Jump to content

Recommended Posts

Posted
jag känner inte igen kb-inrycket. det är jätte konstigt. , . man vill nog ha ner avgångarna från i fjol.

Boman..samma fenomen på Pbat.. :huh:

trodde iochmed att dom var så många skulle få ett rent h*lvete men nä..dom har ganska lugnt.. tror det beror lite på vårt och föregående års stora avhopp

Hur ska 100+ KB kunna dela på dom tjänster som finns???

• Replies 179
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

Vad jag inte förstår med den här diskussionen är hur någon kan föredra K4:s kaserner före de på I 19. Och då låg jag på Ingbat som har slitna kaserner... :clap:

Om förläggning i K4:s logement är som att bo i lägenheter, då är I 19:s kaserner att jämföra med att bo i slott!

Jag har varit förlagd på K4 vid tre tillfällen och måste säga att stället ger en sorts institutionskänsla. Det hänger en massa deprimerande konst på väggarna, precis som på sjukhusen och när man går genom de dunkla korridorerna känner man hur tusentals jägarsoldaters koncenterade ångest inför skogen, bergen, snön, kylan och vita blixten flåsar en i nacken...

Vidare anser jag att den sadistiske dåre som kom på idén att bygga militära kaserner med, förvisso mysiga, väggfasta sängar med långsidan mot väggen, bör sparkas, garroteras, elchockas, skjutas och steglas. De är ett sant h*lvete att bädda! Tur för jägarna att de sover i skogen större delen av tiden...

Nej, tacka vet jag Bodens massivt monumentala kaserner som är byggda i äkta sten och inte i gips, plast, betong och stål! Jag menar, K4:a är ju inte ens målat i karolinergult!!! Hur ,O är inte det?

Vad gäller maten, ja vad ska jag säga? Den som inte blir norrlandsingenjör får skylla sig själv... :P

Edited by LeadHead
Posted

@FL: Skall se om jag hinner men jag skall försöka att ge en liten hint om vad som händer när jag får tid iaf.

@ LeadHead: Sängar som är fästa i väggen?!? Hur fan GÅR det att sträcka dom?

Maten på Ing3 är ok även om vi inte har haft så mycket tid att smaka på den. Det är mest att bara skyffla in den i käften och försöka hinna med en kopp kaffe i diskkön.

Posted
Maten på Ing3 är ok även om vi inte har haft så mycket tid att smaka på den. Det är mest att bara skyffla in den i käften och försöka hinna med en kopp kaffe i diskkön.

Vadå? Försöker du antyda att ni trots allt har höga knäuppdragningar på plutonen? :Malaj:

Har du förresten koll på när ni ska ut i fält? Kommer ni ha er första fältvanevecka gemensamt med hela Skolkomp (Livkomp på min tid), eller går ni ut innan? Jag minns att vi fick dra ut i fält veckan innan övriga KB-avdelningar för att vi skulle ha ett försprång. Det var inte kul att vara gruppchef då... :blink: Minns fortfarande hur Kn E röst ekade i skogen nedanför Degerbergsfortet. På gränsen till traumatiskt. Usch ja...men det är alltid skönt efteråt.

Ett sympatiskt inslag under GSU:n är när KBny och de gamla KB har samkväm nere på markan. Då kan man äta sig illamående på bakelser och kakor. B) Tanken är att man ska föra över erfarenheter och tips till de nya befälseleverna och samtidigt skapa en känsla av samhörighet från år till år. Något ni borde se fram emot.

Hälsningar, Foxtrot Lima :ak:

Posted
Jag förstår inte vad det är för fel på min inställning?

Jaså?! :blink: Vad trodde du att du skulle få göra när du ryckte in? Sitta och glo på film och käka popcorn?? Ni utsätts för historiens lugnaste inryck, med allt ifrån väder och befäl i åtanke, och ändå är det jobbigt, drygt, tröttsamt, smärtsamt och lite till.

