Jump to content

Egen utrustning i Hv?


Speedy2

Är det ok med egen utrustning i Hv  

186 members have voted

  1. 1. Är det ok med egen utrustning i Hv

    • Nej
      17
    • Ja underkläder och liknade
      47
    • Ja allt är ok så länge man bär uniforms system 90
      108


Recommended Posts

Tjena!

 

Det är första gången jag gör ett röstnings inlägg, så vi får se om det funkar.

 

För att förtydliga lite, sista allternativet innerbär att egen utrustning är, grön

svart eller brun. Tex. inget woodland cammo.

Edited by Speedy2
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Om du med egen utrustning menar privat inköpta delar av 90-systemet, typ kalsonger och skjortor, så är det ok.

 

Om du menar att använda icke m-nummersatta persedlar så är det inte ok.

Link to comment
Share on other sites

Därför att M-numret är en garanti för att prylen ifråga uppfyller de krav som Försvarsmakten ställer.

 

Nu verkar det kanske inte så viktigt, men är det inte trevligt att veta att dina m-nummermärka långkalsonger skyddar dig mot brännskador istället för att smälta in i huden?

Link to comment
Share on other sites

alla privat inköpta grejer utan Mnummer smälter inte in i huden eller självantänder. det finns många yrken som ställer lika höga krav om inte högre på utr, får man då inte använda deras underställ.

Link to comment
Share on other sites

alla privat inköpta grejer utan Mnummer smälter inte in i huden eller självantänder. det finns många yrken som ställer lika höga krav om inte högre på utr, får man då inte använda deras underställ.

Nej, visst är det så. Men hur ska du veta vilka som gör det eller inte? Eller hur just ditt civila underställ fungerar ihop med fältuniformen?

 

Fältuniformen är ett system, inte ett antal slumpmässigt ihopplockade persedlar. Det finns en tanke bakom allting, vilket nog inte alltid framgår.

Link to comment
Share on other sites

@BJE

Blir man inte tilldelad alla delar i detta så eminenta system så tänker inte jag stå och frysa i skogen. För att någon pervers paragrafryttare har förbjudit mig att använda egen utrustning, och inte tilldelar därför avsedd utrustning.

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

I övrigt så är jag för att folk använder egen utrustning. Dock är det en balansgång, för jag vill inte att det ser ut som en milis som far fram. På kasern gäller enhetlig utr(men betänk, hur ofta befinner vi oss där?). Vill Svenne Bumpa bära med sig 4 extra kilo utrustning i form utav gud vet vad. Så är det hans problem, för ingen kommer att bära det åt honom och han skall hålla gruppens tempo.

Link to comment
Share on other sites

@BJE

"Nu verkar det kanske inte så viktigt, men är det inte trevligt att veta att dina m-nummermärka långkalsonger skyddar dig mot brännskador istället för att smälta in i huden?!"

 

Och om man inte får ut så'na fina sakor?

 

Gäller det bara att gilla läget och frysa arslet av sig?

 

Sedan är jag lite trött av dit exempel: När in i h.lvete börjar ens långkalsongar att brinna?

... Har man inte M90 byxor på, som borde brinna först? (Och är byxorna iöv inte skyddat mot eld... Av det helliga M-nummer?)

 

Här i Danmark får medlemmar av HJV inga underkläder alls, inga strömpor och inga handskar. Jätte-funkis för personer som vistas i naturen... NOT!

 

Att förbjuda något vettigt skapar trots.

Att tillåta något vettigt skapar initiativ!

 

Och du... Har klockan på ditt handled ett M-nummer?

Nej?! Då litar du väl inte på tiden heller?

Link to comment
Share on other sites

@Nifelhel, Patroels m fl

 

Nej, jag menar inte att ni ska stå och frysa i skogen. Jag har själv varit i er situation med att inte få långkalsonger m m tilldelat. Jag gjorde då valet att köpa dylika på personalbutiken, inte att gå till Naturkompaniet motsv och köpa ett par civila i fleece eller så.

 

Beträffande om långkalsonger brinner eller inte så är kronans långkalsonger en del av flamskyddet i 90-uniformen i den meningen att de skyddar dina ben mot värmen. Vill ni veta mer om detta kan ni eposta ari.sallinen@mss.mil.se, han gillar att prata om sådant.

