Jump to content

Veteransläktingar.

Guest Holmberg

Recommended Posts

Guest Holmberg

Hejsan, undrar om det e nån som har släktingar som har varit i något krig. själv var min Farfar var FN- sjukvårdare i Korea åren ca:1950-1953 . Vore intressant om nån som har en släkting som kanske känner igen namnet Gert Holmberg eller en annan som var med något annat krig. han har Fin fina historier mycket intresanta-

PS: Det ståg i tidningar om att han blev överfallen av en Kinesisk soldat när han gick vakt och lyckades skydda sig mot ett kniv hugg med hjälp av att sätta upp skosulan och sedan överrumpla kinesen som visade sig vara en fånge som rymt.

:):baskerFN:

• Replies 90
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Japp.

Min hustrus farbror slogs för Ungerska Waffen SS i bland annat Stalingrad.

Svärfar slogs även han mot ryssarna 1956 under Ungernrevolten, omtalad som hjälte i tidningarna. Han har flyttat tillbaka så jag kan inte fixa fram mer detaljer ur artikeln.

Den senaste som var aktiv var någon av mina kusiner. En i Algeriet och en i Indokina. Det var på 50 och 60 talet.

Den närmaste släkting (min gammelmorfar) som varit aktiv tjänstgjorde på västfronten mellan 1914-1918.

Annars har min familj deltagit i de flesta större krigen på den västeuropeiska kontinenten sedan 1060 ekr. Plus att vi hunnit med några rundor ner till Palestina.

Ingen av mina släktingar har varit särsklit pratsamma om det de sett eller varit med om. Tror inte det finns några fin fina historier eller coola grejer från krig. Bara en massa satans misär.

Farfar var fänrik under fortsättningskriget, eldledningsplutonchef för "tunga knakon"(tunga grk, 120mm). Således officer och från samma kurs som Harry Järv.

Lever fortfarande om än med kraftigt nedsatt hörsel från kriget. Många bra historier att berätta, numera Kapten i reserven. Hans far i sin tur var fältväbel och var med under 3 krig, inbördeskriget, vinterkriget och fortsättningskriget. Under inbördeskriget med styrkorna som intog Tammerfors och under fortsättningskriget i JR13 om jag inte minns helt fel. Farfar och hans far träffades också under kriget, bl.a. en jul då då min d.y. skidade till faderskapets korsu, julen -43 om jag inte missminner mig.

Berättelserna går ut på allt mellan himmel och jord, bl.a. om hur han fick extra permission då "hans" eldkommandon stoppade ett större ryskt(sovjetiskt) anfall. Han hade tänkt sig en karriär som yrkesarmé men tänkte om under kriget.

Översätter numera finska dikter till svenska så han har nog hittat sin "andra sida".

Guest Holmberg

111 SSK bat. Ursäkta mig för att jag utryckte mig dåligt med fin fina. :tveka: menade inte att dem var Fina utan intressanta. Min farfar säger nästan ingenting han heller , man får vara glad om man får ut nått intressant från han.

"Anfadern" var Vallon men blev legosoldat :tveka: i en svensk armé på "European Tour" någon gång under 1600-talet om jag inte missminner mig. Trumslagare var han när han kom till Sverige och bosatte sig i Skåne. Är lite osäker på årtal..

Hmmm... Fick konsultera den något mer historieintresserade fadern som var i halvvaket tillstånd, men som han minns finns det en minnestavla öven "Anfadern" i en liten kyrka på Österlen. Tyvärr sviker mig minnet om vilken, men jag har varit där som liten och sett den.

[OT] Det finns ju inte så många kyrkor på Österlen... :ph34r: [sLUT OT]

Morfar slogs mot fascisterna i Spanien och blev skjuten i skuldran. Vidare arbetade han som eldare på handelskassar under VK2 och blev torpederad av tyska ubåtar två gånger. Efter det var han på nåt fartyg (S/S Vega?) som körde förnödenheter från röda korset till de av tyskarna ockuperade kanalöarna.

Vet inte om det räknas, men man vill ju berätta en sann och bra historia

Historien utspelas någon gång på 80-talet. Pappas skyttekompani hade skickats ner till karlskronas skärgård för att spana/jaga/leta efter påstådda ubåtar och grodmän.

Kompaniet hade flyttats runt under veckan som gått och en natt låg kompaniet utplacerade på några öar/kobbar för spaning. Plötsligt hör/ser han hur en lysgranat skjuts upp och flera av öarna dränks i ljudet och ljuset av nästan hela kompaniet som öppnar eld med Kulspruta 58, AK4:or och handgranat.

