Jump to content

UAV- Del 1


LRRP

Recommended Posts

Då kör vi igång min lilla serie då, som väl iof startade med  vapenexportinlägget förra veckan.

 

Detta är den första av vad jag tror blir 3 eller 4 delar om UAV

 

UAV: konceptet

 

Termen UAV, Unmanned Air Vehicle, är egentligen inte ett  särskilt nytt begrepp. Då tex ballonger med kameror(tidsutlösare ) läts glida in över fiendens linjer där de förhoppningsvis fotade något av värde för att sedan halas in av deras ägare. Termen betyder att det är enobemannad flygande farkost som är kontrollerbar (kan var autonomt kontrollerad).Det är dock kanske de sista 5 åren som termen har blivit något av en "hype" inom militärindustri. Lägg märke till att jag skrev militär industri och inte militär flygindustri, för även företag som aldrig en producerat en vinge förut har testat att bygga UAVer, med intressanta och smålustiga resultat.

 

UAVer sågs först som sk "standalone" enheter som fick en uppgift, tuffade iväg till målet och tog en bild eller två och åkte tillbaka hem. Moderna och kommande system är dock integrerade i de nu mycket avancerade lednings och stridsledningssytem och kan därmed ses som informationsnoder i ett större system av system.

 

Ex: En operatör till en Predator UAV sitter i Florida och länkflyger en Predator maskin över Afghanistan. Han finner något som han tycker kan vara ett giltigt mål, ställer in predatorn på att följa objektet/objekten, kontaktar sin CO som i sin tur kanske behöver prata med nån ännu högre upp. Medan detta pågår har informationen på ett eller två sätt länkats till ett attackflygplan (om det finns nåt där). Det första sättet är att de direktlänkas från predator till attackflygplanet eller om det går genom COC (Chain of Command). Sedan kan predatorn endera fortsätta sin patrullering eller spela en aktiv roll i attacken genom att tex belysa målet med laser.

 

Ovanstående är en friktionsfri insats, så som det skall fungera, i min "Del 2" beskrivning av UAVer kommer jag gå in på nackdelar och problem med UAVer, jag vet inte riktigt hur jag skall få ner den till läsbar längd.

 

Om vi skall begränsa till militära UAV typer kan man först dela in dem i två kategorier:

 

- UAV/URAV

- UCAV

 

UCAV

C:et lägger till ordet Combat, som är mycket laddar i dessa sammanhang,speciellt politiskt. Uppdelningen är för tillfället lite diffus, å nuvarande UCAVs är varanter av UAVer, alltså inga egna system. Detta kommer dock inom en snar framtid att ändras då många länder nu utvecklar specifika UCAV (kommer i del tre). Beväpningen är även den för tillfället ytterst begränsad och ofta skräddarsydd. Det mest aktuella exemplet är väl Predatorn som har utrustats med två stycken Hellfire robotar, som kan avfyras och ledas från maskinen, eller från tex en LRRP patrull på marken. Även Israel och Storbritannien och några andra länder har gjort vapenfällningstester med UAV.

 

 

UAV/URAV

Rollen är  här att se och vidarebefodra i realtid till marktrupper i närheten, till stabsplatsen långt bakom stridszonen men även till ett eventuellt OP center i tex Florida,USA eller Hereford,England. Många är inte enbart begränsade till optiska kameror och IR diton utan är även utrustade med SAR ( Synthetic Aperture Radar) som utan att ha visuell kontakt med målet kan visa högupplösande bilder över önskad terräng.

 

Till sist kan jag nämna termen autonomitet. Denna term kommer jag att återkomma till några gånger och den beskriver hur mycket som maskinen kan klara själv. Teknologin går här rasande snabbt, i många fall för snabbt. Att planera in ett komplett spanföretag för en UAV och sedan starta motorn och se den taxa ut och starta för att sedan komma tillbaka och landa är där som de flestas lagt gränsen nu.

 

Det var del ett. Jag får se om jag lägger mig i debatten, om det blir nån, men håll er till ämnet.

 

Hörs!

Link to comment
Share on other sites

Jag kan mycket väl se användningsområdena för UAV:er, att få in information i realtid är ju en nyckelpunkt i dagens strid. Att sedan denna information inkommer helt utan risk för någon människa gör ju inte saken sämre.