 

För övrigt har jag svårt att se vad tilldelningen av persedlar i danska HV har med funktionen hos den svenska fältuniformen att göra.

 

Edit: glömde lite

Edited by BJE
Link to comment
Share on other sites

Tyckte att jag kände igen en viss person på den här bilden --> http://www.mds.mil.se/hallandsgruppen/phot...67738&nid=20233

 

Tycker att det inte sticker ut allt för mycket, men kanske en snudd utanför "balansgången".

På samma bild har vi också en MP-SEC SADF väst i M90 till vänster om SISU :P

Håller inte med om att tilldelad utr är tillräcklig utr.

 

BJE@ Man ser ju att danskarna har samma problem och bara får ut vissa delar av uniformsystemet. Det är inte alla som kan springa till någon personalbutik och komplettera.

 

Så om jag fixar en 90l eller en FJS 02 i m90 så kan jag ju använda den eftersom den har det magiska mtrlnummret. B) (ironi)

Link to comment
Share on other sites

Om man köper en ss2k eller en fjs väst från recon så finns det ingen kronmärkningn eller mnummer på dom men dom finns med mnummer på förband. Är dom reconköpta grejorna då otillåtna att användas i hv bara för att dom saknar märkning?

Link to comment
Share on other sites

>Vill ni veta mer om detta kan ni eposta ari.sallinen@mss.mil.se, han gillar att prata om sådant.<

 

>För övrigt har jag svårt att se vad tilldelningen av persedlar i danska HV har med funktionen hos den svenska fältuniformen att göra.<

 

>Edit: glömde lite<

Ad. 1: Ja, du vill ju tydligen inte prata om det.

 

Ad. 2: Var det möjligt... Kunne man tänka sig... At ert HV och vort HJV har några sakor gemensamt? Som tex. att et uniformsystem skal skydda soldaten mot väderleket?

... Och även –till et vist mån– skydda mot eld?

Ahh, nu förstår jag: M90 är den enda uniform i hela världen!

 

Ad. 3: Ja, du glömte att svara på min fråga om huruvida din klocka har M-nummer eller inte.

En provocerande fråga, javist. Men ändå mycket giltig som exempel på förnuft contra order.

(Får du ha plast-rem på din klocka? ... Och om den smälter in i huden, vad händer i frågan om försäkring då?)

 

:unsure: Patroels

Link to comment
Share on other sites

Det chefen säger gäller, dock inte Hv-Kompina chef.(enligt mina resonemang) Har jag matriell frågor så vänder jag mig alltid till min MD grupp, Dom har mer koll vad som gäller.

Hittar man på en flashig väst som används av något uber förband och västen har det Magiska nummret så är det okej om chefen säger så, Men om det är nån tattar väst från korea så tycker inte jag att det är okej, sen om Delta Force har den västen sk*ter jag blanka f*n i.

 

Har chefen sagt att man får ha tattar västen så har han i min mening gjort fel. Det är vad jag tycker iaf. Sen om det är en socka eller en hjälm skall inte spela någon roll. Har man allt för många undantag så sprider sig det... Skulle man tex tillåta sockor så börjar folk med långkalsonger. Tillåter man grova modifikationer av 304k så har folk egna västar tillsut, tillåter man egna västar har folk tillsut egna Hjälmar. Sen slutar det med att HV mannen Jonsson köper in egna fordon. Lite överdrivet men jag tror att det blir en ond cirkel. Eftersom det i dagsläget är lite Sisådär med vad man får ha och inte ha så är det många som inte vågar, men om man fick klara regler om att det är okej med egen inköpt väst skulle folk säkert överdriva. En sak som jag märkt är att dom som klagar mest på Jonson med sned keps, orakad och ser "allmänt HV lustig ut" är dom som klär sig mest Uber Delta. Helt fel då det enligt mig är dom som gör mest fel vad gäller reglementen.

 

Nu va det ett tagsen, men man kunde på detta forum se bilder i trådar där folk skrattade åt fula HV soldater och basker stukningar osv, man behövde inte titta länge i personers profiler innan man såg västar och diverse saker som inte hör till utr man får ut. Så om jag har förstått det hela rätt, Är man ful till naturen och har vissa saker snett så är detta icke okej, men om man lägger ut lite pengar på någon häftig militär butik och köper grejer så att man bokstavligt talat serut som en Delta Force operatör då är det Okej?

