Jump to content

Recommended Posts

• Replies 179
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

jag har bokat tåg nu, fått en sovplats och anländer kl. 6.44 =)

jag hade lite tur för platsen avbokades precis när jag gick in i SJ:s resebyrå :D

känns som om jag kommer ha några timmar på mig o förbere....närmare 5 timmar o käka frukost o dylikt :uuh:

Posted
jag har bokat tåg nu, fått en sovplats och anländer kl. 6.44 =)

jag hade lite tur för platsen avbokades precis när jag gick in i SJ:s resebyrå :baskerPa:

känns som om jag kommer ha några timmar på mig o förbere....närmare 5 timmar o käka frukost o dylikt :dong:

Nja...du kommer förmodligen hämtas på tågstationen med buss och sedan skickas till Exercishuset. Där får ni lite information samt hämta ut namnbrickor. Därefter bär det av mot TSF där ni hämtar ut er utrustning som väger multum. Slutligen visas du till ditt logemente där det blir dags att sätta på sig uniformen.

Vem vet vad som väntar därnäst? Kanske sytjänst? Skåpordning?

Men du kan vara lugn. Troligtvis har någon adjutant fixat fram lite fika åt er under tiden ni är i Exercishuset. Förvänta dig ingen "löktid".

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Posted

haha det ser vi fram emot ju :huh:...

får finaste skåpet i stada, eventuellt mest välsydda märkerna.....lr inte då jag syr som en kratta =)

men hade ju inte skadat med lite fika...e alltid gott...vi lär ju få käka frukost med

Posted

Jag tror faktiskt ni missar frukosten, eftersom den serveras mellan sex och sju på morgonen (ungefär). Ni är nog inte på I 19 förrän strax innan sju.

Men en renklämma och en festis räcker väl fram till lunch? Muahahaaha.... ;)

Hälsningar, Foxtrot Lima :baskerFN:

Posted
Första dagen utgick middagen pga att vi sprang för långsamt till matsalen (så de hann stänga)..så var beredd på det mesta.  :baskerFN:  :camo:

Det är väl inte så långt från pbats kaserner till matsalen? ;)

Hälsningar, Foxtrot Lima :camo:

Posted
Första dagen utgick middagen pga att vi sprang för långsamt till matsalen (så de hann stänga)..så var beredd på det mesta. :baskerFN::camo:

Lvkv skytt..vilka GSU bef hade du??

Posted (edited)

Hade Kn Degerlund, Lt Lundqvist samt en Fk Berglund som var reservofficer.

EDIT: Även Sgt Hellqvist förgyllde våran tillvaro som FOK elev.

Edited by lvkv skytt
Posted
snart så är man i boden  :/

ja, och om du ser någon i m/87 som fnissar åt alla vilsna inryckande så är det bara madog... :P

:lol: Pssst! du stavat boden fel i din presentation... hi hi... :P :D

Posted

hahaha okey, men först får du förklara vad m87 eller vad det hetter är för något. eller uniform är det nog. men hur i h*lvete ser den ut =P.

jo jag vet, men orka ändra det, borden låter bättre :lol:

Posted

haha jasso

nåja det stod säkert någon och fnissa åt dig när du ryckte in madog, inte sant ? :lol:

hur är boden annars? ett kul ställe, eller längtar man bara hem?

mvh "fortf civilist" markus

Posted
hahaha okey, men först får du förklara vad m87 eller vad det hetter är för något. eller uniform är det nog. men hur i h*lvete ser den ut =P.

jo jag vet, men orka ändra det, borden låter bättre :lol:

m87 = stålgrå (något obekväm) permisuniform

Om du vill se hur den ser ut? Ja, orkar du vänta till inryck? Tror knappast du lär missa den :P Ganska många använde den när de åkte hem på Jul-permis.

nåja det stod säkert någon och fnissa åt dig när du ryckte in madog, inte sant ?
Ja, du nog var den en och annan alltid... :D
Posted

jo jag vet, men orka ändra det, borden låter bättre :rodna:

m87 = stålgrå (något obekväm) permisuniform

Om du vill se hur den ser ut? Ja, orkar du vänta till inryck? Tror knappast du lär missa den :P Ganska många använde den när de åkte hem på Jul-permis.

nåja det stod säkert någon och fnissa åt dig när du ryckte in madog, inte sant ?
Ja, du nog var den en och annan alltid... :)

hehe jo man lär ju få se den både en och två gånger

Posted

Jahapp då blev man sittande hemma en dag till. Inställt tåg pga dåligt väder. *suck* Så jämrans omständigt om man inte kan komma till utsatt tid. Någon mer som drabbats av vädret?

