Jump to content

FBU/U


Ibsen

Recommended Posts

  • Forumsledning

Grunderna kan till exempel vara belastad i vissa polisregister motsv. och kan även grundas på att han eller hon anses olämplig pga ditt o datt ..aggresiv/dålig kamrat/främlingsfientlig/hänsynslös/mobbare etc..

Givetvis är målet för ungdomsledarens sida att styra rätt på detta men det går inte alltid, och då avskiljs ungdomen från föreningen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 151
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Grunderna kan till exempel vara belastad i vissa polisregister motsv.  och kan även grundas på att han eller hon anses olämplig pga ditt o datt ..aggresiv/dålig kamrat/främlingsfientlig/hänsynslös/mobbare etc.. 

Givetvis är målet för ungdomsledarens sida att styra rätt på detta men det går inte alltid, och då avskiljs ungdomen från föreningen.

Upfattat.

Bör dock inte vara några problem när jag inte har någon belastning i registret, och jag ser inte vad som annars ska kunna stå i mitt namn.. Hur många ungefär av 100 pers som söker till HVu kommer in i föreningen?

Link to comment
Share on other sites

Hm, då har även jag en chans att komma in i FBU-U? :)

 

 

För jag VIIIILLLLLLL!!!!!!!!!!!! Så mycket! Jag kan nästan käna smaken av den vidriga ärtsoppan! :)

 

När får man reda på det? I början av April?

Link to comment
Share on other sites

Måste förståss bidra med lite blaj efter alla intressanta inlägg.

 

Är själv med i fbu-u och känner igen mycket av det som sägs. Kan erkänna att jag själv har varit mycket av en besserwisser-typ, men har lagt ner det då jag märkt hur jävla korkat och onödigt det är och hur dålig stämning det skapar. Har även betett mig jävligt dumt åt exempelvis på tåg till och från kurser och förstår om folk har fått en dålig bild av ungdomsverksamheten. Jag kan väl inte ursäkta mig på annat sätt än att jag dragit lärdom och skärpt mig. Det har väl mycket med personlig mognad att göra, även om vissa aldrig tycks skärpa sig.

 

Nu är detta min sista termin före inryck (:D snyft!) och jag kan väl kort sammanfatta vad jag upplevt. Med viss risk att upprepa inlägget av cougar.

 

 

Positivt

- Man lär sig mycket om gruppdynamik och ledarskap

- Man lär sig mycket om försvaret och hur lite man egentligen vet om försvaret

- Man får många nya vänner (8-/ kommer sakna er!)

- Man får en (i min mening) mycket meningsfull och rolig fritidssysselsättning

- Man lär sig att skrikande övningsledare inte är nervösa galningar som blev slgna som barn utan folk som brinner för sitt yrke

- Man lär sig mycket viktig kunskap inför lumpen (ex. alltid hjälpa sina kamrater, inte försöka glänsa med sina kunskaper, hålla låg profil, osv)

 

Negativt

- Besserwisser-attityden

Detta märks särskilt tydligt när man exempelvis vårdar tältmateriel efter en övning. Många av de äldre hävdar att dom är minsann befäl som håller koll och de ska inte behöva smutsa ner sina fingarar utan det ska de nya göra.

- Gaphalsarna

Vissa ska alltid hålla på och gapa och skrika på sina underställda så fort de får någon typ av befälsposition.

- De tragiska fallen

Det finns de som spelat lite för mycket counter-strike, de som spenderat lite väl mycket pengar på utrustning, de som kan allt om militär verksamhet men saknar erfarenhet, de som TROR de kan allt om militär verksamhet men saknar erfarenhet.

- Allmännhetens uppfattning

Det är inte lätt att slå hål på alla fördommar från kompisar som inte själva är med i fbu, men det får man väl leva med antar jag.

 

 

Precis som i cougars fall anser jag absolut att de positiva egenskaperna överväger de negativa.