 

Jag vill självklart ha grejer, mycket och bättre. Men jag tycker att om man vill ha bort stämpeln som HV har så bör man ha lika utr på alla soldater. 304k räcker inte för mig, jag vill ha en extra väska. Men att köpa egen väst och bidra till Wannabie stämpeln eller gerilla stämpeln tänker jag inte göra. Jag är en riktigt lite Djävul. Har jag sett saker som skiljer sig för mycket från mängden då pratar jag med mina chefer och påpekar detta. :unsure:

 

EDIT

@Patroels

 

Vad gäller klocka så får man ha klocka om man vill, men försäkringen täcker inte denna, detta får man veta i lumpen. Samma sak gäller glasögon om jag inte mins helt fel, man får ha egna men då täcker inte försäkringen detta. Detta gäller allt och det är något som dom flesta är medvetna om. Jag använder ingenting eget då jag inte känner för att skada mig och inte få ut ett enda öre.

Edited by Panzerfaust
Link to comment
Share on other sites

Angående klocka.

 

Som gruppchef/plutonchef är det ett måste att ha klocka.

Utan den kan du inte lösa sin uppgift.

Hur gör vi då eftersom FM inte tillhandahåller klocka?

 

The Swede :unsure:

Man ber en soldat att skaffa klocka? :camo:

Nä, ärligt talat så suger det. Men man får ju som sagt ha egen klocka. Så länge klockan inte exploderar så är det väl ingen större fara. Men om en granat exploderar och slår in klockan i armen, får man då ut på försäkringen eftersom olyckan inte skapades av klockan? Hur funkar det igentligen?

Link to comment
Share on other sites

Men jag tycker att om man vill ha bort stämpeln som HV har så bör man ha lika utr på alla soldater. 304k räcker inte för mig, jag vill ha en extra väska.

den uppfattninng folk har om hv är ju inte att hv ser ut som delta operators utan mer att hv ser ut som soldaterna i filmen repmånad med gammeldags utr. det är ju inte lätt att få ny muckade soldater att gå med i hv när dom får reda på att utrustningen dom ska använda är ifrån 80talet eller tidigare och undermålig

Link to comment
Share on other sites

>Vill ni veta mer om detta kan ni eposta ari.sallinen@mss.mil.se, han gillar att prata om sådant.<

 

>För övrigt har jag svårt att se vad tilldelningen av persedlar i danska HV har med funktionen hos den svenska fältuniformen att göra.<

 

>Edit: glömde lite<

Ad. 1: Ja, du vill ju tydligen inte prata om det.

 

Ad. 2: Var det möjligt... Kunne man tänka sig... At ert HV och vort HJV har några sakor gemensamt? Som tex. att et uniformsystem skal skydda soldaten mot väderleket?

... Och även –till et vist mån– skydda mot eld?

Ahh, nu förstår jag: M90 är den enda uniform i hela världen!

 

Ad. 3: Ja, du glömte att svara på min fråga om huruvida din klocka har M-nummer eller inte.

En provocerande fråga, javist. Men ändå mycket giltig som exempel på förnuft contra order.

(Får du ha plast-rem på din klocka? ... Och om den smälter in i huden, vad händer i frågan om försäkring då?)

 

:unsure: Patroels

1. Jag har inget emot att prata om detta. Men eftersom Sällinen är den som jobbar med att ta fram personlig utrustning i Försvarsmakten vet han mer om hur saker och ting hänger ihop än mig, så därför gav jag dig möjligheten att ställa frågor direkt till honom. Om du använder dig av detta eller inte lägger jag mig inte i.

 

2. Det jag menade med den kommentaren var att jag inte ser hur danska HVs tilldelning kan användas som ett argument i Sverige. Alla länders uniformer har mer eller mindre samma syfte. Alla länder löser dock inte detta på samma sätt. I Sverige jobbar man mycket med att ta fram system, inte enskilda saker. Hur Danmark gör vet jag inte, alltså uttalar jag mig inte om det.

 

3. Nej, min klocka har inte m-nummer. Litar jag på att den visar tiden rätt? Ja, det gör jag. Kommer jag att bära den på vinterutbildningen nästa vecka? Nej, det kommer jag inte att göra. Skulle Försvarsmakten ta fram en armbandsklocka skulle jag dock med all sannolikhet kunna göra det, eftersom den klockan då skulle vara utprovad för att kunna användas även i -30 utan att ge kylskador. Och det är lite det som är min poäng.