Posted

vad säger du madog? vart reser du ifrån?

kan bara säga hehehe, till alla inryckande KB. ni har ingen aning om hur kul ni kommer att ha edra första dagar i gröna kläder. jägarKB har det ganska lätt efter som att ni är inställda på j-anamma. men ni som ska till Pbat och INGbat kommer få er en upplevelse som lättas beskrivs som en lång minneslucka, för mig är det väldigt suddigt vad som hände första 10 dagarna. första permisen sov jag eller låg jag 90 % av tiden jag var hemma, helt borta. ARTbatKB kan vara lyckliga, efter som att ARTbat lr A9 lr vad det kommer att heta. ART är helt enkelt bäst vad det gäller att minska vplavgångar, så där har man tänkt till lite vad som är bra för den värnpliktige, lär inte bli så mycket infekterade skavsår och trasigan knän iaf.

ni kan alla glömma att ringa hem, sova, lr få mer tid i mat salen än att man hinner ta mat och äta den i diskkön.

ni anar inte hur mycket jag avundas er. även om det kommer att vara stressigt (på en helt ni nivå), jobbigt, slitigt, förvirrat. så står ni nu inför vad som kommer vara bland det roligaste ni gjort. de första 8 månaderna i lumpen är non-stop action. hur roligt som helst. ni kommer inte förstå det innan det är försent. jag vet att jag insåg det allt för sent. jag vill göra om GSUn... jag ---> :clap: <--- mig själv för att jag gnäller och är efterklok, på pannan ställ.

ni som hamnar på ING kommer få extra roligt. eran Plutch är samma som vi kb 0405 hade, the one and only Kn E. stäff Plutch är oxo från befälslaget från kb0405. ni har de bästa befälen som bataljonen kan uppbåda (för syftet att forma KB-elever). F**n jag sitter här och myser när jag tänker på allt roligt vi fick göra under GSU:n (jag vet att det heter något annat nu, men minns inte vad ,O ).

det var någon som undrade om INGplut, jag ligger där nu så det är bara att fråga om det är något . jag vet inte säkert vilka som får äran att vara grpch under edra första trevande dagar.

jaja, vi kommer ha någon form att av traditionsöverlämnande KBkull till KBkull med de som fortfarande lever efter första månaden. vi var 43 st som ryckte in, efter GSUn skulle vi vara 27 ville befälet, vi vart 28.

89 p/m, 2,5 h innan bussen till boden går. upp, upp och iväg.

"vad gör fänrik lundin i krigstid om fänrik får syn på en fiende?"

väl mött

/

fu boman

(ska nu hålla sin käft stängd och sluta svamla om hur bra det var förr)

Posted (edited)

@ Alla som ska till Ingbat

ni kan alla glömma att ringa hem, sova, lr få mer tid i mat salen än att man hinner ta mat och äta den i diskkön.

Kunde inte sagt det bättre själv. Det låter väl traumatiskt, men det blir fina minnen för livet efteråt.

vi var 43 st som ryckte in, efter GSUn skulle vi vara 27 ville befälet, vi vart 28.

Ett bortfall på nästan 35%... Om jag inte minns fel skickades de som inte pallade trycket vidare till bl a signbat, såvida det inte blev frisedel.

"Pain is inevitable; suffering is optional."

Hälsningar, Foxtrot Lima :rockon: *saknar svunna tider*

Edited by Foxtrot Lima
Posted

Kan bara hålla med Boman här...Vår GSU var lite av en chock den med..

har ett svagt minne av skirk och stress i början

Oj oj..joja..ni ska in på Pbat kommer få roliga bef ni med..

Nåra av våra gamla kbs-bef + andra roliga befäl som "the almíghty Kn Öbe" från spanplut :P

Så håll i hatten...

ang avhopp så var vi 71 KB vid inryck och nu är vi 48 KB kvar på Pbat :lol::D:blink:

Posted

De siffror ni nämner tyder på en av två saker eller en kombination av detta.