 

Ja, det var väl allt jag hade att säga. :)

(Ha överseende med eventuella stavfel, jag skriver som en kråka)

Link to comment
Share on other sites

Kan inte låta bli att skriva ett inlägg. Håller med Unicorn som skrev att för inte allt för länge sedan så var det en helt annan syn på försvaret. Vi hade 36 brigader, cykelskytte var kung ;) och skulle mota Ryssen när han landsteg i Nynäshamn. Att då vara med i HVungdom eller FBU var inte särdeles märkligt.

Visst fanns/finns det rötägg även där. I slutändan beror ju mycket på hur instruktörerna är -seriösa instruktörer ger i slutändan seriösa och bra ungdomar. I den kull av ungdomar ur FBU som var med när jag var ungdom (Vi snackar nu 80/90 tal) blev alla minst GB i lumpen och flera är nu befäl i försvaret vilket borde betyda att utbildningen vi fick inte var helt bortkastad.

Att såga en hel frivilligorganisation med människor som gör jätteinsatser på sin fritid bara pga ett fåtal rötägg anser jag vara fel.

Link to comment
Share on other sites

Idag fick man ett handskrivet brev av FM om att jag hade kommit in och kunde höra av mig och hämta ut min utrustning.

 

Om man är 181 CM lång och väger 95-100 Kilo, Vad ska man då ha för uniform?

Är dock ganska "kompakt".

 

Enligt soldf:

 

Storlekar: 160/55, 170/65, 170/75, 170/85, 170/95, 170/105, 180/75, 180/115, 190/95, 190/115, 200/75, 200/95, 200/115

 

Ganska stort snäpp mellan 75 och 115. Jag är ganska "liten" för att väga 100 KG.

Link to comment
Share on other sites

Idag fick man ett handskrivet brev av FM om att jag hade kommit in och kunde höra av  mig och hämta ut min utrustning.

 

Om man är 181 CM lång och väger 95-100 Kilo, Vad ska man då ha för uniform?

Är dock ganska "kompakt".

 

Enligt soldf:

 

Storlekar: 160/55, 170/65, 170/75, 170/85, 170/95, 170/105, 180/75, 180/115, 190/95, 190/115, 200/75, 200/95, 200/115

 

Ganska stort snäpp mellan 75 och 115. Jag är ganska "liten" för att väga 100 KG.

Kanske jag också får mitt idag??? Jippijipijippijipijipijippijippijippijippijippijippijippijippijippi vad jag ska ha kul om jag kommer in. (Ha M/90 brallorna på mig in schule :P B) )

 

 

/Ibsen(Som är lite hyperaktiv då jag just gjort ett prov jag läste på en halvtimme innan. Och det verkar gått bra! :) )

Edited by Ibsen
Link to comment
Share on other sites

Idag fick man ett handskrivet brev av FM om att jag hade kommit in och kunde höra av  mig och hämta ut min utrustning.

 

Om man är 181 CM lång och väger 95-100 Kilo, Vad ska man då ha för uniform?

Är dock ganska "kompakt".

 

Enligt soldf:

 

Storlekar: 160/55, 170/65, 170/75, 170/85, 170/95, 170/105, 180/75, 180/115, 190/95, 190/115, 200/75, 200/95, 200/115

 

Ganska stort snäpp mellan 75 och 115. Jag är ganska "liten" för att väga 100 KG.

Kanske jag också får mitt idag??? Jippijipijippijipijipijippijippijippijippijippijippijippijippijippi vad jag ska ha kul om jag kommer in. (Ha M/90 brallorna på mig in schule :P B) )

 

 

/Ibsen(Som är lite hyperaktiv då jag just gjort ett prov jag läste på en halvtimme innan. Och det verkar gått bra! :) )

Brallorna är UNDERBARA, fick låna ett par av en kompis när vi var i fjällen med skolan, slitstarka, varma och stöter bort snö.. Totalt úber :)

Link to comment
Share on other sites

Heh, sden så matcharde ju mina armékängor jag har på mig. :)

 

 

Hoppas att jag får positivt besked. Då ska jag ringa till min far* om så krävs för att åka till förrådet där mina grejjer väntar!

