Jump to content

Egen utrustning i Hv?


Speedy2

Är det ok med egen utrustning i Hv  

186 members have voted

  1. 1. Är det ok med egen utrustning i Hv

    • Nej
      17
    • Ja underkläder och liknade
      47
    • Ja allt är ok så länge man bär uniforms system 90
      108


Recommended Posts

*Risk för OT*

 

Men vore det inte vettigt om man som HV-man el. dyl. kunde få tillåtelse att för privata pengar handla in kronans mtrl (exempelvis nya långfillingar, strumpor/sockor stridsväst 2000) eller vad det nu är man tycker sig behöva?

Strumpor, sockor osv går ju köpa i regementsbutiken. Stridsvästen blir nog lite svårare.

Det är just det jag menar - hur svårt skulle det vara för en HV bat eller motsvarande att helt enkelt skicka efter exempelvis stridsväst 2000 från FM mot kontant betalning? Sköter man detta via QM så borde det väl inte vara några problem?

 

Problemet ligger ju inte i att soldaterna VILL gå runt i Sydafrikanska västar för 3000:- styck, utan att dom inte får ut SS2K som tilldelad mtrl samtidigt som dom inte kan köpa den för egna pengar....

 

Vill HV-man Jönsson lägga 1-2000 på att ha en vettig stridsväst (som dessutom är kronmärkt) för att ha när han skall vara i skogen och kriga så har jag svårt att se varför han inte skall få det?

 

Hela den här diskussionen bottnar ju faktiskt i att kronan inte förser sina soldater med vettig mtrl från början!

 

Det börjar påminna om insamlingarna till kanoner och fartyg som gjordes bland allmänheten under WWII....

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Alltså vad är skillnaden på M-nummer märkta Peltor Com-Tac och icke M-nummer märkta Peltor Com-Tac? Matrialet i Recon stridsväst 2k är nästintill identisk med FM stridsväst 2k. Jag tror tom att den tillverkas av samma företag men jag kan ha fel. Vad är skillnaden på M-nummer märkta UVEX ultrasonic skyddsbrillor som jag sätt en del inom FM använda och omärkta? Ja listan kan göras lång och allvarligt talat varför tror man att M-nummer märkta långkallingar gör en oskadlig?!!

Skillnaden mellan Comtac med eller utan m-nummer är obefintlig. Det jag skrev om var uniformspersedlar. Där är det sällan som det är samma sak som säljs i butik. Då är m-numret en garanti för att plagget är testat och uppfyller Försvarsmaktens oftast ganska långa kravspec.

 

M-numret i sig gör ingen "oskadlig". Däremot är det sällan som civila sköna kläder är specade för att inte brinna upp i napalmrik miljö...

Halt! Rök bakåt!

 

Skillnaden är INTE obefintlig, iaf inte enligt Peltors representant som jag haft kontakt med.

Tätningsringen(svart, den civila är grön) till Försvarets kåpor dämpar -1db mer än den civila varianten.

Link to comment
Share on other sites

Där ser man. Man lär sig något nytt varje dag. Bäst att kolla vad det är för färg på hygiensatsen man fick ut på förrådet.

 

Edit: jag antar att du kastade om färgerna på tätningsringarna. Mina civila kåpor har nämligen svart...

Edited by BJE
Link to comment
Share on other sites

Där ser man. Man lär sig något nytt varje dag. Bäst att kolla vad det är för färg på hygiensatsen man fick ut på förrådet.

 

Edit: jag antar att du kastade om färgerna på tätningsringarna. Mina civila kåpor har nämligen svart...

Nopes kastade inte om färgerna. Har fått ut svarta ringar via förrådet. Och de vi köper in till jobbet är gröna. Dock så kan dem ha ändrat färg vid senare leveranser.

Link to comment
Share on other sites

Alltså vad är skillnaden på M-nummer märkta Peltor Com-Tac och icke M-nummer märkta Peltor Com-Tac? Matrialet i Recon stridsväst 2k är nästintill identisk med FM stridsväst 2k. Jag tror tom att den tillverkas av samma företag men jag kan ha fel. Vad är skillnaden på M-nummer märkta UVEX ultrasonic skyddsbrillor som jag sätt en del inom FM använda och omärkta? Ja listan kan göras lång och allvarligt talat varför tror man att M-nummer märkta långkallingar gör en oskadlig?!!