Tror du inte alla får öva exercis? Tror du inte alla måste märka upp sin utrustning? Tror du inte alla får städa i lumpen? Eller är I 19 ett särfall med särskild inriktning mot "tråkiga sysslor"? Har Arvidsjaur blivit ett spa i fjällen för den sönderfallande svenska ungdomen, som bara går omkring i Nike Air Ultra Ultra Plus för att inte anstränga de söta små fötterna och sitter på café och dricker latte?

När jag låg inne på KBS nämnde vår plutonchef att en kille på helikopterskvadronen hade lyckats fika sönder sin kåsa. Du kanske skulle satsa på den befattningen istället?

En viktigt orsak till varför du borde revidera din attityd är att du, eventuellt, kommer agera chef för en grupp soldater. De kommer inte visa någon acceptans för en gnällig ledare som inte kan utföra "tråkiga sysslor" utan att behöva ringa hem. Ser de en så pass tydlig spricka i din motivation och inställning till uppdraget, kommer de bildligt talat bryta upp ditt ledarskap med en kofot och sätta sig på flisorna som blir kvar.

You have a piss-poor attitude!

Hälsningar, Foxtrot Lima :ak: *som för ovanlighetens skull börjar bli gaggig och sur*

Jag tycker mig känna igen det citatet från en viss kapten, men då innehöll det nog en tumring och ett par flipflop också. En jäkla fin kapten må jag säga... :Malaj:

Posted (edited)

Om du med knäuppdragningar menar lite tid för utfodring så, ja.

Om jag minns schemat rätt så var det vapenvård etc nästa vecka följt av strid/pek veckan därpå. Sen var det isvaksbad och fältövning om 3 veckor tror jag... Har för mig att fjäll marschen var v.10 eller 12 någonting... Har inte koll på vad som är gemensamt för hela skolkomp och inte.

@ Peter: Jo flipp-flopp, tumring och latte har man ju fått höra ett par gånger också.

Edited by Tjalle
Posted
@ Peter: Jo flipp-flopp, tumring och latte har man ju fått höra ett par gånger också.

Men ni har väl höga knäuppdragningar annars också? Det är väl inte så att ni ställer upp som ett gäng ålderspensionärer efter en bussresa till Spanien och blir klappade på huvudet? Kan inte tänka mig att det är någon "minilumpen"-stuk på er utbildning fastän kompledn sätter käppar i hjulen.

Andra roliga citat:

"Läkare ska man hålla jävligt kort! De mummlar med sitt förbannade homospråk och man får aldrig veta något vettigt!"

"Det finns inte tid till att gå och bli sjuk. Känner ni er dåliga får ni komma till mig så ger jag er Alvedon, näsdroppar och en handpåläggning."

"Det enda som gäller nu är blod, svett och bajs!"

"Usch, fy fan! Vårdar ni inte era fötter?"

"När jag jobbade på K 3 orkade jag ibland inte pendla mellan Karlsborg och Skövde, så då övernattade man på befälsrummet. KB-eleverna blev chockade när de såg att man dök upp bakom skrivbordet inne på befälsrummet på morgnarna med rakappraten i handen. När jag senare berättade att jag hade familj var det ingen som trodde en."

"Det är alltid lika gott med en stor, kläggig och härlig bajsmacka! Eller hur??"

"Det bästa förstärkningsplagget är en Volvo 240 på tomgång."

"Mitt mål är att alla ska klara lastbilsutbildningen och få ett förarbevis. I värsta fall får vi plocka fram några ur ett Corn Flakes-paket."

"Ööööööka för helvete!!! Klockan går som en fläkt!!"

Det sista citatet är nog min favorit. :Malaj: Nu i efterhand ångrar jag nästan att jag inte förde anteckningar över allt som sades.

Hälsningar, Foxtrot Lima :blink:

Posted (edited)

Eller: "Jag är en krigare, jag har inte tid för sånt där intellektuellt tjafs!"

Vi har inte blivit utsatta för några knäuppdragningar än iaf. Det värsta som han har åstadkommit i matsalen var när vi hade varit klädda i kronans blå och fick byta om till M90 snabbt som fan för att hinna äta. När vi sedan kom ned till matsalen så stod Kn E och Lt E innanför dörren och visiterade oss så att ingen fuskade med klädseln...

