Jump to content

Recommended Posts

Posted

hmmmzzz. stryk det där med jägarexamen..kom precis på hur jävla dum fråga det var =)..ahha

men dykarcertifikat hade ju varit spännande...eventuellt ta klart sitt b-körkort =)

• Replies 179
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Mellan Sthlm och Luleå tar det ca 1 tim och 15 min om man reser med SAS eller Nordic Airlink - oftast lite längre. Herkules tar betydligt mer tid än så. Minns inte exakt, men det kan ha rört sig om ungefär 2 timmar eller mer.

Kan inte påstå att jag saknar resorna särskilt mycket. Fast det var inte så betungande som många av mina bekanta verkade tro. Man hade gott om tid för eftertanke osv.

Hälsningar, Foxtrot Lima :surprise:

Posted

hahah nu har jag fått en otroligt fin julklapp av Styrelsen för Psykologist Försvar.

ni som spelat lumpen spelet på luckan.nu vet vad jag menar när jag säger att jag och mina 2 lagkamrater vann resan till NY och får en guidad tur i FNs högkvarter. =)))...gissa om jag är lycklig...fick precis reda på det...detta medför dock att jag måste avboka min egyptenresa som var bokad ungefär samma datum :P

men jag måste komma på massa frågor att ställa till sveriges representater i FN angående sveriges engagemang utomlands. Så alla som har några intelligenta frågor o fråga kan ju föreslå de så fixar jag det...och svaren med förhoppningsvis =)

när man e hemkommen från resan så e det ju bara 15 månader i boden som väntar...vilken omställning =)

Posted

Grattis ING KB.

Seriöst avstå från Ingplut och staben om ni kan och om ni tycker att

system tekninker låter lockande pga cevial meritvärden, kolla upp att ni med säker het får åka till ATS, om det råder minsta tveksamheter kring detta undvik att nämna det över huvudtaget. Annars kommer ni att få en nödlösnings utbildning! Speciellt om ni får inriktning TS.

Vill ni slita som fan och sova lite är nog ingplut något för er, BB2 och ponton 100 FTW!

Amröj är begåvade med några av I19 bästa befäl, hamnar ni där kan ni skatta er lyckliga.

Förresten så spelar det ingen roll vad det står för befattning på din inrycknings blankett, du kommer ända att få göra val och bli uttagen senare. Läs Pliktverket vet inte ett skit!

Vi ses vid inryck!

Furiren

Posted

Verkar som det finns fler på forumet som är medvetna om slitet på ingplut. Låg själv inte där, men man var ju mycket i kontakt med de KB som låg där (plus att jag gick högvakt med dem) och man kan lugnt säga att de hade den mest slitsamma befattningen på bataljonen - just på grund av all truppföring de hade även inne på kasern (vissa dagar dök befälet upp på morgonen, tog emot, och gick sedan för att dyka upp på eftermiddagen), kombinerat med oerhört många bajsmackor.

Om man å andra sidan vill se något positivt i det hela, kan man säga att de var den tydligaste spillran av invasionsförsvaret då värnpliktiga befäl utgjorde en sorts stomme i verksamheten. Mycket ledarskapsträning och även en ypperlig möjlighet att lära känna sina egna brister osv. Men visst, lite masochist ska man nog vara för att trivas där till 100%. ;)

Till skillnad från mig drack de inte uteslutande Coca Cola på alla förbandsövningar, istället för klorerat vatten. :} Istället fick de nästan alltid omgruppera på nätterna, vilket resulterade i att endast pbv-förarna hade viloläge på övningarna. :banana

All heder åt ingplut! :)

Hälsningar, Foxtrot Lima (KB 03-04)

Posted

hahah låter som ett fint slitsamt schema :baskerHV:

och jag som har som min största önskan att göra så många bajsmackor som det bara går under min tid i lumpen. så det löser sig nog.

tur för mig att jag e van vid att sova väldigt lite iom skiftesarbete. förmodligen en syn som kommer förändras när man väl ligger inne

Posted
hahah låter som ett fint slitsamt schema :D

och jag som har som min största önskan att göra så många bajsmackor som det bara går under min tid i lumpen. så det löser sig nog.

tur för mig att jag e van vid att sova väldigt lite iom skiftesarbete. förmodligen en syn som kommer förändras när man väl ligger inne

Om jag var du skulle jag ta det lite lugnt med vad jag önskade mig. Inte för att dämpa din motivation, men lumpen är inte som på film. Ofta är det mycket väntan och slit, och även om man är väldigt motiverad finns det stunder då man helst hade viljat stanna hemma. Det finns väl en och annan som varit väldigt het på gröten innan inryck, för att i efterhand upptäcka att lumpen kanske inte levde upp till förväntningarna.