 

 

/Ibsen

 

 

 

 

*För alla er som inte vet: Jag gillar inte min far. En gammal gubbe som är ihop med en demon från helvetet. Min far är f.ö. emot att jag ska bli militär, han fixade tydligen frisedel åt sig när han mönstrade genom att dyka upp aspackad till mönstringsförrättaren. :):):Malaj::Malaj::dong:

 

Min far är skilld från min mor, om jag misssade det.

Edited by Ibsen
Link to comment
Share on other sites

(Ha M/90 brallorna på mig in schule :P B) )

VARFÖR?!!!

Tja...han tycker väl att de är balla...kanske råkar vara skolans über-MÖP..?

Jag hade en sån i min parallellklass...gick ofta omkring i M/90-jacka, "jag vet aldrig när jag kan få order att rycka in"..

 

Eller hur..! *djupa sucken*

 

M/90 ÄR ju ett par underbara byxor, men int'fan passar det sig att gå omkring i kronans persedlar i det civila mörkret...ser förbannat obra ut.

 

Däremot ett par M/90 svarta, beige, eller annan "civil" färg vore inte så illa pinkat.

Link to comment
Share on other sites

eftersom min personlighet är djupt splittrad :) ser jag på användandet av militära persedlar i det civila på två sett.

 

1. som tjej: det ser för jävligt ut! tror personen ifråga att det är snyggt, det är det INTE! är personen ohälsosamt intresserad av vapen mm???

 

2. som fd vpl: det ser för jävligt ut! har personen behov att bära med sig mycket materiel i fickorna??? Det är ju fö helt oacceptabelt att använda uniformspersedlar i kombination med civila kläder.

Link to comment
Share on other sites

Man behöver ju inte va vapen kåt bara för att man har såna byxor, dom e ju bra å ha när man fiskar eller är ute i skogen t.ex. å det kan ju inte va helt oacceptabelt att ha dom med civila kläder så länge man inte har snott dom från FM. B)

Link to comment
Share on other sites

(Ha M/90 brallorna på mig in schule :P B) )

VARFÖR?!!!

Tja...han tycker väl att de är balla...kanske råkar vara skolans über-MÖP..?

Jawohl! Alla tror jag är tokig ändå, så varför inte hälla på mer bensin på den elden?

 

Sen så är det ju snyggt. Jag kommer förmodligen bara ha dom mindre än en vecka, typ 2-4 dar tills allt blivit "vanligt" igen. Men man vet ju inte...

Link to comment
Share on other sites

Kanske jag också får mitt idag??? Jippijipijippijipijipijippijippijippijippijippijippijippijippijippi vad jag ska ha kul om jag kommer in. (Ha M/90 brallorna på mig in schule :P B) )

 

Om du hade tänkt ha byxor som du köpt själv så hade man inte reagerat, men du ska alltså ha utkvitterade byxor på dig i skolan för att du tycker det är tufft och snyggt? Här skapar du ju själv (enligt mig) ett klockrent exempel på varför man har fördomar om FBU/U.

Link to comment
Share on other sites

Om du hade tänkt ha byxor som du köpt själv så hade man inte reagerat, men du ska alltså ha utkvitterade byxor på dig i skolan för att du tycker det är tufft och snyggt? Här skapar du ju själv (enligt mig) ett klockrent exempel på varför man har fördomar om FBU/U.

Precis det jag har försökt illustrera med mina OT inlägg!

Link to comment
Share on other sites

Titta in på ngr forum här, och vilka som ställer de mest konstiga frågor om vapen & fordon och sedan klickar du fram deras profil. i 8 fall av 10 står det HV-u eller FBU-u...

Är det så konstigt?