1. Ett genomuselt jobb av Pliktverket.

2. Ett dåligt utbildningsklimat och/eller omdömeslösa officerare.

Posted
De siffror ni nämner tyder på en av två saker eller en kombination av detta.

1. Ett genomuselt jobb av Pliktverket.

2. Ett dåligt utbildningsklimat och/eller omdömeslösa officerare.

Vadå? 30 minusgrader och nästintill evigt mörker är väl inget dåligt utbildningsklimat för nyinryckta? :huh:

Vet inte hur det är på pbat, men på ingbat kan jag väl off the record säga att det ryckte in på tok för många KB förra året. I min årskull var vi 30 personer, och där gick "smärtgränsen" för hur många vpl befäl organisationen kunde ha användning för - och ändå fanns det några KB som hamnade på "allt i allo"-tjänster. Tanken förra året, då det ryckte in 43, var då att "rensa ut" till det bara återstod ett visst antal. :huh:

Så det blev mycket stress och lite sömn de första dygnen - till att börja med. Var personligen inte med och instruerade på "KB-ny", men enligt en av mina logementskamrater som var instr fick de nyinryckta ungefär 4 timmars sömn de tre första dygnen. De fick t ex stå i enskild ställning i en timme i sträck och öva exercis rent allmänt samt ha BRAK modell skitjobbig. Tydligen började några prata med sig själva osv. Man kan kalla det prestationsövning. ;)

Befälen löste det hela så att de jobbade i skift och sov på golvet i befälsrummet. Träffade på en nybakad reservare jag hade haft som handledare på övningarna innan jul och vi snackades vid lite en morgon. Han såg själv helt paj ut och hade tappat rösten nästan... :D

Spännande för er som ska rycka in. :D Ger ju en bra konstrast åt den allmänna uppfattningen att det är lökigt på "vanliga" arméförband.

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Posted
Blir nästan lite rädd!! (skämt åsido)

Hur löser ledningen ett sådant problem som ett avhopp på 23 KB ?? :blink:

Tja..löste å löste..vi var för många som ryckte in..det fanns 54 tjänster 8-/

...och det blev MYCKET lugnare när vi blev 54 kan jag säga :blink:0:)

så lösa å lösa problem..tja dom löste ju problemet med förmånga KB iaf..

sen så var ju kommentaren från kompledningens sida att dom inte alls ville att nåra KB skulle hoppa av..näää :tveka:0:)

@ Boman: tror GSU numera heter FSS eller nått i den stilen..och njae vissa delar av GSU'n saknar man ju inte direkt.. som Lt A "attidtydsövningar"..*ryser* 8-/

Posted

Hmm, Lt A, Har han möjligtvis ett litet ettrigt och irriterande rovdjursnamn någonstans i sitt efternamn? Isåfall så är jag glad för er skull. :tveka:

Posted
Hmm, Lt A, Har han möjligtvis ett litet ettrigt och irriterande rovdjursnamn någonstans i sitt efternamn? Isåfall så är jag glad för er skull. 0:)

njae.. han är en Strv människa..hade han under KBS..tror inte det är samma person du syftar på.

Han du syftar(om vi tänker på samma person med finskklingadande namn som innehåller rovdjuret Gulo Gulo) är Kn numera..och jo han rockar väl :tveka::blink: ..han är gud :blink: Har du haft honom med eller??

Posted

FSS heter det ja, tack spaning (utan spaning, ingen aning). ok, allt under GSUn var inte så j**** roligt, men bra nog mycket bättre än vad det är nu.

lite lungt får ni första tiden i alla fall. C I19 övning drar igång den 24:e. så alla är ute i skogen minst till den 28:e. ni på ING kommer märka att det är helt tomt eftersom att INGbat gåt ut på Batövning1 den 20:e, som sedan övergår i C I19 övning.

nu är det fastställt vilka KB04 som tar hand om KB05 på ING, jag blev inte en av dem. vilket innebär b-styrka + figurant för mig (för att inte nämna massvis med mer sömn) på övningen bo på kasern osv.

se till att vara utvilade och i nyktert tillstånd när ni kommer till boden. lycka till :baskerPa: (hehehe)