Skillnaden mellan Comtac med eller utan m-nummer är obefintlig. Det jag skrev om var uniformspersedlar. Där är det sällan som det är samma sak som säljs i butik. Då är m-numret en garanti för att plagget är testat och uppfyller Försvarsmaktens oftast ganska långa kravspec.

 

M-numret i sig gör ingen "oskadlig". Däremot är det sällan som civila sköna kläder är specade för att inte brinna upp i napalmrik miljö...

@BJE

Nä nu får du ge dig. Alltså det har ju för fan med matrialet i långkallinarna och göra. Köper jag ett par i ullfrotté så är det ju 60% ylle och 40% syntetmaterial. Och vad jag vet så har ju ylle ganska bra brandsäkerhet. Du kan inte inbilla mig om att inte FM långkallingar brinner i napalmrik miljö.....

Och de civila varianterna av tex underställ är ju inte helt kassa.

Va !! har du CIVILA ICKE M-nummer märkta kåpor fy skäms på dig. hehehe

 

 

Det är ju helt ok då att jag har bra kontakt med Peltorfolket dom kan ju fixa svart hygiensats om jag köper ett par civila COM-TAC:s

Edited by wolfie666
Link to comment
Share on other sites

Tilldelad utrustning är till räcklig utruustning !

 

Mohahahahahahahahahahahahahaharg NOT .

 

Fan va jag e trött på denna mening.....

 

Hade vi i HV fått ut okej utrustning från början hade vi ej haft denna diskussion...

 

Kom på en sak till som jag ej fått ut förutom strumpor o kalsipper.. Handskar ..

Jag tycker att det snålas med så mycket basic utrustning i HV ...

 

Mina 5 öre....

 

SSG :baskerPa: SISU

Link to comment
Share on other sites

Inte en sådan här tråd till...

 

jag gillar kronans långkallingar, kalsongerna(obs! de gröna boxer!) går inte att jämnföra med civila varianter! Visst har kronan lyckat vissa gånger, men långt ifrån alla. tänk alltid på att kronan gör kontraktet med den billigaste tillverkaren, där av betyder det i många fall att kavliteten är där efter(regnkläderna..huga). tyvärr.

 

får jag fråga hur mycket vi i HV tilbringar vår tid i skogen i ett brinnande napalm inferno?? lägg av.

 

om jag vill ha t.ex. ett bätter alternativ till den rötna stridselen 304k(detta satans påfund), så inskaffar jag det. sedan får jag stå mitt kast om jag blir nedsmält på grund av den stridsvästen i nästa napalm inferno jag hamnar i...

 

Det finns värre saker att klaga på än vem som har vad, och vem som borde ha vad. (Tyvärr har vi just nu politiker som gör sitt bästa för att krossa vårt försvar...)

 

jag är helt för att man till viss del får ha egen matriell. Och den dagen kriget kommer kommar jag ha ÄNNU mer egen matriell, så får ni andra sitt och frysa genomblöta och äta ur snuskburken om ni vill... :P

 

I dont ork... :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

@nsky - regnstället är ungefär en miljard gånger bättre än regnkappan den ersatte.

 

 

tänk alltid på att kronan gör kontraktet med den billigaste tillverkaren, där av betyder det i många fall att kavliteten är där efter(regnkläderna..huga). tyvärr.

 

Hmm, du kan inte så mycket om inköp va?

 

Det finns två sätt att göra ett inköp om man drar det till sin spets.

 

Fall 1: Man kommer på att man behöver tex gummihjul för att få en bil att rulla bekvämt. Man ber industrin om att hitta en lösning och väljer den lösningen som man anser vara bäst (baserat på kvalite/pris/utformning/funktion).

 

Fall 2: Man vet exakt vad man vill ha (för man har utvecklat, testat och förfinat produkten) och frågar industrin till vilken kostnad de kan tillverka produkt bildäck med kravspec XYZ. Produkten får gärna vara bättre men måste minst uppfylla kravspecen. I fall 2 får alltid den billigaste tillverkaren ordern. Fall 2 kräver mycket av köparen och dess organisation. De måste kunna väldigt mycket om produkten de köper. Oftast ger denna inköpsmetod den absolut bästa produkten / pris

 

FMV är en fall 2 inköpare.