Nu säger inte jag att du eller någon annan inte skulle trivas, men det är viktigt att man inte skruvar upp förväntningarna alltför mycket innan man är på plats. Jag tycker att jag fick mycket ut av att göra värnplikten och jag trivdes mestadels jättebra trots att jag lumpade 150 mil hemifrån. Hemligheten bakom det var att jag innan inryck inte förväntade mig något särskilt, förutom att jag skulle få en vettig militär utbildning. Jag trodde inte det skulle bli "coolt" att fira min 20-årsdag under en gran medan jag attackerades av tusentals knott tills jag såg ut som en finnig 15-åring i ansiktet av alla insektsbett.

Mitt tips till alla som ska rycka in (särskilt KB) är att inte stirra sig blind på en specifik befattning, även om det självklart är bra att vara målinriktad. Ofta fördelas befattningar efter GSU:n och då har man också fått känna på det militära ett litet tag och kan lättare bilda sig en generell uppfattning om vad man vill pyssla med framöver.

En sak till. Det jobbiga i lumpen som befälselev är egentligen inte att springa fälttest eller klara av att vara ute i dåligt väder. Vad som kan vara tärande är att sitta och vänta på en flygplats i minst tre timmar två gånger per vecka i 15 månader och i samma veva behöva gå igenom metalldetektorer vid varje resa. Självklart glömmer man kvar något i någon ficka och måste gå igenom igen och ta av sig fler klädesplagg. Eller så ska man packa ur hela sin väska för att leta efter suspekta föremål. Detta upprepas med fördel två-tre gånger i månaden.

Åker man sedan tåg mitt i vintern kanske värmesystemet i vagnen just du åker i pajar, och temperaturen sjunker ned till minusgrader. Någon jäkel har samtidigt lyckats skita i en av toaletterna så att det blivit stopp och sedan sett till att den översvämmats, vilket i sin tur resulterat i att toalettvatten rinner ut i vagnen och täcker delar av golvet i korridoren. Till råga på allt ligger någon i slafen under dig och snarkar så högt att det är omöjligt för alla, utom honom, att sova.

Fast vi antar att ni har flugit upp och anländer sent på kvällen. Tyvärr är just det planet du och några lumparpolare åkte med det sista för kvällen, och dessutom kanske en halvtimme sent. Bussarna som ska hämta upp alla värnpliktiga från flygplatsen har kört utan er. Då sätter ni er i en taxi och lägger ut drygt 500 spänn för att ta er till Boden - visserligen får ni igen pengarna i slutet av månaden av adjutanten, men att ligga ute med de pengarna känns ändå surt. Då har någon av er varit på resande fot i över 8 timmar.

Ni anländer till kasernen klockan ett på natten och hänger av er ytterkläderna. Någon sticker iväg för att kolla morgondagens dagsprogram. Polaren återvänder med den goda nyheten att tross- och stridspackning ska vara packad nästa dag. Med personlig hygien inräknad och naturlig brist av effektivitet pga trötthet är ni kanske i säng klockan två-halv tre.

Du ställer klockan, lägger dig ned, drar det varma och sköna täcket över dig och sluter ögonen......och plötsligt vaknar du av ett infernaliskt oväsen. Det är mobiltelefonen som är inställd på ringning med vibrator och signal. "Det kan inte vara dags att stiga upp redan" tänker du och sätter dig upp i sängen för att kolla vad för fel det är på telefonen. När ögonen efter ett par sekunder lyckats fokusera på displayen ser du att klockan är 06.00, och man kan höra hur logementet ovanför är i full gång med att flytta på sängar osv.

Eftersom ni är drillade i akut tempoväxling kliver (nästan) alla upp snabbt och drar på sig uniformen för att sträcka sängen och sedan gå och äta frukost. Efter frukosten städar ni och kilar förbi befälsrummet för att få en snabb genomgång inför dagens verksamhet. Du känner att magen trycker på en aning och skyndar till toaletten efter genomgången.