Slänger vi in "lunarstorm" så kan jag lova att det blir konstigare frågor..

 

 

Ung är dum.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte tillåtet att bära utrustning som du kvitterar ut som FBU-U eller HVU, förutom då du är på väg till/på/ på väg hem från fastställd och godkänd övning.

 

Jag förstår att ungdomar som är intresserade av det militära livet också kan vara intresserade av vapen och annan materiel. Om man får svar på de frågor man ställer, får se verkan av ett riktigt vapen och hela tiden får välmenande puffar åt rätt håll så tror jag att det intressent inte nödvändigtvis är så farligt.

 

Hand upp alla ni som INTE är intresserade av vapen maskiner och militär taktik??

(Nu avser jag alla er som anser er själva vara vuxna...)

 

Vissa blir fanatiska dinosauriefantaster, vissa musiker, vissa fileatelister......och vissa gillar militär verksamhet.

 

Om alla ni som får frågor om detta, svarar sakligt och ärligt samt informerar om de tankar och förväntningar som är snedvridna hos ungdomen, så tror jag att det resulterar i välinformerade, intresserade ungdomar med en positiv inställning till försvarmakten. Självklart finns det rötägg, men de är nog många som det är, gör inte fler av all de frågvisa ungdomar som inte nått dit än.

 

/Magnus B

Link to comment
Share on other sites

Jag va dum i huvudet när jag av under 20, så jag antar att andra kan va det också. Helt natruligt, pricis som när kattungen kutar in i glasdörren. Man efter en tid så lär han sig att det gör ont. :D

Men självklart finns det kattungar som inte gör det misstaget mer än en gång, men i regel så kommer det. Förr eller senare. :baskerPa:

Link to comment
Share on other sites

Det är inte tillåtet att bära utrustning som du kvitterar ut som FBU-U eller HVU, förutom då du är på väg till/på/ på väg hem från fastställd och godkänd övning.

 

Jag förstår att ungdomar som är intresserade av det militära livet också kan vara intresserade av vapen och annan materiel. Om man får svar på de frågor man ställer, får se verkan av ett riktigt vapen och hela tiden får välmenande puffar åt rätt håll så tror jag att det intressent inte nödvändigtvis är så farligt.

 

Hand upp alla ni som INTE är intresserade av vapen maskiner och militär taktik??

(Nu avser jag alla er som anser er själva vara vuxna...)

 

Vissa blir fanatiska dinosauriefantaster, vissa musiker, vissa fileatelister......och vissa gillar militär verksamhet.

 

Om alla ni som får frågor om detta, svarar sakligt och ärligt samt informerar om de tankar och förväntningar som är snedvridna hos ungdomen, så tror jag att det resulterar i välinformerade, intresserade ungdomar med en positiv inställning till försvarmakten. Självklart finns det rötägg, men de är nog många som det är, gör inte fler av all de frågvisa ungdomar som inte nått dit än.

 

/Magnus B

Det är färför jag ställer alla dumma frågor, så att jag ska vara säker på vad jag säger. Men vanligtvis möts jag av hån och kommentarer som: Du pratar som du har förstånd till.

 

Och om det är olagligt att ha utkvitterade saker på sig ska jag naturligtvis inte ha det. Möjligtvis undantaget kängorna som jag inte vill ha på mig aldeles oingångna då mina fötter skulle må gandska dåligt då. Om jag ger FBU-U dåligt rykte iomed det, ja då får det väl vara så...

 

 

/Ibsen (Som kan betraktas ung och dum(mast))

Link to comment
Share on other sites

Och om det är olagligt att ha utkvitterade saker på sig ska jag naturligtvis inte ha det. Möjligtvis undantaget kängorna som jag inte vill ha på mig aldeles oingångna då mina fötter skulle må gandska dåligt då. Om jag ger FBU-U dåligt rykte iomed det, ja då får det väl vara så...