Förresten... Är det någon här som har sett Lt E ens göra en antydan till ett leende?

Edited by Tjalle
Posted (edited)
Förresten... Är det någon här som har sett Lt E ens göra en antydan till ett leende?

Lt E, är det EOD-killen? Tror jag mötte honom på krogen häromveckan. En antydan har man nog sett iaf...

Edited by LeadHead
Posted
va?? vad har ni att säga till ert försvar?? ;)

Vadå? Det är väl inget att försvara? Det är ju naturlag att alla trådar tillhör ing och inte pansar. Se det som ett återställande av tingen till deras rätta ordning.

Det följer ju till och med av skapelseberättelsen: "I början fanns ing-et (Ing 1)"

Ing- :blink::) -Pansar

Truppslagsbashing, don't you love it... :D

Posted (edited)

jodu alltid lika trevligt och alltid påhejat av befäl..iaf då det tas ut mot signalister eller LV:are

mummlar ett citat av en Fk u nder KBS:

Ni har INTE 1.25 långa armar såvida ni inte är släkt med apor eller Ingenjörer"

:):blink:

Edited by Span-eliasson
Posted

@span, det blir mer spännande för dem senare under utbildningen om de är för många nu. och ja, ING is the shit. ING = ;-);-):/:-( och allt annat som ser häftigt ut. efter som att vi är det minst glamorösa truppslaget så måste vi hävda oss extra på andra plan.

@peter, grattis.

@Leadhead, lt E är kanske en av de bättre människorna på ingbat. men det är inget man märker förrän efter förstegsutbildningen. jag + 3 andra KB04 satt på ett amröjlogement och åt pizza då kommer han in och snackar skit med oss medan Kn E predikar för KB05 om att komma iform och sluta äta amerikansk skitmat. vi tog in pizzorna genom fönstret så att ingen skulle märka något :rockon: .

angående första fält så var det inte så jobbigt. visst åkte skidor hela nätter men det var ingen av oss som tyckte det var jobbigt. det ända som var jobbigt var att äta kycklingklubba (med sked, hur f***n tänker man i köket när man skickar ut sådant) på varmgarageplan.

gl hf allla

Posted

Jo..iofs hehe.. är dock lite avis på nästa spanplut, åka vagn va?? :/ nåja det lär bli folk av dom med. Och dom kommer säkert att få lära sig kriga avsuttet som folk :ph34r:

Lite mindre :ph34r: över det hela bara.

Och lite mindre :/;-);-)

Plutons överfall undrar om det kommer att genomföras på samma sätt eller om vagnarna (elakt) är med då också??

överfall skarpt med GRG fullbumpa :-(:rockon:

Posted
medan Kn E predikar för KB05 om att komma iform och sluta äta amerikansk skitmat. vi tog in pizzorna genom fönstret så att ingen skulle märka något :/ .

Hehe. Kn E och det italienska köket... ;-) Han hade ett och annat att säga om att lämna pizzakartoner med halvätna pizzor i soptunnan över helgen. F-n att jag inte kommer ihåg det citatet nu... Fick ni höra det? Det var ju klass med klockan som går som en fläkt, Nike Ulta Ultra Plus, birkenstock och latte...

Eldöverfall med grg är roligt. Sånt gör även vi ingenjörer. 1,25 m långa armar är bra om man ska ladda grg...

Någon som kommer ihåg vad diskussionen där jag och FL rapporterade från Boden under 2003 hette? Jag har sökt som en galning utan att hitta den...

