Lord Posted March 25, 2004 Report Posted March 25, 2004 Ja go vänner det är så att jag har planerat som så många andra här inne, att jobba inom försvaret i framtiden. 2006 rycker jag in på Am1 som *hrm* Amfibiesoldat *hrm* Jag har således ingen befälsbefattning och utbildas bara 7,5 månader. Kravet för att få söka in till militärhögskolan och utbildas till officer är ju 10 månader och jag har hört att man då får göra kompleterande militär tjänstgöring om man som mig bara har 7,5 månader. Men VAD inebär det att göra kompleterande tjänstgöring? Får jag gå extra 2,5 månader eller blir jag kontraksanställd som inströktör på 6 månader? Jag vill ju helst stanna kvar på Amf1 efter att jag väl ryckt in! /Lord Quote
FBS Posted March 25, 2004 Report Posted March 25, 2004 Tjena... Du kan mycket väl bli officer även om du inte har 10 mån eller mer. så länge du är befälslämplig och uppfyller kraven (bla 10-7-7) så är det fullt möjligt med bla FOK innan kurstart på MHS (heter väl annat än FOK nu kan jag tänka) mitt tips till dig är att först rycka och genomföra din GU på ett bra sätt, efter det kan du prata om att bli officer. Det regnar nämligen i skogen också ;) //FBS Quote
Lord Posted March 25, 2004 Author Report Posted March 25, 2004 jo jag vet att det regnar i skogen. Har varit medlem i FRO och FBU i över ett år nu så skogsvana har jag samt godkänd på säki AK-4 Quote
Pbmin Posted March 26, 2004 Report Posted March 26, 2004 Mitt tips är att försöka byta tjänst alt. göra tillägg i HV (tror man kan göra det). enligt mina erfarenheter inom AMF så kan du glömma YOP om du gör 7,5 månad. Att bli BFA ( instruktör i 6 månader) i AMF som 7,5 månaders soldat är nog heller inget att hoppas på...Tyvär. Om du inte har x-10-10 i betyg kanske ;) Quote
Lord Posted March 27, 2004 Author Report Posted March 27, 2004 Och varför skulle det inte fungera på Amf1 om jag får fråga? Självklart kan man ju bli Yoff där med. Pliktverket har ju sagt till mig att det inte är några problem mer än att man måste göra kompleterande tjänstgöring. Och i det här fallet undrade jag vad som menades med det! Jag vill inte vara elak men det där inlägget var nog ett av de dummaste jag läst tyvär... Quote
jonas_b Posted March 27, 2004 Report Posted March 27, 2004 (edited) Och varför skulle det inte fungera på Amf1 om jag får fråga? Självklart kan man ju bli Yoff där med. Pliktverket har ju sagt till mig att det inte är några problem mer än att man måste göra kompleterande tjänstgöring. Och i det här fallet undrade jag vad som menades med det! Jag vill inte vara elak men det där inlägget var nog ett av de dummaste jag läst tyvär... Han menade kanske att i dessa tider då FM och AMF inte är prio #1 så kanske AMF1 väljer en PB med X-10-10 som Bfa istället för en menig. EDIT: Samt att Pliktverket inte alltid är att lita på. Edited March 27, 2004 by jonas_b Quote
achilleos Posted March 27, 2004 Report Posted March 27, 2004 Visst är det möjligt att bli officer även efter värnplikt som menig. Jag vill dock påstå att chansen att bli antagen är betydligt mindre än om man varit KB/PB. Vet inte hur det är nu, men när jag gick OHS (så hette det förr när det var en riktig skola :P ) så kunde man räkna de som inte hade befälsvärnplikt i grunden på ena fotens tår. Om möjligt tycker jag du bör försöka byta befattning om du är seriös med din officerssatsning. Quote
Pbmin Posted March 27, 2004 Report Posted March 27, 2004 Och varför skulle det inte fungera på Amf1 om jag får fråga? Självklart kan man ju bli Yoff där med. Pliktverket har ju sagt till mig att det inte är några problem mer än att man måste göra kompleterande tjänstgöring. Och i det här fallet undrade jag vad som menades med det!Jag vill inte vara elak men det där inlägget var nog ett av de dummaste jag läst tyvär.. Jaså men nu är det så att jag har tjänstgjort 15 mån på AMF. När jag låg inne fanns det 2 BFA (en från skytte och en från GRK båda PB). Resten var BFA anställda båtC. Samtliga PB. Jag frågade mitt befäl om man kunde arbeta vidare som BFA men han sa nej. Dom skulle i framtiden inte ta in någon förutom nån PB på sjukvård. Och så BåtC som de måste ha. Han sa att det var väldigt sällan att de tog in någon och om dom skulle göra det så var det en GB