Guest Posted June 27, 2002 Report Share Posted June 27, 2002 ..med erfarenhet av Centurion..de jag känner har haft med dem att göra då de var strv 81 och 101 - nån som tjg på exempelvis 104?? Lynx_39 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fö strv 122 Posted June 29, 2002 Report Share Posted June 29, 2002 104:an är den med tilläggspansar (aktivt??) och dylikt eller hur? Gjordes alla 102:or om till 104 och användes de i någon större omfattning i organisationen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 23, 2002 Report Share Posted July 23, 2002 104:an är den med tilläggspansar (aktivt??) och dylikt eller hur? Gjordes alla 102:or om till 104 och användes de i någon större omfattning i organisationen? Jag hade utb på 101/102/104 och mig veterligen så var de första vagnarna som modirerades om till 104 var gamla 102. Men senara kan man ju misstänka att även 101 gick igenom samma process. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted July 23, 2002 Report Share Posted July 23, 2002 lust att förklara lite snabbt vad skillnaden mellan vagnarna är? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
YOF Posted July 23, 2002 Report Share Posted July 23, 2002 104:an utrustades med ERA på torn och chassie front. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted July 23, 2002 Report Share Posted July 23, 2002 104:an utrustades med ERA på torn och chassie front. Jo, det var jävligt snabbt iaf. Vad innebär det (ERA = aktivt pansar?), och vad skiljer 101 & 102, var tog 103 vägen? Är det enda skillnaden mot de andra? Hmm.. Lust att förklara liite mer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 23, 2002 Report Share Posted July 23, 2002 lust att förklara lite snabbt vad skillnaden mellan vagnarna är? 101:an hade kraftigare pansar på cassi och torn plus en vassare kam på motorn än 102:an Så då var det mer naturligt att man renoverade de något klenare 102:an först till 104:or. Men sen vet jag inte hur det gick med 101:orna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 23, 2002 Report Share Posted July 23, 2002 103:an är ingen Centurion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted July 23, 2002 Report Share Posted July 23, 2002 The Swede is coming to the rescue Ing. Don't be afraid. De första Centurionvagnar som köptes in levererades till P2 med början i maj 1952. Dessa kallades Strv81. Beväpningen på dessa var en 84mm kanon. Därav beteckningen Strv81 (första stridsvagnen med 8cm pjäs) Senare köptes fler vagnar in. Dessa vagnar var utrustade med 105mm kanon och fick beteckningen Strv101 (första vagnen med 10cm pjäs) De gamla Strv81 blev nu renoverade och ombeväpnade till 105mm kanon och fick benämningen Strv102. Alla dessa vagnar var utrustade med en Rolls Royce Meteor bensin 12:a som slukade otroliga mängder bränsle. (110l milen enligt I-boken) 1979 påbörjades ombyggnad av Strv102 vid Bofors och Hägglunds. 80st Strv102 byggdes om och försågs bl.a. med en dieselmotor och automatlåda samt bättre sikte. Dessa vagnar fick benämningen Strv104. I slutet av 80-talet infördes tilläggspansar till samtliga Strv101, 102 och 104. Strv103 var benämningen på Stridsvagn S The Swede "Räddaren i nöden" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted July 23, 2002 Report Share Posted July 23, 2002 Strv81 ==> Strv102 ==> Strv104 Strv101 = Strv101 Strv103 = StrvS = tornlösa PV-vagnen Är detta riktigt nu? /Pansarnovisen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted July 23, 2002 Report Share Posted July 23, 2002 Grattis Ing. Du har vunnit en kaka. The Swede "Pansarmagister" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
YOF Posted July 23, 2002 Report Share Posted July 23, 2002 ERA = Explosive Reactive Armour : ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 24, 2002 Report Share Posted July 24, 2002 Maj 1953 för o vara rätt.. SPHF har publicerat en herrans massa artiklar om Centurion på sistone, och det kan sluta i ett häfte!!? Finns massor av info och konstiga foton i artiklarna för övrigt.. Thorleif Föreningens ordförande som är skolad på Landsverks-stridsvagnarna m/38, m/39, m/40 L hade bl.a. befälet över första Centurion-förbandet på P 4...de var något alldeles extra då de kom - "äntligen en RIKTIG stridsvagn" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted July 24, 2002 Report Share Posted July 24, 2002 Lynx. Naturligtvis ska det vara 1953. Gissa vart jag tagit uppgifterna ifrån. Min svärfar gjorde sin värnplikt som stridsvagnsförare på de första Centurionvagnarna 1953. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted July 24, 2002 Report Share Posted July 24, 2002 Lynx. Naturligtvis ska det vara 1953. Gissa vart jag tagit uppgifterna ifrån. Min svärfar gjorde sin värnplikt som stridsvagnsförare på de första Centurionvagnarna 1953. The Swede hEj.. Klart...om det inte är egen erfarenhet måste det ju vara PANSAR; eftersom vi är för dåliga på att göra böcker och häften...tänk dig ett concord-liknande häfte med bilder och lite text från Första pansarkursen på P 2, eller Svensk pansarberedskap...det finns en del idéer kan jag avslöja.. Svärfar...förare..1953...BILDER!?? "Lynx_39" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted September 7, 2007 Report Share Posted September 7, 2007 Är det någon som kan bringa klarhet i varifrån vi köpte tilläggspansaret till centarna? Egenutveckat eller israeliskt? The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinceres Posted September 8, 2007 Report Share Posted September 8, 2007 Kan höra med FMV imorn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VJ9 Posted September 11, 2007 Report Share Posted September 11, 2007 The Swede is coming to the rescue Ing.Don't be afraid. De första Centurionvagnar som köptes in levererades till P2 med början i maj 1952. Dessa kallades Strv81. Beväpningen på dessa var en 84mm kanon. Därav beteckningen Strv81 (första stridsvagnen med 8cm pjäs) Senare köptes fler vagnar in. Dessa vagnar var utrustade med 105mm kanon och fick beteckningen Strv101 (första vagnen med 10cm pjäs) De gamla Strv81 blev nu renoverade och ombeväpnade till 105mm kanon och fick benämningen Strv102. Alla dessa vagnar var utrustade med en Rolls Royce Meteor bensin 12:a som slukade otroliga mängder bränsle. (110l milen enligt I-boken) 1979 påbörjades ombyggnad av Strv102 vid Bofors och Hägglunds. 80st Strv102 byggdes om och försågs bl.a. med en dieselmotor och automatlåda samt bättre sikte. Dessa vagnar fick benämningen Strv104. I slutet av 80-talet infördes tilläggspansar till samtliga Strv101, 102 och 104. Strv103 var benämningen på Stridsvagn S The Swede "Räddaren i nöden" Fel angående Strv 104. Det är åttiotalet som gäller för införandet av Strv 104. Har själv varit med på den tiden. "Centurionstridsvagnarna behövde renoveras och modifieras, men för detta beviljades ej pengar förrän i 1982 års försvarsbeslut (FB 82). De första renoverade vagnarna med ny mo- tor och växellåda och modernt eldledningssystem (stridsvagn 104) levererades till P 6 1984" Citat ur Garnisonen av Anders Bojs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.