Posted

Vi fick höra att vi skulle passa oss för det "italienska köket" och " söta kolsyrade lättdrycker". ;-)

Det är en ganska speciell upplevelse att efter 7,5 månader som kött bli välkomnad in i befälslagen. Jag minns att några ur föregående KB-kull (02-03) berättade för mig under GSU:n att så fort man kom ut på plutonen fick man ett helt nytt perspektiv på den militära verksamheten och även på många av yrkesbefälen. Höjdpunkten var väl när man på sergeantsbalen shejkade med en löjtnants sambo och fick höra anekdoter om allt möjligt medan man shottade med sin f d plutch under en allmänt uppsluppen och glad stämning. :/

@ djävulensgrönablod

Men du kan inte påstå att ni hade det lugnt, eller hur? ;)

Hälsningar, Foxtrot Lima ;-)

Posted (edited)
Någon som kommer ihåg vad diskussionen där jag och FL rapporterade från Boden under 2003 hette? Jag har sökt som en galning utan att hitta den...

Ja du, det var faktiskt två olika trådar jag skapade. Den första avhandlade tiden på KBS från inryck i januari 2003 till avslutningen i augusti/september samma år. Nästa tråd handlade mest om min tid på SoT-pluton, men även en del om dina eskapader som stabsgrpch. Namnet på de båda trådarna var, om jag inte minns fel, "Rapport, KBS/Ing" respektive "KB på SoT-pluton".

De innehåller ganska bra beskrivningar om hur vår GU såg ut i stora drag, med en del fina anekdoter inbakade. ;) Allt ifrån sprängning av ett ton trotyl och vårt besök över finska gränsen, till hur vi såg en rymdraket lyfta från Esrange i Kiruna och när vi hade tyska kadetter på besök som gick korpralsprovet med oss. *F L drömmer sig tilbaka till svunna tider*

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Edited by Foxtrot Lima
Posted
@Leadhead, lt E är kanske en av de bättre människorna på ingbat. men det är inget man märker förrän efter förstegsutbildningen. jag + 3 andra KB04 satt på ett amröjlogement och åt pizza då kommer han in och snackar skit med oss medan Kn E predikar för KB05 om att komma iform och sluta äta amerikansk skitmat. vi tog in pizzorna genom fönstret så att ingen skulle märka något :D .

Jo, Kn E har ju snackat en hel del om skitmat i form av fritterad potatis, hamburgare och feta pizzor. Tydligen är det dock ganska vanligt att KN E's ord inte efterlevs eftersom sergeanterna har blivit påkommna med att smälla i sig pizzor när folk ur min pluton har besökt deras logement...

Posted (edited)

Ni måste förtjäna rätten att äta skräpmat förstår du väl? :P

Vad menar du förresten med att vissa av er besöker andra logementen? Har ni tid till sådant? :D

EDIT: Jo, hans ord är lag. Inte många som vågar strunta i ledarens direktiv. Däremot är ju snacket om skräpmat till stor del med glimten i ögat. Om det sedan handlar om att kunna göra en korrekt anmälan eller vårda sitt vapen råder det ingen pardon. Med tiden lär man sig skilja på saker som sägs med "glimten i ögat" och vad som är dödligt allvar...

Hälsningar, Foxtrot Lima :/

Edited by Foxtrot Lima
Posted

Bara för att väcka sergeanterna eller för att ställa meningslösa frågor eftersom dom var snälla nog att visa oss var dom bor :P.

Sen hade vi ju några på min pluton som blev hämtade av en kille från Pbat och medelst kronans ww-buss drog in till boden och käka pizza innan Kn E eller något annat befäl hann upptäcka dom. :D

Posted

Bara så ni vet: De är stenhårda på otillbörligt nyttjande av fordon och sånt. Något som tre KB i vår plut fick bittert erfara...

Om vi säger som så att de första veckorna satt nycklarna i minibussarna dygnet runt så länge de stod på militärt område. Efter ovan nämnda incident och lite löneavdrag var det dock slut på det...

Posted

Foxtrot Lima (m.fl): Statusjakten är slut för flera år sedan.

Ni kan låta någon annan skriva i tråden ibland.

:wub:

Posted

Statusjakt? Motivera gärna.

Jag är medveten om att det kan vara ett problem ibland med oss två ingenjörer (och fler blir det...) som "gaddar ihop oss" med erfarenheter av samma befäl, platser traditioner, osv. men hindrar det verkligen andra från att skriva i diskussionen?