 

Vad jag däremot ställer mig ytterst tveksamm till är användande av UAV:er ner på soldat nivå, läste på FOI att man i framtiden ser scenarion där, bl.a inom SIB, soldaten skickar in en UAV för att genomsöka ett rum.

 

Det känns som att IT-boomen nått FM lite så här i efterhand, MARKUS, UAV o.s.v.

Måste säga att mycket av det känns som sci-fi och lite väl magstarkt. Men, men, den som lever får se.

Link to comment
Share on other sites

Ugglan är en "traditionell" slagfältsspaning uav, för att tex kunna leda in artilleri. Predator är en betydligt större maskin, flyger på högre höjd osv, så jämförelserna blir lätt skeva. Ugglan gör det den byggd för att göra.

 

Användning av sk Micro UAV vid tex SIB ligger långt fram. Till och med USA och GB kör detta lite på sparlåga. Det har ju testats med flappande vingar osv, det är dock drivtid, signalbäring, vad skall skickas tillbaka osv som inte riktigt funkat med dagens teknologi. Dock testades det att flyga med små elhelikoptrar med realtids digitalkameror påtejpade på sidorna i afghanistan och dessa användes vid SIB....med blandade resultat:

 

- Ofta hördes ett "Dooooh!" ala H Simpson då piloten tappade signalen och helikopterrn brände in i en vägg, med tusen femtivå småbitar som resultat.

- Ibland hörde ett "DoooH!" då magliten ramlade av hkpn, med samma resultat som ovan.

- " I´ve got a prisoner" var dock det skummaste sättet som jag hört någon tagit en POW: Jagandes med en el RC hkp med en Al qaida kille springandes framför.

 

Vid SIB kommer nog att markbaserade robotar att vara att föredra, iaf inomhus....man kan ju titta in med olika hovrande UAV.

 

SAABs olika UAV projekt (nästan tvåsiffrigt antal) har rört upp ett stort internationellt intresse och samkörs ibland med USA och Gb. Vi är VÄL med på UAV fronten.

Link to comment
Share on other sites

Vi får väl inte heller glömma bort de afghanska getbönderna som föll offer för en Hellfire avfyrad från en UAV.

 

UAV:s första "kill".. tänkte jag nästan säga. Men man hade UAV:s redan under Vietnamkriget.

 

Väntar med spänning på LRRP:s nästa inlägg.

Link to comment
Share on other sites

Såg nåt program för länge sen om UAV:s på Discovery iaf. Eftersom det var längesen så minns jag inte riktigt hur det stod till med de UAV:s man använde över Nordvietnam. Eftersom NVA hade något mer kvalificerad utrustning än VC (kan jämföras med de afghanska getbönderna man mördade med Hellfire) så sköts det också ner motsvarande mängd amerikanska piloter över Nordvietnam.

 

För rena spaningsuppdrag så utvecklade man då en fjärrstyrd jet (raket?) driven UAV som släpptes på hög höjd från en B-52:a

 

Vill faktiskt minnas att man kunde bomba med den också. Men sen är det ju som sagt längesen, nån som vet bättre?

Link to comment
Share on other sites

"Bonden" som LD nämner var inte Predatorns första kill. Den användes ett 20-30tal gånger i området då jag var där, alltså månader före denna händelse. Sedan var nog inte  Afgaland elddopet heller.

 

Att sedan den "bonden" som Aftonbladet skrev om hade blivit dödad av en Hellfire, sedan kom hem och undrade vad alla gråt över är en annan femma. Man vet fortfarande inte vem som dödades av den roboten, men INGEN har anmälts saknad i de 20 närmaste byarna.

 

UAVer användes i Vietnam, varianter av Jindvik och UAVer med liknande prestanda. Vad de användes till förutom basic UAV grejer verkar ingen vilja prata om.

Link to comment
Share on other sites

Del två i denna serie kan möjligen komma att dröja lite då jag kanske lämnar landet några dar för att åka till British Aerospace, Warton, och lära mig lite.

 

Jag har INTE glömt bort den, i sinom tid kommer del två.

Link to comment
Share on other sites

Man har gjort försök med en flygande plattform typ liten hkp som UAV. Funkar väldigt bra i den roll som den har. Den är dock inte milspecad som UGGLAN.

 

Ang störa en UAV. Klart det går. Gäller bara att vara starkare än nyttosändaren.

 

Slut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...