En euforisk känsla av välbehag sprider sig genom kroppen så fort du fått av dig brallorna och börjat uträtta behoven. Tyvärr upptäcker du kort därpå att någon har glömt att fylla på toalettpapper och där sitter du...

Efter att ha löst det omedelbara problemet på något vis, knatar du sedan iväg till ett garage där du vet att en grupp från plutonen håller på att göra i ordning/packa materiel. När du kommer fram upptäcker du att knappt hälften är färdigt och att ingen annan är där. Eftersom du ska på ordergivning om fyra minuter hinner du själv inte göra färdigt resten, utan springer iväg till en annan byggnad för att leta reda på mer eller mindre villig arbetskraft.

Lyckligtvis hittar du gruppen du saknar där inne, eftersom de bestämt sig för att ta en längre rast i arbetet medan ingen upptäckte det. Då är det upp till dig att på något smidigt sätt motivera dessa individer att återuppta arbetet - utan att börja skrika och gorma, eftersom det inte är en bra ledarstil - samtidigt som du har ungefär en minut på dig att hinna till ordergivningen som hålls på fjärde våningen i kasernen från sekelskiftet (trappor). :rockon:

Vem vet, om du har riktig tur kanske någon på kompaniet kastar in en öppnad burk surströmming på ert logemente för att hämnas på en av dina kollegor som gett vederbörande en utskällning under en övning. Snacka om kollektiv bestraffning...

Välkommen till armén befälselev... ,O

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Posted

hahahh lima :baskerPa:...där gav du mig allt en otroligt vacker syn på hur en dag i lumpen kan vara...inte så skön med andra ord =)...men man får nog ta en hel del av det som händer med en nypa salt...kanske bland det värsta som finns just då men sen om några år kan man iaf titta tillbaka på det hela med ett leende på läpparna och ändå muttra några välvalda svordomar =)

500 spänn att punga ut är nog rätt mkt då man som värnpliktig inte får ut så mkt pengar i månaden, så visst kan jag tänka mig att det svider i fickan. (får snylta hemma när man väl kommer hem)

för övrigt så är nog doften av surströmming inte den finaste doften man skulle kunna tänka sig att vakna till. haha stackars jävlar

Posted

Nu tog jag upp ett extremscenario som kanske inte är så jättetroligt, men dock fullt möjligt! Det jag försökte visa är att det "jobbiga" inte är att gå med packning eller att frysa. Snarare är det kanske tiden hemifrån som vissa tycker är påfrestande. 15 månader är ändå 15 månader. Eller kanske hemresorna strular sig pga en kass resehandläggare på förbandet etc. Flickvännen kanske gnäller för att man aldrig är hemma och i värsta fall kanske man har problem i familjen.

Då ska en befälselev vara ett föredöme i alla tänkbara situationer och uppvisa både fasthet och välvilja. Man ska kunna lägga alla irritationsmoment åt sidan för att utöva ett rättvist och genomtänkt ledarskap och kunna inspirera andra till stordåd när man själv är kall, trött och hungrig. Själv får man aldrig klaga på förhållandena, eller som min f d kompanichef sa till oss när han träffade oss för första gången: "ni är de sista personerna på hela I 19 som jag förväntar mig ska komma och gnälla om det blir problem med hemresor, ledigheter eller annat".

Det är inte lätt att leva upp till förväntningarna. Inte bara andras förväntningar (soldater och befäl), utan även ens egna. För förhoppningsvis ställer man lite krav på sig själv också - i rimlig utsträckning.

Någonstans måste man också vara så pass disciplinerad att man kan stanna upp mitt i all stress och njuta av omgivningen. Se sig omkring, ta ett djupt andetag och tänka att livet inte är så dåligt ändå. Det är ett av flera steg på vägen till att kunna bemöta människorna man arbetar med på ett korrekt och vänligt sätt oavsett yttre förhållanden. Kan man göra det är man ett steg på vägen till att bli en omtyckt ledare, förutsatt att man kan fatta vettiga beslut också. ;)

Men visst finns det positiva saker också...

Hälsningar, Foxtrot Lima :D

Posted

Bra inlägg av FL tidigare.

Nu gjorde jag lumpen som något helt annat men även jag vill trycka på att det inte är det fysiska som tär på en. Det är ansvar/tidspress/bajsmackor/ledarskap plus mkt mer i en salig blandning.