Edited by 111 SSK bat
Link to comment
Share on other sites

@wolfie666 m fl

 

Tydligen var det dumt av mig att ta upp just flamskyddet som ett exempel, då diskussionen nu har gått över till vad som brinner eller inte.

 

Min poäng var att fältuniformen är ett system av persedlar som är utprovade för att klara av vissa saker. Byter man ut delar av systemet mot andra delar så har man ingen garanti för att systemet fortfarande fungerar som det är tänkt.

 

Sedan citerar jag mig själv i ett tidigare inlägg:

 

Jag har all förståelse för att folk handlar underkläder om de inte får ut dessa av kronan.

 

Jag har ett par civila Comtac, so what? Jag sa inte att jag använder dem i Försvarsmaktens regi ;)

Link to comment
Share on other sites

111 SSK bat*

 

Nej, visst har du rätt om att jag inte kan så mycket av inköp. Men så mycket viste jag att det var fall Nr 2.. men det betyder ju fortfarande att man tar det billigaste och kanske inte det bästa alternativet. eller hur?

 

Regnstället var ett exempel på (i mina ögon)dåliga saker försvarsmakten lyckats framställa.

sen finns det ALLTID olika tycken på olika prylar. detta är är en av mina personliga.

 

Sedan kan jag tänka mej regnstället är mkt. bättre än regnkappan(regn kappa?!) men fortfarande är det helt RÖTET. Det är skitsamma om man använder det när det regnar, man blir ju ändå lika blöt under av kondens och svett(andas lika mycket som en plastpåse).. revor är heller inte svåra att få. det som är bra är att det tar lite plats, men det är väl det enda possetiva...Värdelöst i mina ögon. Vet någon dessutom om detta ställ tål eld?(eftersom det bör tåla napalm..) Märk ironin.

 

det är det sista OT inlägget jag skriver i denna tråden, eftersom det varken hadlade om regnställ eller inköp.

 

slut.

Link to comment
Share on other sites

men det betyder ju fortfarande att man tar det billigaste och kanske inte det bästa alternativet. eller hur?

Nej man tar det billigaste. punkt slut.

 

Om jag vill ha en TVÅ meter lång stång i rent stål och alla som får lämna offert erbjuder exakt det jag vill ha väljer jag den billigaste. Annars är jag dum.

 

Grejerna blir inte bättre för jag väljer den dyraste stången. Det är exakt samma stång.

 

Om du får välja mellan två exakt likadana byxor så skulle väl du välja de billigaste. Eller skulle du ta de dyrare och sedan säga att de var bättre för att de kostade 100 kronor mera.

 

FMV tar fram "stången" / "byxorna" och frågar en massa producenter vad det skulle kosta om man lät dem tillverka exakt likadana byxor .

 

Sedan väljer man, gissa vad, de billigaste. Och de är lika bra som de dyrare.

Link to comment
Share on other sites

Min poäng var att fältuniformen är ett system av persedlar som är utprovade för att klara av vissa saker. Byter man ut delar av systemet mot andra delar så har man ingen garanti för att systemet fortfarande fungerar som det är tänkt.

Visst, men delar av "systemet" är inte speciellt bra. Det kanske finns dom som faktiskt vill ha saker på kroppen som faktiskt fungerar.

Alla som har eller har haft underkläder gjorda av bomull har nog råkat ut för samma sak. Jag vill då inte ha underkläder på mig som behöver typ 12 timmar på sig för att bli torra och inte värmer ett skit under tiden de är blöta. Det räcker med att uniformen behöver en evighet på sig att bli torr.

Visst, bättre har det väl blivit sedan FM övergav 50-50 blandningen.

 

Hur ska vi då göra med dojjor och ryggsäckar? Jag är då inte nöjd med den gamla ramsäcken jag blev tilldelad, att bära 20-25 kilo i den är inte kul, om man nu får i det man behöver i den.

Och m90 kängor är i mina ögon "något för kasernen" och kanske grusväg på sin höjd, inget jag vill ha på mig i "djupa skogen", gillar mina fötter liksom.......