 

Slutligen: Jag har all förståelse för att folk handlar underkläder om de inte får ut dessa av kronan. Jag har ingen förståelse för folk som väljer att använda civila alternativ när de inte måste.

Link to comment
Share on other sites

 

Men jag tycker att om man vill ha bort stämpeln som HV har så bör man ha lika utr på alla soldater. 304k räcker inte för mig, jag vill ha en extra väska.

den uppfattninng folk har om hv är ju inte att hv ser ut som delta operators utan mer att hv ser ut som soldaterna i filmen repmånad med gammeldags utr. det är ju inte lätt att få ny muckade soldater att gå med i hv när dom får reda på att utrustningen dom ska använda är ifrån 80talet eller tidigare och undermålig

Jodå, den uppfattingen om HV finns visst. Jag hadde den uppfattingen innan jag gick med, vilket visade sig stämma. Tittar man på HV och glömer det förgångna så ser man att det är snarare tvärtom. Många tror att bilden av HV som åsnisse soldat finns kvar, men det jag möts av från folk som inte är så insatta är snarare tvärt om, jag har under mina 5 år alldrig hört att folk tror vi är repmånad soldater.

 

Men det skiljer sig nog från ort till ort, hur ofta vi övar osv. men jag skulle kunna tro att det har med IP att göra, det har spridit sig mer och mer, IP har ju nya hjälmen osv, kan ju vara så att folk tror att det är vanliga HV sodlater som leker hightec... vet inte.

Soldater i en IP går ju mer in för det och har ju då självklart högrre krav och får därför köpa in egna grejer, vilket resulterar i att HV är wannabie enligt civilisten, jag vet inte, men det KAN vara så :unsure:

 

@2Sharp

 

Mer eller mindre ;)

Okej, om jag säger så här då... jag står på en väg med min fina hightec klocka för 3000 kronor. Jansson kommer åkandes eftersom han är MC ordonanns (eller vad det nu heter).

När han kör förbi mig kommer han åt min armbåge med sin armbåge så jag slår upp klockan i pannan och får ett djupt hack. Vad händer? (Klockan är trasig)

Är det Janssons eller klockans fel? Vi kan vända på steken och säga att det inte är en klocka, utan mitt egen inköpta stödben till min ak4a.

Eller mitt egna sikte med 12x förstoring, eller mitt 80 patroners mag, eller ja vad som helst.

 

Och vad händer om saken som slår upp jacket är M-nummer märkt? alltså frågan är om det är någon skillnad? jag vet inte alls hur det funkar med skador på det sättet och skulle vilja veta vad som gäller.

Link to comment
Share on other sites

Vill FM få HV att sluta köpa eget material, så får de väl se till att HV får ut all material och nyare.

 

Men i mitt tycke, så prioriteras inte HV direkt högt.

 

Fleece underkläder BJE?

 

Urk ruggigt, har man inte haft problem med svamp innan så lär man ha det efter ett tag...

 

Min krona i diskutionen.

 

/Phaser

Link to comment
Share on other sites

Vill FM få HV att sluta köpa eget material, så får de väl se till att HV får ut all material och nyare.

 

Men i mitt tycke, så prioriteras inte HV direkt högt.

Och det tror du hjälper? seriöst?

Jag tror inte mitt exempel är allt för "fiction."

Först vill man ha hela kakan, sen när man väl får den då skall man ha hela handen. Vi kommer alldrig bli nöja, det skulle sluta med att vi vill ha SSG matriell också. Livet är orättvist.

Nog vill jag ha nya grejer också, men man kan inte begära att man skall ha det och det så fort GU förbanden får något nytt!

 

Tycker våran utr duger fin fint för våra uppgifter som vi har idag. Vi är trots allt inget "smygabakomfiendenslinjerochplacerabomberochlönnmördaförband".

Vi är ett sketet hemvärn där frivilligheten väger tyngst och kaffe koppen därefter.

Don efter person sägs det... jag vet inte.. :baskerPa: :P ;)

Link to comment
Share on other sites

*Risk för OT*

 

Men vore det inte vettigt om man som HV-man el. dyl. kunde få tillåtelse att för privata pengar handla in kronans mtrl (exempelvis nya långfillingar, strumpor/sockor stridsväst 2000) eller vad det nu är man tycker sig behöva?