Men, jag var väldigt sugen på vpl innan jag ryckte in. Jag var ingen stridspitt, utan bara intresserad av att göra något som jag tänkte kunde vara en bra, rolig och lärorik grej. På så vis hade jag inga förhoppningar. Jag hade dessutom hört väldigt lite om hur lumpen var. Jag hade ingen aning om vad jag hade framför mig. Det tror jag var bra.

Andra, som var stridspittar av guds like, var enormt motiverade till en början men detta avtog i samma takt de insåg att lumpen inte är krigslek med smattrande av en massa vapen hela tiden.

(och då låg vi på PSK - där man har massa vapen överallt=)

Posted

Är det någon som kan svara på lite frågor om inryckningsresan till Boden?

Vilket bolag ska man åka med (avg sthlm)? Skickar I19 biljetter eller "reseråd" eller måste man luska ut allt det där själv? Avstånd från stationen till regementet osv.... : Får väl ringa upp sen men det kan vara kul att höra hur någon som gjort det sammaa gjorde....

Finns det flera ingångar om man ska till olika ställen eller är det bara en kasernvakt som gäller.? (Hår fått för mig att I19 är STORT) ...ska till Luftvärnsbataljonen byggnader.

Inställa sig före 12, kan man komma kl.6 på morgonen då?

Och alla frågor kan sammanfattas till: Hur gjorde ni själva när ni ryckte in och vilken information fick ni?

Svar till: Vilsen pannkaka :)

mvh rille

Posted

Jag reste från Västerås, till Boden.

Först fick jag boka en egen tågbiljett, västerås-uppsala. Bokningen betalades genom att visa/lämna en lapp som jag fått i ett brev, så det kostade inget. Tåget som gick från Stockholm passerade uppsala, så jag hoppade på i uppsala. Jag kunde även ha åkt till stockholm och hoppat på på en gång, men jag sparade tid på att hoppa på i uppsala.

Sedan så var det en lååååååååång resa, längsta någonsin. Satt i en kupé med några bekanta från skolan, men ingen jag kände särskilt bra eller kanske tyckte om som person. Så det var trist pga det också. Nu i efterhand så är det vardagsmat att resa i 15-20h när man väl ska ta tåget, men första gången var värst, andra var skitskoj, då man satt och snackade med sina nya lumparpolare.

Efter den fruktansvärt långa resan så stannade tåget vid bodens järvägsstation. Folk strömmade ut ur tåget och den stora massan dirigerades av folk i gröna uniformer. Folk som skulle till ING3 skulle ta en speciell buss som väntade, S3 och I19 skulle ta samma.

Med strömmen så kom jag in i bussen som var väldigt trång, då alla verkade ha packat ner kläder som skulle räcka i 10 månader. Själv hade jag bara en lätt svart ryggsäck med endast det nödvändiga i - ett par kalsonger, strumpor, handduk, cigg och hygienartiklar, Jumpaskorna hade jag på mig.

Bussen åkte i ca 5-6 minuter och stannade sedan utanför något inhägnat område med gula hus och en stor -då- pansarvagn, vilket jag senare fick lära mig var en stridsvagn, eller kanske ett stridsfordon, nåja, Pansarvagn var det iaf inte.

Folk strömmade än en gång ut, alla lika vilse och bortkomna. Såg en grind och kunde läsa att folk som skulle till Artbat skulle följa gula och blå(?) snitslar. Jaha, jag skulle ligga på Stab/tross komp, artbat, så jag började följa dom. Efter att ha följt snitslarna någon minut och med stora ögon kollat in huset och alla personer omkring mig så kom jag fram till något där det stod "7:e komp" ovanför en dörr, och genom dörren gick en lång kö där jag snällt fick ställa in mig.

Efter att ha stått i kön väldigt länge, säkert 45 minuter eller mer, så kom jag in och fick svara på lite frågor och fylla i något papper, blev dirigerad till första dörren och fortsätta in i korridoren.

I korridoren fanns 3 bord, på olika ställen efter varandra, vilka man fick gå till en efter en och fylla i uppgifter.

Här fick jag reda på att jag tydligen inte skulle vara på Eldledningsplutonen, jag fick en lapp där det stod "UH". Jaha tänkte ja, undrar vad det är? Men jag höll mig till det område där jag blev tillsagd att vänta.