 

 

Edit: fläskfingrar

Edited by fk_urb
Link to comment
Share on other sites

Jag skyndar till BJE:s försvar...

 

Som de flesta har även jag köpt in civil materiel som förstärkningsplagg motsv.

 

Dock, fältuniformen är ett skyddsplagg som uppfyller vissa krav. Vad som händer när folk börjar använda sig av t ex fleece(!)tröjor som förstärkningsplagg eller fleecefodrade handskar är att skyddsnivån sjunker drastiskt. Det funkar väl på en dagsövning inom hv, men vad händer så fort soldaten kliver in i en miljö där han verkar under flera dagar under fältförhållanden? Personligen skulle jag föredra att man utbildade personalen mer om konsekvenserna i att använda egen mtrl eller av olämplig material. Mer än en gång har jag sett personal uppträda i med en annan hjälmtyp än M/37 på hv-övningar, och då snackar jag inte om hjälm 90...

 

Sedan borde vi belysa utbildningsaspekten också. För utbildaren blir det enklare att öva handgrepp och åtgärder på ett rutinartat sätt om truppen är enhetligt utrustad. Här sätter egna varianter av stridsvässystem käppar i hjulet. Den eget inköpta stridsvästen kanske är ok så länge soldaten skjuter AK, men vad händer när kravet kanske blir "slänggunga m hgr i SIB" eller att släpa kamraten i skydd genom att dra i stridsutrustningen. Utbytbarheten på den egna persedeln är ju ganska låg, så deltagare med egen utrustning tenderar att vara mer försiktig om utrustning än att öva momentet fullt ut. Iofs tycker jag att det ok med egna fickor, så något ambivalent är jag.

 

Personligen anser jag att kategoriskt hävda att tilldelad materiel är tillräcklig materiel är patetiskt. Var pragmatisk och inse att viss materiel måste kompletteras på soldaternas egna initiativ, men skapa fasta ramar för det så att varken utbildnings- eller säkerhetsaspekten blir eftersatt.

 

/Koskela - varm och torr

Link to comment
Share on other sites

Personligen skulle jag föredra att man utbildade personalen mer om konsekvenserna i att använda egen mtrl eller av olämplig material.

 

Personligen anser jag att kategoriskt hävda att tilldelad materiel är tillräcklig materiel är patetiskt. Var pragmatisk och inse att viss materiel måste kompletteras på soldaternas egna initiativ, men skapa fasta ramar för det så att varken utbildnings- eller säkerhetsaspekten blir eftersatt.

 

/Koskela - varm och torr

@Koskela

Du har minnsan en poäng där, själv använder jag mycket sällan fleece.

Och jag har aldrig använt det i Hv sammanhang.

Men jag har sett att det förekommer vid Hv övningar och det är som du skriver,

kanske inte så lämpligt.

Och användandet av dessa plagg kommer sig nog inte av trotts utan av okunskap

och dålig information.

 

Mvh Speedy

Link to comment
Share on other sites

Min poäng var att fältuniformen är ett system av persedlar som är utprovade för att klara av vissa saker. Byter man ut delar av systemet mot andra delar så har man ingen garanti för att systemet fortfarande fungerar som det är tänkt.

Visst, men delar av "systemet" är inte speciellt bra. Det kanske finns dom som faktiskt vill ha saker på kroppen som faktiskt fungerar.

Alla som har eller har haft underkläder gjorda av bomull har nog råkat ut för samma sak. Jag vill då inte ha underkläder på mig som behöver typ 12 timmar på sig för att bli torra och inte värmer ett skit under tiden de är blöta. Det räcker med att uniformen behöver en evighet på sig att bli torr.

Visst, bättre har det väl blivit sedan FM övergav 50-50 blandningen.

Då är vi tillbaka till vad fältuniformen är till för. Den har flera syften än att hålla soldaterna varma och torra. Den ska även skydda mot värme (eld), c-stridsmedel m m.

 

Hur påverkas dessa egenskaper om soldaten byter ut den del han tycker är dålig för att den inte värmer lika bra som motsvarande plagg han hittar på Friluftsmagasinet? Jag vet inte, och knappast han heller.

