningen

Jo, absolut, det är nog inga problem om man vill. Självklart är det också en bedömningsfråga fron fall till fall, men han uttryckte sig på ett sätt som fick mig att tro att många läkare helst låter bli.

Trots att de är där för att hjälpa människor så sitter de i en väldigt utsatt sits. Varenda lilla misstag reflekteras nog tillbaka och anmäls kanske ofta.

Posted

Jo, absolut, det är nog inga problem om man vill. Självklart är det också en bedömningsfråga fron fall till fall, men han uttryckte sig på ett sätt som fick mig att tro att många läkare helst låter bli.

Trots att de är där för att hjälpa människor så sitter de i en väldigt utsatt sits. Varenda lilla misstag reflekteras nog tillbaka och anmäls kanske ofta.

jo kanske men får att vinna måste man våga :lala:

Posted

Jag har en kompis som tatuerade in "All you need is love" (jo han är Beatels fan), visade sig vara ganska populärt hos det motsatta könet av någon anledning.

• 4 weeks later...
Posted

Okej grabbar (verkar vara mest såna här ;))... Vad tycker ni om tjejer som tatuerar sig? Vad ska hon ha/inte ha för tatuering?

Posted

ingen tatuering i svanken ö.h.t, inga trajbals, inga kinesiska tecken. Annars är det lugnt tycker jag så länge man är något sånär originell.

Posted
Okej grabbar (verkar vara mest såna här ;))... Vad tycker ni om tjejer som tatuerar sig? Vad ska hon ha/inte ha för tatuering?

Min lillasyster fick en gaddning i 16 års pressent, hon valde en blomma på övre delen av höger bröst, det var riktigt snyggt om du frågar mig.

När hon fyllde 18 så fick hon en till gaddning, hon valde en panter som klöser sig ut ur skuldran, även den vart riktigt snygg.

När morsan fyllde 50 så fick hon en gaddning av mig och brorsan, hon gjorde en fjäril på övre delen av vänster bröst, även det vart jävligt snyggt.

Snart fyller farsan 56, gissa vad han kommer få i pressent? :D

-edit-

Föresten så tycker jag att det är helt ok med tjejer som tatuerar sig, dom väljer desutom oftare ett motiv dom är nöjdare med hela livet än ,många killar.

Posted

Tycker ju generellt sett att det är dumt med tatueringar ifall man ångrar sig. Ifall en tjej har en så tycker jag det borde vara någon lite diskret. Som exempel många har något vid ryggslutet. Det syns ifall man har kort topp eller bikini eller så. Men inte ifall man har på sig en tröja. På så sätt kan den döljas enklare. Ännu bättre är ju vid fotknöälen då som är lättare att dölja med en strumpa osv...

Alltså inget flashigt uppenbart utan lite mer diskret tycker jag. Är bra ifall man ångrar sig.

Posted

@Marcuzt

Du har missat poängen med gaddningar. Syftet är inte att man skall ogilla den, ångra sig och sen täcka över den med nåt klädesplagg. 99% är nöjda med sina tatueringar och visar dom mer än gärna. Det är liksom det som är syftet. :baskerPa:

@Lina7001

Jag tycker det är coolt att tjejer gaddar sig. :D

Men som med all tatuering så ska det vara nåt eget. Dvs jag ogillar när folk går in i en studio och tar ett motiv som nån annan har för att dom har bristande fantasi. Gaddningar är personliga.

Det mesta funkar på tjejer, dock är man mer än lovligt trött på alla som gaddar sig i svanken. Men det går ju mode i sånt.

Posted

Håller med alla, tatueringar i svanken är inte snyggt. Det ska va nåt originellt. Själv så tycker jag att det är skitcoolt med tatuerade underarmar, speciellt på killar *grrr*

Posted
@Marcuzt

Du har missat poängen med gaddningar. Syftet är inte att man skall ogilla den, ångra sig och sen täcka över den med nåt klädesplagg. 99% är nöjda med sina tatueringar och visar dom mer än gärna. Det är liksom det som är syftet. :baskerPa:

@Lina7001

Jag tycker det är coolt att tjejer gaddar sig. :D

Men som med all tatuering så ska det vara nåt eget. Dvs jag ogillar när folk går in i en studio och tar ett motiv som nån annan har för att dom har bristande fantasi. Gaddningar är personliga.

Det mesta funkar på tjejer, dock är man mer än lovligt trött på alla som gaddar sig i svanken. Men det går ju mode i sånt.

Ifall tjejen är gothic så är det snyggt med massa tatueringar. annars så är det inte så snyggt alls.

Posted

Eh det är bara att skaffa en tatuering om man vill, finns alltid folk som är negativa och ska kritisera, men strunta i det. Vill du ha en så skaffa en, tror du att du kanske blir missnöjd så vänta till du är helt säker eller avstå. Jag tycker det är helt ok med tjejer som har tatureingar, i vissa fall riktigt coolt.

Sparar själv till en half sleeve som ska ner över skuldran, eventuellt ryggen om jag vågar. Blir ett japanskt inspirerat troligtvis traditionellt motiv. Skiter i vad folk tycker och säger så länge jag själv är nöjd. ;)

Posted

Tatueringar är snygga till ett visst mått. Ryggtavlor eller fullmålade armar går fetbort om man inte är Tommy Lee eller någon tönt med BMX cykel som tjänar storkovan på X-games mm.

Tatuerade tjejer är oftast inte snyggt då det ser för brutalt ut. De tjejer som jag sett med tatueringar har oftast någon döskalle på axeln eller liknande vilket förstör den där kvinnliga vackra stilen.

Jag har en tatuering på ryggen mellan skuldrorna (bild finns på min profil) och har inte planerat att göra någon mer. Vill jag det blir det isåfall vaden eller inget. Fler tatueringar än tre så blir det osymetriskt och grötigt.

Men det här är ju bara mina åsikter :musik:

Posted

okay dax att lägga sig i jag har en hondjävul på vänster skulderblad altså tjejtecknet med djävulshorn å svans plus en katt tass på höger insida av handleden och dessa är jagf helt nöjd med och vill bara göra fler det är ju beroendeframkallande lite inne på VARNING BRED LAST i svanken

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...