Efter detta så blev man visad lite av I19 mm, gick igenom en del rutiner osv.

Men det var resan som var det viktiga, och det gick hyffsat bra. Inga större svårigheter :)

Värt att notera är kanske att jag ryckte in i Juni som GB och inte KB. Om alla KB ska till samma ställe vet jag inte, men det kommer att framgå tydligt.

Du kan även komma till i19 06.00 eller när det nu är tåget kommer fram. Men det är kanske inte säkert att de börja "ta emot folk" redan då. Var beredd på en hel del väntan. Matkön brukar inte vara rolig.

Posted

nåja jag har ju inte ryckt in än så jag vet ju inte direkt några rutiner lr nåt...men jag kan iaf säga att du kan åka direkttåg från sthlm till boden med connex..det är nåt jag har planer på att göra iaf...har för mig att det ska gå ca 17.25 (inte bokat biljett än) från sthlm. jag vet flera som ska ta samma....så om du e sugen o hänga på så vet du var du har de flesta iaf =)

Posted
Jag reste från Västerås, till Boden.

Först fick jag boka en egen tågbiljett, västerås-uppsala. Bokningen betalades genom att visa/lämna en lapp som jag fått i ett brev, så det kostade inget. Tåget som gick från Stockholm passerade uppsala, så jag hoppade på i uppsala. Jag kunde även ha åkt till stockholm och hoppat på på en gång, men jag sparade tid på att hoppa på i uppsala.............

Det är vad jag kallar svar!! Tack så mycket

nåja jag har ju inte ryckt in än så jag vet ju inte direkt några rutiner lr nåt...men jag kan iaf säga att du kan åka direkttåg från sthlm till boden med connex..det är nåt jag har planer på att göra iaf...har för mig att det ska gå ca 17.25 (inte bokat biljett än) från sthlm. jag vet flera som ska ta samma....så om du e sugen o hänga på så vet du var du har de flesta iaf =)

Ja! Jag var inne och kolla på connex hemsida och då var det nå norrlandståg som avgick 17.57 från Stockholm och ankom 6.44 på morgonen till Boden. Det tåget blir det med all sannolikhet.

Posted

Hur känns det alla KB..pirrigt eller ;)

Alla som ska på Pbat, kan ju säga att ni kommer att få riktigt bra KBS-befäl..riktigt sköna faktiskt B)

Om inte kommer det att bli lite stridigt om era befattningar..ni är ju vad jag hörde över 100 KB som ska in... :baskerHV: om inte kommer ni att ha de finaste logementen på hela Pbat.. :clap:

Posted
Hur känns det alla KB..pirrigt eller ;)

Alla som ska på Pbat, kan ju säga att ni kommer att få riktigt bra KBS-befäl..riktigt sköna faktiskt B)

Om inte kommer det att bli lite stridigt om era befattningar..ni är ju vad jag hörde över 100 KB som ska in... :baskerHV: om inte kommer ni att ha de finaste logementen på hela Pbat.. ,O

Pirrigare och pirrigare ju mer det närmar sig. :clap: men det fixar sig..

Totalt 100 KB?? eller bara på Pbat?

iallafall så kommer det komma ytterligare 80 KB den 24...de rycker in i Boden istället för Arvidsjaur och kommer bo på luftvärnsbataljonen. Fast de ska fortfarande vara mest i Arvidsjaur..första veckan i Boden eller vad det var. Jag är en av dom.

Är det nice i Boden då? Stor stad?

Posted (edited)

100 bara på Pbat...totalt borde väl det landa på run 300 eller..tror det var 250+ då vi ryckte in...varvav 72 eller 71 på Pbat..

Boden nice??..uhmm ja njo kanske...beror väl på :baskerHV:

Edited by Span-eliasson
Posted (edited)

Utbildningsåret 03/04 ryckte det in ca 280 KB-elever på hela I 19 om jag inte minns helt fel. Jag fick den uppfattningen att det var en relativt "normal" siffra, även om det på vissa håll kanske fanns ett onödigt stort överintag. Låter inte som att det blir onormalt många i år?