Link to comment
Share on other sites

Tittade för ett tag sen på lite fleece kläder som används av vissa förband inom FM. Det bestod av jacka om underbyxor. Dom höll även på och testa ett skallplagg som innehöll flecce. Det funkar tydligen fö vissa!!!! :/

 

MVH SWJ.... :D

Edited by SWJ
Link to comment
Share on other sites

Min poäng var att fältuniformen är ett system av persedlar som är utprovade för att klara av vissa saker. Byter man ut delar av systemet mot andra delar så har man ingen garanti för att systemet fortfarande fungerar som det är tänkt.

Visst, men delar av "systemet" är inte speciellt bra. Det kanske finns dom som faktiskt vill ha saker på kroppen som faktiskt fungerar.

Alla som har eller har haft underkläder gjorda av bomull har nog råkat ut för samma sak. Jag vill då inte ha underkläder på mig som behöver typ 12 timmar på sig för att bli torra och inte värmer ett skit under tiden de är blöta. Det räcker med att uniformen behöver en evighet på sig att bli torr.

Visst, bättre har det väl blivit sedan FM övergav 50-50 blandningen.

Då är vi tillbaka till vad fältuniformen är till för. Den har flera syften än att hålla soldaterna varma och torra. Den ska även skydda mot värme (eld), c-stridsmedel m m.

 

Hur påverkas dessa egenskaper om soldaten byter ut den del han tycker är dålig för att den inte värmer lika bra som motsvarande plagg han hittar på Friluftsmagasinet? Jag vet inte, och knappast han heller.

Javisst är det ett system där delarna ska passa ihop.

 

Men vad är nyttan av att man kanske skulle överlevt den där napalmattacken i april, när man i november FRÖS ihjäl p.g.a. att man inte har några långkalsonger?

 

Varför skaffar folk en annan hjälm än m/37?

DELA FÖR HELVETE UT 90-HJÄLMAR!

 

Varför skaffar folk en stridsväst?

Därför att 304 inte fungerar, jag tror inte att folk är så hemskt rädda om sina egna västar, däremot MÅSTE man vara det med 304k, annars går den sönder. Får man en ny 304k i det stora kriget då?

 

Inga Strumpor?

Vaffan är det för idiotgrejjer?

Ska man behöva gå med team-sportia-sport-sockar i sina 90-VINTER-kängor?

Stålgrå gör en jävla skillnad. Dela ut!

 

 

Annars kom det ju fram en god idé om försäljning.

Sätt igång, ut på plutonerna, kompanierna, bataljonerna..

HÄR är prislistan!

VAD vill ni ha?

Styr upp, samordna privata inköp från förrådet.

Men nej. Tilldelad utrustning är tillräcklig.

Link to comment
Share on other sites

Tyckte att jag kände igen en viss person på den här bilden --> http://www.mds.mil.se/hallandsgruppen/phot...67738&nid=20233

 

Tycker att det inte sticker ut allt för mycket, men kanske en snudd utanför "balansgången".

Aah! Vackert! Delar av Tredje Ninjas! :D Det får ni väl förstå att denna elitspecialstyrka är undantagen från de flesta regler? :/

 

Skämt åsido, på kasern är det enhetlighet som gäller, i fält gäller praktisk och fältmässig utrustning, inom vissa gränser ska kanske tilläggas. När jag gick med i HV för tio år sedan fick jag inte ut några kalsonger, varken långa eller korta, inga strumpor, en skjorta, ingen mössa och så vidare. För att överhuvudtaget kunna fungera i Guds fria natur var jag helt enkelt tvungen att komplettera med egen utrustning.

 

Det är upp till plutonchef eller motsv. att avgöra vad som är tillåtet. Om det passar in i systemet så kan inte jag se några problem. Nu hade jag tur och har en svärfar som jobbade på mobavdelningen på I16 och Lv6 innan han pensionerades så jag fick ju ut det jag saknade i alla fall, men alla har ju inte den turen. Det är viktigare att soldaten kan lösa sin uppgift än att soldaten har rätt typ av långkalsingar....

Link to comment
Share on other sites

Min poäng var att fältuniformen är ett system av persedlar som är utprovade för att klara av vissa saker. Byter man ut delar av systemet mot andra delar så har man ingen garanti för att systemet fortfarande fungerar som det är tänkt.

Visst, men delar av "systemet" är inte speciellt bra. Det kanske finns dom som faktiskt vill ha saker på kroppen som faktiskt fungerar.

