Pingo Posted April 21, 2003 Report Share Posted April 21, 2003 Varför valde man att använda Ksp 39B i Stridsfordon 90 och inte Ksp 58B? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted April 21, 2003 Report Share Posted April 21, 2003 Svaret är enkelt: Dumsnålhet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vc_90 Posted April 21, 2003 Report Share Posted April 21, 2003 Var det helt enkelt inte så att de hade ett gäng ksp39 över som de inte hade någon annan användning för?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingo Posted April 21, 2003 Author Report Share Posted April 21, 2003 Var det helt enkelt inte så att de hade ett gäng ksp39 över som de inte hade någon annan användning för?? Hmm...kunde de väl gjort som de gjort med Ksp58B..sälj dem till balterna. Är ksp39b tekniskt bättre än ksp58b? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RedMeister Posted April 21, 2003 Report Share Posted April 21, 2003 Är det inte för att det går att byta pipan in ifrån vangnen på 39:an? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted April 21, 2003 Report Share Posted April 21, 2003 Med tanke på att det sitter en takmonterad 58a på de nya c-vagnarna så faller den förklaringen bort. Mitt tips är ren och skär gammal hederlig försvarsmaktssnålhet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkstar Posted April 21, 2003 Report Share Posted April 21, 2003 Om jag förstår det här rätt så har 39:an ERSATTS med en takmonterad 58, alltså måste man lucka upp?? Vad är det för vits att slänga på extrapansar om man ändå lätt plockar VC? Ni som har provat båda varianterna: För och nackdelar? Kortare tid till skott? Träffsäkerhet? Coolhetsfaktor? (Var tvungen...) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted April 21, 2003 Report Share Posted April 21, 2003 Stämmer bra det darkstar! Jag har än så länge inte sett kärran IRL men ska iväg nu i veckan och klämma lite. Jag lovar att lämna en rapport angående mina observationer efter det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted April 21, 2003 Report Share Posted April 21, 2003 Ksp 39 kännetecknas av två saker: -Tillförlitligheten är med moderna mått kass. Största möjliga eldkraft får man ut av vapnet genom att kasta det på fi. -Vidare så är pipbyte och omladdnig omständigt och (om man gör det rätt) livsfarligt För att byta pipa (vilket görs samtidigt som man byter bandlåda) så måste man först göra patron ur, sedan byta pipa för att sedan ladda om. Inget konstigt med det. Men här kommer själva grejen: För att byta pipa, så måste man först ta isär vapnet för särskilld tillsyn. Det finns i princip två sätt att byta pipa: Enligt SäkI, eller på det sättet som fungerar. Vi börjar med SäkI-sättet: 1 - Beordra plutonen att gå i skydd och att försvarsgruppera. 2 - Tryck in riktbrytaren och säkra manuellt. 3 - Genomför patron ur (ganska enkelt faktiskt) 4 - Osäkra vapnet mekaniskt och återställ riktbrytaren. 5 - Beordra skytten att blindavfyra vapnet. 6 - Tryck in riktbrytaren och säkra manuellt. 7 - Gör dig av med den tomma bandlådan. Du har nu genomfört patron ur. 8 - Ta isär vapnet för särskilld tillsyn och se till att du inte tappar den där lilla "urdragardrejen". 9 - Ta på dig arbetshandske modell vinter. 10 - Ta ut den varma pipan och sätt in den kalla. 11 - Ta av dig arbetshandske modell vinter. 12 - Sätt ihop vapnet. Pipbyte är nu genomfört. 13 - Se till att få en full bandlåda framlangad. 14 - Placera bandlådan på därför avsedd plats. 15 - Dra fram bandet och lägg det på plats. 16 - Dra fram bandet "ett snäpp". 17 - Spänn upp mekanismen. 18 - Osäkra mekaniskt. 19 - Avfyra mekaniskt. 20 - Säkra mekaniskt. 