Boden är en trevlig liten stad omgiven av fem större fort och ett stort antal skansar och försvarsverk, vilket bidrar till den där mysiga känslan av att befinna sig i en garnisonsstad. Man får lite "army base"-känsla av att se massor av grönklädda människor och alla militära byggnader. Om man är ute i skogarna runt om Boden och springer är det inte ovanligt att man stöter på gammal taggtråd, lite stridsvagnshinder (dragonteeth), skyttevärn, en rostig bajonett eller två osv. För att inte tala om forten och hur det ser ut i anslutning till dem.

På den "gamla goda tiden" fanns det, enligt vad jag har hört, som mest 4 000 värnpliktiga stationerade i Boden. Garnisonen bestod tidigare utav av I 19/P 5, S 3, A 8, Ing 3 och AF 1 (arméflyg), som alla var självständiga förband. Idag är det antagligen runt 1 700-1 800 vpl i Boden, såvida det inte är väldigt annorlunda i år.

Om man kollar på stadskartan över Boden kan man på en höft säga att ungefär 1/3 av arealen tillhör Försvarsmakten (min subjektiva uppskattning). När man själv var nyinryckt var det en oerhört pampig syn att se hur mycket utrymme den militära verksamheten tog.

Nöjeslivet är kanske inte våldsamt uppsluppet och omfattande, men det finns ett antal pubar samt en nattklubb i anslutning till hotellet i staden. Måste faktiskt säga att nattklubben håller god standard både vad gäller musik och gäster (förutom oss lumpare då). Annars kan man ta bussen in till Luleå där utelivet är något livligare (jmf med Boden).

Vill man bara gå en sväng på kvällen och kanske inhandla lektyr och snask finns det en väldigt trevlig godis/tobaksaffär på gågatan. Utbudet på lösgodis är bland det bättre och man kan även hyra dvd om man känner för det. Självklart har man TV och dvd-spelare på logementet...minst. ;)

Biografen i stan är inte den bästa med sitt begränsade filmutbud, men i gengäld har bodensarna ett badhus som är värt minst ett besök. Där brukar regementets olika bataljoner hålla till när det är dags för simprov och dyl, men även då man vill ge vpl ett tillfälle för rekreation.

Många klagar på Boden, men i själva verket är det en pittoresk och mysig stad.

Hälsningar, Foxtrot Lima :/

Edited by Foxtrot Lima
Posted

*muttrar* mm, förutsatt att man får tillåtelse...

Om det nu är SkolKomp/ stabs grk byggnaden som ligger närmast matsalen som fortfarande är tillhållet för Pbat´s KBS så har väl den förnämliga adjutanten ha ordnat så att det redan finns tv på rummen. :blink:

Posted (edited)

Hur hårda är dom på tidsgränsen (12.00) och vart skall man vara då ,O ? Connex har ett direkt tåg från Göteborg -> Boden som tar ca 19 timmar men då kommer man fram kl 11.30... Känns som att det är lite väl riskabelt om det blir förseningar/du inte vet vart du skall.

Annars så får jag väl punga ut 800 kr för flyg till luleå + hitta någon stans att sova lite (finns det en flyg/buss terminal i luleå?) tills lokaltrafiken kan ta mig till Boden kl 06.xx på morgonen. Sj's förslag utesluter jag eftersom det var helt idiotiskt :wub: .

Någon här som också reser från Göteborg och som har en bättre ide?

Edited by Tjalle
Posted
Hur hårda är dom på tidsgränsen (12.00) och vart skall man vara då :camo: ? Connex har ett direkt tåg från Göteborg -> Boden som tar ca 19 timmar men då kommer man fram kl 11.30... Känns som att det är lite väl riskabelt om det blir förseningar/du inte vet vart du skall.

Annars så får jag väl punga ut 800 kr för flyg till luleå + hitta någon stans att sova lite (finns det en flyg/buss terminal i luleå?) tills lokaltrafiken kan ta mig till Boden kl 06.xx på morgonen. Sj's förslag utesluter jag eftersom det var helt idiotiskt :ph34r: .

Nu svarar jag inte på frågor från direkt kunskapssynpunt utan mest vad jag tror själv.

Det står betonat på den gula lappen att "OAVSETT EVENTUELLA RESPROBLEM SÅ SKALL DU VARA INSTÄLLD FÖRE 12.00" ungefär så stor det understryket och betonat. Så det är nog noga...FÖRE 12....om du kommer i sista sekunden kanske det blir extra stressigt och folk kanske redan har hunnit hämta grejor och gått igenom saker och så...fast det vet jag inte..bara en tanke

Såg också tåg från stockholm som kom in till Boden 11.31 men det kändes som lite tajt och osäkert så det får bli det som anländer vid strax före 7 på morgonen. Annars var det en bra idé att flyga..