Pappa rusar ut till närmsta värn och där ser han hur en av hans KB-elever helt iskallt pekar ut mål med hela handen för "sina skyttar"

KLOCKAN 1! 150 METER! STORA STENEN! GRODMÄN! ELD!!!!

(vet ej hur det formuleras exakt, men ungefär så)

Så visst hände det saker i skärgården alltid. Dock har många av dessa historier aldrig fått genomslag i media.... :huh:

Japp.

Inga enheter från Waffen SS fanns i eller vid Stalingrad.

Har bestämt för mig att vid den ungersk/rumänska fronten dock ej i stalingrad, men en bit ifrån deltog ungerska Waffen ss dock ej de tyska. För övrigt var det där ryssarna först bröt igenom under sin inringning av Stalingrad. Dock säkert inte pga waffen ss B)

Min morfar stred i VK 2 och min farfars far i VK 1..

Har släktingar som var i kongo oxå under den mest oroliga tiden då ett 20-tal svenskar stupade.. Om man nu kan räkna de! ;) Som tidigare nämts så pratas det gärna inte om detta.. Fastän man fråga mycke.. :(

Min mormor flydde från Karelen när ryssarna kom. Hon har berättat att de packade ryggsäckarna och fick ge sig av... Kunde naturligtvis bara ta det allra nödvändigaste med sig.

Hon berättade när ryskt bombflyg flög över gården och skogen på väg inåt Finland. Har för mig att hon även berättat att en bomb slog ner i grannhuset eller om det var grymt nära...kommer inte riktigt ihåg.

När jag var jätteliten så hade hon någon bekant på besök här i Sverige vars man hade varit med i kriget. Jag kommer mycket väl ihåg att han hade förlorat armen nedanför armbågen. Synd att man inte var äldre då så att man hade kunnat ställa lite intressanta frågor till honom.

Sen vet jag inte säkert men jag antar att eftersom min mors släkt kommer från Finland så bör ju någon ha varit med i kriget men det är inget som är bekräftat. Vet inte alls mycket om släkten på den sidan.

Guest FhF laddare

Min farfar har varit med om 3 torpederingar av tyska ubåtar.Han var med om oxå att se det Tyska flickslagskeppet Graf spee sjunka efter sjöslag utan för Montevideo i början av kriget.Men det är inget han vill snacka om.Sista torpderingen så var det han å en till som klarade sig utav hela besättningen på båten.Så det var den sista turen med linjebåtarna för min farsa var kanppt 2 år då.Ja Min farfar lever än å han är 87 år.Still going strong :winner:

Har bl a en släkting i staterna som var i Vietnam. Han vill som många andra i hans situation helst inte prata om vad han var med om där. Men jag har hört via hans fru om hur en av hans bästa vänner utlöste en mina och sprängdes i bitar några meter framför honom på en stig i jungeln under ett patrulluppdrag. Han har nu mer än 30 år efter kriget fortfarande mardrömmar om det han såg där i jungeln.

:(

Både farfar och morfar (polacker) var partisaner under andra världskriget. Tyvär blev morfar beroende av alkohol efter kriget och pratade alldrig om hans tid inom det militära. Hörde iaf att han fick avrätta desertörer och blev inte sig själv efter det. Har inte pratat med honom personligen då han dog när jag var liten. Farfar är fortfarande i livet och har berättat en och annan historia när man var yngre. Kommer dock inte ihåg mycket förutom att han sprängde broar. Det är flera år sedan man var i Polen på besök hos familjen :(.

Edited by ArtMan

farfar var gränsvakt under beredskapstiden och min farbror var FN-soldat i kongo tror jag det var. FN-styrkan var tvungen att da därifrån pga att det blev krig har jag för mig. Kan tyvärr inte fråga farbror om hur det gick till för han är död.

Morfar var radio/navigatör åt RAF på ett medeltungt bombplan. Många roliga och spännande historier att berätta!!

Att krash-landa på en golfbana var tydligen inte poppulärt för ägaren som verkade bry sig mer åt gräsmattan än åt den skadade besättningen :)

Guest Star_of_Life

Min morfar och farfar stred på Karelska näset under vinter och fortsättningskriget(ej som svenskafrivilliga).

Edited by Star_of_Life

Min far var FNsoldat på Cypern, tror det var på 70-talet. Sen har jag en släkting som försvann ner till främlingslegionen för ett antal år sedan, ingen har hört något från han sen dess.

Efternamnet är ju gammalt soldatnamn ock enligt morfar som släktforskar så var "de gamla" dragoner på 1800-talet

Japp.

Ungerska Waffen-SS det var något nytt

får slå i böckerna 8-/

Morfar var med i polska moståndsrörelsen och hjälpte till att gömma judar under kriget vet inget mer för han är död numera

Edited by kakan79