slurry Posted April 3, 2004 Report Posted April 3, 2004 Tjena gubbs&gums! B) jag tänkte det kunde vara kul med en quiz som rör uniformsburna märken i metall, tyg eller annat material vad som bör ingå i svaret är ju naturligtvis rätt svar.. alltså enhet, funktion eller förband samt gärna vad märket innebär. regler: *den som gissat rätt lägger själv in nästa quizbild.. *en i taget tack! *inga politiskt inkorrekta märken tack! -röj loss o gissa nu! ;) första märket: Quote
Syster Håkan Posted April 3, 2004 Report Posted April 3, 2004 NÅn typ av samband?? äntligen en märkes quiz Quote
Lindeberg Posted April 3, 2004 Report Posted April 3, 2004 Kan likaväl vara nån illhäftigt sjv-gäng, med tanke på ormen. Jag väntar några minuter med att gissa. Håller med föregående skribent om "Äntligen" Quote
Pansardvärg Posted April 3, 2004 Report Posted April 3, 2004 Signalhelikopter cobra kanske..eller?? Quote
Raffsec Posted April 3, 2004 Report Posted April 3, 2004 Skulle tippa på ett Amerikanskt SF-förband Om det är svenskt så har jag inte den blekaste vad det är Quote
Panzerfaust Posted April 3, 2004 Report Posted April 3, 2004 Telefon krigare, helt klart. Vilken typ och vart har jag ingen aning om. Eller så är det attack electriker Quote
RaDet94S Posted April 3, 2004 Report Posted April 3, 2004 (edited) Tjena gubbs&gums! B) jag tänkte det kunde vara kul med en quiz som rör uniformsburna märken i metall, tyg eller annat material första märket: * Hmm, det ser onekligen ut som EWs märke.. De bar i alla fall det nere i Kosovo under KS06... (För den som inte vet var EW står för så betyder det Electronic Warfare) * Funktionen de har är telekrigföring, med allt vad det innebär. Tänker inte gå in närmare på hur och vad de gör. * Blixten står för signal, och ormen ,som om jag inte vinns fel är en snok, syftar till deras (förbandets) förmåga att snoka reda på information. Edited April 3, 2004 by RaDet94S Quote
Panzerfaust Posted April 3, 2004 Report Posted April 3, 2004 In med ett nytt märke då!!!! Din tur ju! Quote
RaDet94S Posted April 3, 2004 Report Posted April 3, 2004 (edited) In med ett nytt märke då!!!! Din tur ju! Det är ingen som har bekräftat att mitt svar var rätt, därför väntade jag. Men visst kan jag lägga upp ett nytt.... Sug på detta... Edited April 4, 2004 by RaDet94S Quote
EO4 Posted April 4, 2004 Report Posted April 4, 2004 (edited) sorry, sitter här bakis som tusan och kunde bara inte låta bli... Edit: den är så cool att jag måste ha den som avatar också. Kolikook!!!! Edited April 4, 2004 by EO4 Quote
RaDet94S Posted April 4, 2004 Report Posted April 4, 2004 sorry, sitter här bakis som tusan och kunde bara inte låta bli... Haha Fan. Kungligt märke ju... Quote
Raffe Posted April 4, 2004 Report Posted April 4, 2004 Jo, fast du borde ha censurerat texten. Hade blivi tlite svårare då Quote
Amfibieslusken Posted April 4, 2004 Report Posted April 4, 2004 (edited) Det senaste är väl för närskydd på P7? EDIT: Om detta visar sig vara rätt så får någon annan lägga upp ny bild Edited April 4, 2004 by Amfibieslusken Quote
RaDet94S Posted April 4, 2004 Report Posted April 4, 2004 (edited) Hoppla... Där blev jag duktigt satt på pottan.. Jag har bara sett det nere i Kosovo under KS03 (2000-2001) och då var det ledningsplutonens plutonsmärke. Det verkar ju inte bättre än att de har snott märket från P7 rakt av... Det var iofs P7 som satte upp KS03, så det kan ju ha ett samband med det... Edited April 4, 2004 by RaDet94S Quote
slurry Posted April 4, 2004 Author Report Posted April 4, 2004 (edited) okej, här rassler det bara till när man är borta en stund... jo, mycket riktigt det första märket var EW-troppen.. skarpögt RaDet94S! Edited April 4, 2004 by slurry Quote
Danne Posted April 4, 2004 Report Posted April 4, 2004 Det här är udda, och rätt flygtok extravaganza, men ändå rätt lätt. Frågan gäller patchen till höger: Den delas ut till flygförare som utmärkt sig på ett visst vis. Den är i detta läge lite lätt photoshoppad, viss text borttagen. 1) Vilken försvarsmaktsgren? 2) vilket flygplan? 3) Vad är det den glade märkesmottagaren gjort? De andra två märkena har inget med frågeställningen att göra, mer än att det vänsta är organisatoriskt relaterade. PS: Den på detta forum som nu har dessa i sin ägo får inte svara...eller jo det får han, mot ett visst utbyte....samma som sist går bra Quote
JTS Posted April 4, 2004 Report Posted April 4, 2004 Det senaste är väl för närskydd på P7? Nära, det är för fjärde kompaniet på P7. Quote
Panzerfaust Posted April 4, 2004 Report Posted April 4, 2004 (edited) Britter-RAF, harrier, personen har tagit sin katapultstols oskuld. Edited April 4, 2004 by Panzerfaust Quote
Danne Posted April 4, 2004 Report Posted April 4, 2004 USMC, Harrier, klivit av i farten. Korrekt....finns graderingar, den här betyder en gång. Som jag förstod fanns det vissa med guld ( 4 gånger) F 18 Diven till vänster är en taxifirma jag rekommenderar Quote
Panzerfaust Posted April 4, 2004 Report Posted April 4, 2004 USMC, Harrier, klivit av i farten. Din tur! fixa ett märke nu Det här va skoj! Quote
xteam Posted April 4, 2004 Report Posted April 4, 2004 På begäran av Mats infogar jag en bild (se det som att det är Mats som grejar detta inlägg) xteam Quote
Panzerfaust Posted April 4, 2004 Report Posted April 4, 2004 (edited) FBU´s Pansar förening. Vad den nu heter... EDIT:blir lite osäker när jag kollade runt, men med tanke på flagg formen och att det är pansar näve så håller jag fast. EDIT2: Jag hadde fel. Dom jag tänker på har en riddarhjälm. Dock lätt att bli vilse ledd eftersom flaggan har FBU´s form. Edited April 6, 2004 by Kimster Quote
Mats Posted April 4, 2004 Report Posted April 4, 2004 (edited) FBU´s Pansar förening. Vad den nu heter... EDIT:blir lite osäker när jag kollade runt, men med tanke på flagg formen och att det är pansar näve så håller jag fast. Nepps, Dahlberg bränner sig. Edited April 4, 2004 by Mats Quote
Mats Posted April 4, 2004 Report Posted April 4, 2004 Jake, nej. Äh, ni får hållas tills jag ser rätt svar. Quote
Mats Posted April 5, 2004 Report Posted April 5, 2004 Men kom igen nurå! Det är de tunga grabbarna som har detta märke... Quote
Recommended Posts