Jump to content
Sign in to follow this  
swestres

SHARC - SAABs UCAV

Recommended Posts

Som skrivet, någon som kan upplysa mig om SHARC? Det enda jag vet om det är att det är en UCAV som tas fram av Saab just nu, men på deras sida står inte så mycket...

Som skrivet, någon som kan upplysa mig om SHARC? Det enda jag vet om det är att det är en UCAV som tas fram av Saab just nu, men på deras sida står inte så mycket...

SHARC är fortfarande på projekstadiet, det som flyger är en skalamodell (vanligt radiostyrt modellflygplan alltså, fast lite större) som kallas Baby-SHARC och är knappast någon UCAV utan en försöksplattform. Det är inte särskilt troligt att SHARC kommer tillverkas, ens som prototyp, nu jobbar man på projektet FILUR.

Edited by 106

Detta hittade jag på SAAB:s egna sida

LÄNK

( medhjälp av en uppfinning kallad Google)

Det känns som det är lååååångt kvar tills den flyger

8-/

Ja, google funkar fint som vanligt... Men nu sitter jag ju på 19 kbps så jag tänkte låta er leta lite åt mig ;)

Hmm, ja SHARC verkar inte riktigt färdigutvecklat nä, men är det inte ens planer på att göra ett UCAV av det? Eller har jag drömt allting? 8-/

Sen, FILUR, är inte det tänkt att vara annorlunda uppgifter om man compare dom med SHARC? Och nu när vi ändå snackar U©AV's hur är det med ugglan?

Edited by swestres

Det känns som det är lååååångt kvar tills den flyger

8-/

Hur låååååååååååångt då då?! B)

SHARC

Både SHARC (egentligen baby-Sharc eftersom den är den enda som flugit) och FILUR är demonstratorer, dvs det finns ingen tanke att de skall komma i operativ tjänst utan skall bara testa ny teknik (främst system för UAVer) och göra PR för SAAB.

Den riktiga SHARC har alltså inte flugit än, utan bara skalamodellen. Den är (från början iaf) fjärrstyrd som det modellflygplan det är och "föraren" tror jag har någon bildskärm också för att göra det lättare att flyga.

FILUR skall testa smygegenskaper (låg radarsignatur).

Men vi vill ju ha ett plan som efterträder Gripen, som är BEMANNAT! :(

För vilka pengar då...Gripen är redan den gökunge som äter upp FM boet, vi behöver inte en ny. Dessutom har ff bara sönder fpl. Inga Ff, inga trasiga fpl ;)

Guest J-Star

Jag ställer mig tvivlande till allt detta prisande av förarlösa flygplan. Jag tror att ställer vi Gripen-generationens bemannade flygplan mot 1:a generationsn förarlösa kommer det att innebära en enda sak: storslakt på nykomlingarna.

Detta av (bland annat) följande anledningar:

1) Omvärldsuppfattning. Det är fortfarande få sensorer som på kort håll kan ersätta Mk 1 Eyeball. Datoriserat seende finns fortfarande inte. Förmågan att helt enkelt kunna titta sig omkring är mycket svår att ersätta. Skall du göra det behövs någon form av aktiv sensor... och då vet alla var du är.

2) Flexibilitet. Hel-automatiserade flygplan kommer att ha en stor nackdel mot människor i det att de inte har förmågan att tänka. Människor kan utvärdera en situation och tänka om på ett sätt som datorer inte kan. När vi hamnar utanför standard-scenariona så kommer datorn att förlora. När det gäller fjärrstyrda enheter så avhjälps detta något i det att det finsn en människa med i ekvationen... men denne kommer då att lida av bristen som nämns i punkt 1.

Visst kommer förarlösa flygplan att spela en allt större roll. Och de har områden där de fungerar alledes utmärkt, som exempelvis spaning. Förarlösa flygplan med låg signatur som ligger på 5000-10000 meters höjd och spanar på fienden ger ovärderlig information.

Men att skicka in dem i strid i tron att de kommer att sopa banan med det mänskliga motståndet tror jag kommer att innebära en obehaglig kalldusch för en del.

/J

Jag tror att förarlösa [vad det må vara] i ett inledningsskede (10-20 år?) kan vara ett bra komplement till bemannade farkoster. Tänk er t.ex ett attackuppdrag där en rote Gripen med FF står för det slagfältstaktiska tänket men två-fyra obemannade plattformar står för det faktiska fraktandet av bomblasten. Gripen-flygplanen kan då vara lätt lastade och stå för jakteskort av bombflyget samtidigt som de är den bemannade delen av attackstyrkan. Företrädelsevis skulle Gripenplanen vara tvåsits.

Eller, en attackhelikopter som har knutet till sig två mindre spaningshkp. Dessa skulle kunna vara ungefär 50% av en "pissekur" i storlek, utrustade med elektroniska och optiska sensorer och vara smygutformade. Dessa skulle kunna spana och målanvisa varpå moderhkp skjuter från ett bakre, skyddat läge. Man skulle ju rent av kunna hänga vapen på de små robothkp, men då är ju risken att de måste byggas större och dyrare. Tanken med UCAVs är ju ändå att de ska vara billiga och ersättbara.

Dylika helikoptrar skulle kunna vara knutna till pansarförband också.

Om 20-30 år kommer man vilja ha ett nytt stridsflyugplan som ersätter Gripen. Då kanske tekniken har kommit långt nog att ett UCAV kan vara alternativet? I dag är det ju inte det, men den teknik vi har idag var å andra sidan science fictin för 30 år sen.

/E

Guest J-Star
men den teknik vi har idag var å andra sidan science fictin för 30 år sen.

I och för sig sant...

...å andra sidan kan man läsa vad man trodde skulle vara framtiden för 30 år sedan och få sig ett gott skratt. ;)

/J

Äter upp och äter upp. Ja jag vet inte, men vad ska vi göra utan ett flygförsvar då? Dessutom håller jag med (vem de nu va som skrev) att det troligtvis kommer bli slakt på nykomlingarna. Jag tror helt enkelt det är för tidigt att sätta in förarlösa plan ännu. Och innan dessa är klar, tror jag Gripen har spelat ut sin roll, vad gör vi då?

Hursomhelst, när tror ni Gripen börjar bli för gammalt, som t.ex viggen är nu? :D

Edit:

Gripen är väl en del av Sveriges stolthet, så enkelt ersätter vi inte det med nåt obemannat plan, iaf inte på bra många år :(

Synd att vi inte hade pengar till att uveckla både detta SHARC, till t.ex spaning etc? och samtidigt en bemannad efterföljare till Gripen.

Jag tror fortfarande att det vore bättre att utveckla en bemannad efterföljare till Gripen, självklart tror jag att jag har rätt också, men visst, kan ha fel. Framtiden får visa...

Edited by toxic

sverige/saab har ju gått samman me typ 5 andra europeiska länder för att utveckla nästa generations flygplan, inget erutopeiskt land som kommer att klara det ensamt, iofs på ett mycket mycket tidigt staduim, nå papper modell det hade vatt trevligt om vi gjorde det tillsammans... kommer dröja många år innan det händer nå konkret...

Gripen idag e ju 80 å tidigt 90 tals teknik... D versionen kommer antagligen att fungera som spindeln i nätet, stridsledande, inte helt otroligt att de samverkar med en/flera UCAVer då...

Gripen har ju en enorm utvecklings kapacitet, men det kostar och det kommer att bli svårt att gångtidsförlänga planet pga små överdimensioneringar, dataålderns fel, men iofs vi kommer att ha många plan och inte lika mkt flygning som det va tänkt från början..