Alla som har eller har haft underkläder gjorda av bomull har nog råkat ut för samma sak. Jag vill då inte ha underkläder på mig som behöver typ 12 timmar på sig för att bli torra och inte värmer ett skit under tiden de är blöta. Det räcker med att uniformen behöver en evighet på sig att bli torr.

Visst, bättre har det väl blivit sedan FM övergav 50-50 blandningen.

Då är vi tillbaka till vad fältuniformen är till för. Den har flera syften än att hålla soldaterna varma och torra. Den ska även skydda mot värme (eld), c-stridsmedel m m.

 

Hur påverkas dessa egenskaper om soldaten byter ut den del han tycker är dålig för att den inte värmer lika bra som motsvarande plagg han hittar på Friluftsmagasinet? Jag vet inte, och knappast han heller.

Javisst är det ett system där delarna ska passa ihop.

 

Men vad är nyttan av att man kanske skulle överlevt den där napalmattacken i april, när man i november FRÖS ihjäl p.g.a. att man inte har några långkalsonger?

Då tar jag det igen:

 

Slutligen: Jag har all förståelse för att folk handlar underkläder om de inte får ut dessa av kronan. Jag har ingen förståelse för folk som väljer att använda civila alternativ när de inte måste.

 

Får du inte ut några långkalsingar av kronan, köp då egna. Har du möjlighet till det, köp kronans. Har du fått långkalsingar av kronan, använd dem. Tycker du att kronans långkalsingar är kassa, stanna inomhus.

Link to comment
Share on other sites

får jag fråga hur mycket vi i HV tilbringar vår tid i skogen i ett brinnande napalm inferno?? lägg av.

Visst, men om man skulle råka befinna sig i ett 12 / 20 tält som fattat eld pga en trött eldpost då...?

Inte för att jag själv brukar sova med långfillingar på i tält, men hur många äldre hvgubbar gör inte det?

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att vi alla skall ge en varm applåd till de HV-soldater som har gått emot reglementet genom åren. Det är inte för inte SV2K (nu spekulerar jag) har kommit att tilldelas.

Soldaterna har väkt en reaktion hos ledningen som vad jag upplever idag positiv vad gällande utdelning av mtrl. De har gradvis fått äta upp begreppet "tilldelad mtrl är tillräckligt med mtrl" då de allra flesta vet att att HV-soldaten inte har tillräckligt med mtrl.

 

// Bodin (med M90P, magpul, egen sovsäck och Meindlkängor :banana)

Link to comment
Share on other sites

får jag fråga hur mycket vi i HV tilbringar vår tid i skogen i ett brinnande napalm inferno?? lägg av.

Visst, men om man skulle råka befinna sig i ett 12 / 20 tält som fattat eld pga en trött eldpost då...?

Inte för att jag själv brukar sova med långfillingar på i tält, men hur många äldre hvgubbar gör inte det?

Men nu var det NAPLAM inferno det handlade om...brinnande tält är en annan femma.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att vi alla skall ge en varm applåd till de HV-soldater som har gått emot reglementet genom åren. Det är inte för inte SV2K (nu spekulerar jag) har kommit att tilldelas.

Soldaterna har väkt en reaktion hos ledningen som vad jag upplever idag positiv vad gällande utdelning av mtrl. De har gradvis fått äta upp begreppet "tilldelad mtrl är tillräckligt med mtrl" då de allra flesta vet att att HV-soldaten inte har tillräckligt med mtrl.

 

// Bodin (med M90P, magpul, egen sovsäck och Meindlkängor :huh:)

Exakt!!

 

När man som stolt innehavare av en PLCE striddssele får beröm av medlemmar ur RiksHvchefens inspektion för att man satsar (ekonomiskt) på Hemvärnet, skall man då inte fortsätta ha den. Han stod kvar ett bra tag och diskuterade utrustning med mig, sa väl inte goda ord om 304 direkt.

 

Funkar det så använder jag det. :)

Link to comment
Share on other sites

Annars kom det ju fram en god idé om försäljning.

Sätt igång, ut på plutonerna, kompanierna, bataljonerna..

HÄR är prislistan!

VAD vill ni ha?

Styr upp, samordna privata inköp från förrådet.