 

Då kan vi ju lösa tramset med vilken mtrl som är stämplad som "duglig att inte brinna vid atombombsnedslag" etc. samtidigt som grabbarna grus i skogen kan få känna sig lite commando och framförallt LÖSA SIN UPPGIFT med gladare humör!?

 

Dom "coola" och framförallt ÄNDAMÅLSENLIGA prylarna finns redan antagna i FM - det är ju, som jag förstått, pengarna som saknas?

 

Nu behöver ju inte detta innebära risk för att gruppen/plutonen ser ut som stråtrövare modell Balkan - man kan nog komma överens inom gruppen vilken mtrl man vill ha - och genom att köpa dem samtidigt dels uppnå enhetlighet och ett vettigt pris.

 

Eller är dessa tankar åt helvete för enkla och funktionella för att det skall passa gudarna på FMLOG?

 

Grejjen är ju att det är pengarna som saknas från FM:s håll - och om inte FM kan komma till Gris-Karlsson i skogen, så får väl Gris-Karlsson fixa prylarna för egna stålar.

Edited by BertilXerxes
Link to comment
Share on other sites

Därför att M-numret är en garanti för att prylen ifråga uppfyller de krav som Försvarsmakten ställer.

 

Nu verkar det kanske inte så viktigt, men är det inte trevligt att veta att dina m-nummermärka långkalsonger skyddar dig mot brännskador istället för att smälta in i huden?

 

Alltså vad är skillnaden på M-nummer märkta Peltor Com-Tac och icke M-nummer märkta Peltor Com-Tac? Matrialet i Recon stridsväst 2k är nästintill identisk med FM stridsväst 2k. Jag tror tom att den tillverkas av samma företag men jag kan ha fel. Vad är skillnaden på M-nummer märkta UVEX ultrasonic skyddsbrillor som jag sätt en del inom FM använda och omärkta? Ja listan kan göras lång och allvarligt talat varför tror man att M-nummer märkta långkallingar gör en oskadlig?!!

 

Nää nu får det vara nog med allt jävla snack om att få ha och inte ha. Om inte annat så skärp upp argumenten ordentligt. Och då menar jag inte "NI FÖLJER INTE REGLEMENTET".

 

:dong::D:-(:huh::wub::uuh:

 

Alltså varför i hela friden skulle man få kölskador av din klocka fixa ett täckt armband från RECON så slipper man det och kan se vad klockan är smart va.

 

:baskerPa:

Edited by wolfie666
Link to comment
Share on other sites

*Risk för OT*

 

Men vore det inte vettigt om man som HV-man el. dyl. kunde få tillåtelse att för privata pengar handla in kronans mtrl (exempelvis nya långfillingar, strumpor/sockor stridsväst 2000) eller vad det nu är man tycker sig behöva?

Strumpor, sockor osv går ju köpa i regementsbutiken. Stridsvästen blir nog lite svårare.

Link to comment
Share on other sites

Alltså vad är skillnaden på M-nummer märkta Peltor Com-Tac och icke M-nummer märkta Peltor Com-Tac? Matrialet i Recon stridsväst 2k är nästintill identisk med FM stridsväst 2k. Jag tror tom att den tillverkas av samma företag men jag kan ha fel. Vad är skillnaden på M-nummer märkta UVEX ultrasonic skyddsbrillor som jag sätt en del inom FM använda och omärkta? Ja listan kan göras lång och allvarligt talat varför tror man att M-nummer märkta långkallingar gör en oskadlig?!!

Skillnaden mellan Comtac med eller utan m-nummer är obefintlig. Det jag skrev om var uniformspersedlar. Där är det sällan som det är samma sak som säljs i butik. Då är m-numret en garanti för att plagget är testat och uppfyller Försvarsmaktens oftast ganska långa kravspec.

 

M-numret i sig gör ingen "oskadlig". Däremot är det sällan som civila sköna kläder är specade för att inte brinna upp i napalmrik miljö...

Link to comment
Share on other sites

Strumpor, sockor osv går ju köpa i regementsbutiken.

Visst, men hur smidigt är det när butiken ligger 10 mil bort och är öppen 09.00-12.00 månd-fre?

Då är det mycket smidigare att vingla in på närmaste sport/fritids-butik och handla.

 

The Swede :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...