Posted

Det är ingen som kommer ha ihjäl er om ni inte lyckas inställa er innan 1200. Försök ändå att komma på morgonen/förmiddagen eftersom detta ger er möjlighet att hämta ut utrustning m m i godan ro. Det är aldrig kul att vara sist in på logementet med massor av mtrl och persedlar, medan övriga har hunnit byta om och påbörjat nästa uppgift.

Konstigt att det inte står något på era inkallelseordrar, men om allt är som vanligt på I 19 kommer de förmodligen skicka bussar till stationen för att hämta upp alla rekryter redan tidigt på morgonen när första tåget söderifrån ankommer. Därefter blir ni körda dit ni ska. Finns inget att oroa sig för, så länge man håller reda på sig själv och sin packning.

Ett litet tips är att ha med sig egen synål och kanske t o m lite grön sytråd. Det är lagom kul när ett helt logemente kanske blir tvunget att dela på tre nålar och en rulle tråd.

@ Sillen

Självklart får man tillåtelse att ha TV på logementet? Eller? Under GSU:n på KBS var det strängt förbjudet med all sorts utsmyckning av log (planscher och dyl) eller tv. Längre fram när man var ute på plutonerna hade de flesta logementen tv-apparater, radio/stereo samt någon form av tv-spel. Allt var dock privat utrustning, och inget som man fick från försvaret.

Hälsningar, Foxtrot Lima :)

Posted
Konstigt att det inte står något på era inkallelseordrar, men om allt är som vanligt på I 19 kommer de förmodligen skicka bussar till stationen för att hämta upp alla rekryter redan tidigt på morgonen när första tåget söderifrån ankommer. Därefter blir ni körda dit ni ska. Finns inget att oroa sig för, så länge man håller reda på sig själv och sin packning.

Jo det står på inkallelsen om bussar från Boden C till I19.. det var nog bara jag som inte visste det innan eftersom jag fått en annan inkallelseorder nu och det..hade inte hunnit kolla innan

Posted
Självklart har man TV och dvd-spelare på logementet...minst. ;)

konstigt... trodde alla fick de! de är synd om er, vi har de mesta i vårat logement vi :baskerFN: widescreen tv, dvd, ps2, xbox, surroundsystem och dessutom en massa julgranar å lite annat smått och gott hehe :baskerPa:

Posted
Hur hårda är dom på tidsgränsen (12.00) och vart skall man vara då :huh: ? Connex har ett direkt tåg från Göteborg -> Boden som tar ca 19 timmar men då kommer man fram kl 11.30... Känns som att det är lite väl riskabelt om det blir förseningar/du inte vet vart du skall.

Annars så får jag väl punga ut 800 kr för flyg till luleå + hitta någon stans att sova lite (finns det en flyg/buss terminal i luleå?) tills lokaltrafiken kan ta mig till Boden kl 06.xx på morgonen. Sj's förslag utesluter jag eftersom det var helt idiotiskt :lala: .

Jag blev också tvingad nu att ta det där tåget som ankom 11.31 till Boden av den sura kärringen i biljettkassan. Men hon sa att 6.44 tåget innehöll massa byten ångsele och buss och sådant så hon sa att "det var meningen att vi skulle ta det".

Jag ringde upp och frågade hon som har hand om Jbat resedetalj men "den du söker har semester till den 10 januari" du har .................................0........................................nya meddelanden :D

Men jag är inte så oroad för jag har en känsla av att jag inte kommer vara ensam inryckande på tåget samtidigt som I19 borde ha koll på vilka tåg som kommer och ställa bussarna därefter.

Ska ringa upp och fråga sen den 10:e, det verkar som om alla har semester till dess?

mvh rille

Posted

Om det nu är SkolKomp/ stabs grk byggnaden som ligger närmast matsalen som fortfarande är tillhållet för Pbat´s KBS så har väl den förnämliga adjutanten ha ordnat så att det redan finns tv på rummen. :dribble:

Stämmer...nya skåp..överskåp..tv..hyfsat fräscha log..