Men nej. Tilldelad utrustning är tillräcklig.

Inte för att slå mig själv för bröstet - men jag fattar fortfarande inte vad som är problemet med den idén?

 

Jag har inga problem med att lägga en eller två tusenlappar på att slippa 304K samt kunna medföra lite käk och torra strumpor på ett bra sätt (utan att släpa på 35LK överallt).

 

Å andra sidan fick jag just brevet om ändrad placering pga att jag sökt HV - så jag lär väl få reda på varför det är omöjligt inom några månader... :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att vi alla skall ge en varm applåd till de HV-soldater som har gått emot reglementet genom åren. Det är inte för inte SV2K (nu spekulerar jag) har kommit att tilldelas.

Soldaterna har väkt en reaktion hos ledningen som vad jag upplever idag positiv vad gällande utdelning av mtrl. De har gradvis fått äta upp begreppet "tilldelad mtrl är tillräckligt med mtrl" då de allra flesta vet att att HV-soldaten inte har tillräckligt med mtrl.

 

// Bodin (med M90P, magpul, egen sovsäck och Meindlkängor :blink:)

Jag skulle inte ge HV särskilt mycket credit för det, 304:an var på tok för gammal och skulle bytas ut ändå.

 

För övrigt kan jag sträcka mig till egna civila (dock militärt anpassade) kängor och strumpor. Jag tycker inte att känga 90 och de stål-grå fungerar för mig. Så jag har en civil tunn strumpa innanför de stål-grå och helst ett par Meindl ytterst. Men det är de enda avsteg jag gör, och det var de enda avsteg jag gjorde när jag var aktiv i HV.

 

Att dela ut pengar till Hv-männen tror jag inte skulle fungera och det är nog som kommer att kvarstå som en dröm.

 

/Krook

 

E: Jag kom på lite mer.

Edited by Krook
Link to comment
Share on other sites

Vill FM få HV att sluta köpa eget material, så får de väl se till att HV får ut all material och nyare.

 

Men i mitt tycke, så prioriteras inte HV direkt högt.

Och det tror du hjälper? seriöst?

Jag tror inte mitt exempel är allt för "fiction."

Först vill man ha hela kakan, sen när man väl får den då skall man ha hela handen. Vi kommer alldrig bli nöja, det skulle sluta med att vi vill ha SSG matriell också. Livet är orättvist.

Nog vill jag ha nya grejer också, men man kan inte begära att man skall ha det och det så fort GU förbanden får något nytt!

 

Tycker våran utr duger fin fint för våra uppgifter som vi har idag. Vi är trots allt inget "smygabakomfiendenslinjerochplacerabomberochlönnmördaförband".

Vi är ett sketet hemvärn där frivilligheten väger tyngst och kaffe koppen därefter.

Don efter person sägs det... jag vet inte.. :ph34r: :P ;)

Va är vi inte ett "smygabakomfiendenslinjerochplacerabomberochlönnmördaförband"? ;)

 

Gillar namnet :D

 

Jag har aldrig trott att HV är något specialkommando som springer runt bakom fiendens linje å skär halsen av en inte ont anande fi.

 

Hade jag trott det så hade jag inte varit kvar inom "firman".

 

Ok tillbaka igen.

 

Om jag tror att det hjälper?

 

Knappast, det var en fundering och en fråga.

 

Jag håller med det du säger, men man vet inte innan man har försökt eller hur?

 

Vi får se när vi har fått ut det nya bärsystemet å blivit av med 304K, och fått ut AK4B...

 

Ja vi är det sketna hemvärnet där frivilligheten väger tyngst, men jag håller inte med om kaffe koppen. ;)

 

:blink:

 

/Phaser

Link to comment
Share on other sites

Tyckte att jag kände igen en viss person på den här bilden --> http://www.mds.mil.se/hallandsgruppen/phot...67738&nid=20233

 

Tycker att det inte sticker ut allt för mycket, men kanske en snudd utanför "balansgången".

(OT) man ser dessutom risken med att ha en stridsmora monterad uppochner på hängslan, ett kooolt kombattrix som gör att man ser ut som en riktig fallschirmsjäger :Malaj: , men fatalt för knivåtgången! En av killarna har ju ingen kniv kvar!! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...