21 - Spänn upp mekanismen. Du har nu genomfört pip och bandlådsbyte modell SäkI. Sättet som fungerar: 1 - Genomför patron ur Tillse att inte klämma armen mellan ksp och torntak/tornfront. Det gör nämligen ont och kan resultera i krossskador modell invalidiserande. Se dessutom till att inte klämma locket mellan torntak/tornfront. Detta kan nämligen förstöra vapnet. 2 - Blindavfyra vapnet manuellt. Tillse att föraren är nedluckad när du gör det. Annars finns risken att du skjuter din förare i bakhuvudet, vilket är direkt obra (och eftersom du bryter mot SäkI, synnerligen olagligt). 3 - Gör dig av med den tomma bandlådan. Tillse att den som tar emot bandlådan och du själv inte klämmer er mellan tornkorn och "grinden". Det kan resultera i avslitna armar. Du har nu genomfört patron ur. 4 - Ta isär vapnet för särskilld tillsyn och se till att du inte tappar den där lilla "urdragardrejen". 5 - Ta på dig arbetshandske modell vinter. Man kan låta bli handskarna. Men det sker till priset av brännskador på händerna. 6 - Ta ut den varma pipan och sätt in den kalla. 7 - Ta av dig arbetshandske modell vinter. 8 - Sätt ihop vapnet. Pipbyte är nu genomfört 9 - Se till att få en full bandlåda framlangad. Tillse att den som langar fram bandlådan och du själv inte klämmer er mellan tornkorn och "grinden". Det kan resultera i avslitna armar. 10 - Placera bandlådan på därför avsedd plats. Tillse att inte klämma armen mellan ksp och torntak/tornfront. Det gör nämligen ont och kan resultera i krossskador modell invalidiserande. 11 - Dra fram bandet och lägg det på plats. Tillse att inte klämma armen mellan ksp och torntak/tornfront. Det gör nämligen ont och kan resultera i krossskador modell invalidiserande. Se dessutom till att inte klämma locket mellan torntak/tornfront. Detta kan nämligen förstöra vapnet. 12 - Dra fram bandet "ett snäpp". 13 - Spänn upp mekanismen. 14 - Osäkra mekaniskt. 15 - Avfyra mekaniskt. 16 - Säkra mekaniskt. 17 - Spänn upp mekanismen. Du har nu genomfört pip och bandlådsbyte modell fungerande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vc_90 Posted April 21, 2003 Report Share Posted April 21, 2003 Larsson, du sa vad vi alla tänkte!! LYSANDE beskrivning av djävulsens verktyg på 90:an! *skrattar fortfarande* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted April 21, 2003 Report Share Posted April 21, 2003 Kunde inte sagt det bättre själv! För att göra det ännu mer spännande kan man se till att tappa den lilla "urdragargrejen", och sen leka hela havet stormar när alla i vagnen letar febrilt... Ett tips till alla blivande VC är att ha en extra "urdragargrej" nära till hands... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted April 21, 2003 Report Share Posted April 21, 2003 Den bjur jag på. Det är dock lättare att hålla sig för garv när en 200A nedväxlad höjdriktmotor gör sitt bästa för att förvandla vänster underarm till ... något som påminner om engelsk kokkonst.. Det som gör mig mest förbannad på valet av ksp är att det handlar om sådana skitsummor. Jag menar: -Vad kostar vagnen? 15-25 miljoner kanske. -Vad kostar en Ksp 58, ny från fabriken? 50 000 kr. Det är 3 till 5 promille av vagnens kostnad... Antagligen har det suttit någon j-vul på FMV och tyckt att den där Ksp 39 var riktigt trevlig att pyssla med när jag gjorde lumpen på Strv 74. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted April 21, 2003 Report Share Posted April 21, 2003 Men dom pengarna kunde man nu lägga på köpet av Sprinter istället... :P Vad sitter det förresten för sprutor i export-vagnarna, någon som har koll? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted April 21, 2003 Report Share Posted April 21, 2003 Finnarna kör väl med PKT. Norrmännen borde köra med MG3. Vad schwie...schwei... de där som bor mellan Österrike och Frankrike kör med vågar jag inte ens gissa. Alla verkar dock ha valt 30/40mm Mk44 Bushmaster II. Jag kan särskillt rekommendera sida 15-19 i den länkade pdf-filen. Kompaktare och slagkraftigare än 40mm L/70 och Ksp 39 kombinationen, samt bandmatning till akan och möjlighet att ha all ksp ammunition i en jättebandlåda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted April 22, 2003 Report Share Posted April 22, 2003 Varför använder man inte vattenkyldksp i strf/strv? Larson, enligt min amerikanska atlas så är landet du tänker på Sweden :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted April 22, 2003 Report Share Posted April 22, 2003 Ah. Sweden. Landet där alla lever av den frodande gökurs- och chockladindustrin och där man på sin fritid sjungen schlager på alptoppar. Eller är Sweden det där kommunistiska landet där alla är blondiner, jobbar på Volvo och spelar in hemvideor som skulle få skådespelare/skådespelerskor av vuxenfilm att rodna? Vätskekylningen skapar ett hål i pansaret, vilket är obra. Med externt placerad ksp som på Strf9040C så vore det dock gjutet. Mina förslag: Alt 1: Placera en Ksp 58 ovanpå tornet, med möjlighet att spänna upp mekanismen inifrån fordonet elektriskt. Tillse att Ksp:n kan dras bakåt nedåt, så att skyttegruppen kan ladda om och genomföra pipbyte i skydd av tornet. Alt. 2: Placera en eldriven 7,62mm ksp med vätskekylning och så mycket ammunition som möjligt ovanpå vapenvaggan. Alt 3: Förse vagnen med 40mm (Samma som nuvarande akan 40x364R) Chaingun, komplett med integrerad 7,62mm-ksp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted April 22, 2003 Report Share Posted April 22, 2003 Om jag förstår det här rätt så har 39:an ERSATTS med en takmonterad 58, alltså måste man lucka upp?? Vad är det för vits att slänga på extrapansar om man ändå lätt plockar VC? Ni som har provat båda varianterna: För och nackdelar? Kortare tid till skott? Träffsäkerhet? Coolhetsfaktor? (Var tvungen...) Du behöver inte lucka upp för att skjuta ksp på Strf9040C. Den sitter monterad ungefär på samma sätt som i Strv103, dvs. den sitter utvändigt men den är länkad till kanonen och du kan skjuta den inifrån vagnen. Du måste dock lucka upp för att byta bandlåda. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted April 22, 2003 Report Share Posted April 22, 2003 Antagligen har det suttit någon j-vul på FMV och tyckt att den där Ksp 39 var riktigt trevlig att pyssla med när jag gjorde lumpen på Strv 74. Alla som jobbar på FMV är sådana Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted April 22, 2003 Report Share Posted April 22, 2003 Borde inte ksp 94/MG-3 vara den ultimata vagnskulsprutan med tanke på att pipan lossas utåt vid lådinfästningen och dras ut snett bakåt? Så iaf. rätt smidigt ut för det ändamålet när någon pansarnisse förevisade det förra veckan uppe på Kalixfors. Som fotsoldat inser jag dock att ksp 58:s modell med ett handtag som man fattar pipan i är smidigare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Van der Kaye Posted April 22, 2003 Report Share Posted April 22, 2003 En anledning att man valde bort 39:an var väl att det inte finns plats längre till vänster om VC pga det nya ledningssystemet. Därav placeringen av coax-vaggan på taket. Dock kan man ju säga vad man vill om placeringen på taket, bara att hålla i hatten vid pipbyte. MVH Fk van der Kaye Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
darkstar Posted April 22, 2003 Report Share Posted April 22, 2003 Du behöver inte lucka upp för att skjuta ksp på Strf9040C.Den sitter monterad ungefär på samma sätt som i Strv103, dvs. den sitter utvändigt men den är länkad till kanonen och du kan skjuta den inifrån vagnen. Du måste dock lucka upp för att byta bandlåda. The Swede Sikte? Eller gäller det mest att få bly i luften och lägga i backen? Antar att det är samma sikte som vanligt. Man får alltså se till att ingen skjuter på en när man får am-brist... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted April 23, 2003 Report Share Posted April 23, 2003 Du använder det vanliga siktet, på samma sätt som innan med ksp m/39C. Jag vet inte hur mycket bandlådan rymmer men på strv 103 rymde den 500 skott. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fairfax Posted April 23, 2003 Report Share Posted April 23, 2003 Placeringen på taket är sen klart obra vid snabb framryckning genom svensk skog. Lär inte dröja länge innan 58:an ligger på backen bakom en vagn med vpl som tittar på varran med förvåning när KSP inte skjuter... Kommer vpl utbildas på den elelr är den till förmån för US? Insats? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted April 23, 2003 Report Share Posted April 23, 2003 Varför skulle det fungera sämre än befintliga ytterkulsprutor på t.ex Strv 121/122, Centurion, Ikv 91, Strv 103? Strf 90C- familjen är framtagen för utlandsstyrkan. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted April 25, 2003 Report Share Posted April 25, 2003 (edited) Som jag ser det valde man 39:an av två anledningar. 1. Pipan var tvungen att bytas "Genom vapnet" som några har påpekat. 2. Bofors har gjort tornet. Bofors har gjort Ksp 39. Mycket enkelt val alltså. Ksp:n är inte bra, placeringen är helt idiotisk. Efterhand kommer samtliga 39:or bytas ut till takmonterade 58:or vilket jag tror kan bli bättre, men jag är också lite tveksam till hur hållbar själva lavetten är. Klämde på en i veckan, och jag var inte imponerad. Sladdar och kablar hänger löst och bara ber om att få bli sönderslitna. Edited April 26, 2003 by jake the snake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted May 4, 2003 Report Share Posted May 4, 2003 Också haft första mötet med ksp 58 på Strf 9040C. Tyckte dock lavetten verkar ganska funkis. När allt är laddat och klart. Lite jobbit att ta dit och dän kulsprutan bara. Krävs rätt mycke våld. Sedan verkar lådan som samlar upp tomma hylsor och band lite väl liten i och med att den skall rymma 500 hylsor samt 10 st band. Omladdningsförfarandet är fortfarande komplicerat då band måste ledas hit och dit av olika plåtar. Men man kan ju vänta sig färre eldavbrott och så kan man sjkuta 500 bulor innan man behöver ladda om (man kommer att ha en tjockare pipa som tål 500 skott). Synd bara att det är skjutförbud med 58:an från C-vagn då det inte finns några bakstycken utan kolv (som klämms sönder ifall man eleverar max med den på) utan bara buffert att tillgå så vi får inte prova... Tilläggas bör att man kan mantla kulsprutan innifrån med ett handtag på hylsavledaren som sitter mellan skytten och vagnchefen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KD803 Posted May 5, 2003 Report Share Posted May 5, 2003 Synd bara att det är skjutförbud med 58:an från C-vagn då det inte finns några bakstycken utan kolv (som klämms sönder ifall man eleverar max med den på) utan bara buffert att tillgå så vi får inte prova... Vad har hänt med alla 58 strv som satt på 103:an? Borde inte de bakstyckena finnas att tillgå? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
106 Posted May 5, 2003 Report Share Posted May 5, 2003 Jag hoppas man låter benstödet sitta kvar och har en kolv i vagnen (när man bytt till bara ett bakstycke alltså). på så sätt borde det gå att använda sprutan om vagnen blir utslagen, alternativt om skyttegruppen behöver en extra. Vad jag hört övar besättningarna på Strv122 utrymning av utslagen vagn och tar då med sig en MG3 för skydd under tillbakaryckning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted May 16, 2003 Report Share Posted May 16, 2003 Man måste ta bort benstödet för att fästa kspn i lavetten tror jag, men nån stans kan man säkert ha både det och en kolv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mats Posted May 16, 2003 Report Share Posted May 16, 2003 Bufferten eller vad den heter finns kvar i bakstycket. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.