som var utomordentligt bra (x-9-9 t.ex) eller en PB som skulle kompletera. Jag frågade han också om YOP men där sa han eftersom dom hade så många sökande så var det uteslutande PB och GB som kom in. (ca 90% PB och 10% GB). Och eftersom nästa ansökningstillfälle är nästa år så kommer nog ansökningarna nästan fördubblas samtidigt som platserna minskar, alternativt försvinner. Vad gäller vad inskriviningförättaren så sa han till mig att AMF låg på torpedbåtar ;) Så det skulle jag inte ta så allvarligt vad han sa! Ps. Pliktverket har en annorlunda verklighetssyn än vad förbanden har. Jag menade inte att krossa dina drömmar eller trycka ner dig i skiten med mitt inlägg. Ville bara förvana dig så du inte blir lurad och besviken. Jag önskar dig all lycka till. Om du sen anser att jag är dum pga det så är det ditt problem! Ett tilläg är att jag sökt YOP själv 2 ggr på AMF. Quote
Raffe Posted March 27, 2004 Report Posted March 27, 2004 Brorsan hade samma planer och förhoppningar som du. Ryckte in som psk i 7,5 mån på P4. Visst finns det en teoretisk möjlighet att bli officer som 7,5 månaders, men inte i praktiken. Det finns någon skrivelse om att det ska gå och att man ska kunna komplettera med Hv och annat för att komma upp i 10 eller 15 mån. Men på P4 har dem iaf ingen aning om hur det funkar, kan tänka mig att det gäller andra förband också. Satsa istället på att komma in som KB (15 mån) direkt. Annars är nog chansen lika stor som att bli träffad av blixten - Visst, det har hänt. Men det är tämligen osvanligt. Quote
Lord Posted March 28, 2004 Author Report Posted March 28, 2004 PBmin: Jag ber om ursäkt. Var inte meningen att dum förklara dig! Efter att ha läst den här tråden har ju hjärtat verkligen sjunkit till tårna. Har varit inställd på att bli officer länge nu. Enda jobbet jag kommit på som jag verkligen helhjärtat vill, men jag vill inte lämna min tjänst på amf1 heller :( Jag tänker iaf kämpa och försöka när det är min tur. Vem vet vad som hänt med försvaret om två år. Hemsk känsla..känns som att hela ens planerade framtid just blivit bortryckt och det enda man ser framför sig är mörker.. tack iaf för svaren. /Lord Quote
Pbmin Posted March 28, 2004 Report Posted March 28, 2004 Ja Lord jag förstår hur du känner det. Och som vanligt är det inskrivningsförättarens fel. Men kan du verkligen inte byta tjänst? Kanske vänta ett år till och rycka in som PB eller GB på amf-1? Skriv till pliktverket och fråga...Lycka till! Quote
achilleos Posted March 28, 2004 Report Posted March 28, 2004 Varför så fokuserad på just amf? Jag garanterar dig att om du byter förband, får en befälsbefattning och kommer in på YOP så kommer du inte att ångra dig. Däremot är risken rätt stor när du om några år sitter med universitetskatalogerna och skall försöka hitta nån utbildning som passar och den ena verkar tristare än den andra bara för att du benhårt höll på din amfibietjänst. Quote
Lord Posted March 28, 2004 Author Report Posted March 28, 2004 Kanske vänta ett år till och rycka in som PB eller GB på amf-1? Skriv till pliktverket och fråga...Lycka till! Hur menar du då? Kan man vänta ett år och få befälsbefattning eller måste man mönstra en gång till? (om man ens får det) Anledningen till att jag vill stanna på amf tror jag är att jag vill ha en krävande tjänst plus att jag i princip vuxit upp i skärgården så jag känner mig hema där. Har även en vän som snart muckar från K4 där han är Norrlandsjägare. Han ville också bli yoff men nu mera vill han inte det. Så om jag byter tjänst är jag rädd att jag kanske inte längre vill bli yoff efter muck. Och då har jag ju sumpat min amf tjänst helt i onödan :( jobbigt det här... /Lord Quote
Badboy Posted March 29, 2004 Report Posted March 29, 2004 Han ville också bli yoff men nu mera vill han inte det. Så om jag byter tjänst är jag rädd att jag kanske inte längre vill bli yoff efter muck. Tja, kanske lika bra att komma på bättre tankar redan under värnplikten, än att fortfarande brinna för officersyrekt men inte i praktiken ha en chans att förverkliga dem? Du får bättre insyn i hur det är att vara officer som PB/KB än menig, det var kanske det som "drabbade" din kamrat ?? /Magnus B Quote