Nu är väl militära kängor lite mer diskreta än ett par 90-brallor. Jag kan köpa resonemanget att du vill gå in kängorna innan, det är väl helt ok, men det finns ju andra tillfällen än att ha på sig dem under skoltid? Sättet du skriver på gör att jag uppfattar dig som en person som VILL framstå som en dåre i skolan? OM det är så vet jag ju inte, men det skulle vara intressant att få veta. Jag har själv varit hv-ungdom mellan 90-95 och visst har väl även jag tyckt att det var "häftigt" i början när man fick ut uniform osv. men ett tips är ju att ta det lite lugnt med snacket. Du har ju t.ex. inte varit ut på några övningar eller så än, det är ju där som man ser vilka som komar ihop direkt under första natten och vilka som är framtida "jägarmaterial" om man nu få kalla det så. Jag har själv sett flera fall där någon över-MÖP snackat i veckor på skolan om den kommande coola hv-övningen som han ska vara med på, men sen när övningen drar igång tyckt att det varit så jobbigt allting. Det gäller att vara en aning ödmjuk och inte snacka för mycket, vare sig i det civila livet eller i det militära. Det går aldrig hem om man är en "snackare".

 

Se det inte som att jag hugger på dig nu, se det istället som några tips att tänka på om du tänkt att vilja framstå som någorlunda seriös i olika militära (och civila) aktiviteter.

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår vad du menar och jag ser inte på det att du hugger på mig, då du faktiskt kommer med bra synpunkter.

 

Ja, jag använder väl lite väl mycket själv-ironi och så, men jag snackar väl sådär halvdant om det. Inte sådär överdrivet, men definitivt mer än vad en "normal" person gör. Och jag brukar egentligen bara sitta o gnälla över hur tråkigt det är i Avesta och jag vill bort nånstans och så, även om jag själv börjat försöka tänka på att inte prata så mycket. Det egentliga pratat, är väl att jag vill göra lumpen o bli befäl. Inget speciellt om jägeriet poch så, då jag VET att jag aldrig kommer hamna i det, och även om jag skulle kunnat ha hamnat där, så vill jag inte göra det.

 

När folk brukar fråga om var jag vill göra lumpen, så svarar jag att jag vill bli FV UndAss, med betoning på VILL, och tillägger att jag med all förmodan inte KOMMER att hamna där med tanke på att man måste ha gastronomiska betyg för att ens komma på extramönstringen, menjag svarar ju på vad de frågar, vart jag VILL hamna. Nu så brukar det jag VILL ändras typ var 3:e månad eller så, men jag har börjat tänka att jag måste försöka bestämma mig, och UndSäkC är väl inte så illa. OM jag nu kommer in. Jag kommer förmodligen sluta som kock eller ingenjör eller något sånt p.g.a. mina flaskbottnar till glasögon (-3.25 i skärpa), men drömma kan man ju alltid... Eller? :D

 

Jag vill inte framstå som en som pratar utan att tänka när det kommer till sånt här, även om jag med all sannorlikhet gör det. Allt det här beror på att jag har haft ett ganska starkt intresse till armén o hela militära väsendet enda sen jag var... Hm, iallafall runt lågstadiet, och det har väl fortsatt, kanske i ren trots till att alla säger att jag inte ska bli militär, och att det är så dåligt, och massa annat.

 

Kanske jag är militärintresserad på ren trots och jag vant mig vid det, eller att jag faktiskt gör det för jag gillar det, jag vet inte. Men jag kan säga på en gång att jag kommer att ta vad jag än får för tjänst (OM jag får en tjänst) på mönstrinen. Jägare, Ingenjör, MP, Flottist, skitsamma. Jag är glad om de vill ha mig.

 

Kan ju f.ö. nämnas att jag aldrig stått så stadigt som i armékängorna jag har på mig nu.

 

 

 

 

Jag hoppas det gjorde saken lite klarare, om inte... Ja, då är jag väl dömd... :D

 

 

/Ibsen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...