Posted
Foxtrot Lima (m.fl): Statusjakten är slut för flera år sedan.

Ni kan låta någon annan skriva i tråden ibland.

:ph34r:

Det går väl i perioder vilka som skriver i tråden. Just nu är somliga forumsmedlemmar mer aktiva, och om ett tag kanske några andra blir minst lika flitiga. Att innehållet bara är intressant för ett fåtal kan jag förstå, men det är heller ingen som tvingar folk att läsa inläggen.

Din reaktion hade varit betydligt rimligare om våra bidrag till tråden enbart hade bestått utav "hej" och "hej då", men nu är det faktiskt så att det som till synes är oviktigt för en del kanske känns viktigare för andra. Jag litar på folks förmåga att själva avgöra vad de anser vara intressant läsning - mitt vördnadsfulla förslag är att du också gör det.

Hälsningar, Foxtrot Lima :D

Posted
Din reaktion hade varit betydligt rimligare om våra bidrag till tråden enbart hade bestått utav "hej" och "hej då", men nu är det faktiskt så att det som till synes är oviktigt för en del kanske känns viktigare för andra. Jag litar på folks förmåga att själva avgöra vad de anser vara intressant läsning - mitt vördnadsfulla förslag är att du också gör det.

Jag ber dig nu, högst vördnadsfullt och fortfarande i en relativt trevlig ton bäste Foxtrot Lima, att lyssna på mig.

Jag vet inte hur mycket folk du pratar med i övrigt som befinner sig på det här forumet. JAG pratar med en hel del. En del har varit med från starten eller tidigare precis som du och jag och en del folk som dykt in efter hand. Hur som helst har både jag och andra märkt av att vissa tar över VÄLDIGT mycket av forumet, håller sin egen jargong och kör sitt race. Det är inte så att jag pekar ut DIG, men nu sa jag till bland annat DIG och du svarade.. på ett sätt som jag inte tar emot som blågul.

Jag kommer möjligtvis, kanske eventuellt att styra upp hårdare i fortsättningen när jag ser att det urartar i att trådar består av ett MYCKET fåtal medlemmars diskussion. Det gäller inte bara i sådana här trådar utan även i andra, där det velas fram och tillbaks. Det här forumet handlar inte om att övertyga resterande forumsmedlemmar om SIN åsikt, utan i bästa fall om att alla ska kunna komma till tals.

KAN det vara några frågor på detta?

Slut om detta i denna tråd.

/BlåGul

Posted

inryck måndag 31/1 fan va läskigt det var, alla var veteraner på området. men alla var också hur tjyssta som helst och det var bara att följa strömmen så hitta man rätt

befälen på InsatsKompaniet är riktigt bra, och plutonen som jag ligger i är allt annat är tråkig, har haft grymt kul under de här två veckor och det blir nog många flera skratt

första dagarna var riktigt stressigt och det kändes som allting var nytt och svårt. nu känns det nästan som man är en veteran som grabbarna man såg på bussen vid inryck

en sak som jag blev förvånad över är hur alla visar respekt till alla andra, dvs igenom bataljonerna, men sen är det ju alltid kul och skämta och man får ju inte vara för stel när någon kallar insats för 8-bitsjägarna :} men det får man ju ta för dom på insats har ju inte lika mkt fält och "hårdhet :o" som dom andra skogsmullarna på regementet. Men det betyder inte att insats inte behövs lika mycket som de andra bataljonerna, det är ju en viktig del.

hitills har det verkligen kul att ligga inne, dock kändes det lite tungt när man börja kalla logementet för hem, två veckor har man varit nu och det börjar dra igång med den riktiga GSUn nu

jag skriver lite mer när nåt nytt händer, man är ju fortfarande en nybörjare. Men förhoppningsvis ändrar befälen på det snart :D

"kom ihåg nu, inge sprit... inge sex... med djur... SLUTA FLINA, när ni står givakt står ni fan stilla och tittar in i väggen!" - Fk Ls sista ord innan helgpermis

Hel Om!

/920ENG