Lord Posted March 29, 2004 Author Report Posted March 29, 2004 Tja, kanske lika bra att komma på bättre tankar redan under värnplikten, än att fortfarande brinna för officersyrekt men inte i praktiken ha en chans att förverkliga dem? Att inte ha en chans tycker jag var att ta i. Det finns alltid en liten chans och jag kommer iaf att göra mitt bästa. Varför ge upp något man verkligen vill? Har hört att officers utbildningarna ska läggas ner fram till 2006. Då rycker ju jag in så chansen är väl större för mig att komma in på MHS då också. Försöka tänker jag iaf /Lord Quote
Lt Hmmm Posted March 29, 2004 Report Posted March 29, 2004 Hur menar du då? Kan man vänta ett år och få befälsbefattning eller måste man mönstra en gång till? (om man ens får det) Förr i alla fall kunde man skicka in en föranmälan till det förband man var intresserad av. De kollade då på mönstringsresultaten och gjorde en bedömning. Var man lämplig så ändrade de uttagningen, och du kunde det ibland bli senare inryck. Men jag vet inte hur det funkar med det idag. Ett annat alternativ är ju att direkt kontakta vpl-handläggaren eller personalchefen på Amf1 och prata med honom. Sedan ringa igen, och igen, och igen... Så gjorde jag för att ändra min uttagning från 12 månader i Skåne till 15 månader i Norrland. Funkade alldeles utmärkt... Förklara läget, säg att du vill bli officer och kör hårt! Lycka till! Quote
Lord Posted March 29, 2004 Author Report Posted March 29, 2004 Ett annat alternativ är ju att direkt kontakta vpl-handläggaren eller personalchefen på Amf1 och prata med honom. Sedan ringa igen, och igen, och igen... Så gjorde jag för att ändra min uttagning från 12 månader i Skåne till 15 månader i Norrland. Funkade alldeles utmärkt... Förklara läget, säg att du vill bli officer och kör hårt! Quote
Lord Posted March 29, 2004 Author Report Posted March 29, 2004 Ett annat alternativ är ju att direkt kontakta vpl-handläggaren eller personalchefen på Amf1 och prata med honom. Sedan ringa igen, och igen, och igen... Så gjorde jag för att ändra min uttagning från 12 månader i Skåne till 15 månader i Norrland. Funkade alldeles utmärkt... Förklara läget, säg att du vill bli officer och kör hårt! Att kontakta VPL-handläggaren är uteslutet..redan skickat ett brev. Han ringde upp och sa att han inte kunde göra mycket tyvär. Ringa Amf1 har jag inte gjort ännu men kanske ska ge det ett försök. /Lord Quote
GA KA Posted March 29, 2004 Report Posted March 29, 2004 Drömmar är oftast bra men man måste kunna se realistiskt på dem. Finns det soldater som skulle bli bra YO/RO? Visst det finns det säkert men frågan du måste fråga dig är om du är så bra. Kan du inte ens få en PB tjänst så skall du börja leta efter alternativa sysselsättningar efter GU. FM är inte en snäll plats där alla är lika duktiga. Välkommen till verkligheten. Quote
Krook Posted March 29, 2004 Report Posted March 29, 2004 På MHSK går det många kadetter som inte har haft någon befälstjänst under GU. Vissa har gjort 7,5 månader och antingen kompletterat det med 4 månaders FOK eller utlandstjänstgöring eller bägge delarna. Det finns till och med Vakt-soldater som läser här, så det går att komma in ändå men jag vet inte om någon AMF:are med den bakgrunden. Som redan sagt kommer det vara tätt med ansökningar nästa gång YOP genomförs och du har inte fördel av att bara göra 7,5 månader. Byt tjänst, om det så kräver att du byter förband, det är tipset. Om inte AMF ger dig en ny tjänst, ring då andra förband och hör dig för. Du kan ju alltid söka AMF under eller efter YOP om du gärna vill dit. Lycka till Krook Quote
Pbmin Posted March 30, 2004 Report Posted March 30, 2004 På MHSK går det många kadetter som inte har haft någon befälstjänst under GU. Vissa har gjort 7,5 månader och antingen kompletterat det med 4 månaders FOK eller utlandstjänstgöring eller bägge delarna. Det finns till och med Vakt-soldater som läser här, så det går att komma in ändå men jag vet inte om någon AMF:are med den bakgrunden. Som jag sa förut så funkar det inte på det sättet inom AMF. Quote
Lord Posted March 31, 2004 Author Report Posted March 31, 2004 Blev inte alls glad av dessa svar är jag rädd ;) Men är som sagt nästa 3,5 år kvar innan jag kan ansöka till MHS så jag håller modet uppe! Quote
Recommended Posts